מורטל קומבט היא אחת מסדרות משחקי המכות הותיקות ביותר בשוק, היא התחילה לה אי שם בניינטיז ומאז נראה שהיא לא מרפה: הסדרה התגאתה באלימות מפוארת, FATALITIES אכזריים ואפילו חוש הומור מעוות. כל אלה הצליחו לתחזק את המותג במשך כל השנים האלו. שני המשחקים האחרונים במותג, מורטל קומבט 9 (משנת 2011) ומורטל קומבט X היו בין משחקי המכות האהובים עליי ולמרות שמאוד ציפיתי למשחק החדש בסדרה, ברגע שהתחלתי לשחק משהו הרגיש שונה מאוד. עכשיו זה לא שיש לי בעיות עם שינוי, השאלה היא האם השינוי הזה מטיב למשחק?
עלילת המשחק נתחיל מהחלק הפשוט: העלילה של המשחק. מי שלא מכיר את מורטל קומבט (תתביישו) מדובר במשחק מכות שמשלב פנטזיה ומדע בדיוני: זאת אומרת שהרבה נינג'ות, רובוטים, יצורים מעולמות אחרים וקוסמים שהולכים כאסח ראש בראש עם עלילה מופרכת ששמה את גורל כדור הארץ במרכזה. במשחק החדש אנחנו נכיר את קרוניקה, הנבלית החדשה של הסדרה שאחראית על ציר הזמן וההיסטוריה של המציאות בעולם של מורטל קומבט. לקרוניקה קצת נמאס מכך שריידן, אל הרעם, לא מפסיק לאורך השנים להתערב בתכניות שלה - ומחליטה ליצור מציאות חדשה שתשלב בין העבר והווה. התוצאה? כאוס מוחלט בעולם המשחק - דמויות שחשבנו כמתות ממשחקים קודמים חוזרות לתחיה, ודמויות שהספיקו להתבגר ולהזדקן יפגשו גרסאות צעירות יותר של עצמם.
כמו משחקי מכות רבים, במהלך מצב הסיפור של המשחק השחקנים ידלגו כל 3-4 קרבות בין דמויות שונות במשחק. זה מאפשר לשחקנים להתנסות קצת עם מגוון הדמויות העצום של המשחק לפני שהם נכנסים למשחקי אונליין או הולכים מכות נגד חברים. אני מבין שזו פחות או יותר הדרך היחידה לשלב מצב סיפור במשחקי מכות, אבל שהשחקן מגיע לנקודה שהוא משחק דמות שהוא פחות נהנה לשחק איתה או פחות שולט בה - מדובר במצב מבאס. אבל אין לי ספק שגם שחקנים חדשים וותיקים כאחד יוכלו להנות מהאקשן והעלילה המוגזמת והמטורפת שלא לוקחים את עצמם יותר מידי ברצינות, ופשוט להנות ממשחק מכות מלוטש שמרגיש כמו סרט טראש טוב.
מה חדש? כמו שציינתי, למשחק חוזרות דמויות קלאסיות רבות: סקורפיון (MY MAN!), סאב זירו (My Other Man!) סוניה בלייד, ג'וני קייג', לו קאנג וקונג לאו ועוד מלא דמויות נוסטלגיות מתחילת ימיה של הסדרה. אל הצוות הנוסטלגי יחזרו גם מספר דמויות מהמשחק הקודם בסדרה, מורטל קומבט X, כמו דבורה וקוטאל קאן. אל הרוסטר הקיים יצטרפו שלוש דמויות חדשות: גרס - לוחם מאסיבי ששולט בזמן (ומשום מה כל הזמן קראתי לו ת'אנוס בגלל שהוא בערך סגול והשריון שלו הזכיר לי את השריון של ת'אנוס), סטריון - ששולטת ונלחמת באמצעות ארבעת האלמנטים של הטבע, וקולקטור - שמשתמש בכישופים וקללות בשביל לגנוב את הנשמה של היריב ואני חייב לומר שהעיצוב של היה מטריד ברמות אחרות. כל אלה יוצרים צוות של 25 דמויות שכל אחת מרגישה מגוונת ושונה מהשנייה: בין אם זה עיצוב הדמויות או סגנון הלחימה שלהן. מספק בהחלט.
שחקנים חדשים לסדרה (או בכלל לז'אנר משחקי המכות) ישמחו לגלות שלמשחק קיים מערכת אימון מושקעת ומפורטת על כל אחת מהדמויות כדי לעזור להם להפוך למכונת קרבות משומנת. מעבר לכך, לכל דמות קיימת גם מערכת וריאציות שניתנת לשידרוג ושינוי שכוללות סטים ומהלכים לסגנונות משחק שונים: שחקנים יוכלו לשים דגש יותר על הגנה או התקפה לפי העדפותיהם, והמערכת ניתנת לשימוש ע"י כל אחת מהדמויות במשחק. מעבר למערכת כסף וירטואלי ארורה שנכנסה למשחק (לא יודע למה ציפיתי), קיימים גם מספר מצבי משחק חדשים, כמו ה-Krypt: מדובר במשחק הרפתאה מגוף שלישי שבו אנו חוקרים אי מלא בסודות, תיבות אוייבים וחידות. כדי לפתוח מהלכים מיוחדים במשחק - Krypt הופך לחובה, עוד יותר גרוע מכך - שחקנים שאוהבים לשחק בלי חיבור לרשת קבוע (כמוני) לא יוכלו לשחק במצב המשחק הזה, ולא יוכלו להרוויח כסף וירטואלי דרכו, מה שאומר שלא יוכלו לרכוש מהלכים מיוחדים, וזו בחירה תמוהה ומכעיסה, גם בלי קשר להחלטה להכניס מערכת כסף וירטואלי למשחק מכות.
משחקיות בשניה שנכנסתי לקרב שמתי לב למשהו מאוד שונה: המשחק איטי בהרבה מקודמיו בסדרה. נראה שהשנה NetherRealm שפיתחו את המשחק החליטו שהם רוצים סגנון משחק אסטרטגי מבעבר: לא ניתן להתקרב ליריב בצורה מהירה כמו פעם ולצמצם פער ווכפתור הריצה בוטל לחלוטין כך שנדרש מהשחקנים יותר טקטיקה על מנת להתקרב ליריב בשביל להנחית מכה. למערכת הקרבות והסטים של הדמויות שהוזכרה קודם קיימים גם פריטים מיוחדים שניתנים לשדרוג ולשימוש בזמן קרב, אבל אני מצאתי אותם כמיותרים ודורשים יותר מידי עבודה והתעסקות.
מה שכן, המערכת החדשה מאוד התאימה לסגנון המשחק שלי: דאגתי לשחק אגרסיבי, מהיר ועם מספיק קומבואים בשביל לנסות לסיים את הקרבות במהרה, וזה צלח. שחקנים אחרים עם יותר סבלנות יכולים למצוא את התוספת כמבורכת, אבל זה לא הסגנון שלי. בעבר, מד ה-Super של השחקנים התמלא רק כאשר השחקנים חטפו נזק או הגנו בהצלחה. כעת המצב בשטח קצת שונה והוא מתמלא מעצמו לאורך זמן. ההבדל העיקרי הוא שכעת גם מהלכי תמרון כמו התחמקות לצד השני של הזירה או מתקפת פתע יבזבזו לשחקן חלק מהמד. משחק מכות שדורש יותר אסטרטגיה כבר אמרתי? מהלכי הרנטגן המפורסמים שהתחילו במורטל קומבט 9 חוזרים גם המשחק הנוכחי, וגם הם עברו שינוי: למשחק נוספו כעת קומבואים שנקראים Krushing Blows. שחקנים שיצליחו לבצע את הקומבואים האלו בתנאים ספציפיים במפה יוכלו להנות מתוספת נזק ואנימציות רנטגן אלימות שמראות איך השחקן שובר את העצמות של היריב מבפנים. פשוט ממתק לעיניים. במהלכי X-RAY ניתן כעת להשתמש בהם רק כאשר הבריאות של השחקן יורדת מתחת לאחוז מסויים. השחקנים שישתמשו במהלכים אלו יוכלו להנחית מתקפה רצינית על האוייבים ויוכלו לשנות בקלות את התוצאות של הקרב. אני לא יכול להפסיק לספור את כמות הפעמים שהם הצילו אותי מהפסד ודאי, או את כמות הפעמים שהפסדתי למהלכים כאלו. פשוט כיף ששומר על המתח לאורך כל סיבוב.
כמובן שלמשחק חוזרים גם ה-Fatalities האכזריים שהסדרה הייתה ידועה בהם מהרגע הראשון. מדובר באנימציות הריגות ססגוניות שיש לכל אחת מהדמויות, ולעזאזל, כל פעם מחדש יוצר הסדרה אד בון והצוות שלו מצליחים לגרום לי לצחוק בקול או לשאול את עצמי "חחחחח מה קרה פה עכשיו?!" מפרץ היצירתיות האלימה והמטורפת שהולכת לי על המסך.
VIDEO
לסיכום הסדרה אמנם ידעה עליות ומורדות לאורך השנים, אבל מאז שחברת NetherRealm הוקמה בשנת 2011 ולקחה את האחריות על המותג אפשר לומר בודאות שמורטל קומבט בעלייה ומשגשג. אמנם אני אוהב את משחקי המכות שלי יותר כאוטיים ומשוגעים (דרגון בול FIGHTERZ לדוגמא) לא יכולתי שלא להנות ממורטל קומבט 11. אני לא יודע אם זו הנוסטלגיה או העובדה שפשוט מדובר במשחק מכות טוב ומלוטש. למרות שהקמפיין לשחקן ראשי מציג עלילה נחמדה שמרגישה כמו סרט טראש שלא לוקח את עצמו ברצינות, אין ספק שהכיף האמיתי מתחיל כאשר משחקים מול חברים או באנטרנט. אולי לא מדובר במשחק המכות שישנה את החיים שלכם, אבל מורטל קומבט 11 מצליח להציג מספיק שינויים שיצדיקו משחק חדש לסדרה ולספק מעריצים ותיקים וחדשים בו זמנית.עותק הסקירה התקבל תודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של Mortal Kombat 11 בישראל.