$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ראפידה: קופרה אטקה במבחן דרכים

קופרה אטקה הוא קרוסאובר משפחתי. אבל לא כמו שאתם מכירים. הוא מהיר. מאוד. ולפעמים גם די מסעיר. נהגנו

אייל אברהמי   31.01.20 - 16:08

תגיות: סיאט

Getting your Trinity Audio player ready...

יער אודם ברמת הגולן וקר. מה זה קר? קפוא. המים שנשפכו מהשמיים בכמויות היסטריות הפסיקו כמה קילומטרים אחרי המרכז המסחרי של צומת וסט, צירוף מילים שלא מפסיק להיות מוזר גם בפעם העשרים, והתחלפו בערפל סמיך וכבד. אבל בתוך הסיאט אטקה, סליחה, הקופרה אטקה, חם ונעים, המוזיקה מצויינת והנוף מהחלונות הוא כל כך אירופה שאני מוכן להמשיך בנסיעה לנצח.

מבחן דרכים בתנאים האלה הוא די בלתי אפשרי, אז אני טווה תוכנית אלטרנטיבית: למשש קצת שלג בחרמון, וידאו קצר לרשתות בברכת רם, ואז הפסקת קפה ארוכה ונעימה אצל אחד מיצרני הבקלאווה-כנאפה של האזור. מושלם, אני חושב, ולפני שאני מספיק להשלים את המילה הטייס האוטומטי במוח לוחץ על הברקסים עד הסוף, שובר את ההגה שמאלה בפראות, עובר לגז לא פחות פרוע ובמקביל מסובב את ההגה חזרה ימינה. האוטו מתנדנד על האספלט המחורבן והחלקלק אבל המנוע מגיב מספיק באגרסיביות כדי לאזן, וגם ההנעה הכפולה תורמת משהו, ואנחנו חזרה במסלול עם קצת דופק מואץ אבל בלי שום נזק. 

אני עוצר בצד, יוצא מהמכונית וחוזר ברגל לבדוק אם יכול להיות שראיתי את מה שראיתי. אירופה זה כסף קטן על יד רמת הגולן: על הכביש שרוע פגר עצום של חזיר בר, עם השיניים השיער והכל. הוא חוסם כמעט את כל הנתיב והכי מעניין זה שאין עליו שום סימן לפגיעה פיזית - לא דריסה, לא ירי כלום. הוא פשוט החליט לנפוח את נשמתו על הכביש הערפילי ובדרך אולי לקחת איתו איזה מכונית או שתיים.

עכשיו בטח תשאלו מה עושה אזרח תמים כשהוא מוצא פגר של 100-120 ק"ג באמצע הכביש. אני חזרתי למכונית, הוצאתי את הטלפון והתכוונתי לצלצל למשטרה. ולא, לא באמת דמיינתי שניידת תגיע אקספרס לצפון רמת הגולן בגלל חזיר מת, אבל לא היה לי רעיון יותר טוב. שני דרוזים בהיילקס חבוטה שנעצרה על ידי פתרו את הבעיה עם טלפון לאיזה קרוב משפחה בשם סאלח שגר לא רחוק ויש לו טרקטור שיכול לדחוף את החזיר מהכביש. שעה וחצי וחתיכת כנאפה מכובדת אחר כך הפגר כבר לא היה שם. יאללה, בואו נחזור למזרח התיכון ולסיאט אטקה. סליחה, קופרה אטקה.

ד"ר סיאט ומיסטר קופרה

אין הרבה מה להרחיב על ההיסטוריה של הסיאט אטקה אבל על קצה המזלג בכל זאת נספר שהיא הוצגה לראשונה ב-2016, אחות כמעט תאומה לפולקסווגן טיגואן ולסקודה קארוק. כשנה וחצי לאחר מכן הציגה סיאט, סליחה, קופרה, שזה המותג הספורטיבי העצמאי שסיאט מפתחת, את הגירסה שלה לאטקה, ועכשיו היא נוחתת בישראל.

בואו נתחיל מזה שלזכותה של קופרה צריך להגיד שקשה להתבלבל בין האטקה שלה לבין האטקה של סיאט. שורה של  נגיעות - שאף אחת מהן כשלעצמה לא נורא משמעותית, הצליחו להעלים במידה רבה את העיצוב הקצת אנמי של הסיאט לטובת הפרסונה היותר אגרסיבית של הקופרה. זה מתחיל בגריל אחר עם סמל המותג בצבע נחושת, ממשיך בכיתוב ענקי וקצת מוגזם על הגריל התחתון, עובר לחישוקים מסיביים ובולטים ונגמר בסוללת מפלטים ענקית ובעוד כיתובים קרביים על הישבן. בדרך כלל אני לא חובב גדול של עודף קרביות אבל לאטקה זה עשה רק טוב. ד"ר סיאט ומיסטר קופרה אם תרצו.

בתוך תא הנוסעים אין הפתעות גדולות. המבנה הבסיסי זהה למה שמקובל בכל התעשייה; מסך מגעי מרכזי של 8 אינץ', מתחתיו כפתורים פיזיים, לוח מחוונים מבוסס מסך עם תצוגה מתחלפת, והרבה תוספות - מטעינה אלחוטית ועד גג שמש ענקי. לזכותו של תא הנוסעים נגיד שהממשק של מערכת ההפעלה הוא לא פחות ממצויין ומאוד אינטואיטיבי עם כמה נגיעות ייחודיות לסיאט בהשוואה לאחיותיה לקונצרן. עוד נקודות זכות הם מושבי הבאקט המשובחים והנוחים והתצוגות המתחלפות של לוח המחוונים. לא את כל האפשרויות לתצוגת לוח המחוונים אהבתי, אבל העיצוב מגניב. 

לחובתו של תא הנוסעים הזה נזכיר את הצבעים והמרקם הקודר של הפלסטיק. ברור לי שצריך ליצור בידול מול האחיות מבית, אבל באמת שאפשר היה לעשות זה קצת פחות שחור, קודר ומחוספס. וזה נותן לי רעיון מצויין בשביל החברים בקונצרן: מה דעתכם על תוספת בתשלום בשם 'פלסטיק של פולקסווגן בסיאט'?. פינת הבטיחות באטקה כוללת את הכל כולל הכל: תיקון נתיב, בלימה אוטונומית, התראת שטחים מתים, התראת תנועה חוצה והרשימה עוד ארוכה.

מנוע גיר והשילדה שביניהם

מטבעו של המותג החדש הפוקוס אמור להיות על היכולת הספורטיבית, ובשביל זה עברה האטקה ניתוח שאליו היא נכנסה כפולקסווגן ויצאה כקופרה, ורשימת השינויים ארוכה ומרשימה; המרכב כולו הונמך בס"מ, קיבל מתלים אדפטיביים והנעה לכל ארבעת הגלגלים (לפי הצורך). יחידת ההנעה שנבחרה היא מנוע 2.0 טורבו שמוכר מאיספור דגמים של הקונצרן, ובגירסה הנוכחית שלו עם 300 כוחות סוס שזורמים לגלגלים דרך תיבה רובוטית כפולת מצמדים בת 7 הילוכים. מערכת הניהול קיבלה, בנוסף לתוכניות הנהיגה הסטנדרטיות ותוכנית נהיגת שטח, גם שתי תוכניות של נהיגה ספורטיביות, 'רגילה' וספורט אגרסיב שנקראת, איך לא, קופרה. גם מקומו של ה-"לאונץ קונטרול', בקרת שיגור בשמה העברי ותוספת חובה לכל רייס רמזורים בשישי בלילה, לא נפקד. תוסיפו חישוקי 19 אינץ' וגומי מצויין בחתך ארבעים ותקבלו חבילה מסקרנת.

אז איך זה?  בואו נתחיל בטוב שהוא המנוע. נהגתי באינספור גירסאות והספקים של המנוע הזה ואני חושב שזאת אחת הטובות שבהם. רצועת הכוח הבשרנית - 40 קג"מ - מגיעה לשיאה כבר ב-2000 סל"ד ונשארת בה עד 5200 סל"ד, ולא ששם המנוע מתעייף או משהו עם שיא ההספק שסוחב על 6500 סל"ד. זה יותר ממספיק כדי להעיף את ה-1.6 טון של המכונית קדימה בכל מצב ותנאי, גם כשנקודת ההתחלה היא במהירויות המאסר בפועל. התאוצה ל-100 אורכת 4.5 שניות והמהירות המירבית נושקת ל-250 קמ"ש.

קצת פחות מוצלח מהמנוע הוא גיר ה-DSG בן 7 ההילוכים. לזכותו צריך להגיד שהוא ממשיך להשתפר וכנראה שאנחנו לא רחוקים מהנקודה שבה נפסיק להיאנח למראה שילוש האותיות הזה. לחובתו נגיד שהוא עוד לא שם. וביתר פירוט: ההחלפות מהירות ולרוב חלקות אבל מדי פעם, בעיקר אגב במעברים מנהיגה רגועה לקצת יותר אגרסיבית, הוא מתבלבל בבחירת ההילוך, מטלטל את המכונית או סתם מגיב באיחור. אני חייב להוסיף כאן  שאני לא מבין איך זה שפולקסווגן לא תיקנה את הבאגים האלה כבר לפני שנים.

וכאן אנחנו מגיעים לשילדה. אז הבשורות הטובות הן שמערכת ההנעה לכל הגלגלים, עם כיול מוצלח של המתלים האדפטיביים, נותנת לאטקה אדג' מרשים בהשוואה לרובם המכריע של הג'יפונים שנמכרים אצלנו. יותר מזה: האטקה תגהץ עיקולים בקצב שיגרום לחברות מכובדות ונחשבות בסגמנט לבחילה, והיא תעשה את זה תוך הסבת הנאה לא מבוטלת למי שמאחורי ההגה. אם יש בעיה ביכולות שלה אז זאת ההשוואה ל-GTI רגילה, זאת אומרת אחת שאינה ג'יפון. אתם בטח כבר עייפים מההסברים המלומדים והמטרחנים על גובה משקל וההשפעה שלהם על אחיזת כביש, אז רק נסכם ונגיד שבהעברות משקל מהירות ובתמרוני כביש חדים האטקה תהפוך לקצת מעורפלת תוך שהיא מזכירה באמצעות נדנודי מרכב שאם זה מה שאתם מחפשים אז באולם של קופרה יש גם ליאון עם אותו מנוע שאולי תתאים יותר.

השורה התחתונה

הסיכום של הקופרה אטקה לא מורכב במיוחד. תא הנוסעים טוב גם אם הוא קצת קודר, המנוע משובח ועם הגיר, למרות הבאגים שלו, אפשר לחיות. אחיזת הכביש מרשימה יחסית לקטגוריה והיא לא תעשה בושות גם בהשוואות יותר מאתגרות מג'יפונים. ואם זה לא מספיק טוב אז יש גם שני בונוסים: הראשון הוא ההנעה לכל ארבעת הגלגלים ותוכנית נהיגת השטח שהזכרנו בחטף קודם, שאולי לא תאתגר את הדיפנדר החדש אבל בהחלט תאפשר לגהץ פה ושם איזה שביל כורכר או משטח חולי. השני הוא אותו תבלין נדיר של חדוות נהיגה שלקופרה בהחלט יש ממנו. וכאן אנחנו מגיעים לטיקט הקטן עם המחיר שעליו כתוב 250 אלף שקל. אבסולוטית זה אולי הרבה אבל ביחס לחבילה הכוללת, וגם בהשוואה לאופציות האחרות שיש לחובבי הג'יפונים השריריים, מדובר במחיר די קורץ. סעו בזהירות.


קופרה אטקה
מחיר: 250,000 שקל
מנוע: 2.0 ליטרים טורבו
הספק: 300 כ"ס ב5300-6500 סל"ד
מומנט: 40 קג"מ ב-2000-5200 סל"ד
מהירות מירבית: 247 קמ"ש
0-100: 4.5 שניות
מימדים (ס"מ): 437*184*161
משקל: 1615 ק"ג