$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פולו GTI במבחן: געגועיי ל-GTI

צנועה מבחוץ, אך מסתירה חיה. שווה 50K יותר מדגם הכניסה?

דרור ברלי   13.07.18 - 10:46

תגיות: עולם הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנים שבהן פולקסווגן מכרה חיפושיות ונגזרותיהן המהוגנות והשמרניות לדוקטורים ייקים מזדקנים, יצרנים אחרים הקדימו אותה עם מכוניות קטנות, מהירות, בעלות פוטנציאל חיוכים גדול. אבל רשמית, פולקסווגן תיזכר לעד כיצרנית שהמציאה את ההוט האץ', האחראית הבלעדית לשילוש האותיות הקדוש GTI. יצרנים אחרים העתיקו בלי בושה את האותיות האלה וחלקם גם עשו את זה טוב יותר, אבל המקור נשאר לנצח שם נרדף של  VW ספורטיבית. במיוחד של הגולף. ואז, שיקולים שיווקיים הביאו את היצרן לנפק גרסא ספורטיבית גם לאחות הקטנה מקטגוריית הסופר-מיני, הפולו. היא תמיד היתה בסדר בסך הכל, אבל כהוט-האץ' היא מעולם לא התעלתה לאיכויות הנדירות שהציעה אחותה הבכירה והיקרה יותר וגם לא לאלה של סופר-מיני מתחרות חזקות מתוצרת פיז'ו, רנו ופורד.

אני מודה על האמת, לא היו לי אשליות שאקבל כאן גולף GTI מוקטנת. הפולו שייכת לקטגוריה זולה יותר ופשוטה יותר, אבל מכל הבחינות החשובות שבגללן אנשים מוכנים לשלם 50% יותר עבור דגם ספורטיבי – אסור שיהיו פשרות. ולכן היא כאן בחניה שלי, מוכנה ומזומנה ל-48 שעות אינטנסיביות על מיטב האספלט המפותל שכבישי מע"צ יכולים להציע בקצוות של ארץ הקויידש, במהלכן אוציא לה את המיץ כדי למצוא את התשובות.

 

מים שקטים שחודרים עמוק

פולוGTI  באה לי טוב בעין כי היא צנועה. לא מוחצנת ולא צעקנית. מין "סליפר" שכזה. הדור האחרון של הפולו הוא כבר תאום כמעט זהה של סיאט איביזה שגם היא מכונית נאה לעין ודגם ה-GTI  נבדל מהאחיות הזולות בכמה פרטים קטנים וטובי טעם שרק עין מבינה תבחין בהם – סמלוני  GTIקטנים ואדומים על הגריל, דלת תא המטען והכנפיים הקדמיות, פס אדום לרוחב החרטום, חישוקי סגסוגת 17 יפהפיים שנועלים צמיגים במידה 215/45, מפלט כפול קנה, חצאיות קטנות וסמליות מסביב למפתנים וגג שמש מושחר. וזהו. אין מטראז' של ניקלים בוהקים, אין ספויילרים תוקפניים ודיפיוזרים בצבעי מלחמה בנוסח עדות חובבי הדריפטים מהמזרח הרחוק... וככה בדיוק אני אוהב – צנוע. מים שקטים שחודרים עמוק.

 

מבפנים יש גלגל הגה מצופה עור עם תחתית קטומה, מושבים ספורטיביים מצופים באריג המשובץ המסורתי של GTI לדורותיהן ודיפון פלסטי אדום לדשבורד שקצת פחות מסתדר עם הצבע הכחול העמוק של רכב המבחן. העיצוב בכללותו מאוד אופייני למכוניות של VAG – אין כאן תעוזה מיוחדת, הכל מרגיש מוכר וביתי ואפילו שמרני במקצת, אבל הנדסת האנוש נכונה ובעיני זה עדיף על פני הנסיונות העיצוביים במתחרות הצרפתיות למשל, שמבלבלים את הנהג עם לא מעט טעויות.

 

"מרגיש כמו מאזדה"

כמו כל מכונית של Wolkswagen Group) V.A.G), מותר וצריך לצפות לאפשרויות כוונון נרחבות למושב הנהג וגלגל ההגה ולתנוחת נהיגה מושלמת והפולו לא מאכזבת. המושב נוח ותומך אבל לא כמו זה שבגולף. איכות ההרכבה גבוהה כצפוי אבל איכות החומרים פחותה מזו שבגולף ובמכוניות V.A.G היקרות יותר. משטחי הפלסטיק השחור מציגים תחושה "לא גרמנית" שחשבנו שכבר עברה מהעולם במכוניות VW. "זה מרגיש כמו מאזדה" העיר הג'וניור שלי שהצטרף אלי לצילומים. תחושת המרחב מלפנים טובה אבל מאחור, הרוחב מדוד למדי. בכל זאת זו סופר-מיני. תא המטען מציג נפח סביר של 305 ליטר – הוא לא רחב מאוד אבל עמוק יחסית למרות שתחתיתו מאכלסת צמיג רזרבי (צמיג זמני צר, חוסך מקום ומשקל). האבזור בפולו היקרה ביותר במבחר כולל מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם צימוד לאנדרואיד-אוטו ולאפל קאר-פליי, שליטה מההגה על מערכת השמע בעלת 6 רמקולים, בקרת שיוט ומחשב דרך וצמד שיפטרים להחלפת ההילוכים, דיבורית בלוטות' מובנית, 2 חיבורי USB, בקרת אקלים מפוצלת ימין ושמאל, מראות צד מתקפלות חשמלית, תאורת חניה אוטומטית, מצלמת רוורס, חיישני תאורה וגשם ודוושות ספורט בציפוי אלומיניום, גג שמש חשמלי, פנסי ערפל, תאורת לד היקפית ופנסים עוקבי פנייה. ואם התרגלתם להניע מכוניות חדשות בלחיצת כפתור, ללא מפתח, אז כאן עדיין מכניסים מפתח לסוויץ' ומסובבים כמו פעם.

בצד של אבזור הבטיחות תמצאו בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית ומערכת לניטור מרחק מלפנים. אין התרעה על שמירת נתיב ותיקוני הגה אוטומטיים, ועל כן מקבלים את המערכת הצפצפנית-טורדנית של מובילאיי שאני כמובן מכבה מיד. בנוסף – 6 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר (TPMS) ומערכת XDS אלקטרונית שפועלת דרך הבלמים על מנת לדמות פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה.

זו GTI!

אבל עזבו אתכם ממולטימדיות. אם אתם מאלה ששוקלים את רכישת ה-GTI  מהסיבות הנכונות ולא בגלל פוזה, תתעניינו יותר מה קורה מתחת למכסה המנוע ולשילדה. ובכן, תשמחו לדעת שמנוע ה-1.8 TSI פינה מקום ליחידת ה-2.0TSI  שמגיעה ישירות מהגולף הספורטיבית. ההספק עלה מ-192 סוסים ביחידת ה-1.8 ל"רק" 200 כ"ס לעומת 230 בגולף הגדולה והיקרה יותר. מי שנמצא בעניינים של יחידות הנעה מודרניות המנוהלות ע"י מחשב, יודע שזהו עניין פעוט של כיול/תכנות, כמו גם הבדל קל של יותר מ-50,000 שקלים במחיר, בכל מקרה גיוס סוסים מתוכנתים נוספים לאורווה הוא לא סיפור גדול עבור סדנת שיפורים שמכבדת את עצמה, ולא אני גיליתי לכם שהמנועים האלה יודעים לשחרר גם הספקים גדולים בהרבה. על סחרור הגלגלים הקדמיים אחראים 32.6 קג"מ של מומנט שזורמים דרך תיבת DSG המוכרת, בגרסת 6 מהירויות הותיקה עם מצמדים טבולים בשמן, שנחשבת לאמינה ועמידה יותר מאחותה בעלת 7 מהירויות ומצמדים יבשים, בייחוד בשידוך למנועים עם הספקים גבוהים.

רגע אחד, דיברנו על נהגים ספורטיביים שיודעים ואוהבים לנהוג, וכאן מגיעה שהאלה המתבקשת – מה עם תיבה ידנית ודוושת קלאץ'? אז בינתיים הפולו הזו מיובאת לישראל רק עם DSG ולטעמי זה חבל כי עם כל הכבוד ליתרון הביצועים הקל של תיבות כפולות מצמד, עדיין אין תחליף לתחושות ולשליטה של תיבה ידנית. בוודאי במכונית ספורטיבית, ועוד נגיע לזה כשנדבר על ההתנהגות בכבישים מפותלים. מצד שני, עבור רוב הלקוחות הישראלים של מותגי פרימיום, אפשר לקבוע בביטחון שהגיר הידני מת. לא קיים יותר. הדור החדש של אוחזי הגה מתייחס למכונית כאל אביזר אופנה. אין לו תשוקה, סבלנות וכוח לנהיגה – מערכת המולטימדיה, אבזור יוקרה, הפוזה והתדמית מעניינים אותו הרבה יותר. עבורם רכישת דגם מאובזר ויקר עם מנוע חזק מעידה על יכולת כלכלית וטעם משובח ולא על כוונות לנהיגה ספורטיבית והם מתייחסים ל"GTI" כאל רמת גימור ותו לא. זה חבל אבל זה מה שיש, ומי שאוהב לנהוג ייאלץ להסתדר עם הגולם הדו-מצמדי ושיגיונותיו. כמו שאנחנו מכירים את ה-DSG, כל עוד הוא תקין, השד הזה ממש לא נורא.

 

מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.7 שניות

200 סוסים שמושכים אוטו קטן זה משהו שנשמע טוב, נכון? אבל בעשור השני של המאה ה-21, מכוניות סופר-מיני הן כבר לא כל  כך קטנות ובטח לא קלות. עם אורך כולל של יותר מארבעה מטרים, הפולו הזו גדולה יותר מהדורות הראשונים של הגולף, ובטח הרבה יותר כבדה מהן – היא עוצרת את המשקל על 1,403 ק"ג טבין ותקילין. יבש. לפני דלק ו-100 ק"ג של נהג מדושן עונג. זה 150 ק"ג יותר מוולבו 240 שנחשבה פעם ל"טנק" רציני.

אז קלילה היא לא, אבל קשה לבוא בטענות לתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.7 שניות ולמהירות מירבית בסך 237 קמ"ש. זוהי מכונית מהירה לפי כל קנה מידה – שפע המומנט מזניק אותה בחמת זעם והיא צוברת מהירות בקצב מאוד משכנע מכל מהירות, בכל הילוך ובכל מצב. וזה בדיוק היתרון שלה על המתחרות הצרפתיות – להן יש מנועי 1.6 ליטר טורבו שמתוחים עד הקצה, והן סוחטות מהם יותר סוסים ממה שמספקת יחידת ה-2.0 ליטר הרגועה יותר של פולקסווגן ויתכן שהן מאיצות ל-100 קמ"ש בכמה מאיות שניה מהר יותר. אבל כוחות סוס הוא נתון על הנייר, בחיים האמיתיים אנחנו רוצים מומנט. זה הכוח האמיתי של מנוע וכשאנחנו אומרים על מנוע שהוא "מרגיש חזק", אנחנו מתכוונים למומנט. וכשרוצים מומנט, אין תחליף לנפח.

המנוע הגרמני בעל נפח גדול ב-25%, נתון המומנט שלו עדיף והוא מרגיש בהתאם - שרירי יותר, מושך חזק יותר מסל"ד נמוך יותר. הוא יותר גמיש ומאפשר קצב תנועה מהיר וחלק יותר גם כשאתם לא עם רצח בעיניים. לא צריך להוציא לו את הנשמה בסל"ד היפר-גבוה כדי לקבל ממנו את הביצועים וכאמור – מי שרוצה לשחק בשיפור ביצועים, ימצא את המנוע  הזה כמתאים יותר למשימה ובעל פוטנציאל רב יותר.

 

מבחוץ נאה מבפנים חיה

ל-GTI  הזו יש מתג בורר מצבי נהיגה עם 4 מצבים – "נורמלי", ""ECO החסכוני בעל האופי הפלגמטי שממהר להעלות הילוכים על מנת לסחוט יותר קילומטרים מכל ליטר, "ספורט" שמושך הילוכים לסל"ד גבוה וגם מוסיף קצת משקל להיגוי, ו"אינדבידואלי" שמאפשר לנהג לשנות פרמטרים כרצונו. הנטיה הטבעית שלי כחזיר-גז היא כמובן להתקבע על המצב הספורטיבי, אבל בנהיגה יומיומית ובעיר זה הרבה פחות נעים וגם עולה בדלק לרוב: מחשב הדרך מאפס את המדידה בכל תדלוק, אבל גם במקרה הטוב לא הצלחתי להגיע ליותר מ-11.5 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת, כאשר כל סשן של התגרזנות בפיתולים הוריד אותנו מהר מאוד למחוזות חד ספרתיים, אז קחו בחשבון, נהיגה ספורטיבית היא תחביב יקר. (ועוד לא דיברנו על דו"חות מהירות והוצאות על מוניות, אם תאבדו את  הרשיון)

המתלים בפולו GTI  מכויילים על הצד הקשיח. אולי קשיח מדי. בכבישי הנהיגה המפותלים, המתלים הקשיחים האלה יתנו לכם הרבה דיבידנדים בצורת התנהגות מאוד מדוייקת ומחודדת וביחד עם אחיזה אינסופית מכיוונם של הצמיגים הספורטיביים, ההנאה תהיה שלמה. מערכת ה- XDS שמדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה עובדת פשוט נהדר, מטפלת היטב בהפחתה למינימום ההכרחי של תת-ההיגוי, שהוא הרעה החולה מס' 1 של מכוניות הנעה קדמית חזקות. זויות הגילגול מינימליות ונשלטות היטב, ההגה חד, מהיר ומדוייק מאוד (אבל לוקה בהעברת תחושה מהגלגלים) וקל מאוד להשליך את הפולו מפניה לפניה ולשמר קצב גבוה. חבל לי רק על חוסר התחושה מהגלגלים – זהו הסעיף בו כמעט כל ההוט-האץ' המודרניות נופלות בהרבה מסבתותיהן המיתולוגיות משנות ה-80' שהיו קלות במאות ק"ג ומערכות ההיגוי נטולות התגבור שלהן היו הרבה יותר משתפות פעולה ואינפורמטיביות.

זה היה יכול להיות נחמד לעשות מבחן להוט-האץ' ספורטיבית על מסלול סטרילי, או רק בכבישים המפותלים הנידחים והפנויים מתנועה שמאפשרים  לדחוק ב-GTI  הקשוחה לעבר המגבלות בבטחון מלא. אבל בחיים האמיתיים, גם חזיר הגז החולה ביותר מבלה  את מרבית זמנו בפקקים האינסופיים ובתנועה עירונית, על גבי אספלט ישראלי מצולק, וכאן קשיחות המתלים ממש מטרידה. עד רמת חוסר נוחות. יותר מזה – מטעמי חיסכון, פולקסווגן ויתרו על מתלה אחורי נפרד מכוייל היטב והשאירו את מערך המתלים האחוריים מהפולו הרגילה והאיביזה, בתצורת קורת מתח הזולה יותר לייצור. זה אולי זול ועושה את העבודה אבל פוגם בהתנהגות ובעיקר בנוחות וזה כבר חבל. לתחושתי, גם בחלק גדול מכבישי הנהיגה, במיוחד כאלה שאינם סלולים ברמה הגבוהה ביותר, כיול מעט רך ומגהץ יותר, היה מאפשר קצב נהיגה לא פחות מהיר אבל הרבה פחות מעייף.

הופתעתי גם מסרבנות תמוהה של תיבת ה-DSG  להוריד הילוכים בתזמון הרצוי לי – ביותר מדי מקרים בהם צללתי לפניה הדוקה תוך כדי בלימה מאוחרת חזקה כראוי וניסיון להוריד הילוכים ידנית, התיבה סירבה לרדת להילוך הנבחר ומצאתי עצמי מאיץ ביציאה משיא הפניה בהילוך אחד גבוה ממה שרציתי ותכננתי. כל עוד לא בלמתי מוקדם יותר, התיבה התמידה בסרבנותה – כאילו מנסה לשמור על המנוע בסל"ד לא גבוה מדי ולחנך אותי לנהוג במתינות, למרות שאנחנו במצב נהיגה ספורטיבי והבורר על "ידני". הלללו! מה זה? לא בשביל זה בנאדם משכיב 165,000 שקלים על פולו GTI.! למי ששאל למה מכונית ספורטיבית קטנה צריכה גיר ידני אסרטיבי של גברים ולא אוטומטי קליל– הנה התשובה בשבילכם.

 

מנומסת ומבוייתת

להבדיל מהקליאו RS  ופיז'ו 208GTI  הלא מתפשרות, פולו GTI  היא מכונית יותר רבגונית ויותר שימושית ולמעט הקשיחות הלא מתפשרת של המתלים שלה, היא גם יותר נוחה, בעיקר מנומסת יותר, מבוייתת יותר וקלה יותר לנהיגה ברמה היומיומית לנהג/ת הממוצע/ת שיהיה להם קל יותר להוציא ממנה ביצועים טובים בכל מצב. מצד שני היא פחות פראית ופחות אגרסיבית מהן וייתכן שאותו קהל קטן של חזירי גז ימצא אותה כמבוייתת מדי ולא מספיק נושכת. היא גם מציגה יתרון מוחץ בסעיף אבזור הבטיחות שעושה אותה לקניה הרבה יותר נכונה – למרות שעדיין אין בה מערכת להתראה על סטיה מנתיב עם תיקוני היגוי – אבל תסלחו לי ואני יודע שאני מביע כאן דעה שחורגת מהקונצנזוס שעלולה לקומם עלי את אבירי הפוליטיקלי-קורקט – כל פעלולי הטכנולוגיה האלה שמסרסים את הנהיגה, לוקחים פיקוד על האוטו וגורמים לנהג להוריד ערנות ולהסיר מעצמו אחריות ולסמוך יותר מדי על השדים שבמכונה, מקומם הראוי הוא "במשפחתומטית" משמימה או בג'יפון שמנמן שמסיע ילדים לחוגים ולא במכונית ספורטיבית אמיתית שתכלית קיומה הוא הנאה מנהיגה.

 

165,000 שקלים זה לא מעט כסף עבור סופר-מיני. לכל אותם רודפי פוזה ואבזור שנהיגה לא באמת מעניינת אותם, קצת קשה להמליץ על אוטו שכזה, בוודאי אם הוא לא מושלם. זה נכון הרבה יותר כשמדברים על צמד הצרפתיות הקיצוניות (והקמצניות באבזור בטיחות) אבל דווקא הפולו היא מכונית יותר רבגונית מהן ופונה לקהל גדול יותר וכהוט-האץ' ספורטיבית היא נותנת הרבה ביצועים והנאה בהרבה פחות כסף מאחותה הגדולה, הגולף GTI, שהיא עדיין ברירת המחדל של קטגורית ההוט-האץ'.

הבעיה העיקרית של הפולו המהירה תגיע דווקא מהמתחרה מבית – סיאט איביזה. אותה מכונית כמעט אחד לאחד. אמנם האיביזה המקבילה בגרסת "קופרה" עדיין לא הוצגה (כי בכל זאת, VW  הם בעלי הבית וזכות הראשונים שמורה להם) אבל מי שרוצה סופר-מיני בטעם ספורטיבי יכול להסתפק באיביזה FR  עם מנוע 1.5 ליטר ו-150 כ"ס. היא מין הסתם מעט פחות ביצועיסטית מהפולו GTI  אבל עדיין מהירה ומאובזרת מספיק והעיקר – עם גיר ידני אמיתי ו- 3 דוושות –מדברת לנהג אפילו יותר, בעלת תדמית צעירה וספורטיבית חזקה משל עצמה ובעיקר הרבה יותר זולה לרכישה, בפער של יותר מ-30,000 שקלים!...

כאשר יגיע דגם הקופרה של האיביזה בעל ביצועים שצפויים להיות דומים, פער המחירים בוודאי יהיה קטן יותר – אבל חלק מהסיפור  של VW  הוא עדיין תדמית הפרימיום היוקרתית. למרות שמדובר במכוניות שהן אחיות כמעט תאומות, מאותה משפחה ואותו בית, ללוגו של VW  יש יותר פרסטיז'ה מאשר ל-S  של סיאט, ובוודאי יותר מהמעוין של רנו והאריה של פיז'ו שסובלים מדיעות קדומות ומ"אנטי" מתמשך של שוק הרכב למותגים צרפתיים. ותמורת התדמית הזו כנראה יימצא מי שיהיה מוכן לשלם מחיר לא זול שכזה.

 

איך עוקבים אחרינו?

פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/

טלגרם   https://t.me/carsworldisrael

עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/

אינסטגרם  https://www.instagram.com/sport5_car/

טוויטר https://twitter.com/car_world5