פגיעותה של חברת אופל הצליחה כנראה לטשטש את אבני הדרך שהיא הניחה מאחוריה לפני למעלה מ-100 שנים. כרונולוגית, אופל נמנית על יצרני הרכב הראשונים בעולם עם שורשים ב-1862 ומכונית ראשונה שהתגלגלה החוצה כבר ב-1902. בשנת 1930 אופל הייתה בשיאה, ולמעשה הוכתרה כחברת הרכב המובילה בגרמניה. בתוך כך, תקופה זו הייתה רצופה שינויים גלובליים ואי יציבות מבנית ולכן חברות רכב בגרמניה כמו אאודי ו-DKW החלו להתאגד תחת קורת גג משותפת ('אוטו-יוניון') כדי לשרוד את רוחות המלחמה שחגו באופק. אופל למרבה הצער נשארה בלי שותפה לאומית ועל כן רקמה מערכת יחסית מעבר לים עם ג'נרל מוטורס שרכשה את זכויות היצרן ב-1931. האמריקנים נתנו לאופל פחות או יותר לעשות מה שהם מבינים לנכון, ולאורך רוב העשורים הראשונים תחת GM ייצרה אופל מכוניות סולידיות ונאמנות לתפיסת העולם של מעמד הביניים.
מחפשים את ה-X פקטור
שמרנות הפכה להיות שם נרדף למכוניות אופל והיא מצאה בזרם הבורגני את מאגר הקונים המהימן ביותר שלה. אם היינו צריכים לסמן שתי מכוניות חשובות של אופל מהעידן המודרני שמצליחות לגלם את תפיסת המותג תהיינה אלה אופל זפירה ואופל מריבה – כל אחת בדרכה ניסתה להוביל את המשפחה בצורה תכליתית, אדיבה, מתמסרת וחפה מגימיקים (טוב נו, אז למריבה היו דלתות התאבדות. ביג דיל). השותפה הנוכחית של אופל ובעלת הבית היא קבוצת פיג'ו-סיטרואן. חלק מהתהליכים שהבשילו בחדר הישיבות ב-2018 מצעידים את אופל במסלול המהיר אל חשמול טוטאלי של כל מכוניות החברה – דגמי פלאג-אין ודגמים חשמליים טהורים שיעזרו לה ליישר קו עם כולם. אבל לפחות כרגע ועד שהתשתית החשמלית תורחב, אנחנו חווים בישראל רק את הסגל הקונבציונלי שבראשו עומד SUV בשם אופל גרנדלנד X, קרוסאובר 5 מושבים שזה עתה עודכן במנוע ותיבת הילוכים אוטומטית חדשים.
הקשר הצרפתי
אופל היו ערים לעובדה שהם נכנסים לזירה עוינת עם קרוסאוברים עתירי ניסיון. בסיטואציה כזו, מנהלי המותג צריכים "לבחור" מה להוריד מהמדפים של PSA כדי להנדס את הפרשנות הטובה ביותר שתעניק להם הזדמנות שווה להילחם על מקומם. בסל הקניות של הגרנדלנד X אפשר למצוא אם כך 2 יתרונות טכנולוגיים: הפלטפורמה המודולארית של פיג'ו-סיטרואן וכן את מנועי החברה ותיבות ההילוכים. כשמסתכלים על גרנדלנד X במרחק של כמה צעדים ובזווית מכופפת, רואים את קצוות הקשר הרופפים בינו לבין האחים שלו מצרפת; הוא רבוע עם קימורים שקועים מהדלת לזנב, אלגנטי, בעל תקרה (פנורמית) משתפלת לאחור ומשדר דומיננטיות שקטה. הוא נותן לרוכשי אופל בדיוק את מה שהם מוקירים, רכב משפחתי בעל מראה עדין ומנומס. לא מתאמץ ולא מתרפס - עדכני ובעל פרופורציות נאות. אז למרות שהקבוצה הזו נשענת על משיכה חיצונית עם LEDים וקטלוגים של קישוטים, אופל שרטטו SUV בטוח בעצמו ומוצאו.
מרחב ואבזור
אם תשוו את הגרנדלנד X ליונדאי טוסון לדוגמא, ישארו ביניהם רק כמה מילימטרים והקוריאני אפילו קצת יותר גבוה. אופל לא הביאו לכדי מימוש את יתרון הפלטפורמה המודולארית ישירות לשטח המחיה, זולת תא המטען – לאופל יש קרוב ל-515 ל' בעוד לחובת הטוסון כ-30 ל'. לאופל בסיס גלגלים סטנדרטי של 2.68 מ' והספסל האחורי גם הוא, די שגרתי במובן הזה; 2 מושבי בטיחות ננעלים בקלות לעוגני איזופיקס ועוד אדם קטן יצטופף באמצע. יש פתחי מיזוג נפרדים, שקע USB לטעינה וזהו בערך. שלושה אנשים מבוגרים זה איכשהו אפשרי, אבל מומלץ להמנע מזה.
את הגרנדלנד X קיבלנו למבחן בגרסה הבכירה ביותר – 'אינוושין פרמיום' ב-170 אלף שקל וקצת. ה-פרמיום משמעותו בסך הכול תוספת של גג-פנורמי מלא, אבל יש כמה רכיבים שמתווספים על בסיס חבילת ENJOY התקנית ב-152 אלף שקל; כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה בדלתות, טעינה אלחוטית לנייד, ריפודי עור משולבים בד, בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת וחישוקי 19 אינץ'. אם תבחרו בדגם ENJOY תרדו מידה אחת בקוטר החישוקים וגם את ריפודי העור תאלצו להשאיר באולם. אבל כן תקבלו ציוד בטיחותי מלא, כולל מעטפת הגנה חכמה עם תיקון היגוי אקטיבי לסטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית, פיקוח על שטחים נסתרים במראות הצד, חיישני גשם ותאורה, מצלמת ראיה לאחור ועוד.
איפה שהגרנדלנד X מתחיל להראות סימנים של מוצר קצת מבולבל הוא בתא הנוסעים שלו. לא ציפינו מאופל לשבט את המפגן המשוכלל של פיג'ו 3008, אבל גם לשמרנות יש צדדים פרועים וחבל שמעצבי אופל מתחברים לשם לעתים נדירות. יתרה מכך, נראה שגם ברמת הביצוע, החומרים, הידידותיות והממשקים – לגרנדלנד X יש עוד הרבה מה ללמוד, לא רק מקרובי משפחתו אלא גם מכלל הסגמנט. המושבים של הגרנדלנד X למשל הם עניין שנוי במחלוקת בפני עצמו. וגם הכיוונים, הנדסת האנוש ושדה הראיה שמתחברים לכל מה שנגזר מתפעול שגרתי. כל ההיבטים האלו מציבים אותו בעמדת נחיתות לטעמנו. אבל כדי לוודא שאנחנו לא מדמיינים, ביקשנו מ-4 אנשים לחוות דעתם על המושבים הקדמיים והגישה למערכות: רק 1 מתוך 4 החמיא לו וגם זה היה בחצי הסתייגות. בקיצור, לא משהו: המושבים קשים. הבסיס קצר. משענת הגב חסרה תמיכה. לא קל למצוא תנוחת נהיגה טובה.
אבל רגע. לאופל יש ידיים טובות. ראינו את זה באינסיגניה החדשה וגם קרוסלנד X סבבה לגמרי. אז למה דווקא כאן ברכב סופר אסטרטגי מעגלים לנו פינות? לא יפה. על כל פנים התוצאה קצת מאכזבת; הגוון השחור דומיננטי ומשרה אווירה קודרת, ריפוד המושבים בתרכובת עור-בד נראה ומרגיש מחוספס, התפאורה חסרת השראה והמתגים חלקם תרומת אסטרות מימים עברו. גם באופן שבו הגרנדה הזה מורכב יש מקום לביקורת – במיוחד במרווחים שבין המפלס העליון לתחתון ובאזור תעלת הקונסולה ובתאי האחסון הקטנים. לזכותו יאמר שכנהוג אצל אופל לאחרונה הפונקציות הבסיסיות אינן קבורות בתוך מערכת תפריטים מסורבלת ומסיחת דעת; הצג הראשי אמנם מיושן וגם רגיש לקרני השמש, אבל המיזוג מופעל בקומה נפרדת והכפתורים על גלגל ההגה די קריאים ומובנים.
הגוון השחור דומיננטי מאוד. איכות החומרים בקומה העליונה טובה, אבל ההרכבה אינה מרשימה במיוחד. מערכת המדיה מיושנת ובזווית לא נוחה
המושבים קשים וחסרים תמיכה למעלה וגם למטה
המרחב האחורי בהחלט שימושי אבל אינו יוצא דופן. פתחי מיזוג נפרדים
סביבות 515 ל'. נוח ויעיל
מנוע 1.2 ל' טורבו ו-130 כ"ס. מעולה
מנוע, ביצועים
הבשורה החשובה של הגרנלנד X וגם הסיבה שלשמה ביקשנו לבדוק אותו מחדש טמונה מתחת למכסה המנוע. דויד לובינסקי החלה לשווקו עם מנוע דיזל חדש בנפח 1.5 ל' וכן עם מנוע בנזין חדש בנפח 1.2 ל', כשאליהם מצטרפת תיבת הילוכים אוטומטית עם שמונה מהירויות במקום תיבת שש מהירויות. נציין כי לא מדובר במנועים שהומצאו אתמול אלא בחטיבות כוח משותפות של פיג'ו-סיטרואן (חלק מאותה ברית טכנולוגית טרום רכישת הזכויות על המותג הגרמני).
קרוסאוברים הם ייצורים די שלומיאלים וכבדים. אז לאוזן הלא מנוסה מנוע 1200 סמ"ק עשוי להישמע כמו אופציה לא אטרקטיבית על משקל של קרוב ל-1.4 טון עם נהג. תרדו מזה; מנועי ה-1.2 ל' טורבו של PSA הם מהטובים ביותר (עטורי פרסים בינלאומיים) בתעשייה והגרנדלנד X מרוויח כאן בגדול פעמיים: לא רק שיש לו מנוע תוסס עם צלילים ערבים לאוזן הוא גם מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית מצוינת שמחמיאה לביצועים ולצריכת הדלק שלו (11.2 ק"מ במהלך המבחן).
המנוע מייצר 130 כ"ס מ-3 בוכנות צנועות, אבל כל אחת מהבוכנות הללו מייצרת הרבה מאוד דחף ומומנט. לרגל ימין זמינים משהו כמו 24 קג"מ מ-1,750 סל"ד, והמספרים מתורגמים היטב לביצועים שיפתיעו גם את מי שמסרבים להפקיד את אמונם במנועים שנפחם קטן מ-1.4 ל'. הגרנדלנד מאיץ בצורה מספיק נחושה מהמקום עם 0-100 קמ"ש ב-10.9 ש' (מבחן) ומהר מאוד תגלו שאתם בתחום תלת ספרתי שמגרד את גבולות רף האכיפה של המצלמות הנייחות. למה? כי בידוד הרעשים שלו יוצא מהכלל ומערכת ההינע חלקה מאוד בתחום הביניים. הוא שני רק ל-C5 איירקרוס ברמת הדציבלים שחודרים פנימה ורק אוושת רוח ממראות הצד שורקת ליד החלונות.
מה עוד? תיבות מרובות הילוכים לא תמיד דרוכות מיידית בגלל קשיים בסנכרון, וגם פה נוכחת מדי פעם תגובה נרפית או חשיבת יתר של הבינה הממוחשבת ביציאה אגרסיבית מהמקום. אבל ברוב המקרים, ה-8 מהירויות של אייסין היפנית מצליחה לפענח את המצב בלי היסוסים, ורק חסרה לנו שליטה ידנית הדוקה יותר על פעולות המנוע מגלגל ההגה או אפילו בורר ספורטיבי שנעדר מהגרנדלנד X.
יכולת, נוחות
בנקודת הגבול שבה קרוסאוברים מנתקים מגע חלקי עם האספלט ונכנעים לתת היגוי מגלח צמיגים, גרנדלנד איקס מפגין יכולת דינמית בטוחה, עם היגוי שנורא משתדל להתגבר על המוח המלאכותי ומערכת מתלים מעודנת שמסייעים לו להתמודד עם העברות משקל על הצירים. זוהי נקודת ההשקה השניה, אולי הגנטית שהוא חולק עם פיגו 3008, אבל בעוד הצרפתי מקריב רכות לטובת משוב מדויק וזווית גלגול מבוקרת, האופל לא ממש סגור על עצמו ובסופו של דבר אינו נכון לערב את הנהג עם כל מה שמתרחש בינו לבין הדרך המתפתלת. אבל בואו לא נחמיר עם הגרנדה שלנו שלא לצורך; הכיול של אופל על הספקטרום נינוח לגמרי והוא מצליח על אף זאת לשמור על החרטום קרוב לקו הפנימי של העיקול ולא להתפזר לכל עבר. תרומה גדולה אולי גם מצד צמיגי ה-מישלן פרמסי 3 שסיפקו אחיזה מופלאה וקרדיט גם לבלמים החזקים ודוושת בלם עם תגובה החלטית (אולי קצת יותר מדי לפעמים). כל זה, מוביל אותנו לנקודת העוגן הבאה של הגרנדלנד X – איכות הנסיעה.
הימרנו שחישוקי 18 אינץ' עשויים להיות עונש בוטה על הגבשושיות של הדרכים הישראליות. טעינו. למרות קוטרם, גרנדלנד X מתהדר בנוחות/איכות נסיעה נעימה מאוד, עם מדרגות שיכוך מאוזנות בכל תנאי האספלט ומול כל סוגי השברים – קטנים, גדולים, מבקעי ג'אנטים או משחררי קנאקים. השיכוך מדוד היטב, המתלים סופגים הכול ואם תצליחו להתחבר למושבים שלו, זהו אחד מרכבי ה-SUV הנעימים ביותר שאפשר לחוות היום בקבוצה.
שורה תחתונה
הכיווץ הטכנולוגי שהוזרק לקרביים של הגרנדלנד X מרענן. מנוע ה-1.2 ל' ותיבת ה-8 מהירויות הם שידוך נכון עבורו ולראייה הביצועים הולמים אותו וכך גם צריכת הדלק, הן ביחס למנועים הקודמים והן ביחס לכל מתחריו. מהבחינה הזו והן מהבחינה הדינמית אין לו נקודות תורפה משמעותיות.
ואולם, בקהילת ה-SUV המשפחתית נכתבו קריטריונים ברורים: הקהל דורש חבילה מודרנית, מצועצעת לפעמים, מהודרת ונורא מתחנפת לבעלים. הגרנדלנד X לא מסוגל להדוף את גל הקרוסאוברים החדש. זה לא שחסר לו משהו באבזור אבל צורת ההגשה על הפלטפורמה הזו חיוורת. הנהגים המשפחתיים של 2020 ניזונים מקרוסאוברים שמציעים חווית "הכול-כלול" מוחצנת עם מופעים וירטואלים ונגישות מהירה לכל דבר, גם אם זה במחיר של נחיתות דינמית מובהקת.
הגרנדלנד X יכול היה להיות אלטרנטיבה לפני 5 שנים. אבל כרגע הוא נעדר פתרונות עדכניים למשפחת האינסטוש: התקני המדיה, הנראות הפנימית, הצגים, הנדסת האנוש, איכות הפנים הכוללת, שדה הראיה ועוד כמה פרמטרים לא אפויים אצלו לגמרי עד הסוף. במילים אחרות - הוא לא מציע שום דבר באמת יוצא דופן או בעל ערך מוסף. בסגמנט שמעורבים בו כל כך הרבה מותגים ומתחוללת מלחמה על כל קליינט, אופל גרנדלנד X נדחק לשוליים.
מפרט טכני:
מידות:
אורך – 4.47 מ'
רוחב – 1.9 מ'
גובה – 1.609 מ'
בסיס גלגלים – 2.67 מ'
תא מטען – 514 ל'
משקל – 1.38 טון
מנוע, תיבת הילוכים
נפח – 1,199 סמ"ק, 3 בוכנות טורבו
תיבת הילוכים – אוטומטית פלנטרית 8 מהירויות (AISIN, תוצרת יפן)
ביצועים:
0-100 קמ"ש ב-10.9 ש' (מבחן)
צריכת דלק – (11.2 ק"מ לליטר, מבחן)
מערכות בטיחות:
בקרת בלימה אוטומטית
בקרת שיוט אדפטיבית
תיקון היגוי אקטיבי לסטיה מנתיב
התרעה על המצאות רכב בשטח נסתר במראות הצד
מערכת התרעה בפני התנגשות
מחיר מכונית מבחן: 170 אלף שקלים
מסגרת אחריות: 3 שנים