פוטבול מנג'ר, לכל אלו שאינם בקיאים בנושא, הוא משחק סימולציית הכדורגל המדוייק ביותר ששם את השחקנים לא בנעליהם של הכדורגלנים בקבוצה, אלא כמו שהשם מציין - בתפקיד מנהל המועדון. בניגוד למשחקים כמו פיפ"א או פרו שמעניקות סימולציות כדורגל של המשחק עצמו, פוטבול מנג'ר נותן לשחקנים את כל האפשרויות והתרחישים על מנת לנהל מועדון. תחשבו על מצב הפרו קלאבס של פיפ"א - רק הרבה יותר מפורט ומדוייק.
ממש כמו פרו או פיפ"א, המשחק משוחרר באופן שנתי, אך בניגוד אליהם - הוא לא משוחרר לכל פלטפורמות המשחק, ועד היום שוחרר למחשב האישיב בלבד, ורק בשנים האחרונות שוחרר גם בגרסת מגע לפלאפונים או לקונסולת הנינטנדו סוויץ'. נכון, שוחררה גרסאות לאקס בוקס 360 ול-PSP, אך מהר מאוד הן נזנחו ונשכחו. השבוע, שיחה עם נהג מונית על המשחק לדורותיו גרמה לי לתהות על הנושא, ולרצות לחקור: איך קורה שמשחק ממכר כל כך, שיש לו קהל וביקוש (אולי לא ברמה של פיפ"א או פרו, אבל זה נתח שוק גדול שקיים), מפספס נתח כל כך גדול מהשוק ומשוחרר כמעט בלעדית למחשב.
חקירת הנושא הביאה אותי למספר פורומים וראיונות, ומשם הגעתי לשיחה עם מיילס ג'ייקובסון, במאי המשחק, שחשף כי האסטרטגיה לשחרר את פוטבול מנג'ר לקונוסלות הביתיות לא קיימת ב-Sports Interactive, שמפתחים את המשחק, מהסיבה הפשוטה: החברה לא הייתה מרוצה מהצורה שהמשחק תורגם מהמחשב לקונסולות. מיילס ציין שמתודולוגיית השליטה לא עברה כראוי לקונסולות. ניהול התפריטים הרבים במשחק מתנהל ברובו ע"י עכבר מחשב, והשליטה בג'וייסטיקים בקונסולות מונעים חוויית משתמש חלקה ואינטואיטיבית לשחקן. זה גם מסביר מדוע המשחקים כן משוחררים בגרסת מגע למכשירים התומכים בכך.
עוד חיסרון שמיילס ציין עבור הקונסולות, היא עבודת ההתאמה והסינכרון בין מסך המחשב לטלוויזיות, מכיוון וכל תפריטי המשחק יצטרכו לעבור שיפוץ מאסיבי כאשר עוברים מהמחשב האישי לקונסולות. בכלליות, מיילס פשוט לא מביע התלהבות מתרגום המשחק לקונסולות הביתיות: "פוטבול מנג'ר הוא לא משחק שדורש ריכוז מהשחקן במהלך 100% מהזמן. אנשים שומעים מוזיקה או צופים בסרט ברקע כשא הם משחקים בו. אם נעביר את החווייה לקונסולות, היא בעצם תשתלט על כל הסלון. מכיוון והקונסולות מספקות חווייה אחרת".
אז נראה שגם במאי המשחק לא מתלהב מגרסה לקונוסולות בשביל פוטבול מנג'ר, וכנראה ששחקני הקונסולה החדשים שירצו לשחק במשחק יאלצו להתפשר לטובת המחשב האישי או גרסאות המגע. אבל מיילס כן נתן ציטוט מעניין שיכול לסכם יפה מאוד את כל המצב: "אם נחליט שאנחנו נשחרר את המשחק לקונסולות, אנחנו נעשה את זה כמו ש-Fireaxis עשו עם Civilization Revolution: אנחנו נבנה גרסא מיוחדת עבורן, ולא גרסה מותאמת".