אני יושב על הבר בבית הקפה המקסים במצוקי דרגות ואני הלקוח היחיד. הברמן בא במיוחד מאחד החלקים האחרים של האכסניה כדי לתפעל את מכונת הקפה וגם קצת להתעניין איך הגיע לבית הקפה הכי נידח בארץ לקוח ביום חול ועוד בשעה שבה רוב העולם עדיין בעבודה. אני מנסה להסביר אבל הוא לא בדיוק מבין מה זה מבחן דרכים, השיחה גוועת והוא נעלם לאיפשהו משאיר אותי מול נוף עוצר נשימה, שקיעה מרהיבה של סוף הסתיו, ועם כמה מחשבות על המיצובישי ASX שחונה בצמוד. או אם לדייק, עם מחשבות על פיצול האישיות הקל שיש ל-ASX. הוא מעוצב טוב, המכללים המרכזיים והחשובים ובראשם הגיר ומערכות הבטיחות טופלו ועודכנו, איכות הנסיעה טובה ויש עוד כמה יכולות נאות. מצד שני בתוך תא הנוסעים יש איזשהו חספוס מובנה - ונפרט בהמשך - שמהותו לא לגמרי מובנת. האם זו החלטה מודעת שיש מאחוריה רציונל כלשהו? אולי העלויות? או שמא תוכניות לאיחוד פלטפורמות בקונצרן רנו-ניסן-מיצובישי? אני לא יודע מה התשובה ובואו נעצור כאן ונשאיר משהו לסיכומים. יאללה, מתניעים.
שורשים
ה-ASX הוצג לראשונה כבר ב-2010 אבל מסיבות שונות ומשונות הוא נחת בישראל רק לקראת סוף 2017, אחרי שכבר זכה לכמה סבבי עדכונים. המכירות בשנתיים האחרונות היו טובות עם כ-6000 ASXים שנמכרו ועתה מגיע דגם מעודכן אחרי מתיחת פנים שכוללת שינויים עיצוביים, הוספת מערכות בטיחות ושדרוג מערכת ההנעה.
מבט ראשוני בחניה מצליח דווקא להפתיע. הצללית אמנם נותרה ללא שום שינוי אבל החזית השתנתה לחלוטין והפכה להיות הרבה יותר בולטת ושרירית. הפנסים הפכו לצרים יותר, הגריל והפגוש גדלו, נוספו פנסי ערפל גדולים מבוססי לד ובכלל, נדמה שהמכונית גבהה והתמלאה, והיא נראית טוב מאי פעם ולטעמי האישי גם טוב מרוב הג'יפונים שבשוק. גם מאחור ישנן יחידות תאורה חדשות אבל שם ההבדלים הרבה פחות דרמטיים. צילמנו את הדגם המעודכן והקודם זה לצד זה ובמקום להכביר מילים אתם מוזמנים להעיף מבט בתמונה.
בתוך תא הנוסעים העניינים קצת יותר מורכבים. יחסית לקרוסאובר קומפקטי התא בסך הכל די גדול ונוח, עם הרבה מרווח ראש וראות מצויינת החוצה. ברמת האיבזור הבכירה של מכונית המבחן יש גם גג זכוכית פנורמי (שאינו נפתח). כמקובל הקונסולה המרכזית בנוייה סביב מסך מרכזי שדרכו נשלטות מערכת המולטימדיה והאפליקציות השונות של המכונית. המסך הזה, בהרכבה מקומית, מבוסס על ממשק שפיתחה היבואנית כלמוביל ולזכותו צריך לומר שהוא יותר מוצלח בהשוואה לכל הממשקים המקומיים האחרים שבהם פגשתי. עוד נקודת זכות היא העובדה שהיבואן נותן לרוכשים חבילת דאטה של שנה, חבילה שמקלה על השימוש בכל האפליקציות המקומיות - ניווט, חניה, סטרימינג של מוזיקה וכו', ולא מחייבת את החיבור לסלולרי.
לחובתו של הממשק הזה נאמר שהוא לא מי יודע מה מהיר ובטח לא אינטואיטיבי כמו הממשקים המקוריים של יצרניות הרכב. פה ושם יש גם באגים קטנים אם כי לא מדובר בשום דבר דרמטי אלא יותר בקשקושים שמן הסתם יתוקנו בעדכון הבא. והערת ממשק האחרונה: מיצובישי גאה מאוד בפונקציית הזיהוי הקולי שמוטמעת במערכת. הפונקציה הזאת יעילה באופן חלקי בלבד בכל מכונית שבה היא נמצאת בגלל כמות הרעש הסביבתי שמקשה על הזיהוי הקולי, וזה המצב גם כאן.
בכל אופן, המסך המרכזי הוא פחות או יותר האלמנט הדיגיטלי היחיד שיש ב-ASX. לוח המחוונים בנוי משני שעונים אנולוגים שביניהם מסך דיגיטלי קטנצ'יק ובקרת האקלים היא שלושה מתגים גדולים ועגולים, בדיוק כמו שאתם זוכרים מהלאנסר זצ"ל. זה לא משהו רע, אני אישית אפילו מעדיף את זה כך מסיבות של נוחות בראייה, אבל קשה לומר שזה עכשווי, מודרני או מעוצב במיוחד. מה עוד? הפלסטיק של תא הנוסעים וריפודי הכיסאות נראים עמידים לנצח אבל הם קצת מחוספסים, והכיסאות תומכים היטב אבל נוקשים.
בפינת הבטיחות שלנו יש 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראה על סטייה מנתיב, התראת שטחים מתים והתראה על תנועה אחורית. מלבד הסטייה מנתיב, שאינה אקטיבית וחבל, חבילת הבטיחות די שלמה ובהחלט מכובדת יחסית לסגמנט.
מנוע גיר
אחד הדברים המשמעותיים שמבדלים את ה-ASX מיתר הג'יפונים, ובסוגריים נוסיף שגם קצת מעידים על גילה, הוא המנוע. בניגוד למנועי הטורבו קטני הנפח הנפוצים בסגמנט (ובכלל) ה-ASX חמושה במנוע 2.0 ליטרים אטמוספרי עם הספק של 150 כ"ס ומומנט של 19.9 קג"מ. המנוע הזה מחובר לגלגלים הקדמיים דרך גיר רציף שלו שישה מצבי נעילה שמדמים הילוכים, גיר שעבר עדכון משמעותי במסגרת מתיחת הפנים. השילוב הזה של המנוע והגיר מוכר בישראל היטב, בעיקר מהאח הגדול - האאוטלנדר - והוא חסין ועמיד גם בהתעללויות קשות.
כמו בכל מנוע אטמוספרי ונטול מגדש גם כאן עקומת המומנט משחקת תפקיד. בטורים נמוכים המנוע סובל מאנמיות קלה אבל בבינוניים ועד שיא המומנט ב-4200 סל"ד הוא מתאושש ומגיב היטב. הגיר לא מהיר אבל בנהיגת עיר או בנהיגה בינעירונית סולידית, השילוב ביניהם עובד טוב עם תגובת דוושה סבירה פלוס בעקיפות ובעליות, ויכולת לשייט גם במהירויות שחורגות בלא מעט מאזורי ברירת הקנס.
לעומת זאת כל אספירציה לנהיגה קצת יותר דינמית/אגרסיבית נתקלת בחוסר שיתוף פעולה נחרץ של המנוע והגיר; המנוע רועש מאוד בטורים גבוהים, וגם לא מי יודע מה חזק שם, והגיר מכוייל כך שפשוט אי אפשר להגיע לקו האדום בשעון הטורים כי הרבה קודם הוא מעלה 'הילוך'. אגב, צריכת הדלק במבחן עמדה על קצת יותר מ-11 ק"מ לליטר, לא מפתיע לאור הנפח אבל גם רחוק מצל"ש.
בכל מה שקשור לאחיזת הכביש התמונה די דומה. למרות נוקשות מסוימת וטיפוסית לקרוסאוברים, ה-ASX מבודד היטב את מהמורות האספלט הישראלי גם כשזה בא במינונים האכזריים של כביש 90. תחת עומס השילדה תרגיש קצת עמומה עם היזון חוזר חלקי מאוד, וגם זווית הגלגול תהיה ניכרת - שוב, לא משהו יוצא דופן בז'אנר - אבל תשמור על העקומה המתוכננת. אבל שוב, כמו במקרה של המנוע, גם בסעיף הזה ה-ASX בעיקר תשדר שלא בשביל זה היא נוצרה ולא שם יתרונותיה.
לפני ואחרי
השורה התחתונה
בכל דרך שמסתכלים על זה, סגמנט הג'יפונים בכלל והג'יפונים הקומפקטים בפרט, רותח. דגמים חדשים, ביקוש שרק מתגבר וגם (ובהסתייגות מסוימת) ניצני תחרות על המחיר. ואל הקלחת הזאת מיצובישי משגרת את ה-ASX המעודכן. הקלף החזק שיש לו בשרוול הוא העיצוב המוצלח שהוא יותר 'גברי' וקשוח מרוב רובם של הג'יפונים האחרים בסגמנט שנוטים להיות יותר סטיישן מאשר ג'יפ. המנוע והגיר מקבלים את הציון 'בסדר' ואפשר גם להעריך במידה רבה של ודאות שהנפח הגדול יחסית והיעדר מגדש הטורבו דווקא יקסמו ללא מעט לקוחות שאוהבים (ואולי בצדק) את המוכר והמוכח. תא הנוסעים, יעיל ומרווח אבל לא בדיוק השפיץ של המודרניות בתחום, הוא הקלף הפחות חזק בחבילה הזאת אם כי בהחלט אפשר לחיות איתו. ואחרי כל זה הגענו לשורה הכי תחתונה שעליה כתוב 136-148 אלף שקלים ל-ASX בהתאם לרמת הגימור. ובסכום הזה, שנמצא איפשהו במרכז הטבלה, כנראה שה-ASX בהחלט ימצא את מקומו על כבישי ישראל. סעו בזהירות.
מיצובישי ASX
מחיר: 136,000 עד 148,000 שקלים (דגם המבחן)
מנוע: 2.0 ליטרים
הספק: 150 כ"ס ב-6000 סל"ד
מומנט: 19.9 ב-4200 סל"ד
0-100: 11.7 שניות
מהירות מירבית: 190 קמ"ש
מימדים (ס"מ): 436*181*164
משקל: 1405 ק"ג
צריכת דלק (מבחן): 11 ק"מ לליטר