$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סוזוקי סוויפט במבחן: איך אומרים אבולוציה ביפנית?

סוזוקי דור 6: אם זה לא שבור אל תתקן את זה

אייל אברהמי   23.10.18 - 17:10

תגיות: מבחני רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
אשדוד ימינה, אשקלון ישר ומאחורי ההגה של הסוויפט מכה בי גל קטן של נוסטלגיה. אני מזהיר מראש שאין לזה שום קשר לסופר המיני הנוכחית והמודרנית של סוזוקי, אבל הנה  בכל זאת סיפור מהימים שבהם סוויפט היה שם יחסית חדש על הכביש.   
 
הייתי בן קצת יותר מ-17, פטרול הד מכור ועם פנטזיה להיות נהג ראלי. אלא שבישראל של אותן שנים הייתה אפס מודעות לספורט מוטורי, אפס סבלנות למי שהעז, אפס תשתיות ואפס אפשרויות להפוך לוולטר רוהל. מה שכן היה זה את השאריות של מסלול עפר מאולתר על יד אשקלון שכמה שנים קודם לכן אירח, בחסות מגזין 'אוטו', שבעצמו היה עולל, מעין ליגת ראלי של מכוניות כמו סיטרואן ויזה, סאאב 96, אלפא סוד וכמובן חיפושיות. בקיצור, מצאתי את מקום האימון הנדרש ולתפיסתי כל מה שהיה חסר לי בדרך לנישול וולטר רוהל משלל תאריו הייתה מכונית. 
 
להורים היו אמנם מכוניות אבל אפילו דרך ההורמונים של גיל ההתבגרות הבנתי שנזקים בסיטואציה הזאת יכולים להיגמר בסנקציות כואבות וארוכות טווח וויתרתי על הרעיון. הפתרון היה להשכיר מכונית, הליך שחייב כרטיס אשראי שלא היה לי ושבכלל לא היה מאוד נפוץ אז, בטח לא בין בני נוער. בכל אופן, התחנפות אינטנסיבית למנהל סניף בנק הביאה בסופו של דבר להנפקת כרטיס, וחברת השכרה זעירה ופיראטית, שעבדה בעיקר עם חרדים ירושלמים, הסכימה להשכיר לי סוזוקי סוויפט ידנית עם 45 סוסים עייפים ועיצוב שאפילו בסטנדרטים של סוף שנות השמונים היה מזעזע. אעשה למכונית עוול אם לא אוסיף שלמרות זאת עם ישראל מאוד אהב אותה גם כי היה לה מזגן יעיל, אבל בעיקר כי היא הצליחה לשרוד באמינות מרשימה ובמשך אינספור שנים וקילומטרים את כבישי הארץ האכזריים. 
 
בכל אופן, לי הסוויפט הזאת הספיקה ושלושתינו - הסוויפט, אני וחבר עם סטופר ומצלמה לתיעוד אלוף בהתהוות - התייצבנו ביום חורפי אחד על שאריות המסלול באשקלון. המסלול היה מפורק וחרוש, חלקו לגמרי נעלם בין שיחים נמוכים, הסוויפט גנחה תחת המהלומות שחטף המרכב מהקרקע, אבל אני הייתי בעננים במשך שבועות אחר כך. בחברת ההשכרה קצת פחות אהבו את שאריות השיחים והבוץ שמצאו מתחת למכסה המנוע אבל חוץ מלהגיד לי לא לחזור אליהם, לא עשו כלום. כמה חודשים אחר כך, כשמצאתי חברת השכרה פיראטית אחרת, אפילו חזרתי לאשקלון, הפעם עם סוויפט אוטומטית. נהג ראלי אמנם לא יצא ממני אבל מאז ועד היום שמורה לסוויפט פינה חמה אצלי בלב.  
 
דור 6.0
הדור הנוכחי של הסוויפט, השישי במספר, הוצג לראשונה לקראת סוף 2016 והחל להימכר לקראת אמצע שנה שעברה. מדובר במכונית הכי נמכרת של היצרן ולכן סוזוקי לא לקחו סיכונים ובעיקר ניסו לתקן ולשפר את נקודות התורפה של הדור הקודם. ובמילים אחרות הדגם המוצלח מבחינת היצרן עבר אבולוציה מוטורית חשובה ומתחייבת שאמורה הייתה לעבור בלי לפגוע במכירות הנאות. מעניין איך המשפט הזה נשמע ביפנית. הגישה הזאת ניכרת בעיצוב החיצוני שהוא כמעט זהה לדור החמישי למרות שהסוויפט, או הסופר סוויפט כפי שהיא נקראת בישראל, בנויה על פלטפורמה חדשה שמשמשת גם את האחות הגדולה, הסוזוקי באלנו. את השינויים בעיצוב - אולי יותר נכון להגיד עדכונים בעיצוב - אפשר לראות ביחידות התאורה, בקפלים לאורך הגוף, בידיות המוסתרות של הדלתות האחוריות ובישבן. בסך הכל הסוויפט מכונית נאה, במיוחד בצביעה דו-גוונית (שזה אומר גג בצבע אחר), גם אם השנים שחלפו מאז השקת העיצוב הזה קצת שחקו את החדשנות וה"חמידות" שהיו לו בזמנו. 
בתוך המכונית מרחב המחייה סביר מאוד לסופר מיני - גם במושב האחורי - ותנוחת הנהיגה טובה (ועוד על כך בהמשך). גם תא המטען גדל ועכשיו הוא בנפח של 242 ליטרים סבירים ובקיפול של המושבים האחוריים 556 ליטרים. 
 

קופצים פנימה

במרכז הקונסולה כמקובל מסך מגע בהרכבה מקומית שאחראי על מערכת המולטימדיה והניווט. בצד החיובי של המטבע המסך הזה מאפשר להתקין אפליקציות מקומיות שמשמשות כל נהג, כמו וויז, פנגו וכו'. בצד השלילי התפעול שלו קצת מסורבל (למרות המתגים שעל ההגה ששולטים בחלק מפעולותיו) ופה ושם יש גם באגים מעצבנים. לא סוף העולם אבל גם רחוק מהצטיינות. למערכת המיזוג/חימום תפעול נפרד עם כפתורים פיזיים וחיווי נפרד, עניין מבורך ויעיל כמובן. 
 
חוץ מהמסך המרכזי יש גם לוח דיגיטלי קטן בין שני השעונים שמאחורי ההגה. סוזוקי, חברה מאוד תכליתית בדרך כלל, העמיסה את הצג הזה במידע שהחיוניות שלו מוטלת בספק; מילא תצוגה להיקף השימוש במומנט ובכוח, ואולי גם יהיה מי שימצא עניין בהשוואה גראפית בין צריכת הדלק ב-5, 10 ו-15 הדקות האחרונות; אבל מה בדיוק עושים עם תצוגה שמראה את כיוון התנועה? או עם גרף של בלימות מול האצות? לא שהנתונים הללו מזיקים למישהו אבל גם קשה להגיד שהם מועילים.  
 
מה עוד? איכות ההרכבה של תא הנוסעים טובה אבל הפלסטיק רחוק מלהיות מפנק או נעים למגע. בסוגריים אוסיף שמשום מה פלסטיק עגמומי הוא סוג של מסורת בסוויפט אבל שכך גם העמידות המרשימה שהוא מוכיח לאורך שנים רבות של שימוש. 
 
בפינת הבטיחות יש לנו שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית ומובילאיי שעל חשיבותו הבטיחותית ובמקביל גם על הקושי להתמודד עם צפצופיו המנדנדים, כתבנו פה אינספור פעמים.

 

 

מנוע גיר

הסוויפט נמכרת בישראל עם המנוע המוכר של הדור הקודם - 1240 סמ"ק ו-90 כ"ס. למרות הוותק והעדר מגדש טורבו או תחכומים מיוחדים (ויש לסוויפט גם כזה בנפח ליטר ו-110 כ"ס אבל הוא לא נמכר בארץ) המנוע מוצלח למדי; הוא שש אלי טורים גבוהים ומייצר מספיק מומנט כמעט בכל תנאי. אלא שזה לא נגמר שם: המנוע מחובר לתיבת הילוכים רציפה שבלשון המעטה נגיד שמכבידה עליו. בניגוד לתיבות רציפות עם ניהול שמייצר מעין 'יחסי העברה אלקטרונים', לתיבה של הסוויפט יש רק מצב ספורט שמשנה רק את גובה הסל"ד, ואופי הפעולה שלה די מחוספס כל פעם שנדרשת תגובה נחרצת. בתרגום לעברית כל זה אומר שבתנאי נהיגה רגועים  - בעיר או על הכביש המהיר - הסוויפט זורמת, יעילה ושקטה. 
 
חיצה עצבנית על הדוושה, נאמר ביציאה לעקיפה מהירה או בתנאי דרך קצת יותר מאתגרים, נענית בקפיצה של הטורים לאזור ה-6000 סל"ד (ובשל מבנה התיבה, הסל"ד הזה נשאר ללא שינוי עד הרמת הרגל מהמצערת), ברעש מוגזם בתא הנוסעים, ובעיקר בתגובה לא מספיק נחרצת של המכונית. הנתונים הרשמיים של סוזוקי מדברים על 11 שניות למאה קמ"ש אבל בתוך המכונית זה הרגיש איטי יותר, וחשוב מזה, כך גם הרגישו תאוצות הביניים. מהצד השני המנוע-גיר סיפקו צריכת דלק מרשימה למבחן דרכים של ליטר בנזין לכל 12.3 קילומטרים, מספר שבתנאי נהיגה סטנדרטים ופחות לוחצים, יהיה גבוה יותר.  
 
 
 
החיספוס באופן פעולת הגיר רק מתחדד כאשר מתברר שכמו המנוע גם השילדה של הסוויפט מוצלחת. היא זריזה, אדישה כמעט לחלוטין להעברות משקל מהירות ויכולה - יחד עם המנוע -  לייצר לא מעט הנאה מאיזו השתובבות עיקולים פה ושם. תוסיפו לזה כיול מתלים שמבטיח נוחות נסיעה טובה - אפילו טובה מאוד יחסית לסופר מיני - ותקבלו שילוב שאלמלא הגיר הרציף, היה בינגו ענק בסעיף הנהיגה. אגב, בהקשר הזה אני רוצה להוסיף שאחת ההפתעות שלי מנסיעת המבחן היתה העובדה שנהיגה רציפה לאורך כמעט יום שלם הייתה הרבה פחות מעייפת בהשוואה לסופר מיני ומשפחתיות אחרות, וזאת בעיקר בזכות כיול המתלים ותנוחת הנהיגה.
 
והנה הגענו לשורה התחתונה: סוזוקי, אולי ברוח הפתגם האמריקאי 'אם זה לא שבור אל תתקן את זה', לא עשתה מהפכה עם הסוויפט אלא כאמור שיפרה כמה מנקודות התורפה של הדור הקודם. התוצאה היא בדיוק מה שהייתם מצפים מסוזוקי סוויפט חדשה להיות - סופר מיני נוחה, יעילה, חסכונית וכנראה גם עמידה.    
 
מחיר: 92,490  - 94,490 ש"ח
מנוע: 1242 סמ"ק
הספק: 90 כ"ס ב-6000 סל"ד
מומנט: 12.2 קג"מ ב-4400 סל"ד
מהירות מירבית: 175 קמ"ש
0-100: 11 שניות
מידות (ס"מ): 384*173*149
צריכת דלק (מבחן):12.3 ק"מ לליטר