$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מזדה CX-30: כשאופי ויופי פוגשים מנוע חזק

האם יצליח הקרוסאובר החדש להחזיר את הלקוחות לאולמות?

בועז קורפל
בועז קורפל   17.12.19 - 15:30

תגיות: עולם הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: גדי סיירה)
(צילום: גדי סיירה)

בפעם הקודמת שפגשנו מכונית מאזדה חדשה, זה היה לפני כמה חודשים ואז הייתה זו המאזדה 3 החדשה בשתי התצורות שלה, סדאן והאצ’בק. חרף העובדה שמדובר בשתי גרסאות עיצוב שונות, התברר מהר מאוד כי בשתיהן יש אותה רמת גימור וגם את אותם מנועים ותיבות הילוכים.

“זה רמז משמעותי לעתיד לבוא” אמרו לנו אז במאזדה במעמד השקת המאזדה 3 כשהם מתייחסים לעיצוב, לאיכות החומרים ולאיבזור של המכונית ולאו דווקא למנועים ולתיבות ההילוכים שנותרו כבעבר למרות שיפור קל בצריכת הדלק ופליטת המזהמים. “חכו בסבלנות להגעתו של הדגם החדש שנקרא CX-30 ואז תוכלו להתרשם מכל מה שעשו במאזדה בשנים האחרונות” המשיכו בהסבר.

אז חיכינו בסבלנות וחלפו להם כמה חודשים בהם התאקלמה המאזדה 3 החדשה לאקלים הישראלי, ובינתיים הספקנו לבדוק אותה וגיבשנו כמה תובנות באשר לאיכותה של המכונית ורמות האבזור והבטיחות שלה וגם על התנהגות הכביש הנפלאה שלה שממשיכה לספק את חוויית הנאת הנהיגה המצוינת. עם כל המידע הזה הגענו לפגוש לפני כמה ימים את “ההבטחה” בדמות הקרוסאובר החדש שנקרא CX-30 שקיבל תפקיד חשוב מהיבואן. “זאת המכונית שתחזיר את הלקוחות לאולמות שלנו” אומרים בדלק מוטורס.

“יש בה את כל מה שהלקוחות בישראל מחפשים והיא מתיישבת במקום מצוין באמצע בין דגם CX-3 הקרוסאובר הקטן של החברה, לבין דגם CX-5 הקרוסאובר הגדול במשפחה המשווק בארץ שקיבל מיתוג פרימיום בהיבטים רבים והמחיר שלו מבטא זאת”.

תובנות תחילה

אז במקום לקרא ראשית את כל הטיעונים וההסברים, החלטנו הפעם ללכת בכיוון הפוך ורגע לפני שנפרט כאן את החווייה שעברנו עם המכונית החדשה, נציג את התובנה הסופית שאליה הגענו אחרי יום נסיעה בן כמה מאות קילומטרים: הקרב בין יפן לקוריאה בקטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים עולה שלב והתחרות בשוק שלנו רק תתגבר בחודשים הבאים עם הגעתן של מכוניות נוספות.

כמו, למשל, קיה XCeed שמשתמשת באותו תכסיס של מעצבי מאזדה. אבל לא נקדים את המאוחר ונתרכז כאן במאזדה המסוגננת שמציעה חפיסת קלפים טובים מאוד החל בעיצוב החיצוני והפנימי, בחומרים המצוינים, באיכות ההרכבה וברמת האבזור ובבטיחות.

עד כאן היא זהה למאזדה 3 האחות שלה, אולם בשונה ממנה, יש כאן הרבה יותר מאותן שתי גרסאות עם אותו מנוע ואותה תיבת הילוכים של המאזדה 3, הפעם יש כאן שני מנועי סקאיי אקטיב (דור קודם) שונים בנפחים של 2.0 ו-2.5 ליטרים (שמגיע ממאזדה 6) עתירי כוח עם 165 ו-195 כוחות סוס בהתאמה ושלוש רמות גימור ואבזור שונות בשם “קומפורט”, “אקזקיוטיב” והגבוהה מכולן נקראת באופן לא מפתיע “פרימיום”.

העיצוב הקרוסאוברי שלה הופך אותה ליותר מודרנית ונחשקת בעיניהם של רבים ולא רק אלה שקנאים למאזדה כפי שסברנו ביחס ל-3 החדשה ואף למעלה מכך, לדגם החדש יש סיכוי טוב יותר להגיע למחוזות רחוקים בתחום השיווק בזכות רמות הגימור השונות שמצוידות ברמת בטיחות גבוהה מאוד החל ברמה הבסיסית גם אם צריכת הדלק איננה מהמצטיינות בקטגוריה המשפחתית קומפקטית.

המאזדה CX-30 היא אכן האחות של המאזדה 3 אבל (ויש כאן אבל מהותי) היא קטנה ממנה במידותיה בכמה ס”מ באורך וגם בבסיס הגלגלים. הקרוסאובר החדש והנמרץ נמתח לאורך 4.40 מטרים והמרחק בין הסרנים הוא 2.655 מטרים כשנפח תא המטען שלו הוא 430 ליטרים והגלגלים שלה מגיעים בגודל 18 אינץ’ אופנתיים.

שפת העיצוב של ה-CX-30 מתכתבת עם האחות המשפחתית/ספורטיבית ובשונה מכל קרוסאובר אחר בשוק הרכב שמציע עיצוב אגרסיבי עם נוכחות מוחצנת וזוויות חדות וצביעה בשני גוונים, במאזדה הלכו על הקו השקט והחלק, הקו האלגנטי שמציג אופי משלו. היא לא תמשוך מבטים מכל עבר, אבל היא בהחלט שונה מהאחרות והיא מציעה את האופי שלה לאלה שמכוניות מעוצבות בקווים זורמים, חלקים ושקטים מדברות אליהם.

החיבור החזק יותר בין האחיות למשפחה בא לידי ביטוי בעיצוב הפנימי ובחומרים והאיכות שהמכונית בנויה מהם. החיפוש אחרי הנגיעה בתחושת הפרימיום שהוצגה במאזדה 3 החדשה נמשך גם כאן ומשחק הגוונים בתוך המכונית עובד היטב לרבות השילוב בין חומרי הפלסטיק הרכים של הקונסולה הראשית, הבד של המושבים הבהירים והפאנלים מהפלסטיק השחור והמבריק. הכל מורכב בצורה טובה ואחידה כמיקשה אחת שתורמת להרגשה בתוך המכונית כאשר נכנסים אליה וגם בעת הנסיעה השקטה.

לוח השעונים, מסך התצוגה (8.8 אינץ’ בעברית) הצף שאיננו פולש לשדה הראייה של השמשה הקדמית, ומערכת ההפעלה שלו באמצעות גלגלת בחירת האופציות של מערכת השמע/ניווט וכך גם ידית ההילוכים וההגה לרבות אותן ידיות מאחורי ההגה שמוסיפות את הנופך הספורטיבי שלהן. כל אלה יחד עם המרחב האישי של הנהג והיושב לצידו זהים לחלוטין למאזדה 3 אבל כשעוברים למושבים האחוריים, שם חשים בהבדל ומרחב המחייה הופך למצומצם יותר ואפלולי בזכות החלונות הכהים.

שני מבוגרים יוכלו להסתדר שם לנסיעות ארוכות ואף להתמכר לאוויר הממוזג אבל אל תנסו להכניס לשם 3 נוסעים מבוגרים אלא אם מדובר בנסיעה קצרה בעיר או אפילו נסיעה בינעירונית קצרה. בהמשך למסך המולטימדיה אותו ציינו בתחילת הפסקה, הממשק הוא בעברית מלאה אך פה ושם יש עיוותים הודות לתהליך גיור שדרוש עוד שיפורים ושבצורים אחרונים. מי מכם מבעלי טלפון חכם עם מערכת הפעלה של אנדרואיד עלול להתאכזב שכן בשלב זה שיקוף הטלפון החכם מתאפשר רק לבעלי מכשירי אייפון אך גם זה ישתנה בעתיד, כך אומרים בדלק מוטורס.

תנו לנהוג

אחד המאפיינים החשובים ומשכנעים את הנהג הישראלי הוא חוויית הנהיגה. במכונית משפחתית זהו מאפיין שלא נמצא בראש רשימת התכונות של מכוניות ויצרנים רבים אבל ב-CX-30 זה בהחלט קיים.

די אם נציין את כושר הזינוק של המכונית עם המנוע הקטן מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 9.7 שניות או את הנתון המרשים של אחותה עם המנוע החזק יותר שעושה זאת תוך 8.5 שניות ואת ההיגוי המדויק ועבודת המתלה והבולמים שמכויילים לקשיחות מסוימת שהופכים את הנסיעה לדינאמית וזריזה בתגובות ובהתנהגות בדיוק כמו באחות המשפחתית וכפי שהורגלנו ממאזדה.

אין הרבה קרוסאוברים דינאמיים כאלה בשוק הרכב בישראל ובטח שלא בסטנדרטים של ה-CX-30 שמתחילה את סולם המחיר שלה ב-150,000 שקלים ומציעה תמורה כה רבה למחיר. אפשר לחשוב על יונדאי קונה עם מנוע 1.6 טורבו ו-177 כוחות סוס והנעה כפולה עם תאוצה של 7.9 מעמידה ל-100 קמ”ש אולם היריבה מקוריאה שמחירה זול יותר, לא ממש נמצאת במגרש של מאזדה CX-30 אלא יותר באזור של האחות הקטנה יותר, המאזדה CX-3.

תנוחת הנהיגה טובה והיא מקרינה על תחושת השליטה והביטחון העצמי וההתמצאות בכביש. תגובות התאוצה ביציאה לעקיפות מחזקת את הביטחון ואת התחושה כי המכונית יודעת את העבודה היטב. במהירויות עירוניות (חישוקי 18 אינץ’) מרגישים את שיבושי הכביש אבל לא במידה מטרידה. עם היציאה לכבישים המהירים והטיפוס במהירויות הנסיעה, המכונית מצליחה לנטרל בצורה הרבה יותר טובה את עניין האיכות של האספלט והיא שקטה ויציבה יותר ותחלואי הכביש לא מורגשים כמעט בכלל.

צריכת הדלק בסופה של הנסיעה שכללה כמה קטעים של תאוצות חזקות וטיפוס בעליות רציניות באזור ירושלים הייתה קצת פחות מ-12 ק”מ/לליטר במכונית עם המנוע בנפח 2.0 ליטרים ואנחנו מניחים כי נסיעה רגועה בתנועה יומיומית תסייע לשפר את הנתון אם כי לא באופן דרמטי.

סיכום: החבילה הכוללת שמציעה ה-CX-30 נחשבת לטובה מאוד בזכות כל אותן תכונות טובות שקיבלנו לפני כמה חודשים במאזדה 3 החדשה אם כי עם שני שינויים משמעותיים. הראשון הוא תצורת הקרוסאובר שתעניק למכונית מידת נחשקות רחבה יותר אצל נהגים ונהגות גם יחד, כאלה שמחפשים לצאת מהקופסתיות הזוויתית של כל הקרוסאוברים האחרים שנמצאים על הכבישים.

העיצוב אלגנטי והחומרים מהם עשויה המכונית טובים מאוד כשהעיצוב הפיני, האיבזור ואמצעי הבטיחות הופכים את רשימת התכונות הטובות לארוכה כבר בגרסת הבסיס שמחירה מתחיל ב-150,000 שקלים. אם תחפשו את עולמות הפרימיום האמתיים של מאזדה, תמצאו אותם בגרסת 2.5 ליטר פרימיום שמחירה 180,000 שקלים ולדעתנו (וגם לדעת אנשי דלק מוטורס) מדובר בגרסה נדירה שתימכר בכמויות קטנות מאוד להבדיל מגרסת 2.0 ליטר אקזקיוטיב במחיר של 160,000 אלף שקלים שכוללת מפתח חכם, חישוקים גדולים וגם חלון שמש.

איכות הנסיעה טובה מאוד ובמיוחד התחום הדינאמי שמנצל את 21 הקג”מ של המנוע ומאפשר לו להאיץ באופן ממושך ולפעול בצורה הרמונית עם תיבת ההילוכים האוטומאטית הרגילה (תודה לך מאזדה על אי שימוש בתיבה רציפה) ולקבל רגעים של הנאה בנהיגה, רגעים שנחשבים לנדירים או אפילו לא קיימים בקרוסאוברים אחרים. אמרו לנו לחכות בסבלנות לפגוש את ה-CX-30 ועשינו זאת, עכשיו נמתין פרק זמן נוסף ונגלה האם הנהגים בישראל חוזרים גם הם למאזדה?

מאזדה CX-30 אקזקיוטיב מנוע 2.0 ליטר
מנוע: בנזין 2.0  ליטר
הספק:  165 כוחות סוס
מומנט: 21 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית 6 מהירויות
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 9.7  שניות נתון יצרן
מהירות מרבית (יצרן): 196 קמ”ש

אורך: 4.40 מ’
רוחב: 1.80 מ’
גובה: 1.54 מ’
מרווח סרנים: 2.655 מ’
משקל כולל: 1,533 ק”ג
נפח תא מטען: 430 ליטרים
צריכת דלק (מבחן): 11 ק”מ/ליטר
מחיר: 160,000 שקלים