אז כמה כסף עולה כיום כסא נהג המבחן ופיתוח בוויליאמס רייסינג? לא קיבלנו תשובה. הצלמים באירוע רצו לצלם תמונה של קלייר ויליאמס ורוי ניסני מחזיקים את החוזה, אז ניסיתי להגיד להם בחוצפה ישראלית שיראו את ה״כתובה״ לצלמים, אבל זה לא קרה. מה שכן היה הוא אירוע מקצועי בניחוח אירופאי. מה זה אומר באמת, תלוי בעד כמה ציניקן או ״חולם בגדול״ אתה.
בעולם מושלם רק הכישרון והיכולת של הנהג היו קובעים לאן הוא מסוגל להגיע, אבל בעולם מירוצי המכוניות גורם הכסף הינו המכריע מאז ומעולם (וגם מזל כמובן לא פגע באף אחד). זאת הסיבה מדוע כל נהג שמגיע עם יותר כסף מאשר תוצאות, מתקבל בביקורת גדולה בקרב קהל האוהדים וחלק מהמדיה. רק תשאלו את לאנס סטרול.
הציניקנים יגידו שוויליאמס במצב כה קשה פיננסית שהיא מוכרת לא רק את תפקיד נהג המבחן והפיתוח לכל המרבה במחיר, אלא אפילו את אחד ממושבי המירוץ שלה. רוי ניסני, במימונו הנדיב של סילבן אדמס, מנסה להגשים את חלומו להגיע לפורמולה 1 דווקא אחרי שנתיים לא קלות: פציעה שמנעה ממנו להתחרות בשנה האחרונה, וכשחסרות לו התוצאות הדרושות לקבלת רשיון נהיגה תחרותית בפורמולה 1. אז מה יוצא לכל אחד כאן ועד כמה רוי עשוי באמת להתקדם לכסא נהג מירוצים בפורמולה 1?
הטקס היה יפה, אבל המציאות מורכבת. ניסני ו-וויליאמס במעמד החתימה (צילום: שאולי לנדנר)
ויליאמס כמובן מרוויחה כסף שדרוש לה כמו אוויר מאחר ולא תקבל כמעט כסף מרווחי הפורמולה 1 בגין תוצאות 2019. הדבר המעניין עבור הקבוצה ועבור רוי, הוא שלאור הצורך לפתח מכונית חדשה לחלוטין עבור עונת 2021, לא יידרש כל ניסיון עם המכוניות העכשוויות. רוי וצוות התכנון והפיתוח יצטרכו לבלות ימים כלילות בסימולטור בכדי לפתח את המכונית החדשה ויכולות ההתמדה, ההבנה והמשוב של רוי תהיינה מכריעות.
אז מה העתיד של רוי ועד כמה התקרב באמת לנהיגה תחרותית בפורמולה 1? ובכן, במגבלה של המחסור בתוצאות שתאפשרנה לו קבלת רישיון לפורמולה 1, הניסיון שירכוש בסימולטור עם מכונית העתיד, בוודאי לא יפגע בסיכוייו ל 2021. במקביל רוי יצטרך למצוא קבוצה מובילה ב F2 או בקטגוריה אחרת, בכדי לזכות בתוצאות הנדרשות. השאלה היא איך משיגים מקום כזה בקבוצה מובילה וזאת מבלי לפגוע במחויבויות לויליאמס. כיום נהגי הניסוי ופיתוח מבלים בסימולטור במהלך סופי השבוע של המירוצים בכדי לנסות לעזור לקבוצה למצא את הסטאפ היעיל ביותר למירוץ.
אם רוי יוכיח את יכולותיו בויליאמס יחד עם צבירת התוצאות בתחרויות בקטגוריה נמוכה יותר, הדבר יפתח לו אפשרות אמיתית בפורמולה 1 ב 2021 או אחרי, אבל מדובר ב״אם״ רציני ביותר ואולי אפילו בלתי אפשרי. בכל הקטגוריות ובמיוחד ב F2, יש שורה ארוכה של נהגים מוכשרים שמבקשים את אותו הדבר ורובם לא מצליחים. כלומר זהו ה״מאני טיים״ של רוי והוא חייב להשלים את כל החלקים בתצרף בכדי באמת להיות עם סיכוי בפורמולה 1. החוזה בויליאמס מבחינה זו הוא רק חלק אחד בהשגת החלום ואפילו לא הקשה ביותר.
כמובן שבפני רוי תמיד מצויה האפשרות לבצע שינוי כיוון ולפתוח בקריירה ארוכה בקטגוריות אחרות, (כגון ב WEC, מכוניות תיור וכיוצ״ב) כפי שנהגים מוכשרים כה רבים עשו לפניו. הניסיון והפרסום שהוא רוכש עכשיו אצל ויליאמס בוודאי שלא יפגעו בו בהמשך דרכו, כך שאין ״דאון סייד״ לצעד הזה בויליאמס.
חובת ההוכחה - על ניסני מעכשיו (צילום: שאולי לנדנר)