$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

בקרוב בישראל: נהיגת בכורה בדגמי ג'אקו

התרשמנו מדגמי J6 ו-J8 וגם מה-J7 שיהיה הסנונית הראשונה בישראל. צפו בוידאו

בועז קורפל
בועז קורפל   01.05.24 - 15:13

תגיות: JAECOOמבחני רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
ג`אקו J7
ג`אקו J7

יצרניות הרכב הסיניות הגדולות פיתחו שיטה מעניינת להגדיל את המכירות שלהם. באמצעות פיתוח מותגי משנה בעלי אופי עצמאי, הם מנסים לקרוץ לקהלים מסוגים שונים לנסות את המכוניות הללו ולבחון האם האופי שלהן אכן מתאים לסגנון הלקוחות עצמם.

למעשה, היצרניות הסיניות לא ממש המציאו את הרעיון הזה אלא רק שכללו אותו למשהו יותר מתוחכם מכפי שהיצרניות האירופאיות ובעיקר פולקסווגן ובשנים האחרונות גם סטלנטיס עושות, אך בהבדל אחד: אצל הסינים זה קורה מהר, מאוד מהר והתעשייה העולמית מאירופה, קוריאה ויפן (ארה”ב לא ממש במשחק הזה) לא מצליחה להגיב לזה באותו הקצב.

לפני שנה נולדו במחלקת הפיתוח של יצרנית המכוניות הסינית צ’רי המותגים אומודה וג’אקו. הרעיון מאחורי שני המותגים הללו הוא חיפוש אחר קהל לא מסורתי, זה שעד כה הוא מנת חלקה של היצרנית הגדולה, שחלק מדגמיה נחתו כאן בשנים האחרונות. אבל צ’רי חיפשה מותג מרענן, שידבר אל צעירים בגיל וברוח, כאלה שרוצים לצאת מהקופסה עם דגמים נועזים בעיצוב, בצבעים וגם בטכנולוגיה ובחידושים ולשם הם מכוונים את מותג אומודה (OMODA) שמורכב משתי מילים: אוקסיג’ן (חמצן) ומודרני ולצידו הם פיתחו מותג בוגר ומוקפד מאוד שידבר בשפה שקהל בוגר מדבר בה - עם עיצוב אלגנטי, יכולות נסיעה גם בשטח ומערכות הנעה בשלל טכנולוגיות שיפנו אל חיי היום-יום וגם ימלאו את הייצר ההרפתקני בטיולי סוף שבוע, אבל בלי להשתגע כי לשיגעון יש מחיר וגם יש כבר מוצרים אחרים בשוק העולמי שהוכיחו את עצמם, ולכן ג’אקו (JAECOO) לא באה לקרוא עליהם תיגר אלא על מותגים אחרים שמציעים תכונות דומות אך לה איכות ורמה גבוהה יותר ובהצהרה כי המחיר יהיה מפתיע למרות האיכות והטכנולוגיה.

מיליון וחצי מכוניות עד 2030
המותג הצעיר אומודה הצליח ליצור אפקט משמעותי עם מכירות של 150 אלף מכוניות בשנה וזה אכן נתון מעניין ממותג בן שנתיים בלבד. השימוש בפלטפורמות אחרות ובטכנולוגיה חדשה למנועים ולתיבות ההילוכים ומעל לכל העיצוב וקו הדגמים המתוכנן עם לא פחות מארבע מכוניות (אחת מהן כבר בישראל ומשווקת על ידי פריסבי ונקראת כמובן צ’רי FX, בעוד באומודה היא עונה לשם 5). נראה כי ההסתערות על השוק בסין ובאירופה כשמערכות ההנעה תהיינה "ירוקות" יותר ורמת הבטיחות תזכה לציון של 5 כוכבים, מזכירה במידה רבה את מה שעשתה BYD שנחתה עם שלושה דגמים ועד מהרה החלה למלא את הרווחים ביניהם וממשיכה לעשות זאת גם כיום. לצ’רי יש את אותן כוונות בדיוק, לרבות הצטרפות של מותג שלישי ויוקרתי עם מכוניות סדאן וקרוסאובר שנקרא EXCEED אם כי באירופה הוא ייקרא בשם אחר אחרי שה"אקסיד" רשום כבר כאחד מדגמי קיה.

המפעל הראשון של צ’רי שייצר דגמי אומודה באירופה, מוקם בימים אלה בספרד והיעד השאפתני עומד על מיליון וחצי מכוניות עד ל-2030 שיורכב מתמהיל הכולל את האומודה 3 (סופר מיני), אומודה 5 (פנאי קומפקטי), אומודה 7 (פנאי גדול) ובקצה העליון, ספינת הדגל אומודה 9. בכל הדגמים יוצעו מגוון של מערכות הנעה - היברידי, פלאג-אין וחשמלי מלא. את הדגמים הללו נראה כאן בשנים הבאות כאשר שנת 2025 תהיה שנת הכניסה שלהם לשוק המקומי.

מעניין האם הם יצליחו ליצור לעצמם קהל שיתחבר לסגנון המיוחד שראינו על קצה המזלג באירוע השנתי של חברת צ’רי במטה שלה בעיר ווהו, בין בייג’ינג לשנגחאי, עיר שחיה ונושמת את מפעלי צ’רי ואת המפעלים הסובבים את המפעל הראשי בו ביקרנו. התרשמנו מקו הרכבה מודרני וסרט נע של מכוניות מכל מקום, כאשר אחת התחנות המרשימות הייתה דווקא תחנת הביקורת הסופית, שם מפעילים טכנולוגיית בינה מלאכותית שסורקת וסוקרת את המכונית ומשווה את נתוני המוצר לנתוני היצרן המוגדרים וכל חריגה מיד מאותרת ומטופלת.

האחים לבית ג’אקו
אם המותג אומודה יציג רעיונות וגרסאות מחוץ לקופסה, הרי שמותג ג’אקו - חיבור בין המילים ג’אגר (ציד, בגרמנית) ו-Cool, מנסה ליצור את הקופסה מחדש עם שני דגמים ראשונים שנראים כמו אחים לאותה משפחת רכבי פנאי - ג’אקו 7 וג’אקו 8 ואי שם באופק כבר נראים ג’אקו 5 וג’אקו 6 הקופסתי-חשמלי שהוצג באירוע כשהוא נראה ממש מוכן לייצור סדרתי.

תוכנית ההסתערות של ג’אקו איננו שונה מזו של אומודה, גם כאן מדובר בשלב ראשון בארבעה דגמים במידות שונות עם עיצוב מודרני לצד שמרנות קלאסית, שנשענת בדגמי 7 ו-8 על החזון של פיטר מטקינס, המתכנן והמעצב של המותג שהחל את דרכו בסין אי שם ב-2010 אחרי קריירה ארוכה ביגואר-לנדרובר, והוא ממש לא מסתיר את החיבור בין העולמות וגם את התרומה שלו לרכישת מערכת ההנעה של לנדרובר לדגמי ה-4X4 של ג’אקו, שכוללת לא פחות משבעה מצבי נסיעה שונים, התאמה אוטומטית של המתלים והבולמים וגם את טכנולוגיית מכסה המנוע השקוף שמסייעת לנהג לתכנן את נתיב הנסיעה בשבילים.

”תעשיית הרכב הסינית פועלת הרבה יותר מהר מכל מקום אחר, לרבות הקוריאנים, וזאת הסיבה שאנחנו מסמנים את קיה כמתחרה העיקרית שלנו” אמר שון שו, בכיר בצ'רי, כשנשאל על התוכנית העתידית למותגים הללו. בתשובה לשאלה עד כמה הם חושבים שתזמון הכניסה לישראל מוצלח לנוכח כמות המותגים שנחתו כאן בשלוש השנים האחרונות, השיב כי "השקענו משאבים רבים להגיע לסטנדרט ייצור גבוה שיענה על הדרישות הקפדניות של לקוחות מעבר לים וישראל היא שוק חשוב עבורנו. בחרנו בשותף ישראלי בעל ניסיון גדול בתחום ואנחנו סומכים עליו שיידע לעשות את העבודה ולהציג את האיכויות שלנו בהשוואה למתחרים אחרים בשוק בדיוק בתקופה שבה השוק הישראלי מתמלא בעוד ועוד דגמים ומותגים מסין”.

”אנחנו בנויים על שלושה נדבכים חשובים: עיצוב, טכנולוגיה ובטיחות ובכוונתנו לקבל את הציון המלא בכל אחד ממבחני הבטיחות בכל המכונים החשובים בעולם, את זה אף אחד לא עשה עד עכשיו” הצהיר שון שו. ומה באשר לעולמות הרפתקניים גדולים יותר כמו מכוניות שטח קשוחות או דגמי ספורט? "אנחנו רק בתחילת הדרך. אני לא אומר שזה לא יקרה בעתיד, אבל לא בטווח הנראה לעין”.

טעימה על פני השטח
אחרי הכנס העולמי המרשים בנוכחות 2,000 אורחים מעשרות מדינות מרחבי העולם וההצהרות החדשות אודות כניסת 'אקסיד' לאירופה, הצגת בכורה של אומודה 7 והסברים אודות התכונות המיוחדות של המותגים שאותם היצרן מבקש להציג, פגשנו ממש לצד הבמה את פיטר מטקינס ששמח לשמוע שבאנו כל הדרך מישראל ובפיו היו גם כמה מילות חיזוק בתקופה הנוכחית. "יש לי זיכרונות טובים עם עבודה מול קולגות מישראל. הייתי שותף למיזם 'קורוס' עם עידן עופר ויש לי זיכרונות טובים מאותה תקופה”, סיפר מטקינס שבנה כאמור קריירה ארוכה ביגואר-לנדרובר וגם גילה לנו שהמכונית הפרטית שלו בבית באנגליה היא יגואר E-Type קלאסית, שהוא לא יכול להביא לסין כי אין אישור לנסיעה בקלאסיות במדינת הענק האסיאתית.

”יש הבדלי תפיסה מהותיים בעבודה בחברה אירופאית מול חברה סינית” אמר מטקינס. "הנכונות לטפל מידית בכל עניין ללא דיחוי והחריצות של הצוותים שלי פשוט השאירה אותי נפעם” המשיך מטקינס. "זה למעשה פתח לי את הדלתות לעסוק בתחומים נוספים במקביל, במהלך הפיתוח והניסוי של המכוניות, ולקדם תחומים רבים שבדרך כלל מתרחשים במקומות אחרים בזה אחר זה ובעצלתיים מתוך שמרנות יתר ותרבות שמרנית אחרת”.

האם יש למהירות מחיר? "כן, בוודאי שיש לזה מחיר. אבל בזכות אותה תרבות של חריצות ושאפתנות לתקן ולהשלים כל דבר, גם דברים שמתגלים בהמשך הדרך, שמצריכים שיפור, זוכים למענה מהיר כך שהמחיר לא ממש מעכב את הדברים האחרים שנמצאים בקנה, כל עוד לא מדובר בתקלות משמעותיות ובעיות קריטיות”.

הנסיעה בדגמי 7 ו-8 במגרש בוצי מאוד, עם צמיגי כביש רגילים, הזכירה נסיעה לטיול חורף בשבילי הגליל שספגו מנה נאה של גשם. יחידות ההנעה וחלוקת הכוח לגלגלים מנעו מהמכוניות להתחפר או לאבד כיוון, למרות שדחקתי בהן עד כמה שניתן. להמחשת פעולת המתלים והבולמים, סידרו לנו שתי רמפות גדולות ומשופעות בזוויות חדות במיוחד, אבל המכוניות לא התרגשו מהעניין, גם כאשר תקפתי את אחת מהן במהירות חריגה והבולמים סגרו את כל המהלך, גם אז המכונית המשיכה בדרכה ללא תלונות. ביקשתי להמשיך לבצע הקפה נוספת בכדי להבין אם נשאר משהו בזיכרון המכאני של המערכת אחרי הטראומה הקטנה וגיליתי שהכול המשיך כשורה.

בדרך לישראל
סיכום החוויה היה רחוק ממבחן דרך אמיתי בשלל כבישים ודרכי עפר אלא טעימה והתנסות בקצה קצהו של המזלג כי הטכנולוגיה שהגיעה מלנדרובר מצאה בית טוב ולא סתם כותרת ריקה מתוכן. היו גם נסיעות במגרש אספלט בין קונוסים ואפשרויות תאוצה, אבל גם זה לא ממש מילא את המשבצת של מבחן נהיגה, כמו שנעשה כאן בישראל, כאשר המכוניות תגענה ארצה ובעקבותיהן הג’אקו 6 המסקרנת בזכות העיצוב, הטווח, האבזור ורמת הגימור שלה, ואחריה הג’אקו 5 שתפתח את הדרך לאלה שרוצים להיכנס למותג לראשונה.
ההבטחה על איכות חומרים והרכבה אכן נשמרה וניכר כי הם מתאמצים למלא אותה תוך רגישות לתגובות הקהל, כי בכל מקום שאליו הגענו בקרבת המכוניות, מיד מיהרו אנשי המותג לשאול, להתעניין ולקבל חוות דעת. נראה כי הם מתכוונים לכך ברצינות ויבחנו את פעולותיהם אל מול הרשמים שלנו.

ומה התוכנית בפועל בישראל? היבואנית כלמוביל הגיעה עם תוכנית סדורה (שתלויה כמובן במשתנים שונים, כמו למשל תקיפת ספינות המפליגות לישראל). ב-JAECOO כבר ביולי צפוי להגיע ה-J7 ב-3 רמות גימור ושתי גרסאות הנעה, כשברבעון הרביעי של השנה הוא יקבל גם גרסת פלאג-אין (88 ק"מ חשמליים) בשתי רמות גימור והנעה קדמית. בסוף 2024 יצטרף ה-J8 בגרסת פלאג-אין (160 ק"מ חשמליים) בשתי רמות גימור ו-6 מושבים. בסוף הרבעון השני של 2025 יגיע ה-J5, רכב פנאי קטן כדוגמת הדור הראשון של יונדאי קונה, ויציע שלוש יחידות הנעה – בנזין, היברידי וחשמלי.  ג'אקו J6 יגיע ככל הנראה ב-2025 במסגרת ייבוא סדרות קטנות (400 יחידות) כששיווק סדיר צפוי ב-2026. ב-OMODA יתחילו עם ה-C9 (פלאג-אין) בסוף 2024. האומודה 7 תגיע באמצע 2025 בגרסת בנזין, פלאג-אין ובעתיד גם חשמל. בסוף 2025 תצטרף האומודה C3 (פנאי קטן) עם הנעות בנזין, היברידי וחשמל.

עוד לא הצטרפתם אל מאות החברים בערוץ הוואטסאפ הרשמי של "עולם הרכב" >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו ללחוץ על הפעמון!