$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נהיגת בכורה: קאן אם מאווריק טורבו 2016

צריכים יותר ממאה כוחות סוס ברכב שטח קל? אין בעיה, תקבלו אותו עם טורבו. 121 כוחות סוס לא מספקים לכם? המאווריק של קאן אם מצטייד בעוד עשרה סוסים. ככה זה כשיותר מדי זה אף פעם לא מספיק

דרור ברלי   24.06.16 - 19:11

תגיות: שטח וטיולים

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: תומר פדר)
(צילום: תומר פדר)

Too much is not enough שרה להקת דיפ-פרפל כבר לפני שנים רבות, ואני נזכר בשיר האדיר הזה ובשמו רב המשמעות בכל פעם שאני מתיישב מול הגה של כלי רכב כלשהו שאין לו שום תכלית מלבד לספק כיף בסיסי ולמרוח לי חיוך דבילי לחלוטין בין האוזניים.

וחיוך דבילי זה בדיוק מה ש-SBS  טוב אמור לעשות לכם. סייד-ביי-סייד או "רכב שטח קל" כהגדרתו היבשושית של משרד התחבורע היהודי. מה שהתחיל עם כמה עשרות כוחות סוסים  גלמודים אי שם לפני כמה שנים, התפתח מהר מאוד לכדי טירוף מוחלט. עם י על הלב, בואו ונשים את זה על השולחן בלי להתבייש – רוב משתמשי הכלים הללו יתקשו להשתלט גם על 101 כוחות הסוס היותר ממכובדים שהדגם האטמוספרי הכי בסיסי של קאן-אם מאווריק מספק. אבל יש מספיק משוגעים שרוצים יותר. יותר כוח, יותר מהירות, ואני יכול להבין אותם – יותר חזק ויותר מהיר זה הרבה יותר כיף – ולעזאזל התקינות הפוליטית....

הצורך במהירות ובעוד ועוד מהירות נולד פחות או יותר כמה דקות אחרי שהופיעו כלי הרכב הממונעים הראשונים. לא נלאה בהסברים ובסקירות היסטוריות משעממות אבל כן נזכיר שיש שתי עיקריות דרכים לקבל עוד כוח – לעבור למנוע גדול וחזק יותר, או לשפר מנוע קיים. והדרך הבדוקה והיעילה ביותר לסחוט מנת כוח רצינית ממנוע נתון היא בפשטות, לגדוש אותו.

כמובן שזה לא פשוט כמו שזה נשמע, אבל דחיסה של יותר אוויר ודלק למנוע תגרום לו לשחרר הספק גדול יותר ולשפר דרמטית את הביצועים. מנועים מוגדשי טורבו אנחנו מכירים כבר כמה עשרות שנים ולא רק בכלי רכב ספורטיביים. גם כלי ה-SBS  התחילו עם מנועים אטמוספריים בהספקים שהלכו ועלו, נהנו מתשומת לב מצידן של סדנאות שיפורים למיניהן, שדחפו למנועיהם שבלולים עצבניים שגרמו להם לשחרר הרבה יותר סוסים. לפני קצת פחות משנתיים, חברת קאן-אם הקנדית פתחה את מירוץ החימוש והיתה הראשונה לשחרר לשוק דגם של  SBS סדרתי מוגדש טורבו – בסיוע השבלול, מנוע ה-V2 בנפח ליטר מתוצרת רוטאקס שחרר 121 כ"ס והפך את המאווריק לרגע אחד ל- SBS הסדרתי החזק ביותר.

רק לרגע אחד, כי המתחרים הצמודים מפולאריס שחרר ואת הרסן מה-RZR  טורבו שמצהיר על 144 סוסים פסיכוטיים. לכבוד 2016, המאווריק עובר עידכון מכני – אותו מנוע שעבר מסאז' קל משחרר כעת הספק גדול בעשרה סוסים (131 כ"ס בסה"כ) והמומנט משתפר ב-4% לכדי 13.8 קג"מ. תיבת ההילוכים היא עדיין מסוג וריאטור אוטומטי עם מצבי "גבוה" ו"נמוך", אפשרות בחירה בין הנעה אחורית לכפולה והעברת כוח באמצעות חגורת גומי משוננת.  מכיוון שסייד-ביי-סיידים כבר לא מורשים לנסוע על כביש, המאווריק מוותר לגמרי על דיפרנציאל אחורי. הקדמי לעומתו, ננעל אוטומטית וחוסך לנהג את ההתלבטות האם לנעול או לא.

כפי שהכרנו במאווריק טורבו בשנה החולפת, גם דגם 2016 מצוייד בלא מעט גודי'ס שהופכים את החיים עימו לנוחים ו/או חווייתיים יותר – בין המערכות שמגיעות כסטנדרט בדגם R הבסיסי ניתן למנות את בולמי הזעזועים המשופרים מדגם Fox podium 2.5 RC2  , צמיגי מקסיס בקוטר 28 אינץ', מערכת ה-DPS (תגבור משתנה בעל 3 מצבים למערכת ההיגוי), ניהול מנוע עם בחירה בין מצבי  ECO (חסכוני) ל-SPORT (פסיכי), גלגל הגה מתכוונן לגובה, מושב מתכוונן על מסילות, כלוב התהפכות מסיבי, רתמות בטיחות 4 נקודות ועוד ועוד. מיגוני גחון מאלומיניום, חצי שמשה קדמית, תיק למינשא אחורי וגג אלומיניום. כל זה צבוע בדוגמה משולבת של לבן ואפור ומגיע בשני אורכי בסיס גלגלים -  מאווריק רגיל עם 2 מושבים ומאווריק מקס עם 4 מושבים.

דגם XDS מוסיף אפשרויות כוונון וכיול של שיכוך ומהירות ההחזרה לבולמי הזעזועים, חישוקים בקוטר 14 אינץ' עם בידלוקים וצמיגי המקסיס מוגשים כאן בקוטר גדול יותר – 29 אינץ' (הולך ומתקרב לג'יפים בגודל מלא), לוח המחוונים מפורט יותר עם גלגל הגה ספורטיבי. דוגמת הצביעה כאן היא בגווני כסוף וכחול וכמובן בדגמי 2  או 4 מושבים.

דגם XRS  המאובזר ביותר דומה ל- XDS אבל מציע עוד כמה וכמה סוכריות – החל מפגוש אחורי כסטנדרט, מפלטים משופרים מתוצרת "יושימורה" קלים יותר, שאמורים לשפר את הצליל ותגובת המנוע. דוגמת הצביע הכאן היא באדום ושחור בגימור קרבון וגם כאן יש דגמי 2 ו-4 מושבים.

אז איך כל זה נוסע? כצפוי וכפי שאנחנו מכירים מהמאווריק טורבו הקודם – "חזק מאוד" יהיה אנדרסטייטמנט. תוספת הכוח הופכת את המאווריק  טורבו החדש לכלי עצבני ביותר, שמצריך יד מיומנת ותגובות מהירות כברק על מנת להשתלט עליו. המומנט האכזרי מוגש כבר בסל"ד נמוך ובינוני והעוצמה משתחררת באופן ליניארי וזורם ועדיין, מדובר כאן בהמון כוח מתפרץ. מהירות תלת ספרתית מושגת מהר מאוד, לא טרחתי למדוד אבל זה מהר, תאמינו לי.  בכלל, הכל קורה כאן מהר מאוד והנהג חייב להיות עירני ומרוכז בכל מאת האחוזים כל הזמן ולהיות מאוד רגיש במינון הלחץ שרגל ימין מייצרת על דוושת המצערת, ואני מדבר על סחרורי גלגלים גם בזמן האצה בשביל שמתפתל בעלייה תלולה....מין הסתם רצוי להיות רגיש לכלי בזמן תעלולים כאלה, כי התעללות ברוטאלית תשרוף/תקרע לו רצועת וריאטור מהר מאוד. זו נקודת תורפה של כל הסייד-ביי-סיידים מונעי וריאטור, וכאשר נכנס למשוואה מנוע כל כך חזק, העסק בעייתי שבעתיים. ראו הוזהרתם.

שילדת ה-XDS/XRS  נותנת גיבוי הולם לביצועים הללו. היא מחודדת ומדוייקת וגם סלחנית, אבל הכוח העצום, במיוחד כאשר בוחרים בהנעה אחורית נטו, מקזזים את כל הנימוסים הללו וזריקות זנב אלימות הן חלק בלתי נפרד מהרפרטואר. אחרי שכבר התרגלנו למערכות ההיגוי המתוגברות חשמלית שמציעות מעט מאוד תחושה, הופתענו כאן לטובה.

המתלים פשוט מצויינים. נקודה. הם מגהצים היטב את הבורות והחריצים והבולדרים ומאפשרים לנו לשמור על קצב מהיר מאוד עד חוליגני ממש. בירידות אפשר היה להתפעל מבלימת מנוע טובה ולמעשה חלק גדול מהירידות התלולות שמחייבות ג'יפים לעבור ל-Low על מנת להישאר בשליטה, המאווריק יכול לקחת בקלות ב-High בלי לגעת בבלמים. ניסינו גם קצת תרגילי עבירות. כמה מדרגות סלע והצלבות בעליה תלולה – היכולת מין הסתם מספקת ואפילו גבוהה, בכל זאת זה סייד-ביי-סייד עם מהלך מתלים מרשים, ללא דיפרנציאל מאחור, עם דיפרנציאל ננעל אוטומטית מלפנים וצמיגים מרושעים ואוחזים.

קל מאוד לרדת מהמאווריק טורבו עם חזה נפוח מגאווה, לנסות לנער לשווא את האבק מהבגדים ולהרגיש מה-זה מהיר ותותח. אבל זה אחד מאותם כלים שמחזירים אותי לפרופורציות. מזכירים לי שוב ושוב שלמרות נסיוני הרב איתו יש מצב שאני לא תמיד כל כך מהיר כמו שאני חושב את עצמי. כי כן, האצתי חזק, לחצתי עד הריצפה הרבה פעמים, אבל גם הרפיתי מוקדם יחסית כי פחדתי. אשכרה פחדתי. כל זה אמנם כיף, אבל עלול להתגלות כמתאגר עבור מי שלא באמת מנוסה בכלים כאלה. צריך להיות באמת נהג-על על מנת לנצל עד תום את יכולותיו של הכלי ולהתמיד במצערת מלאה בשבילים שאינם ישרים, כפי שחווינו בטיול העצבני באיזור הרי יהודה שערכו לנו אנשי "עופר-אבניר" בהובלת ירון סבח מסוכנות "טופ-ספיד". אין מה להוסיף – התרשמנו.

למרבה הצער, כמה צפוי, דברים טובים עולים ביוקר. קאן-אם מאווריק טורבו החדש לא רק כמעט מהיר מדי, הוא גם יקר – אם לא יקר מדי. המחירים מתחילים ב-162,950 שקלים עבור דגם ה-R  הבסיסי עם 2 מושבים ו-181,950 עבור אותו כלי בגרסת 4 מושבים. אחרי הנחה תג המחיר יורד ל-153,950 ו-172,950 שקלים בהתאמה.

רמת הגימור XDS  כבר מביאה את הכלי הדו-מושבי ל-176,950  שקלים (167,950 לאחר הנחה) והארבע-מושבי ל-197,950 שקלים (188,950 אחרי הנחה). דגם העל XRS  כבר משוויץ בתג מחיר של לא פחות מ-183,950 שקלים (174,950 לאחר הנחה) עבור דו מושבי. דגם ארבעת המושבים חוצה את רף מאתיים-אלפי השקלים עם מחיר רשמי של לא פחות מ- 203,950 שקלים! (194,950 אחרי הנחה). זה המון כסף בכל קנה מידה – למי תודה ולמי ברכה? ליאיר לפיד שר האוצר לשעבר, שסידר לנו מיסוי פסיכופטי על טרקטורונים ורכבי שטח קלים.

תוסיפו לזה עגלה נגררת, רכב גורר מתאים ומקו םאיכסון ותבינו שמדובר כאן על צעצוע-כיף אקסקלוסיבי שמיועד לבעלי יכולת בלבד. תגידו "מי צריך את זה" וכמובן שהתשובה היא שאף אחד לא באמת צריך, אבל הרבה רוצים וזה עצם העניין. תחשבו על זה – הרי אנחנו חיים רק פעם אחת. אז מי שרוצה וגם יכול – שלא יתלבט ויילך על זה. החיוך לא יירד לו מהפרצוף. באחריות.