מיצובישי החליטה לפני כמה שנים לגנוז את ה-לנסר אבולושן אחרי שכל הענף התמסר לג'יפונים גדולים, קטנים וכל מיני יצירות כלאיים מוגבהות גחון. המחיר הכלכלי לא היה גבוה נוכח היקף המסירות הזניח של רפליקת הראלי לכבישים אבל לפחות עבור חוג מעריצי מיצובישי המחיר הנפשי שנגבה מהם היה קצת יותר מדי כואב. אבל האם בכל זאת נמצאה הנוסחה להחזיר את האבולושן לכביש וגם להשיב לנהגים את חווית הנהיגה הסמוראית?
לפחות לפי שטף הדיווחים שהגיעו בתחילת חודש יוני נדמה שהחיבור עם רנו-ניסאן והצגת רנו מגאן RS טרופי החדשה הם סימנים שהמכונית הזו עשויה לבצע קאמבק מעניין בשנה הבאה ובפורמט הנכון - כלומר במרכב סדאן או מרכב קומפקטי טיפוסי. הלנסר הבסיסית, מכונית שהתפוגגה בעצמה מדפי היצרן באירופה-ארה"ב וזמינה רק בסין היא מכונה קשישה בת יותר מעשור שאין לה זיקה לכלי הרכב הנוכחיים של החברה מלבד הלוגו בחזית והכיתובים. כלומר, הסיכוי שמיצובישי בכל זאת תנסה לרקוח אבולושן מודרנית על השורשים העתיקים של הלנסר קלוש, וזה טוב כי הדבר האחרון שאנחנו רוצים זו מכונית ספורט רצינית על מכלולים פרה-היסטורים (גם אם אתם חובבי רטרו ונוסטלגיה).
בעקבות הפרסומים בעולם, לקחו כמה מעצבים בעלי דמיון פורה במיוחד את המושכות לידיהם והחליטו להציע למיצובישי רעיונות כיצד לגבש את הלנסר אבולושן הבאה (בהנחה שהם יראו אותם). אחד מהם הוא מעצב רוסי בשם ניקיטה חוקיו שחילץ מצג המחשב שלו מיצובישי לנסר אבולושן שבהחלט מותירה רושם חיובי ופותחת לנו את התאבון. במבט ראשון היא נראית כמו ערבוביה של ברזלים ופלסטיק בהשראת רנו מגאן גרנד קופה עם פנסים של אקליפס-קרוס וקו מותניים של קיה אופטימה עם תקרה דו-גוונית אופנתית, אבל לפחות לטעמנו זה בדיוק מה שהאבולוציה של הנינג'ה היפנית חייבת לאמץ - הרחק מכל סימני היכר של קרוסאוברים מצועצעים.
בפעם האחרונה שהשם 'אבולושן' התנוסס על הלנסר הפיקה החברה היפנית את גרסת ה-'פיינל-אדישן' החגיגית (גרסת הפרידה) בסוף שנת 2015. מכונית זו יוצרה במכסה מוגבלת של כ-1,600 עותקים. היה לה מנוע 2.0 ל' טורבו 4 צילינדרים בהספק מרבי של 303 כ"ס עם תיבת הילוכים 5 מהירויות. הדור הבא, מבחינת מנוע ומכלולים יהיה משהו אחר לגמרי; מיצובישי של 2020 היא חברה ידידותית לסביבה שכפופה - כמו יריבותיה, לתקנות זיהום אוויר, ולכן היא לא תוכל לשאול מרנו מגאן RS את מנוע הטורבו-בנזין הקונבציונלי עם 300 כ"ס אלא תאלץ להנדס מנוע היברידי כלשהוא - טענה שגם מתחברת לפרסומים מ-2015 לפיהם זו אכן תהיה הדרך אליה תפנה בסופו של דבר האבולושן הבאה. ההספק המרבי צפוי לעמוד על משהו כמו 350 כ"ס והנעה כפולה עם תיבה דו-מצמדית שבע מהירויות. סביר להניח שלא תהיה לה טעינה מהשקע (פלאג-אין) אבל כן תהיה לה בקרת ויסות כוח עם אובר-בוסט לשיפור זמינות המומנט לפרקי זמן קצרים.
מכוניות ספורטיביות עם גוון היברידי הן דווקא מוצר שנמצא במגמת התחזקות, במיוחד בקרב יצרני היוקרה שמנסים להגן על כלי הרכב שלהם מפני הכחדה. עוד לא ראינו שום דבר משמעותי מהבחינה הזו עם מנוע היברידי עוצמתי בצד העממי, גם לא מכוון סובארו שממשיכה לממש את האופציה המוגדשת עבור האימפרזה טורבו. גם היריבות - גולף R, פורד פוקוס RS ו-הונדה סיוויק טייפ R טרם עברו לסוללה ומנוע חשמלי כתגבור לביצועים אבל בואו לא נתבלבל - גם הם נערכים ליום שאחרי.
יש הרבה רכיבים טכנולוגיים וכסף על הרצפה שצריכים ליפול למקומם כדי שאבולושן עדכנית תצא לאור, קל וחומר נוכח המצב הפריך בצמרת רנו-ניסאן-מיצובישי והשמועות אודות מיזוג אפשרי תחת קונצרן פיאט-קרייזלר. נחכה ונראה, אולי חלק מהתשובות תיחשפנה בחודשים הקרובים במסגרת תערוכת פרנקפורט, או קצת אחריה.