$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

Kingdom Come: Deliverance. ביקורת

משחק תפקידים בעולם פתוח ועצום המציג חופש פעולה מוחלט לשחקן

ארתור פליאסצקי   25.02.18 - 17:15
Getting your Trinity Audio player ready...
אני מסתתר בין השיחים, מתצפת על מחנה מאולתר של כנופיית שודדי סוסים שמטילה את אימתה על האזור כבר מספר חודשים. מושל האזור עסוק מדי במלחמה שמתפתחת מעבר לגבול ולכן הכפריים שכרו אותי כדי לטפל בבעיה. ההתקלות הקודמת שלי עם השודדים לא הייתה לטובתי ונאלצתי לברוח, אבל לבסוף הצלחתי לגלות את המיקום של המחנה שלהם, עכשיו רק נשאר לי לבחור איך לטפל בהם. אני יכול לנסות להתגנב ולהרוג את כולם בחסות החשיכה, אבל מספיק שאחד מהם יגלה אותי ואני אאלץ להילחם בכולם. אני יכול לצאת מהמחבוא ולקרוא תיגר על המנהיג, הוא אביר לשעבר ואם אצליח להביס אותו בקרב אחד על אחד אולי הם יסתלקו למקום אחר, אבל להביס אביר לשעבר בקרב אחד על אחד זה לא פשוט, במיוחד כשאני רק שולית נפח והוא לוחם מיומן.
בעודי מהרהר על אופן הפעולה שלי, אני מזהה הזדמנות מעניינת, אחד השודדים מכין סיר אוכל ליד המדורה והולך לנמנם באוהל שלו. אני מחליט לנסות את מזלי ומתגנב בין האוהלים, שקט כמו עכבר, אני מגיח ליד הסיר הגדול ומטפטף פנימה קצת מבקבוק רעל שרקחתי מקודם, אני מערבב את התבשיל וחוזר להסתתר. עכשיו כל מה שנשאר זה לחכות שכולם יאכלו את התבשיל הרעיל ויהיו חלשים מדי מכדי להילחם בזמן שאני אטבח בהם. אומנם לא הדרך הכי מכובדת אבל בהחלט הכי יעילה.

העבודה על Kingdom Come: Deliverance התחילה אי שם ב2009, כאשר יוצרי המשחק רדפו ממשקיע למשקיע כדי להציג קונספט בסיסי למשחק תפקידים גוף ראשון עם עולם פתוח ועלילה מתפתחת, לבסוף הם החליטו לנסות את מזלם דרך קמפיין kickstarter שהצליח לשבות את ליבם של חובבי משחקי RPG רבים. אומנם המשחק היה תקוע מספר שנים בגלל בעיות פיתוח כאלה ושונות, אבל לבסוף כשהשתחררה הבטא הראשונה, הדאגות של כולם התפוגגו.

המשחק שם אותנו בנעליו של הנרי, שולית נפח צעיר שעובד עם אביו בעיירה קטנה בממלכת בוהמיה (כיום צ׳כיה). חייו של הנרי די פשוטים, הוא עובד בנפחייה עם אביו, עוזר לאמו בסידורים שונים, ומנסה את מזלו עם בחירת ליבו. בתחילת המשחק אנחנו משחקים את סדר יומו של הנרי וככה למעשה לומדים חלק מהמכניקות השונות במשחק כמו התגנבות, פריצת מנעולים, תיקון של נשק, שכנוע של דמויות במשחק ואפילו נגיעה קלה בקרב. ה-tutorial הזה הוא מאד אפקטיבי כי אנחנו גם לומדים על הדמות של הנרי, איכר פשוט עם שאיפות גדולות. כל זה משתנה כאשר צבא פולש תוקף את העיירה והורג את כולם, מה שזורק את הנרי למסע ברחבי הממלכה בניסיון לעצור את הצבא הפולש, לגלות קנוניה לפלג את הממלכה ועל הדרך להפוך לאביר.

העלילה של המשחק היא מהטובות שיצא לי לחוות במשחקי RPG בשנים האחרונות, כל דמות שתפגשו, מהשולית ועד לדמות מרכזית, מרגישות כמו אנשים חיים ונושמים. מאד קל להשוות את העלילה לסדרת Witcher שבו אין דמויות טובות או רעות אלא דמויות בעלות רצונות ואג׳נדות משלהם שמניעות אותן בעולם. במיוחד רואים זאת בדמותו של הנרי שמתפתח עם העלילה ובצורה שבה אתם מניעים אותה, והשינוי שהוא עובר מתחילת המשחק בתור איכר פשוט מלא בחלומות ועד לסוף המשחק שבו הוא הולך ללוחם מיומן בעל כוח פוליטי רב הוא מרתק ומעניין.

כמו בכל משחק RPG גם פה תוכלו לבחור איך לעצב את הדמות שלכם מבחינת יכולות וכישרונות שונים שיתאימו את הדמות לצורת משחק האהובה עליכם, בין אם זה לוחם בשריון כבד ונשק עצום, נוכל חשאי שמסוגל להתגנב לכול מקום, קשת חד עין שהורג את אויביו מרחוק או דיפלומט בר כוח שכנוע ומשאבים שחצר המלכות הוא השדה קרב שלו. הצורה שבה אתם עולים בדרגות ומשפרים את יכולות שלכם היא נוחה ופשוטה כך שלא תצטרכו להסתבך עם מידע מאסיבי כל פעם שאתם בוחרים איך לחזק את הנרי.

ב-Deliverance אנו כל הזמן צריכים להשגיח על המלאי שאנו סוחבים איתנו לכול מקום או מאחסנים ב-stash שלנו. ציוד כבד בדרך כלל יאט אתכם, ציוד ש״בטעות״ גנבתם לא תוכלו למכור אלא רק אצל גורמים מפוקפקים, אוכל שלקחתם אתכם למסע יכול להתקלקל אחרי זמן מסוים וכמובן צריך לדאוג שכל הציוד שלכם תקין (אתם לא רוצים שהמגן שלכם ישבר באמצע קרב כי לא שמתם לב שצריך לתקן אותו). מצד אחד לשחקנים שמחפשים חווית משחק יותר עמוקה וריאליסטית כל זה ישמע כמו תענוג אבל מי שמחפש חווית משחק יותר קלילה ימצא את עצמו מתעסק כל הזמן בלוגיסטיקה.

שיטת הקרב במשחק אומנם תיראה מעט מסובכת ומסורבלת בהתחלה ובהחלט ידרשו מכם מספר שעות כדי ללמוד איך להילחם נכון עם נשקים שונים ומהלכים מיוחדים לכול נשק, מגן ושריון. נשקים כבדים יותר הם איטיים אבל מסוגלים לגרום לכמות נזק גדולה לכול מה שהם פוגעים בו, בין אם זה נשק, מגן או שריון, ונשקים קלים יאפשרו לכם לבצע התקפות מהירות אבל לא אפקטיביות כנגד מגנים ושריונות, מה שידרוש מכם להיות מדויקים יותר. שריונות כבדים אומנם יתנו לכם הגנה יותר טובה אבל הם יגבילו את הטווח תנועה שלכם וידרשו יותר תיקונים ותחזוקה משריונות קלים. קסדות מלאות גם יתנו לכם יותר הגנה מהתקפות לראש וגם יטשטשו את הזהות שלכם (מה שיכול לעזור לכם להתגנב למקומות) אבל הן יגבילו את הטווח ראיה שלכם.

כמו שצוין בהתחלה, כל זה יכול להרגיש מעט מאיים בהתחלה אבל זה בהחלט מרגיש הגיוני כשלוקחים בחשבון שהדמות שלכם מעולם לא למדה איך להילחם, ללבוש שריון או להחזיק נשק בצורה נכונה. אבל אחרי תשתלטו על הנושא, אתם תגלו מערכת קרב שנותנת לכם כמות אפשרויות עצומה לכול נשק וכל מצב, וכל קרב שתנצחו ירגיש מתגמל מאד. קרבות על סוסים לעומת זאת מרגישים מאד לא נוחים, לסוס שלכם יש חיים משלו והבינה מלאכותית שלו היא לא תמיד עובדת בצורה הגיונית, מה שמעט מרגיז בגלל שאתם תבלו לא מעט בזמן רכיבה.

מבחינה גרפית עולם המשחק נראה נהדר, הערים השונות מרגישות מיוחדות, היערות מרגישים עצומים ומלאים בחיים, ציוד שתמצאו מורכב ומפורט ביותר מבחינה ויזואלית, אפילו המעבר מיום לילה מרגיש טבעי. אבל הדמויות במשחק סובלות מדי פעם מהבעות פנים משונות ולא טבעיות, מה שמורגש במיוחד בזמן הדיאלוגים ומזכיר מעט אנימציות פנים של משחקים מהדורות הקודמים. הפסקול של המשחק מושקע ביותר ומורגש לאורך כל המשחק, בזמן רכיבה פשוטה בעיר, התגנבות חרישית ואפילו קרבות גרנדיוזיים, המוזיקה מלווה אתכם ודואגת לשמור על אווירה מתאימה לרגע שאתם נמצאים בו.

למרות שהמשחק מצליח לשאוב אתכם לסיפור המרתק ולעולם העצום, המשחק סובל מלא מעט באגים שונים ששוברים את החוויה, אומנם לא נתקלתי בבאגים שהורסים את ההתקדמות במשחק אבל מדפדוף קל באינטרנט מגלים כי משימות רבות עלולות להיות בלתי אפשריות לסיום בגלל באגים שונים, מה שאומר שמי שמחפש חווית משחק יציבה יצטרך לחכות עד שהמפתחים ישחררו עדכונים שייצבו את כל הסיפור.

לסיכום:
Kingdom Come: Deliverance הוא משחק שאפתני וגדול שלוקח השראה מענקי RPG שונים כמו Skyrim וכמובן Witcher, מה שאומר עולם פתוח שאפשר לחקור ועלילה גמישה שנותנת לכם מספר דרכים לסיים אותה. אומנם לוקח קצת זמן להתרגל למכניקת קרבות ושיטת ניהול המלאי עלולה להיות קשוחה מדי לשחקנים שמחפשים חוויה יותר קלילה אבל עולם המשחק העשיר והעלילה הכובשת בהחלט הופכת את המשחק ליהלום בלתי מלוטש לחובבי הז׳אנר.