הישראלי, כמו עמיתו מהעולם הגדול, מאוהב בקרוסאוברים ורכבי פנאי למיניהם. זהו פלח השוק הצומח ביותר בכל חלוקה לקטגוריות, תת-סגמנטים, גודל ומחיר. אבל הוא עדיין לא פלח השוק הגדול ביותר בישראל. הכתר שייך לפלח המשפחתיות אשר תופס כשליש מהמכירות שמשמעותן בימים אלו כ-80,000 מכוניות בשנה.
בשני העשורים האחרונים פלח המשפחתיות נשלט וממשיך להישלט ע"י חברות הליסינג שרוכשות כמויות אדירות תוך קבלת הנחות עסיסיות. רוב היבואניות משחקות בפלח השוק הזה כשבראשן מככבת טויוטה קורולה. זהו הדור ה-11 של קורולה ומיום השקתה בארץ, לפני כ-4 שנים, היא מובילה ברצף וללא עוררין את סגמנט המשפחתיות, כשב-2014 היא גם הוכתרה כ"מכונית הנמכרת בישראל".
לפני שבועות ספורים החלה היבואנית לשווק את קורולה לאחר מתיחת פנים, ועל כן החלטנו לנצל את העובדה ולהעמיד את המכונית המחודשת מול חמש מתחרות בולטות שחלקן חדשות או מחודשות בעצמן: אופל אסטרה ויונדאי אלנטרה החדשות, מאזדה 3 שלאחרונה תומחרה באופן אגרסיבי ומציגה מול התחרות מנוע גדול יותר בנפח 2.0, סקודה אוקטביה שזכורה לנו כמשפחתית בולטת ופורד פוקוס שחזרה אחרי היעדרות ממושכת עם שידרוג משמעותי למנוע ולתיבת הילוכים. לצערנו יבואנית יונדאי, מסיבותיה שלה, בחרה שלא להעמיד למבחן את אלנטרה החדשה. חבל.
נראות וסגנון
הביטו בתמונות, כל מכונית נושאת עימה מסר אחר. טויוטה קורולה המעודכנת מציגה מראה בולט וספורטיבי במטרה לקסום לקהל צעיר מבעבר. אסטרה החדשה נראית מודרנית עם חזית קלילה וחלק אחורי ייחודי. הדור החדש מוצע בתצורת האצ'בק וסטיישן, כשגרסת הסדאן תוצג כנראה רק בשנה הבאה. מאזדה 3 לא השתנתה ועיצובה המחודד עדיין מעולה ומשדר מסר דינמי.
אוקטביה אולי מציגה מראה מעט חסר מעוף, אבל היא אחת המשפחתיות האלגנטיות שבנמצא. פוקוס שהגיעה למבחן בתצורתה הנמכרת ביותר בישראל, סטיישן, היא מכונית לאחר מתיחת פנים. עדכון שעשה לה טוב מבחינת המראה החיצוני שכעת נראה שרירי וגדול בעיקר בגלל החרטום המוחצן וחישוקי הגלגלים הגדולים משמעותית שמגיעים ברמת הגימור הגבוהה (הגרסה שנבחנה) בגודל 18 אינץ'.
המסר שמתקבל מהחוץ זורם גם לתוך תא הנוסעים. קורולה המחודשת מציגה שידרוג משמעותי ביחס לעבר עם דשבורד בעל משטחים רכים עם תפרים, בקרת אקלים בעיצוב חדש ומולטימדיה חדשה (טויוטה טאץ' 2 שכולל בלוטות' ומצלמה רוורס), עם צג מגע גדול יותר שמשתלב טוב יותר עם הסביבה ולוח מחוונים חדש עם מחשב דרך צבעוני במרכזו. התוצאה נעימה ומזמינה הרבה יותר ואפילו מעט 'היי-טקית' בגלל גימור השחור פסנתר סביב המולטימדיה.
מבחן הדרכים הגדול (צילום: אסף רחמים)
כל מכונית והמסר שלה. פורד פוקוס (צילום: אסף רחמים)
פורד פוקוס, מבט מבפנים (צילום: אסף רחמים)
היצע קטן של חללי אחסון. מאזדה 3 (צילום: אסף רחמים)
אסטרה החדשה מציגה חלל נוסעים מודרני ונעים, עם פיסול תלת-מימדי לדשבורד, צג 8 אינץ' ברמת גימור זו ו-7 ברמת הגימור הבסיסית. מאזדה 3 ממשיכה בקו הדינמי עם תפרים אדומים לדיפוני העור ולוח מחוונים עם מד סל"ד גדול במרכז, כך שלמרות גילה היא עדיין מציגה את אחד מתאי הנוסעים היפים והמזמינים ביותר. אוקטביה מציגה עיצוב שיגרתי יותר, אבל הקווים האורכיים והמראה הנקי משדרים אלגנטיות. פוקוס מציעה סביבה נאה ומוכרת שלא השתנתה מהותית במסגרת מתיחת הפנים ואותות הגיל כבר ניכרים בעיצובה שיוצרים תחושה אינטימית, אולי אינטימית מדי.
שימושיות, מרווח ואבזור
אחת מנקודות התורפה בקורולה הנוכחית, תא הנוסעים הלא מזמין, חוסלה לחלוטין במתיחת הפנים. אבל העיצוב החדש יצר עומס כפתורים סביב גלגל ההגה, ומצד שני היעדר מוחלט של כפתורים פיסיים בקונסולה עבור המולטימדיה (הכל נעשה בכפתורי "טאצ'"). התוצאה היא פגיעה בתפעול המערכות השונות תוך כדי נסיעה. גם נוחות תפעול פקדי בקרת האקלים לא היה להיט.
אסטרה מציגה סביבת נהג עשירה ומאורגנת היטב. למבחן היא הגיעה ברמת הגימור הגבוהה ביותר שיש, 'אינוביישן', שכוללת ריפוד משולב עור, הנעה ללא מפתח, חלון גג, ג'אנט 17 אינץ' (במקום 16) ומערכת לניתור שטחים מתים. בהחלט שפע, ותפעול האבזרים השונים נוח וטוב, אבל רמת הגימור הבסיסית של אסטרה דלה משמעותית ביחס לזו ובעיקר ביחס למתחרות, עם מערכת מולטימדיה בסיסית יותר, מחשב דרך פשוט ולא צבעוני, חישוקי ברזל, היעדרות של כל מערכות הבטיחות האקטיביות ואף של תאורה בתא הכפפות ורמקולים מאחור (!).
בנוסף יש לה הכי פחות תאי אחסון מלפנים ומאחור. גם למאזדה 3 היצע קטן של חללי אחסון, אבל מצד שני כבר ברמת הגימור הבסיסית היא מציגה את העושר הרב ביותר בתא הנוסעים עם תצוגה עלית, מערכת מולטימדיה שמתופעל על-ידי חוגה בסגנון I-drive, משוטים להעברת הילוכים מאחורי ההגה ועוד. תפעול המערכות נוח ואינטואיטיבי, אבל יש כמה חריגים כמו כיוון התצוגה העלית, או איפוס מחשב הדרך שמבוצעים דרך מערכת המולטימדיה בלבד ובאופן מעט מסורבל.
אוקטביה מציעה תא נוסעים אינטואיטיבי לשימוש כשרמת הגימור הבסיסית מרגישה בסיסית למדי עם מסך המולטימדיה הקטן ביותר (5 אינץ') ושקע USB שמיועד לשמע בלבד ולא מאפשר טעינת סלולר. מצד שני היא היחידה עם פתחי מיזוג לשורת המושבים השניה, ויחד עם פורד פוקוס היחידות עם תפעול ארבעת החלונות בנגיעה אחת. פוקוס מציגה את מערכת המולטימדיה הגדולה ביותר (9 אינץ') עם מסך נאה וחד שלא תמיד רגיש לנגיעת אצבע וקצותיו מוסתרים בשל מבנהו השקוע בתוך הקונסולה. סה"כ האבזור רב ונוח לשימוש ועם זאת רמת האבזור הבכירה, 'טיטניום', פחות מאובזרת מבפוקוס טרום מתיחת הפנים.
מבין כולן אוקטביה היא המרווחת ביותר מלפנים ואילו פוקוס היא בעלת תחושה האינטימית ביותר - לא בגלל שבאמת חסר מקום אלא בשל מבנה הדשבורד. מאחור קורולה היא בעלת המרווח הטוב ביותר ל-3 מבוגרים ולזכותה גם ריצפה כמעט שטוחה. אחריה מדורגות אוטביה שלחובתה גיבנת גבוהה מאוד ומול הנוסע החמישי נטוע תא אחסון שבין המושבים הקדמיים שגוזל מרחב רגליים יקר. פוקוס עם מרווח רגלים סביר+ ומבנה דלתות בולט דוחף את הנוסעים פנימה. סוגרות את הרשימה אסטרה עם מושב קצר, נמוך ובעלת מרווח ראש מצומצם לגבוהים ומאזדה 3 עם המושב הכי צפוף, מרווח ברכיים בינוני, וקו חלונות גבוהה שפוגם בראות החוצה.
כל הנתונים שרציתם לדעת על המשפחתיות
מאזדה 3, מבט מבפנים (צילום: אסף רחמים)
אופל אסטרה (צילום: אסף רחמים)
סביבת נהג עשירה. אסטרה (צילום: אסף רחמים)
תנוחת הנהיגה הטובה ביותר הושגה באוקטביה ובפוקוס ולהן גם המושבים הנוחים ביותר לישיבה ולתפעול. למאזדה 3 מושב נמוך יחסית למרות שזה לא מפריע, לאסטרה תנוחת נהיגה טובה, אך לחלק מהבוחנים המושב היה מעט פחות נוח מאשר באחרות (כשבנוסף ברמת הגימור הבסיסית אין אפשרות לכוון את קשיחות משענת). לקורולה מושב נוח, תמיכה סבירה, אבל הגה שלא יוצא (מאפשר תנועה של למעל ולמטה בלבד) מספיק פוגם בתנוחת הנהיגה.
תא המטען הנוח ביותר לשימוש הוא זה של אוקטביה. לזכותו 568 ליטר, שלל עיגונים, ווים, רשת לשמירה על החפצים ויחד עם הפוקוס הם היחידות עם שקע 12V. מצד שני השכבת המושבים האחוריים לא יוצרת משטח שטוח. המבנה הסטיישני מציב את פוקוס במקום השני. הנתון הרשמי מדבר על 476 ליטר, אולם זהו הנפח עד קו החלונות, כך שבפועל יש הרבה יותר מקום. זהו התא בעל סף ההטענה הנמוך ביותר, הוא מציע שלל עיגונים, ובהשכבת המושבים נוצר משטח כמעט שטוח.
אחריהן מדורגות קורולה עם נפח סביר למכונית סדאן (452 ליטר), וסף הטענה יחסית גבוהה ופתח ממוצע, ואסטרה עם נפח סביר לתצורת האצ'בק (335 ליטר), ומושב אחורי שיוצר ריצפה שטוחה. ראוי להזכיר שאסטרה מוצעת גם בתצורת סטיישן שלה נפח של 505 ליטר (עד קו החלונות), אולם בפועל הנפח קטן מזה שבפוקוס (בגלל מבנה התא) בנוסף אין בו עיגונים ואין שקע 12V. אחרונה מדורגת מאזדה 3 עם תא המטען המצומצם ביותר (414 ליטר), פתח צר וקטן וללא עיגונים. השכבת המושבים נעשית רק דרך ידיות בתא המטען ואז נוצר משטח שטוח לחלוטין.
מנוע וביצועים
כבר מדף הנתונים ניתן לראות שה"משפחתו-מטית" הקלאסית מפעם לא מוצעת כאן. לאסטרה ולפוקוס יש מנוע טורבו שמפיק 150 כ"ס ולאוקטביה מנוע מוגדש קטן יותר והספק צנוע של 110 כ"ס. למאזדה יש את המנוע הגדול והחזק ביותר (2.0 ליטר, 165 כ"ס) ולקורולה מנוע 1.6 ליטר 132 כ"ס. הינו בטוחים שפער של 55 כ"ס בהספק, וקג"מים רבים שזמינים מסל"ד נמוך יותר יציגו תמונה חדה של מנצחות ומפסידות, אבל שילוב עם תיבות שונות חושף מציאות שונה.
לאוקטביה תיבה אוטומטית-רובוטית בעלת מצמד כפול עם 7 הילוכים עם רצועת כוח רחבה. היא מהירת תגובה ועל כן הביצועים טובים למדי. בנוסף תפעול בורר ההילוכים נוח לשימוש גם במעבר למצב 'ספורט' וגם במעבר למצב ידני. לפוקוס ולאסטרה החזקות ב-40 כ"ס לקח מעט יותר זמן להגיב ללחיצה על דוושת התאוצה ורק באזור 50-60 קמ"ש הן החלו לברוח לאוקטביה. הסיבה כנראה היא תיבות ההילוכים העצלות שלהן. לשתיהן תיבות אוטומטיות פלנטריות עם 6 הילוכים, שמסרסת את המנועים הטובים והיעילים לכשעצמם. בנהיגה מתונה זה לא יורגש, אבל כשהסוסים נקראים לדגל, נתקלים בסרבנות ובהססנות מצד התיבות, בעיקר באסטרה. בנוסף התיבה באסטרה לפעמים הפתיעה עם פעולה לא נעימה, והיא נעדרת מצב ‘ספורט'. לפוקוס יש מצב ‘ספורט' שמזרז באופן מוחשי את הביצועים, ומנגד תפעול ידני פחות שימושי שנעשה ממתג קטן על ידית ההילוכים.
יבואנית מאזדה ביצעה שינוי בשורותיה ומול המתחרות הללו מציבה מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי. על הנייר הוא הכי חזק (165 כ"ס), מרגיש חי ונמרץ ובעל צליל נעים. תיבת ההילוכים (6 יחסים) זריזה יעילה ובעלת תגובה טובה למצערת. רכב המבחן היה חדש לחלוטין עם 60 ק"מ על השעון ויש לשער שעם הזמן ביצועיו יהיו טובים יותר. הפעם מנועי הטורבו של פורד ואסטרה נתנו לו בראש, אם כי הפערים לא גדולים.
תיבה אוטומטימ-רובוטית מהירת תגובה. אוקטביה (אסף רחמים)
טויוטה קורולה (צילום: אסף רחמים)
מושב נוח, אך הגה שלא יוצא. קורולה (צילום: אסף רחמים)
קורולה המחודשת נותרה עם אותה חטיבת כוח של קודמתה: 1.6 ליטר אטמוספרי (132 כ"ס) בשילוב תיבה רציפה עם אפשרות לתפעול ידני של 7 הילוכים מתוכנתים. בחיי היום יום היא שקטה ונעימה ועומדת בציפיות. אבל כל לחיצה על המצערת מעלה את הסל"ד, ואז מנוע זועק והרעש צורם ולא נעים.
את צריכת הדלק הטובה ביותר לאורך המבחן רשמה אוקטביה עם 12.3 ק"מ לליטר בממוצע. אחריה אסטרה עם 11.5 ק"מ לליטר, קורולה עם 11.0 ק"מ לליטר, פוקוס עם 10.8 ק"מ לליטר ומאדה 3 עם 10.1 ק"מ לליטר. יש לציין שתוואי הנהיגה היה אגרסיבי למדי ובחיי היום יום ניתן לצפות לנתונים טובים משמעותית.
נוחות נסיעה
פוקוס הציגה את נוחות הנסיעה הטובה ביותר בכל תנאי הדרך, על אף החישוקים הענקיים (18 אינץ'). אסטרה, עם חישוקי 17 אינץ', היתה מעט פחות טובה בעיקר בהתנהלות עירונית, שם שיבושים חשפו נוקשות. יש לשער שאסטרה הבסיסית עם חישוקי 16, תציג נוחות טובה יותר. קורולה שמציעה נוחות נסיעה טובה לכשעצמה, לפעמים מתקשה להתמודד על רצף שיבושים. סה"כ היא גם שקטה ונעימה, אך ככל שנצברים הקמ"שים, רעשי הכביש עולים עד שהם מובסים ע"י צליל המנוע הזועק.
על אף שכיול מתלי אוקטביה שופר במתיחת הפנים שעברה המכונית לפני כשנה, היא עדיין נוקשה. רצף שיבושים עירוני מציג נוחות נסיעה בינונית בלבד, וזאת על אף חישוקי 16 אינץ' סבירים. המצב משתפר מחוץ לעיר, ועדיין האחרות טובות יותר. בנוסף בלטו בה רעשי רוח. למאזדה 3 חישוקי 18 אינץ', כמו לפוקוס, אולם בניגוד אליה בנוחות הנסיעה היא דורגה אחרונה. היא נוקשה ושיבושים חודרים לתא הנוסעים. כשהמהירות עולה הנוחות משתפרת אבל אז בידוד רעשי הצמיגים פחות מרשים.
התנהגות ובטיחות
חמש המתחרות מציגות התנהגות כביש גבוהה, ובכביש מעוקל מסוגלות לשמור על קצב מהיר ממה שיעז לקוח ממוצע. ועדיין יש הבדלים. מאזדה הציגה את נימוסי הכביש המהנים ביותר. היא מסוגלת לשנות כיוון במהירות ונחישות וההגה שלה חד ומדויק ואפילו תקשורתי יחסית. גם הבלמים טובים, למרות מהלך מעט ארוך. פוקוס, שגם היא מהנה לנהיגה, מדורגת אחריה, ומציגה התנהגות אפילו טובה יותר מקודמתה, כנראה בשל צמיגי הענק של גרסת הטיטניום שהעלו את רמת האחיזה.
ההגה שלה גם מהיר ומגיב באופן חד ומיידי לשינויי כיוון. אופל מאוזנת ומרוסנת, מציעה רמת ביטחון גבוהה דומה למאזדה 3 ופוקוס, אלא שהיא פחות מהנה ופחות מתגמלת מהן. מכאן הפערים בין המכוניות מוחשיים יותר כשאוקטביה מרגישה מנותקת ופחות דינאמית. היא רוכנת בפניות, נעה על גלים וההגה שלה קל ועמום בין היתר בגלל צמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה (לטובת חיסכון בדלק). קורולה מפתיעה עם הגה בעל משקל נכון וביכולתה להדק קו. אבל פעולת ההגה מרגישה סינטטית, והאחיזה עצמה בינונית. בנוסף הבלמים שהפגינו עוצמה טובה, הראו סימני דעיכה תחת עומס.
כל המתחרות מציגות חבילות בטיחות מתקדמות, אבל רק קורולה ומזדה 3 מציעות חבילת בטיחות כל כך מקיפות כסטנדרט בכל רמות הגימור. בקורולה חבילה זו כוללת בלימה אוטונומית במהירות עירונית (שאמנם פעילה עד 80 קמ"ש, אך במהירות כזו אינה מבטיחה עצירה מלאה בזמן), התראה על סטייה מנתיב, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים. בנוסף יש לה 7 כריות אוויר. למאזדה 3 חבילה דומה כסטנדרט. מצד אחד היא מחסירה זיהוי תמרורים ומצד שני מוסיפה תאורה עוקבת פניה. ל-3 גם אין כרית אוויר לברכי הנהג.
אופל מציעה חבילה דומה לזו של קורלה ואף עם תוספת של תיקון סטייה מנתיב (ולא רק התראה), אבל חבילה זו לא מוצעת ברמת הגימור הבסיסית, אלא רק ברמת הגימור 'אינג'וי פלוס' (האמצעית מתוך 3) ובתוספת תשלום של כ-3,000 שקלים. גרסת הסטיישן של אסטרה מוצעת רק ברמת הגימור הבסיסית שמשמעותה, ללא מערכות בטיחות מתקדמות גם לא כאופציה בתוספת תשלום. לפוקוס מערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית ואוקטביה מסתפקת ב-7 כריות אוויר ומערכת 'מובילאיי'.
דירוג המשפחתיות הגדול בישראל
תמורה
קשה להכריע מי הטובה ביותר. לכל אחת יתרונות וחסרונות שיכולים לקסום לאחדים ולפסול מכונית עבור אחרים. על כן ניסינו ככל שיכולנו להתייחס למכוניות בהתאם לקטגוריה אליהן הן שייכות ולמצוא את המכונית המתאימה ביותר עבור המשפחה הישראלית הממוצעת: כלומר 2 מבוגרים, 2.8 ילדים וכלב.
אחרונה דורגה מאזדה 3. היא עדיין נראית מצוין, הכי מאובזרת, בעלת חבילת בטיחות אקטיבית נאה כסטנדרט, יחידת כוח מצוינת ונימוסי כביש משובחים. אבל למשפחה, מבין המתחרות הללו, היא הכי מחטיאה את המטרה כי נבנתה בעיקר סביב בנהג ופחות סביב במשפחה. היא הצפופה ביותר מאחור, בעלת תא מטען קטן, נוחות בינונית וצריכת דלק הגבוהה ביותר במבחן.
במקום הרביעי אסטרה החדשה. היא נראית הכי צעירה, יש לה תא נוסעים מזמין, נוחות נסיעה ויכולת דינמית טובה ומנוע חזק וחסכוני. אולם מכונית המבחן יקרה משמעותית - ב-10,000 שקלים יותר מהמכונית היקרה ביותר במבחן. גרסת הבסיס מתומחרת באופן זהה לחלק מהמתחרות, אבל היא מחסירה פרטי אבזור ובטיחות רבים. המתחרות מציעות חבילות משכנעות יותר.
פוקוס כבר אינה צעירה, בעלת מושב אחורי פחות מרווח ל-3 מבוגרים וסובלת ממוניטין גרועה של קודמתה בשל תיבת הילוכים שונה שאינה רלוונטית לזו. אבל גרסת הסטיישן (שהיא התצורה הנמכרת ביותר של פוקוס בישראל), מציעה תא מטען ענק ושימושי, אבזור רב, נוחות נסיעה גבוהה, ביצועים מעולים, צריכת דלק טובה ומערכת בלימה אוטונומית כסטנדרט בכל רמות האבזור.
טויוטה קורולה היא מכונית טובה לכשעצמה. היא מרווחת חסכונית, נוחה ולאחר מתיחת הפנים גם מאובזרת ובעלת תא נוסעים איכותי ונעים הרבה יותר. הבעיה היא שביחס למתחרות היא בינונית. היא מבצעת הכל הצורה סבירה ולא יותר ובשום סעיף אינה מתעלה, פרט לסעיף אחד: אבזור בטיחות. כמכונית המסיעה משפחה לא ניתן להפריז במשמעות חבילת הבטיחות ועל כן בזכות נקודות זכות בסעיף זה, היא דורגה כל כך גבוה.
מנצחת המבחן לדעת כל הבוחנים היא אוקטביה. היא פחות נוחה, לא דינמית במיוחד, יקרה ביחס לתמורה ולאבזור ומציעה רק שנתיים אחריות, אבל יש לה מראה מכובד, מרחב מצוין, תא המטען עצום, יחידת כוח זריזה ובמבחן היא היתה החסכונית ביותר. לטעמנו יתרונות אלה עולים על החסרונות. אנחנו היינו רוכשים אותה ברמת הגימור הגבוהה יותר, 'סטייל', שתמורת 3,000 שקלים משדרת משמעותית את האבזור.
השתתפו במבחן: אילן אשל, דרור ברלי, בועז קורפל, כפיר כשריאן ויואל שורץ.
המנצחת הגדולה. סקודה אוקטביה (צילום: אסף רחמים)