אוהדי כל קבוצה אחרת יטענו שזו מכת מדינה. מעין מגיפה שפושטת ומשחיתה את מוחות הכדורגל הצעירים שעדיין לא סיימו להתפתח. שמדובר ב"תינוקות שנשבו", ב"אוהדי הצלחות" והשידורים הישירים של ערוץ הספורט מובילים שטיפת מוח ברצלונאית. הגיע הזמן לפקוח עיניים ולהכיר במציאות: בארסה היא טרנד עולמי.
מחקר שערכה אופ"א ב-2012, שנה אחרי הזכיה האחרונה של ברצלונה באלופות, קבע כי מדובר בקבוצה האהודה ביותר בישראל. כמעט 20 אחוזים מאוהדי הכדורגל בארץ דירגו את העניין במסי וחבריו במקום הראשון, מעל מכבי חיפה, מכבי ת"א, בית"ר ירושלים, הפועל ת"א או כל קבוצה אחרת. אלא שזו רק טיפה בים.
על פי אותו מחקר, בשש מדינות נוספות באירופה התוצאה הייתה דומה. ברצלונה נמצאה כקבוצה האהודה ביותר גם בשווייץ, בוסניה, פינלנד, מקדוניה, סלובקיה וקזחסטן. היא נמצאה כחזקה מאוד גם במדינות נוספות. לא פחות מפתיעה הייתה העובדה שבספרד, שם ברור לכל שהמועדון הגדול, העשיר והמעוטר ביותר הוא ריאל מדריד, חלקה בארסה את האהדה עם הבלאנקוס שווה בשווה – 33% לכל צד.
הטרנד רק התגבר בשלוש השנים שחלפו מאז. חברת repucom ערכה לאחרונה סקר ענק בהשתתפות אלף נשאלים בגילאי 16-69 מ-36 מדינות שונות במטרה לברר מה שיעור האהדה לה זוכים המועדונים הגדולים בעולם. התוצאות מטלטלות. בעוד ש-290 מיליון אנשים מתעניינים במתרחש סביב יובנטוס, אלופת איטליה בארבע השנים האחרונות והפינאליסטית היבשתית השניה, לא פחות מ-540 מיליון בני אדם ברחבי העולם עוקבים אחרי ברצלונה. הפערים עצומים גם במדדים אחרים.
טרנד עולמי (gettyimages)
חברת הייעוץ RESULT אספה לקראת סוף 2014 נתונים על התפוצה של המועדונים ברשתות החברתיות, מדד שמצביע היטב על טרנדים ומשקף מיידית תנודות ברמת העניין. בפייסבוק, טוויטר ואפילו גוגל+ נרשמה שליטה מוחלטת של בארסה, כאשר יחד עם אינסטגרם ויוטיוב נרשמה גישה (reach) ללמעלה מ-117 מיליון גולשים – כמעט 9 מיליון יותר מלריאל מדריד, השניה בדירוג. אפילו בשנה שעברה, שלא הייתה מוצלחת מבחינת הקטלונים, הצליחה מחלקת המדיה של המועדון להוסיף כ-60 מיליון עוקבים חדשים לרשתות השונות. בעונה הנוכחית נרשם עוד גידול של 19% בטוויטר ו-11% בפייסבוק, נתונים שצפויים לזנק במקרה של עוד הנפה והשלמת הטרבל.
מגדל המספרים הזה עומד איתן כשבאים לפרוט את הנתונים לפרוטות. 161 מיליון יורו ממכירת זכויות שידור, 160 מיליון יורו מעסקאות חסות ופרסום, 36 ספונסרים מובטחים בעונה הנוכחית והצלחה גם ביציעים ובחנות הרשמית. בעקבות ההצלחות האחרונות, ממוצע הקהל של בארסה קפץ בכמעט 6,000 צופים למשחק לעומת השנה שעברה ועמד העונה על 77,632 למשחק ליגה. בכל העולם, רק בורוסיה דורטמונד מביאה יותר קהל.
המוזיאון של בארסה הוא הפופולרי ביותר בעיר, שמציעה לא מעט אטרקציות תרבותיות, והסיור המרשים באיצטדיון מסתיים תמיד בקופות של החנות הרשמית. שלוש קומות של מוצרים לכל גיל, מין וצורך. כובעים, צעיפים, נעליים, כדורים, פאזלים, מוצצים, דגלים, בובות, סינרים לתינוקות, מחדדים, מחברות, עטים וכמובן דגם להרכבה של קאמפ נואו. כל מה שתעלו על דעתכם, תמצאו שם. כל מה שתמצאו, יעלה ביוקר. אין עוד חנות של "נייקי" בעולם עם היקף מכירות כל כך גדול. גולת הכותרת היא כמובן החולצות.
ברצלונה הייתה שלישית בעולם במכירת חולצות רשמיות בשנה שעברה (1.15 מיליון), עוד לפני פריחת השלישיה ההתקפית עם לואיס סוארס. לקראת העונה הקרובה כבר הושקה באתר הרשמי מכירת החולצה החדשה עם הפסים האופקיים, שעולה 123 יורו בלי הכיתוב. אם תרצו שם ומספר, תגיעו לסביבות 141 יורו – מעל ל-600 שקלים לחולצה אחת.
כן, יש גם נציגות לרשות (gettyimages)
חוויית כדורגל מושלמת (gettyimages)
יש הרבה פנים להשתתפות או אהדה. אם שיתוף ברשת הוא הצורה העצלנית ביותר, אז יש מי שקמים ונוקטים יוזמה אמיתית. קוראים לזה peña (פּנייה) – מועדון אוהדים רשמי שאפשר להקים בכל מקום בו אתם חיים. החוקים ברורים, הקריטריונים מפורטים והחברים זוכים לקבל עדכונים מהמועדון, מבצעים ומגוון הנחות. 18 פנייאס כאלה קיימות בחבל קטלוניה, 11 בשאר ספרד ולא פחות מ-101 נוספות ברחבי העולם. מסין עד קניה, מהודו עד מרוקו, מלבנון עד גוואטמלה. רק בקובה יש 5 מועדונים.
הכי הרבה חברים רשומים (נכון לינואר 2015)
10. בוקה ג'וניורס (ארגנטינה) 102,070 חברים
9. פלאמנגו (ברזיל) 105,878
8. ריאל מדריד (ספרד) 107,564
7. קורינתיאנס (ברזיל) 119,212
6. אינטרנסיונל פורטו אלגרה (ברזיל) 121,345
5. ריבר פלייט (ארגנטינה) 123,665
4. מנצ'סטר יונייטד (אנגליה) 189,432
3. בנפיקה ליסבון (פורטוגל) 197,877
2. באיירן מינכן (גרמניה) 217,000
1. ברצלונה (ספרד) 222,980
עם 222,980 חברים רשומים ומשלמים מסביב לכדור (נכון לינואר 2015), ברצלונה היא המועדון המבוסס ביותר בעולם בכל הקשור לנתוני תמיכה. זה מורגש סביבנו גם בלי כל המספרים הללו. בחולצות שלובשים הילדים לבית הספר, בילקוטים שהם נושאים, בשיחות חולין בעבודה ובדיונים ברשת. וזה רק הולך ומתגבר. אם תיגשו כיום למגרש כדורגל בבית ספר ותשאלו את הילדים שמשחקים שם איזו קבוצה הם אוהדים, אל תתפלאו שהתשובה כבר לא תהיה מכבי חיפה, בית"ר או הפועל באר שבע. כשהכל במרחק טפיחה על המסך, הולכים עם הזרם. או כמו שהודה אפילו ג'יג'י בופון: "יש לי בן אחד אוהד של מסי, השני אוהד של ניימאר. הם שאלו אותי אם אולי בכל זאת אפשר שנשחק בגמר נגד מנצ'סטר או ריאל מדריד". הקבוצה של המדינה? ממש לא, זו תופעה עולמית.
אינספור מבקרים בחנות ובמוזיאון (gettyimages)
מסין עד קניה, מהודו עד מרוקו (gettyimages)