$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ברלי עצבני: "מלכודת המוות" של ג'יפ רנגלר - די כבר עם ההפחדות

ג'יפ רנגלר JL, רכב השטח המיתולוגי, הג'יפ האמיתי האחרון שנותר בתעשיה, "זכה" לציון מביך של כוכב אחד (!) בלבד במבחן הריסוק של ENCAP, וברנז'ת עיתונות הרכב כמרקחה. עם תוצאת המבחן קצת קשה להתווכח ולכאורה, צריך לקרוא לסדר את היצרן ולדרוש ממנו שישתדל יותר בכל מה שנוגע לבטיחות – ורצוי שזה יקרה בהקדם. מצד שני, מרוב פוליטיקלי קורקט, נשכחים כמה כללים בסיסיים שברורים כשמש לכל מי שחי את עולם השטח וה-4X4

דרור ברלי   10.12.18 - 10:26
Getting your Trinity Audio player ready...
ג'יפ רנגלר במבחן הריסוק (צילום: Euro-Ncap)
ג'יפ רנגלר במבחן הריסוק (צילום: Euro-Ncap)

הם מספרים לכם שהגודל לא קובע. ההדיוטות שקוראים את הפרסומים על תוצאות מבחן הריסוק מסיקים שהמשמעות של כוכב אחד במבחן היא שג'יפ רנגלרJL  הוא מלכודת מוות של ממש. במציאות? המאסה מנצחת. לא תמיד אבל כן, כמעט תמיד. אלא אם מביאים דוגמאות קיצוניות של מכוניות מהעבר הרחוק. בפועל, מכוניות לא מתנגשות בקירות אלא זו בזו ואתם ממש לא רוצים שהרנגלר JL ששוקל 2 טון וקצת יתנגש בכם חזיתית כשאתם יושבים במשפחתית/סופר מיני שלכם, שהיא מכונית קטנה וקלה ממנו בהרבה, גם אם היא מודרנית ובעלת ציון של 5 כוכבים, כי סביר להניח שהמאסה של הרנגלר ושילדת הסולם המסיבית שלו יקרעו לגזרים את המכונית שלכם וכנראה גם אתכם. לא פחות.

רוצים דוגמה אקטואלית? לא רנגלר, אבל אם תלכו חודש אחורה לתאונה החזיתית המחרידה בכביש 90, בין טויוטה לנדקרוזר 120 (דגם לא חדש וגם לא עדכני בכל מה שקשור לבטיחות. בעל מבנה כללי, מרכז כובד ומאסה דומים לג'יפ רנגלר) לבין רכב קטן וקל ממנו (רנו/דאצ'יה לוגאן  MCV שגם היא מכונית לא עדכנית מבחינת מפרט בטיחות) התוצאה: רכב השטח הגדול והכבד פשוט השמיד, אין מילה אחרת לתאר זאת - את מכונית הנוסעים הקטנה והקלה ממנו. ברכב השטח שני פצועים שפתחו את הדלתות ויצאו ממנו על רגליהם, במכונית הנוסעים 8 הרוגים. זה מבחן הריסוק מהחיים האמיתיים, לא מהמעבדה הסטרילית של ENCAP. במציאות, בובות-הניסוי עשויות בשר ודם - בשניה אחת היו חיות ונושמות ובשנייה הבאה כבר לא. עם יד על הלב – באיזה רכב אתם מעדיפים לשבת בזמן תאונה חזיתית?

 צפו במבחן הריסוק של הרנגלר החדש:

הייעוד

רנגלר הוא רכב שטח טהור. מתוכנן ובנוי בקונספט הקלאסי של רכב שטח כמו פעם. הוא לא קרוסאובר, לא מכונית עירונית מפונפנת עם יכולת תיאורטית, מוגבלת, לרדת לשבילי קק"ל - אלא רכב שטח של ממש שמיועד להיות הכי טוב בשטח מאתגר ולדור החדש יש גם יכולת לנסוע לא רע על כבישים. זה סדר העדיפויות של המבנה שלו. בז'רגון המקובל על עמיתינו בחו"ל, רנגלר הוא OFF ROADER ולא SUV, שהיום זה כבר כינוי לקרוסאוברים רכים ולא לג'יפים של ממש.

בשנים האחרונות קרנם של רכבי השטח הטהורים הגדולים, השתיינים והמזהמים, ירדה וזה לא סוד שהקטגוריה הזו הולכת ומצטמצמת. אבל עדיין – רכב שטח טהור כמו רנגלר, נדרש לעשות דברים אחרים ובהתאם – מתוכנן ובנוי אחרת לגמרי. וכאן, רוב כתבי הרכב, גם בעולם נוטים להתעלם מכמה תכונות בסיסיות שמאפיינות רכבי שטח טהורים ולא בדיוק מחמיאות להם בנהיגת כביש וכנראה שגם לא במבחן הריסוק.

 

לחיי הטַהֲרָנִים

רכבי שטח טהורים כמו הרנגלר לא מתחלפים חדשות לבקרים כמו דגמי מכוניות כביש. אם לא נספור מתיחות פנים קלות, אורך חיי כל דגם שכזה עד שיוחלף במודרני ממנו הוא לפחות 10 שנים (הדור האחרון של סוזוקי ג'ימני נמכר כמעט ללא שינוי במשך 20 שנה. לנדרובר דיפנדר מעל ל-30 שנה, מרצדס G  קלאס שמר על הקונספט המקורי שלו כמעט 40 שנה) ועל כן כמות השינויים, השיפורים והשדרוגים שכל דור חדש של ג'יפ שיוצא לשוק מביא עימו ביחס לקודמו, היא לא פחות ממדהימה. במקרה של רנגלרJL , הוא עבר מקצה שיפורים מקיף ומשמעותי ביותר בכל מה שקשור ל"בטן הרכה" של רכבי השטח - התנהגות כביש.

כמובן מבלי לאיים עדיין על מכוניות כביש טהורות, היצרן הצליח לשפר את הנושא הבעייתי הזה מבלי לגרוע מיכולות השטח הגבוהות – אבל זהו עדיין כלי רכב שבנוי לפי מתכון האולד-סקול הישן והטוב - הטוב לשטח הכוונה: שילדת סולם ושני סרנים חיים שהם ללא ספק הדבר הנכון לצרכי עבירות קשה, אבל גם אחרי כל השדרוגים, עדיין מקבל ציון "עובר" בלבד במחלקת התנהגות הכביש, איכות ההיגוי והיכולת לבצע שינויי כיוון מהירים. המרכב והשילדה הנפרדים מצטיינים בגמישות בעבודת שטח, אבל מצד שני חסרים את הקשיחות הנדרשת בנהיגה דינמית על כבישים מפותלים ומצד שלישי לא יודעים לספוג אנרגיה במבחן הריסוק המדמה תאונה ומעבירים אותה הלאה, היישר לגופן של בובות הניסוי – או שלנו.

במקרה הייחודי של כל דגמי הרנגלר, נוספים גם פיצ'רים מסורתיים ייחודיים לו שאינם מאפיינים יצרנים מתחרים: אפשרות לפירוק מהיר של הגג והדלתות + קיפול מסגרת החלון הקדמית. קהל לקוחותיו הנאמן של הרנגלר לא מוכן לוותר עליהם ובצדק גמור - אלה הפיצ'רים המענגים שמגדירים את הרנגלר כרכב לכיף נטו ומבדילים אותו מכל החיקויים שצצו סביבו לאורך השנים. אבל בהחלט באים על חשבון קשיחות המרכב ועמידות הרצפה בפני עיוותים בתאונה חזיתית ו/או בתאונת צד. מצד שני, ג'יפ רנגלר יהיה ככל הנראה אחד מכלי הרכב הסטנדרטיים היותר בטוחים במקרה של התהפכות, מפני שהוא מצוייד בכלוב התהפכות פנימי 6 נקודות מלא, כולל קשת קדמית מסיבית שלא היתה באף Jeep סדרתי לפניו (אלא רק כחלק משיפורי אפטרמרקט). והתהפכויות בשטח הן חזיון נפוץ הרבה יותר מאשר על כביש. אבל אופס, לרגע שכחתי, ב-ENCAP  לא בוחנים עמידות בהתהפכות...

 צפו במבחן לג'יפ רנגלר החדש:

אבזור בטיחותי - האמ-אמא של המפריע!

בעידן בו 6, 7, 8, 9 ו-10 כריות אוויר הופכות לסטנדרט בתעשיה, הרנגלר מצויד ב-4 כריות אוויר בלבד. מביך. אבל זה אילוץ שנובע בדיוק מכל אותם פיצ'רים שהוזכרו קודם: האפשרות להסיר את הגג והדלתות ולקפל מסגרת חלון קדמי מונעים, טכנית, התקנת יותר מארבע כריות. הציון ירד עוד גם בשל היעדר מערכות עזר אקטיביות. חלק מהמערכות הללו דווקא נמצאות בדגם "סהרה" היקר המיובא לישראל.

אין חולק כמובן שמערכות כאלה במכונית כביש הן יתרון. אבל מה ברכב שטח? מנסיון, בנהיגת שטח זה לא רק מפריע, זה האמ-אמא של המפריע! תנסו לתמרן באמצע טיפוס תלול בין מכשולים כאשר המערכת מזהה סלע או ענף של שיח במרחק כמה עשרות ס"מ כ"מכשול מסוכן" ובולמת אתכם באלימות בדיוק בסיטואציה שבה חשוב לכם לשמור על מומנטום ולא לעצור!

ברכב שמתוכנן לעבוד בשטח, אין מקום להתערבויות כפויות שכאלה, שלא הייתי מהסס להגדירן כמטרד של ממש אם לא סיכון ממשי. ברור שניתן לכבות מערכות כאלה בלחיצת כפתור או לגרום להן להתנתק אוטומטית בזמן שילוב למצב LOW, בדומה למערכת ה-ESP, אבל צריך לזכור גם להפעיל בחזרה כשחוזרים לכביש. עניין של הרגל. כאן אני מצפה מהיצרנים להפוך את המערכות הללו לברירת מחדל של הרכב, בדומה למערכות ESP  ו-START STOP. ולהעביר את תפעולן – כיבוי והפעלה, לכפתור גדול וברור בממשק אחיד שייקבע על פי תקן נוקשה וייכפה על היצרנים באמצעות רגולציה, ולא לקבור אותן בנבכי תתי התפריטים המורכבים של מערכות המולטימדיה.

 

 וולוג ג'יפ רנגלר בישראל:

ומה עם הולכי רגל?

רנגלר JL ספג ביקורת קשה במיוחד על רמת ההגנה הנמוכה במיוחד שהוא מספק להולכי רגל. ומה הפלא? רכב שטח. כבד, גדול וגבוה, עם פגוש קדמי ומכסה מנוע גבוהים מאוד שנמצאים בדיוק מול המותניים והחזה של בני אנוש בגובה ממוצע, לא משאירים סיכוי להולכי רגל שמתפרצים לכביש. ללא ספק, מכוניות כביש מובהקות מדגמים עדכניים בעלות מכסי מנוע משתפלים ואיזורי ספיגה וקריסה מתוכננים היטב, יגרמו פחות נזק למתאבד הרגלי התורן גם במחיר של טוטאל-לוס להן עצמן. אבל הן מכוניות כביש מובהקות. נמוכות כאלה, אוירודינמיות, חלקלקות. כאלה שהולך הרגל מתגלגל מעל למכסה המנוע שלהן. אבל רנגלר כאמור, הוא רכב שטח. הוא בנוי אחרת ומיועד לשימוש שונה. וזה עוד לפני שיפורים ותוספות כגון פגושי מתכת עם כננות, זרקורים וכו' שפגיעתם בהולכי רגל אינה סימפטית.

תמונת מצב

עד כה דיברתי מהפוזיציה של איש השטח המסוקס והמאובק, שלועס סלעים לארוחת בוקר ולוגם קפה שחור מר מפינג'ן עתיק שמימיו לא הכיר סבון-כלים ושנמצא מושלך אי שם במדבר. אני מחזיק בג'יפים האמיתיים מתוצרת  Jeepכ-30 שנה ושופט אותם על פי הייעוד שלהם – נהיגת שטח. הרנגלר JL רוביקון, גם אם איננו מושלם, על פי הפרמטרים שלי ועל פי תפקודו בשטח, הוא ללא כל ספק ה-Jeep הטוב ביותר אי פעם וככל הנראה גם רכב השטח הסדרתי הטוב ביותר שיוצר מעולם. אבל זה מנקודת המבט שלי. במציאות, היבואן שלו ורוב רוכשיו רואים בו "רכב יוקרה" וסמל מעמד נוצץ - ולא רכב שטח. רוב לקוחותיו רוכשים אותו למטרות שופוני ברחובות הכרך ונזהרים שלא לטנף את צמיגיו באבק השבילים.

באמת שקטונתי מלנסות לחנך ולהסביר שוב ושוב שלבחירה ברכב שטח יש יתרונות וחסרונות שמחיר בצידם. מחיר כלכלי שמתחיל בעלויות רכישה וצריכת דלק גבוהות, ריבוי מכלולים מכניים שגורר עימו עלויות תחזוקה גבוהות וסיכוי להזדקק לתיקונים יקרים בעקבות נזקי נהיגת שטח - וגם מחירים בטיחותיים שנובעים ממבנה הרכב, ממרכז הכובד הגבוה שלו, מהתנהגות הכביש שעדיין לא מבריקה ומהתנהלותו המסורבלת בכל אותם תרחישי כביש ועיר שהוא לא בדיוק מיועד להם ספציפית.

אני לא מזלזל לרגע בלקוחות של רכבי שטח שלא נוהגים בהם בשטח - זה האוטו שלכם ותשתמשו בו כרצונכם. אני גם לא מזלזל במבחני הריסוק של ENCAP. אבל אני לא עושה מהם בוקה ומבולקה כמו רוב הקולגות שלי, משום שזה לא אומר שג'יפ רנגלר הוא חלילה מסוכן. כי כלי רכב יכול להיות תקין או לא תקין, אבל אין דבר כזה רכב מסוכן – יש נהגים מסוכנים, בעלי שיקול דעת לקוי וחוסר מדאיג בידע ובמיומנות, שלא יודעים לנהוג בו כפי שצריך, שזה קצת אחרת מאשר במכונית רגילה. המקטרגים על הרנגלר, אלה ששופטים אותו על פי תוצאות מבחני ENCAP, רובם אינם ג'יפאים וזה בסדר גמור, זה מותר. אבל הם מתעלמים ואולי לא יודעים, שכל המגרעות לכאורה הללו, קשורות בדיוק נמרץ לאותם יתרונות ספציפיים שג'יפאים אמיתיים מחפשים ברכב שטח אמיתי. ושם, בשטח, שם בדיוק רנגלר הופך למעדן נחשק ומתוק במיוחד, כלי רכב סקסי, רב יכולות ומענג. כי השטח הוא תכלית קיומו – ויש לזה מחירים.

סוף דבר

אז הקולגות שלי יכולים להמשיך לדבר על  ENCAP ועל "מלכודות המוות" עד מחרתיים, אבל לצד הסופה הבאה בימים החבוטה שלי, אני מוכן כבר עכשיו לאמץ בשתי ידיים ובאהבה גדולה את הרנגלרJL  רוביקון כפי שהוא. כי בעולם שבו עודף ברגולציה מטורללת, בפוליטיקלי-קורקט הרסני, בצביעות ובהתחסדות, בשקרים ובפייק-ניוז, הוא שנותן את הטון ותעשיית הרכב הולכת מרצונה החופשי בעיניים עצומות לרווחה אל עבר סופה הטראגי – כאן בא רכב שטח חדש כמו הרנגלר שמקדש את אהבת המכונית, את אהבת הנהיגה בשטח ואת הרצון לחופש ולתנועה נטולת הפרעות בכל מקום. מעבר לכבישים, מעבר למצלמות מהירות, מעבר להגבלות ולאיסורים של חברה צבועה ומתחסדת שהולכת והופכת לטוטליטארית. סוג של נקודת אור בודדה אבל זוהרת ואיתנה, באפילה הטכנולוגית-אוטונומית הגדולה שעומדת לרדת עלינו.

איך עוקבים אחרינו?

פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/

טלגרם   https://t.me/carsworldisrael

עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/

אינסטגרם  https://www.instagram.com/sport5_car/

טוויטר https://twitter.com/car_world5