$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הונדה CB500X במבחן: איך אומרים סולידי ביפנית?

רכיבה על האופנוע החדש של הונדה מלמדת שאין לו הרבה חסרונות. מצד שני, זה לא בהכרח דבר כל כך טוב אם אתם מחפשים ריגושים

אייל אברהמי   22.05.19 - 08:27

תגיות: הונדה

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: אייל אברהמי)
(צילומים: אייל אברהמי)

לילה על ‏כביש צדדי באזורים החקלאיים שליד רמלה. הרוח חמה ויבשה כמו קרש, המנוע מזמזם בשקט של תקנות יורו משהו לאיכות הסביבה, והספידומטר מראה טיפה יותר ממה שמתיר החוק. טוב, אולי קצת יותר מטיפה, אבל עדיין באזור סביר. הכביש חשוך ולכן אני לא בטוח שענן שחור שמתקרב אלי הוא אמיתי או שמדובר באיזושהי אשליה אופטית שנובעת ממשקף מטונף, ועוד עם שכבה נגד אדים. 15 שניות אחר כך מגיעה תשובה ברורה כשאני חותך ענן ברחשים בגודל של בניין.

 

יצא לי לפגוש בחיים כמה ברחשים על הכביש אבל אף פעם לא ענן שלם ובטח לא בגודל הזה. אני לא יודע אם הם פגשו אנשים קודם לכן אבל לפי התוצאות, הונדה CB500X, שנוסעת במהירות המותרת פלוס כמה טיפות, לא נמצאת ברשימת ההכרויות שלהם; הברחשים נמרחו על הקסדה, על המעיל שלי ועל האופנוע. ניסיתי להתעלם אבל שדה הראייה שהצטמצם חייב אותי לעצור שתי דקות אחר כך כדי לנקות קצת וברור שלא היה לי עם מה לנגב. ניסיתי עם הכפפה והתוצאה, עם פסים צהבהבים-שחורים לאורך המשקף, הייתה דוחה בדיוק כמו שהיא נשמעת. מה אגיד לכם - החורף הרטוב והקר הזה בכלל לא היה קל לדו"גים אבל אם כך הולכים להראות החודשיים הקרובים אני מוכן לחתום קבע באנטרטיקה. ואחרי הטעימה הזאת מהאביב אפשר לעבור לנושא הכתבה הזאת, הגרסה המעודכנת של האופנוע הכי נמכר בישראל בשנתיים האחרונות.

 

קצת רקע ומה חדש

 

מה הפך את משפחת דגמי ה-CB של הונדה - בישראל ה-X במקומות אחרים בעולם הדגמים האחים שחולקים חלק נרחב מהפלטפורמה -  ללהיט מכירות? התשובה מורכבת כמובן  מכמה סעיפים. קודם כל בעת ההשקה המקורית ב-2013 נעשו באירופה שינויים בדירוגי רישיון הרוכבים שעבורם כוונו הדגמים הללו, אבל יותר מזאת  הונדה הצליחה לענות על צורך/רצון שנוצר בקהילת הרוכבים האירופית בתחבורה יחסית זולה, אמינה ויעילה ואני מניח שהרקע לכך היה המשבר הכלכלי שהורגש מאוד באותה תקופה בכמה שווקים מרכזיים.  בכל מה שנוגע לאופנוע עצמו הייתה זו העובדה שמדובר בחבילה ידידותית למשתמש (ומתאימה לרישיון A1), אחת שלא מאיימת/מפחידה רוכבים שמשתדרגים מנפחים קטנים יותר. ובמילים אחרות, הסטודנט התל אביבי שמחליף את הג׳וימקס 250 שלו או בן ה-40 מהפרברים שחוזר אחרי שנים של הפסקה לשני גלגלים בגלל שהפקקים משגעים אותו. ואחרי כל זה מגיע המותג שנהנה ממוניטין מצויין בכל הנוגע לאיכות ואמינות, מוניטין שמבטיח שניתן יהיה למכור את האופנוע במחיר סביר - עניין לא פשוט בשדה הקטל של שוק האופנועים המשומשים בישראל.

 

עכשיו כאמור נוחתת אצלנו גרסה מעודכנת של ה-X, האדוונצ'ר של משפחת ה-CB,  ובסוגריים נוסיף שיחד איתו מגיעים גם האחים למשפחה, ה-F וה-R. מה כולל העדכון? אז קודם כל עדכוני מנוע. ההספק של הטווין נותר ללא שינוי ועומד על 47 כ"ס אבל עקומת המומנט - 4.4 קג"מ - השתנתה לטובת יותר כוח בסל"ד נמוך ובינוני. בהונדה מצהירים שהמנוע גם הפך להיות יותר לינארי בהשוואה לעבר. חוץ מזה הגלגל הקדמי גדל ל-19 אינץ' ונעשו שינויים נוספים בכל הנוגע להיגוי ונחסוך לכם את הקשקשת הטכנית בהקשר הזה, לוח המחוונים עוצב מחדש והוא כולל עכשיו גם את מצב הגיר והעיצוב של האופנוע כולו עבר עדכון לא גדול שהפך אותו לטיפ טיפה יותר זוויתי וקשוח, אם כי אני מזהיר שכדי לראות את ההבדלים צריך משקפיים. יש עוד לא מעט שינויים טכניים אבל אלה הם המרכזיים.

התנעה וכביש

 

חמש דקות אחרי שאני יוצא מהסוכנות של הונדה בתל אביב, ולמרות שזו בסך הכל הפעם השנייה שאני רוכב על CB500X והקודמת הייתה לפני כמה שנים, אי שם בפאתי המוח צצה תחושת נינוחות כאילו יש לנו ברזומה עשרות אלפי קילומטרים משותפים. זה נובע מקלות הרכיבה ומהעובדה שאין הפתעות: המנוע לינארי לחלוטין, בלי בורות ובלי התפרצויות, המתגים נמצאים בדיוק במקום, החיבור לכביש וההיגוי צפויים ונעימים והכל מובן הגיוני וברור. וכאן אני רוצה לחדד משהו. הרבה פעמים במבחני דרכים "קל לרכיבה" לא נכתב כמחמאה, ומעולם לא הבנתי למה. עדיף קשה לרכיבה? ואם הכוונה בקל/קשה הזה היא בעצם למאתגר אז אני מסכים שיש לכלים מאתגרים קסם לא מבוטל אבל בשביל לנסוע כל בוקר בפקקים מרעננה לראשון לציון, תארזו לי בבקשה אחד קל לרכיבה. ובמילים אחרות מבחינתי ה"קל לרכיבה" הוא בהחלט מחמאה.  

חזרה לכביש. בנסיעה עירונית ה-CB500X מרגיש הכי בבית שבעולם. הוא יחסית צר ולכן משתחל היטב גם במקומות שקטנועים גדולים לא יעזו אפילו לנסות. השינוי בעקומת המומנט המומנט תורם את חלקו בכך שכמעט ואין צורך בהשתחלויות/פקקים להעביר הילוכים - שני או שלישי יעשו את העבודה היטב לאורך כל טווח המהירות, וקלאץ' חמאתי לגמרי סוגר את הפינה. 

 

גם מחוץ לעיר ה-X מרגיש בנוח. המנוע כאמור לינארי לחלוטין, חלק ומגיב היטב מטורים כמעט אפסיים ועד מנתק ההצתה, ולפי מקורות זרים אין לו שום קושי מיוחד למשוך עד אזור ה-170 קמ"ש פלוס כמה טיפות. מהצד השני של המשוואה על כביש פתוח המנוע גם משדר סוג של אנמיות. 47 כ"ס הם מספר יחסית צנוע אבל למרות זאת לא חסר במובהק כוח כמו שחסרה "נשיכה" שתעשה את ההבדל עם איזו מכת כוח קטנה במעלה סקלת הסל"ד. מה עוד? מיגון הרוח מצויין וגם הרבה מעבר למהירות המותרת אין מערבולות מעל הקסדה. המושב קצת נוקשה אבל לא בצורה מוגזמת  ותנוחת הישיבה טובה ומרווחת למדי גם בהרכבה.

 

הקו הזה שתיארתי כאן - סולידיות צפוייה ורגועה - נמשך גם בכל הנוגע לנוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. ה-X נוטה לנוקשות קלה (ויש קפיץ עם 5 מצבי כיוון) אבל לא משהו שמפריע. בתמורה מגבלות האחיזה גבוהות יחסית לז'אנר ובוודאי טובות משהיו. בפינת הבטיחות יש כמובן ABS.

 אם מסכמים את סך התכונות של ה-CB500X המסקנה המתבקשת היא שהצליח להונדה, ואם תוסיפו לכך את הובלת טבלת המכירות (430 כלים ב-2017-18 לבדן), אז בכלל קשה להתווכח על זה. אבל עם כל הכבוד למה שאופנוע הזה יודע לעשות, וגם לסימפטיות הנעימה שהוא משדר בכל רגע נתון מאחורי הכידון, בכל זאת היה חסר לי בו משהו והכוונה שלי היא לאותו אקס-פקטור חמקמק שנותן, לפחות בעיניים הפרטיות שלי, לא מעט ערך. וזה יכול להיות כל דבר - קצת ריגוש מוטורי, אופי, עיצוב חריג, או כל דבר אחר מושך, מדליק, מקורי. ובמילים אחרות: כחבילה כוללת ורציונלית שבה משקללים את היכולות, הכסף והשימושיות ה-CB500X מקבל כמעט את מלוא הניקוד, למעט אולי האנמיות של המנוע, אבל את אותו אקס-פקטור אין לו.

 

ואתם יודעים מה? אני לא חושב שזה מקרי. אני מאמין שהונדה, שיודעת דבר או שניים על אקס-פקטור באופנועים, החליטה במודע לייצר אותו כך מתוך תפיסה שגורסת שזה מה שהקהל בסגמנט הספציפי הזה מחפש. ואם אתם מחפשים הוכחה לעוצמת הסולידיות נטולת ההפתעות מהז'אנר הזה כזרז מכירות תוכלו למצוא אותה בטויוטה קורולה, המכונית שיוצרה במספר הגדול אי פעם. והנה הגענו לשורה הכי תחתונה: ה- CB500X מוצלח, איכותי וסולידי והוותק שלו על הכביש מראה גם על אמינות ועל שמירת ערך, וזאת רשימה מכובדת של יתרונות. מהצד השני הוא לא אופנוע מסעיר. עכשיו נשאר לשאול האם זה משהו שאתם בכלל רוצים שיקרה. סעו בזהירות.

 

הונדה  CB500X

מחיר: 49,990

מנוע: טווין מקבילי, 471 סמ"ק

הספק: 47 כ"ס ב-8600 סל"ד

מומנט: 4.4 קג"מ ב-6500 סל"ד

צריכת דלק (מבחן): 26 ק"מ לליטר

גובה מושב: 830 מ"מ

בסיס גלגלים: 144 ס"מ

משקל: 197 ק"ג

איך עוקבים אחרינו:

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינסטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!