בתערוכת EICMA האחרונה, שהתקיימה כמדי שנה במילאנו, הציגה הונדה בין הדגמים החדשים - שניים מעניינים וחשובים במיוחד: האחד, CB650R - נייקד בנפח 650 סמ"ק בעל עיצוב בסגנון 'קפה-רייסר' מודרני משהו, ואילו השני, CBR650R - גם הוא באותו הנפח, אופנוע עם מראה ספורטיבי על גבול הקיצוני. שני האופנועים יושבים למעשה על גבי פלטפורמה משותפת וחולקים מערכות ומכלולים רבים, ומחליפים צמד אחר מבית הונדה בעל שמות דומים, רק עם האות ‘F’ בסוף במקום ה-‘R’ שמתנוססת שם כעת, רמז לכך שהשניים הפכו לספורטיביים יותר באופיים וביכולותיהם, על אף שרק אחד מהם זכה לעיצוב תואם.
בעברם נולדו השניים, בגלגוליהם הקודמים, כגרסת נייקד ידידותית יותר לאופנוע הסופרספורט המיתולוגי של הונדה, ה-CBR600 לדורותיו, שלימים פרש לגמלאות, וזו בתורה היוותה בסיס לדגם זהה מכאנית בעל פיירינג מלא. כעת נראה שהונדה מחזירה את השניים 'לשורשים', כל אחד אל המקום שממנו הוא הגיע: ה-CB חוזר למראה שכולל פנס עגול מלפנים, בזמן שה-CBR מקבל עיצוב קרבי במיוחד שהולם את ה-R בסוף השם.
דבר נוסף ומעניין שהונדה עשתה עם שני הדגמים הוא התאמת העיצוב של כל אחד מהם למשפחת הדגמים המתאימה לו, ויישור קו בכל הנוגע לשפה העיצובית של הונדה בשנים האחרונות; ה- CB650R מצטרף לשלושה דגמים אחרים במשפחת ה'ניאו ספורט קפה' של הונדה –נייקדים בעלי מראה של קפה-רייסרים בנפחים של 125, 300 ו-1000 סמ"ק, ומנגד מקבל ה-CBR650R עיצוב דומה במיוחד לזה של אופנוע הספורבייק של הונדה, ה-CBR1000RR, ובכך מתקרב במראהו גם לאח הקטן בנפח 500 סמ"ק.
שני הדגמים החדשים זוכים לעדכונים משמעותיים נוספים, מלבד העיצוב המחודש, בהשוואה לשניים שאותם הם מחליפים: הם משילים כ-6 ק"ג ממשקלם, מתחזקים בכ-5% אחוזים בהספק המקסימלי שאותו הם מסוגלים להפיק, מלפני מותקן כעת בולם מסוג מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ של חברת שוואה, סליפר קלאץ' להורדת הילוכים חלקה ובטוחה יותר בסל"ד גבוה, מערכת לבקרת אחיזה למניעת החלקה של הגלגל האחורי, מערכת להתראה לנהגים האחרים בזמן בלימת חירום, ועוד אי אילו שינויים ושיפורים בשלדה, במנוע ובארגונומיה.
על הספק ומשקל
כתוצאה מהעובדה ששני האופנועים גם התחזקו בהספק המקסימלי וגם השילו אי אילו קילוגרמים, מתקבלים אופנועים שיחס המשקל/הספק שלהם השתפר בלמעלה מ-8%, שזה לא דבר שאפשר להתעלם ממנו כשעולים לרכוב עליהם. למעשה, שמים לב לכך מהר מאוד. בנוסף לכך, ההיגוי בשני הדגמים הפך לקל וזריז יותר, אך נותר יציב כשהיה, גם בפניות. הסיבה לכך היא השילוב בין הורדת המשקל לבין הזזת תנוחת הרכיבה מעט קדימה הדורשת רכינה יותר גדולה אל עבר לוח השעונים, אם כי לא באופן מוגזם,
למרות הדמיון המכאני הרחב בין שני האופנועים, הם נבדלים האחד מן השני באופן שבו מוזן האוויר לתוך תיבת האוויר, כאשר הראם-אייר של ה-CBR מאפשר לו לייצר לחץ אויר גבוה משמעותית (עד פי 3!) במהירויות גבוהות, בהשוואה לדגם העירום. על פי המהנדסים של הונדה, הדבר בא לידי ביטוי בתוספת כוח ניכרת של כ-5% נוספים להספק הסופי (בגלגל), לטובת ה-CBR.
העברות כוח
תיבת ההילוכים ששודכה לשני הדגמים היא לא פחות ממצוינת, והעברת ההילוכים באופנועים נעשית באופן חלק ונעים, כשיחד עם המערכות הנלוות – מערכת עזר המסייעת בהעלאת הילוכים והסליפר קלאץ', כל הפעולות נעשות בקלות וללא מאמץ, וכאמור בצורה חלקה ונעימה. בשני אופנועי המבחן שעליהם רכבנו בהשקה הותקן גם מערכת 'קוויקשיפטר' להעלאת הילוכים (בלבד) ללא שימוש בקלאץ', ומעבר לכיף שבדבר שקל מאוד להתרגל אליו, גם המערכת הזו תפקדה היטב. רק נציין שמערכת הקוויקשיפטר אינה מגיעה כסטדרנט, ואולם ניתן לרכוש אותה בתוספת תשלום מקטלוג האביזרים המקוריים של הונדה.
ברכיבה עליהם בכבישי דרום ספרד התרשמנו מאוד מההתנהגות הדינמית של שני האופנועים – הבולם הקדמי החדש עושה עבודה טובה גם ברכיבה ספורטיבית יותר, כשגם הבולם האחורי בסט-אפ שאיתו הגיעו האופנועים מרגיש נינוח אף הוא בקטעים הטכניים יותר. הארגונומיה המעודכנת מאפשרת רכיבה בעל אופי רגוע באופן נוח מצד אחד, אך גם רכיבה מהירה יותר בדיוק באותה המידה של נוחות, ובכך אנו מכוונים לתנוחת הרכיבה, לנוחות המושב ולעומס על הידיים שאינו מורגש באף אחד מהשניים גם לאחר זמן מה של רכיבה רצופה.
מערכת הבלמים בשני האופנועים שופרה גם היא, וכעת מלפנים ישנם קליפרים 4 בוכנות עם דיסקים צפים, מאחור גדל הדיסק ל-240 מ"מ, וגם מערכת ה-ABS שמחוברת לכל זה היא חדשה ומעודכנת יותר. אך לא רק על הנייר היא מרשימה יותר, אלא גם במציאות – הבלמים (זהים בשני האופנועים) עובדים היטב כמעט בכל מצב, עם הרבה תחושת של רגש בבלימה, אך זו לא באה על חשבון עצמת בלימה טובה ונחושה. בזמן בלימה בהטיה הרגשנו איך האופנוע מזדקף לנו די מהר, אך אין בכך שום דבר יוצא דופן, ובכל שלב הרגשנו שאנחנו שולטים במצב.
שני האופנועים מצוידים במערכת פנסי LED היקפיים, ואת איכות ההרכבה והחומרים של הונדה ניתן לזהות כבר מהרגע הראשון. העיצוב מחמיא להם מאוד, כל אחד בדרכו ובסגננו הוא, ואולם בדבר אחד המהנדסים של הונדה יצטרכו לטפל ודחוף – מסך ה-LCD שנועד לשמש כלוח מחוונים אמנם יפה ומתאים מאוד לשנת 2019, אך לצערנו היכולת לקרוא ממנו את הנתונים באור יום שמשי ממוצע דורשת מאמץ מיוחד, ובזמן רכיבה זה יכול להיות בעיה, אם כי ב-CBR המצב עוד יחסית נסבל בהשוואה ל-CB.