כמו בסיפורי האגדות שמתחילים במילים “אי שם, בזמן אחר...” כך אפשר להתחיל את הסיפור אודות הגלגול הקודם של אופל תחת המטרייה של GM ועם כל החיבורים האחרים עם רנו שיצרו מכוניות טובות, פחות טובות וגם כאלה ששנויות במחלוקת. אופל רצתה רק שני דברים: הראשון הוא להיות היצרן הגרמני הנחשב לצד פולקסוואגן והשני הוא להיות עצמאית ולהמציא מכוניות בעצמה בלי להרגיש כמו הילד הזה שצריך להחזיק לו את היד ולהוביל אותו בדרכים שהוא לא תמיד אוהב ללכת בהן אולם אין לו ברירה. השאיפה הראשונה עדיין קיימת ואולי גם מתקיימת במובנים מסוימים אך אחרי הרכישה של אופל על ידי תאגיד PSA (פיג’ו) גם באופל מבינים שעצמאות מלאה לא תהיה שם יותר אבל לפחות הם מקבלים אוטונומיה רחבה וזה לא מעט, כמו במקרה של האופל גראנדלנד X החדש שאותו נסענו לפגוש אי שם ביער השחור בגבול גרמניה-שוויץ-צרפת.
טכנולוגיה חשמלית איננה זרה לאופל, להיפך מכך. יודעי דבר יאמרו לכם כי אחת הסיבות החשובות שהצרפתים החליטו לרכוש את אופל נעוצה בעובדה כי יש ידע הנדסי וטכנולוגי רב במרתפי המטה של אופל בראסלסהיים שבגרמניה וכי אופל יכולה לסייע לצרפתים במשימת החישמול הכה חשובה שתמנע מהם לשלם קנסות בשיעור של עשרות מיליוני יורו לאיחוד האירופי וכך זה באמת קורה, אופל מצטרפת בתנופה רבתי למערכה המחושמלת של בעלת הבית ופרט לגראנדלנד X פלאגאין החדשה, גם האפל קורסה הפופולארית עברה חישמול מלא וגם היא בדרך לשוק באירופה וגם כאן אצלנו, אבל עוד חזון קצר למועד. כאשר שאלנו את אנשי אופל אודות המורשת הטכנולוגית של האופל אמפרה, האחות התאומה של שברולט בולט, הם גירדו בפדחת בניסיון להיזכר על מה אנחנו מדברים ולמרות שהם “התאמצו” לחפור בעומק הזיכרון, הם פשוט לא הצליחו. דומה שאופל מבקשת לסגור ולקבור סופית את הקשר ההיסטורי הישן ולראייה, היא קוראת למהלך השיווקי של הגראנדלנד X פלאגאין הייבריד “יציאה לעתיד חשמלי”.
סיפורה של פלטפורמה
באופל החלו לייצר את הגראנדלנד עוד הרבה לפני החתונה המלאה עם פיג’ו. המפעלים באייזנאך שבגרמניה (ואופל מתעקשים לספר שהיא מכונית מתוצרת גרמנית) הפיקו עד היום למעלה מ-180,000 מכוניות מהדגם הזה ולכן זה אך ברור מדיע באופל ביקשו להשתמש בגראנדלנד לירות את החץ הראשון לליבה של הרגולציה האירופאית כי מדובר במוצר מצליח ששם את פעמיו גם לשווקים חדשים ומעניינים מעבר לגרמניה: צרפת-ספרד-איטליה וישראל והכוונה היא גם לשוק ברוסיה, דריסת רגל מאוד חשובה לפיג’ו אחרי שיריבתה הביתית רנו נחשבת שם לשחקנית מובילה בזכות החיבור ליצרן הרוסי לאדה. לגראנדלנד המקורית היו עוד קשרים כאלה ואחרים עם הטכנולוגיה המיושנת ההיא של ג’נראל מוטורס כמו שזה ניכר באופל מוקה שגם היא תתחדש בקרוב. אבל הדבר הכי חשוב שעבר במורשת של הגראנדלנד הקודם שנולד משת”פ עם פיג’ו 3008, היא הפלטפורמה והמנועים ולאחרונה קיבלו באופל גם את תיבות ההילוכים החדישות עם 8 מהירויות והסיפור הפך להרבה יותר אטרקטיבי בהיבט נהיגה והנאה מנסיעה. “זאת איננה 3008 בתלבושת אחרת” התעקשו לומר לנו אנשי אופל רגע לפני שקיבלנו לידיים את המפתח החכם של המכונית בשדה התעופה של באזל בשוויץ. “שימו בצד את מה שאתם חושבים ומכירים אודות ה-3008 וגם את מה שפגשתם בגראנדלנד הקודמת שנהגתם בה כי אתם נכנסים לסיפור שונה ולחוויה אחרת”, המשיכו אנשי אופל, ולמרות הסקפטיות הזהירה שלנו לנוכח הדברים, הסתבר עד מהירה שהם צדקו בדבריהם עד מאוד.
3 מנועים והנעה כפולה
במבט חיצוני הגראנדלנד X פלאגאין הייבריד 4 איננה שונה מהדגם המוכר, פרט למכסה המנוע שצבוע בשחור כולו וכמובן התוספת שם הגרסה באותיות קטנות בזנב המכונית. גם שקע הטעינה לא נמצא במקום מיוחד ושונה כמו חזית הרכב או משהו כזה ולכן יצטרך מי שמביט בה להבחין היטב כי מדובר בגרסה ההיברידית החדשה ששומרת על כל המידות שלה מהדגם המוכר. שום דבר לא השתנה בה וההקפדה על שמירת התכונות הללו הביאה את אנשי אופל להוציא את הגלגל הרזרבי מתא המטען ולאפשר מקום למנוע האחורי ולרצפת הסוללות לחיות בשלום עם תא המטען המוכר על מנת שזה לא ישתנה בנפחו. הסיפור של המכונית הזאת נמצא תחת מכסה המנוע ובזנבה. מדובר במערכת הנעה חדשה לחלוטין שמציעה מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר שמספק 200 כוחות סוס ולא זאת בלבד, הוא מקבל תוספת מכובדת של מנוע חשמלי בחזית ומנוע נוסף על הציר האחורי שמוסיפים עוד 100 כוחות סוס משלהם וגם המומנט הכללי מטפס לנתון חריג לגמרי של 52 קג”מ שמגיע בסל”ד נמוך למדי. כל אוסף הנתונים הזה מלמד על מכונית שיודעת לזנק היטב מהמקום (0-100 תוך 6.1 שניות) ולטפס למהירות מרבית של 235 קמ”ש דרך תיבת הילוכים אוטומאטית והנעה כפולה וכל זה שמשקלה הוא 1.8 טונות, נתונים מרשימים בכל קנה מידה. באופל משוויצים כי יחס המשקל/הספק של המכונית הוא מהטובים ביותר ואפילו טוב יותר מאשר של מכוניות פרימיום גרמניות וזה בהחלט מורגש בכל פעם שרגל ימין מלטפת את דוושת התאוצה.
התאקלמות קלה לסטייל החשמלי
כל תחילת נסיעה בגראנדלנד X פלאג אין הייבריד 4 תהיה במצב חשמלי. זאת ברירת המחדל ההגיונית של המכונית שמצוידת בסוללה נטענת ליתיום איון בשיעור 13.2 קילו וואט שמאפשרת נסיעה על חשמל בלבד לטווח של 59 ק”מ בתקן WLTP עד למהירות מרבית של 135 קמ”ש. הרעיון הוא לאפשר למכונית להתנהל בתנועה עירונית בהנעה חשמלית ולהתרחק מגבולות העיר בטרם העברת מצב הנסיעה להיברידי או למצב ספורט או אולי 4X4 במקרים שבהם נדרשת רמת אחיזה גבוהה וטובה כמו בכבישים בהם אנו נהגנו במכונית בתנאי שלג כאשר האספלט קצת מעל דרגת קיפאון. הסוללה החשמלית יכולה להיטען מעמדה חיצונית רגילה בטווח של עד 7 שעות משקע ביתי או להתמלא תוך פחות משעתיים בטעינה מהירה. באירופה פזורות בעת הזאת 85,000 עמדות טעינה ציבוריות ובכל יום נוספות עוד מאות עמדות והמצב שם מניח את הדעת. כאן אצלנו לצערנו העניין עדיין זוחל בעצלתיים, אבל העתיד בהחלט נראה דומה כי השינוי החשמלי יאלץ את המשק הישראלי להיכנס למגמת שינוי תשתיות באופן מהיר יותר בשנים הקרובות. הסוללה איננה “מתבזבזת” במהירות אם תדעו להשתמש בצורה נאותה בדוושת התאוצה. אם תעבירו את ידית ההילוכים למצב B תוכלו להיעזר בבלימה רגרנטיבית שתטעין את הסוללה בכל פעם שתרפו מהדוושה. באופל מציעים דרגת טעינה אחת בלבד לרגנרציה בשונה ממכוניות אחרות שאינן מתוצרת אופל, בהן ניתן לקבוע מהי דרגת הטעינה ולבחור מבין 3 דרגות שונות.
תנו לה קצת אקשן
מהנדסי אופל קיבלו את משימת שינוי האופי של המכונית לארבע תכונות שונות ברצינות מלאה. מארז הסוללות שממוקם ברצפת המכונית ותוספת מנועי החשמל מלפנים ומאחור יצרו תוספת נכבדת במשקל, תוספת בת 300 ק”ג לפחות בהשוואה לגראנדלנד הרגיל, ולפיכך כיול המתלה והבולמים לנסיעה איכותית במשקל ועומס מלאים של למעלה מ-2,300 ק”ג, הפך באמת לאתגר חשוב. הבעיה הגדולה במכוניות חשמליות היא מציאת נוסחת הפלא שתהפוך את הנסיעה לרכה חרף המשקל הגדול והנמכת מרכז הכובד של המכונית בגלל “משקולת” הסוללות שנמצאת בגחון. במכוניות אחרות שבהן נהגנו לאחרונה, הרגשנו שנעשתה פשרה כלשהי והנוסחה לא ממש עבדה ובמיוחד זה הורגש כשהמהירות עלתה ואז המשקל המוקפץ הפך לבעייתי. במקרה של הגראנדלנד המחושמלת זה לא הורגש בכלל ואף להיפך מכך. תחושת היציבות והקשר עם הכביש היו מהטובות שחווינו במכונית בתצורת SUV ועד מהירה נעלמה הסקפטיות שליוותה את הלחיצה על הדוושה של התאוצה והמכונית נסכה בנו ביטחון.
חישוקי הגלגלים בגודל 18 אינץ’ התאימו מאוד והבולמים ריחפו מעל כל מכשול. מרווח הגחון (18.8 ס”מ) ופעולת המתלה גרמו לנו לעבור ללא היסוס למצב ספורט שבו כל הכוח והמומנט נסחטים מיחידות הכוח והמכונית מקבלת זריקת מרץ חזקה שאיפשרה לנו להאיץ באוטובאן הגרמני למהירות גבוהה בלי שהמכונית הביעה מחאה או מאמץ. בירידה מהאוטובאן לכבישים מושלגים בחלקם, העברנו את בוחר מצבי הנסיעה להנעה כפולה וכצפוי, העסק פעל ללא דופי. מצבי הנסיעה השכיחים ביותר של המכונית הם כמובן המצב החשמלי ומצב היברידי, המכונית תבלה את רוב חייה בתחומים הללו והיא עושה זאת טוב מאוד ואף מאפשרת לנו לנהל במידה מסוימת את כמות האנרגיה בסוללה ולהשאיר 10, 20 קילומטרים של אנרגיה חשמלית כאשר חוזרים הביתה לסביבה עירונית ויש גם אפשרות להשאיר את הסוללה על טווח מלא אם מדובר בנסיעה מתמשכת כשנכנסים לאזור אורבני. צריכת הדלק המשוקללת של המכונית בנסיעה חשמלית והיברידית לפי נתוני היצרן היא 38 ק”מ לליטר.
ברור כי לכל אחד מאיתנו יש אופי שימוש שונה ברכב ולכן הנתון הזה הוא רק לנקודת ייחוס ולא יותר אך אפשר לומר בוודאות כי מדובר במכונית חסכונית וככל שתרבו בנסיעה חשמלית והיברידית כך תלך צריכת הדלק ותקטן עד למינימום בזכות נסיעה חשמלית מלאה. באופל טוענים כי על פי מחקר רציני שנערך לאחרונה, 80 אחוזים ממשתמשי הדרך אינם נוסעים יותר מאשר כמה עשרות קילומטרים מדי יום בדרכם לעבודה ובחזרה הביתה ולכן הם נחשבים למשתמשים קלאסיים למכונית פלאג אין והטווח של הגראנדלנד X פלאגאין הייבריד 4 הוא טווח קלאסי עבורם. הנסיעה שלנו הייתה לטווח קצר יחסית ולא ניתן היה לשקלל נתון צריכת דלק שישקף את המספרים האמיתיים, אבל בחלוף יום שלם של נסיעה עדיין נותרה כמות גדולה של דלק במכונית ויש בכך לרמוז ליכולות שלה שתיבדקנה במלואן עם הגעתה ארצה בחודשים הבאים.
פספוס קטן באבזור
אם אמרנו קודם כי הגראנדלנד X פלאגאין הייבריד 4 מצטיינת בתכונות ובנסיעה ואף בצריכת הדלק שעשויה לדרג אותה בדרגת הזיהום הכי נמוכה בישראל, הרי שבאופל לא הזדרזו לשדרג את חווית השימוש בתוך תא הנהג כמו בשאר המקומות. מסך התצוגה והכפתורים והמתגים הם המשך מהגרסאות הקודמות וכך גם לוח השעונים האנלוגי כשבמרכזו מסך קטנטן שמציג את זרימת האנרגיה מהסוללות למנועי ולהיפך בנסיעה רגרנטיבית. מישהו שכח שם שבמכוניות בנות זמננו, יש משקל לממשקי התצוגה וכדאי בהזדמנות הראשונה לשדרג את המכוניות במוצרים מודרניים. במקום זאת קיבלנו את אותה מערכת מולטימדיה בתוספת לחצן אחד נוסף שמציג את סטטיסטיקת ניצול האנרגיה אך במקום זכוכית קריסטלית רחבה וצבעים תוססים, קיבלנו משהו חיוור שמחטיא את כל האווירה החדשנית שהמכונית עצמה מספקת וכנ”ל גם בלוח השעונים.
שאלת המחיר
אופל ישראל חייבים לנצל את התנופה המחושמלת של היצרן הגרמני ולשמחתם יש להם על מה להתבסס. העתיד שלהם נראה טוב בהיבט רמת המכוניות אם מביאים בחשבון את המכונית בה נסענו, את הגרסה הנוספת שלה עם 225 כוחות סוס והנעה קדמית בלבד, את האופל קורסה החשמלית שתגיע במהלך השנה ואחריה גם האופל מוקה שתתחשמל כמו אחיותיה עד שבשנת 2024 כח המוצרים של אופל יהיו מחושמלים באופן חלקי או מלא. היעדים של אופל ישראל בהחלט שפויים וממכירה של 1,600 מכוניות ב-2019 הם מבקשים לעלות ל-2,000 מכוניות בשנה הנוכחית ולצמוח בקצב אחיד בשנים הבאות. הבחירה בהבאת הגרסה הכי יקרה של הגראנדלנד עוד לפני הגרסה הזולה יותר עם הנעה קדמית, בהחלט תאתגר את הסיפור הזה כי פרט לאאוטלנדר PHEV שכבר נמכר פה בהצלחה בשנים האחרונות, בקרוב יצטרפו יריבים חזקים מאוד כמו טויוטה ראב 4 היברידי וגם האחות 3008 ההיברידית ולכן סוגיית המחיר חשובה כאן מאין כמותה.
אופל לעולם לא תהיה יקרה מפיג’ו או טויוטה, אבל אלה לא יהיו המתחרים היחידים כי הקשקאי והקדג’אר מחממים סוללות באופק. בשורה התחתונה ניתן לומר כי הגראנדלנד X פלאגאין הייבריד 4 היא מכונית טובה מאוד והיא מעניקה חוויית נסיעה מצוינת עם דינמיות ויכולת הנעה כפולה שתשלח אתכם לטיולים מחוץ לכביש בסופי שבוע. המכונית קיבלה 5 כוכבי ריסוק של יורו NCAP והיא תמשיך לקבל כאן ציון 7 בסולם הבטיחות של משרד התחבורה למרות שיש לה את כל חבילת הבטיחות המודרנית ואת כל מערכות הסיוע המוכרות הטובות. מה שחסר לה לטובת הציון המלא בישראל הוא צפצוף התראה על אי שימוש בחגורות במושבים האחוריים למרות שיש התראת חיווי על כך, והיא לא מגיעה עם 8 כריות אוויר, אלא 7. הגראנדלנד X החדשה בגרסת 300 או 225 כוחות סוס בתצורה ההיברידית היא אכן הניצוץ המצוין שאופל הייתה צריכה לקראת העתיד הקרוב.