כל מי שעוקב אחרי מה שקורה במרצדס בשנתיים האחרונות יודע כי היצרן הגרמני משקיע סכומי עתק בהקמת קווי ייצור למכוניות חשמליות או מחושמלות בטכנולוגיית פלאג אין תוך שהוא פוקח עין על הטכנולוגיות הבאות שתגענה אחרי החשמל בשנים הבאות. מעת לעת אנחנו זוכים לקבל הצצה על דגם חדש כזה או אחר בתערוכת רכב חשובה או באירוע אחר, אבל אם נביט רגע מגובה מעוף הציפור על מצבת הדגמים הנוכחית, נראה כי המתקפה החשמלית/היברידית עדיין לא התחילה באמת, הבליץ האלקטרוני עוד לפנינו ומה שמונע ממנו להתרחש הן סוגיות של זמינות סוללות וקצב התפתחות של רשתות טעינה.
הסיבות האחרונות משאירות במשחק לעת עתה את דגמי הביצועים עתירי הכוח ואחת המכוניות שניצבות במקום של כבוד ברשימת החלומות של חובבי הנהיגה בקטגוריית הפרימיום היא ה-C63 S AMG קופה שזכתה למתיחת פנים קלה במיוחד בחלק הפנימי ובטכנולוגיה ובבטיחות, אבל בלי לגעת בערכים הקדושים שלה: מנוע בי טורבו בתצורת V8 בנפח 4.0 ליטר בהספק 510 כוחות סוס ומומנט של 70 קג”מ כבר ב-2,000 סל”ד עם זינוק מטורף מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 3.9 שניות בדרך למהירות סופית לא מוגבלת של 290 קמ”ש ואל לנו לשכוח את הנתון החשוב הנוסף אודות כוח המנוע שיורד כולו לגלגלים האחוריים, שמחפשים כל סיבה להסתחרר ולהשתובב להם בקו חיצוני, שלא לומר לאבד שפיות ולהתפרע להם בשמחת החלקת זנב מרגשת.
המשפחה הלוחמת
ליין הדגמים הקרביים של מרצדס הופקד כמו תמיד בידיהם הנאמנות של מהנדסי ומעצבי סדנת AMG ואלה לא חיכו יותר מדי זמן וכבר הספיקו לשגר את ה-A45 AMG הקטנה והשרירית בקצה אחד ואת דגמי AMG GT העוצמתיים עם 4 דלתות ובתווך את ה-C קלאס המשפחתית הקלאסית אלא שבמקום הדגם הפרקטי אנחנו פוגשים את גרסת הקופה עם 2 דלתות ועיצוב מלוטש ומפוצץ בנוכחות. מעצבי המכונית ביקשו ליצור יחידה אחת שלמה וזורמת החל מהחרטום ועד לזנב שבקצה שלו כנפון קטנטן ודי במבט אחד (ארוך שקשה לעצור אותו) בכדי להבין שהם הצליחו ולמרות שבסיס הגלגלים שלה הוא 2.84 מטרים ואורכה הכללי נמתח ל-4.751 מטרים (6 ס”מ יותר מגרסת מנוע V6) היא נראית הרבה יותר גדולה מהנתונים הנ”ל.
אולי זה הגריל הענק והפנסים החדשים המלוטשים שבקצותיו, אולי אלה פתחי כניסת האוויר שעברו עדכון עם פסי רוחב נאים ואולי זה מכסה המנוע הארוך והרחב, אולי כל אלה יוצרים את התחושה שבכלל מדובר ב-E קלאס קופה, ולא באחות הקטנה והמופרעת שלה. חישוקי הענק בגודל 19 אינץ’ משלימים את המראה ומשתלבים בעיצוב הכולל באופן פרופורציונאלי בלי למשוך יותר מדי תשומת לב וכך גם מערכת הבלמים המשופרת והקאליפרים הכסופים מבית היוצר של AMG. השאיפה ליצור מראה חלק ואחיד מושגת גם בזכות הזנב של המכונית ואפילו פתחי הפליטה הכפולים הוסתרו היטב בעומק הגחון שלה בחלק האחורי.
טאץ’ ספורט-פרימיום
מעצבי המכונית גיבשו מפרט עיצוב פנימי מובחן לדגמי AMG הן בהיבטי האבזור והן בסגנון של העיצוב. המושבים החשמליים זזים אוטומאטית על מסילה במטרה לאפשר לנוסעים מאחור להשתחל ולצאת בקלות מהמושבים האחוריים השקועים שמספקים חוויית נסיעה ספורטיבית לכולם ולא רק לנהג וליושב לצידו. בגרסת S מקבלים כמה תוספות נאות אחרות כמו הגה מעוצב, לוח שעונים בעיצוב אנלוגי בשילוב קרבון פייבר או לוח שעונים דיגיטלי לבחירה. במכונית שלנו היה לשמחתנו לוח שעונים אנלוגי קלאסי, ברור וחד בתגובותיו ובתוכו משולב המידע הרוולנטי אודות מצבי הנסיעה, ההילוכים ושאר הנתונים של המכונית (ויש המון כאלה). לוח התצוגה של מערכת המולטימדיה קיבל מיקום מחדש במקום אותו טאבלט “תקוע” מעל פתחי המיזוג בדגם היוצא.
קו שדה הראייה נקי ורחב למרות קורות A רחבות וזאת בשונה מחלון אחורי צר שמקבל סיוע ממצלמת נסיעה לאחור במקרים הנחוצים. ההמלצה היא לא להסתמך על החלון האחורי בלעדית ביציאה לעקיפות, מכת דוושה קטנה תעשה את העבודה יותר טוב הן בהיבט הרעש שמשודר לרכב הנעקף והן בזכות התאוצה המטורפת שאוחזת במכונית ומייתרת את הצורך להסתמך על מה שמשתקף בחלון האחורי. על גלגל ההגה נמצא בוחר מצבי נסיעה דיגיטלי עם מצב רגיל, ספורט, ספורט פלוס ומצב קיצוני שנקרא “מסלול”. אין בה את האופציה כמו אצל אחיותיה הגדולות לקבל תצוגת מסלולים וזמני הקפה, אבל אני לא בטוח שזה נחוץ כי במצב “מסלול” היא מבינה מה אנחנו רוצים ממנה והיא שמחה לשחרר את כל מה שיש לה במנוע ולבשר על כך בתרועת מערכת פליטה שלא משאירה אף אחד אדיש בסביבה הקרובה וגם הרחוקה.
בין המושבים הקדמיים נמצאת קונסולה רחבה ובמרכזה מערכת הפיקוד המוכרת של מרצדס שמסייעת לנווט בין כל הפונקציות של מערכת המולטימדיה ואילו משני צידי אותה קונסולה, ממוקמים לחצני הבחירה של מצבי הנסיעה, בחירת תפעול מערכת הפליטה ועוד. להשלמת אווירת הפרימיום נציין את נגיעות האלומיניום והחומרים האיכותיים של המושבים, הדלתות ואת איכות ההרכבה שגם משרים אווירת ביטחון סולידית שהכל נמצא תחת שליטה, עד שהחיה מתעוררת.
התנהגות כביש מופרעת
הזיכרון של התנהגות הכביש של המרצדס AMG GT 63 שאותה לקחנו לנסיעת התרשמות קצרה לפני כמה שבועות היה עדיין טרי בזיכרון שלי. גם שם היו כמה מצבי נסיעה והקיצוני שבהם מצב Race אלא שהמצב הזה הפעם ב-C63 היה שונה מעט כי המכונית לא כללה מסלולי מירוצים וגם לא יכולה ללמוד מסלול חדש, היא פשוט משחררת את כל מה שיש לה (כמעט) עד הסוף וחגיגת הבקרות מסתיימת. אלא שבדרך למצב Race כדאי מאוד לעבור תהליך של היכרות והתיידדות עם הגברת, עם המנוע, הצמיגים וההיגוי. זה בדיוק כמו כל דבר אחר בחיים שבנוי משלבים מדורגים. אתה לא קופץ למדרגה העליונה מיד בהתחלה אלא עושה זאת צעד אחר צעד וצובר ביטחון. היא מצידה רק מחכה שהביטחון הזה יגיע רק בכדי להוכיח לי שבכל פעם שחשבתי שמצאתי את המגבלה, יש לה עוד הרבה מעבר, ויצא כך שהיא הוכיחה זאת שוב ושוב לשמחתי הרבה. “תמשוך את הידית השמאלית מאחורי ההגה, תחזיק אותה ואז תלחץ על לחצן התנעת המנוע ותראה מה יקרה” אמר לי הנציג שמסר לי את המכונית. “זה לא משנה באיזה מצב נסיעה המכונית נמצאת, אם תתניע אותה במצב כזה, היא תתעורר בקול תרועה רמה, הכי רמה.” עשיתי בדיוק את מה שהוא המליץ והמנוע התעורר בשאגה מטורפת שאיימה להעיר את כל האזעקות בחניון. ההד של רעשי המנוע היה עצום ומחריש אוזניים, וזה בדיוק מה שהלב היה צריך בכדי להתחבר ללב של החיה הזאת.
לא היה לי ספק שכל לחיצה על הדוושה תזריק כמות מדודה של דלק לכל אחד מתאי הבעירה של בוכנות המנוע וגם כמות בלתי מדודה של ריגוש ללב שלי. ראוי לו למי שנוהג במכונית שכזאת שיכבד אותה עד מאוד ולא יחוש ביטחון עצמי מופרז כי אז היא אורבת לו יחד עם ההנעה האחורית שלה שבועטת בעוצמה. הצמיגים הענקיים והרחבים חיפשו אחיזה על גבול השפיות ולא תמיד מצאו אותה. היא סחררה את הגלגלים בזינוק וגם בהחלפת הילוך נוספת וגם בהחלפה השנייה. “אתה א יכול להישאר במצב Race כל העת” שיננתי לעצמי. “חייבים לחזור לשפיות”. אבל מסתבר שגם במצב הרגוע ביותר שלה, מצב Comfort, גם שם היא תוססת במידה לא קטנה. סביבת הנהג עוטפת את מי שאוחז בהגה, המושב וההגה הותאמו במרחק ובזווית בצורה קפדנית כי המילה “שליטה” היא מילת מפתח בסיפור הזה. הקילומטרים הראשונים עברו במצבי נסיעה ראשונים ועד מהירה התייצבנו על מצב Sport+ וכל רפרוף על הדוושה הסתיים בעקיפה (במהירות חוקית) סופר מהירה כשמערכת הפליטה משגרת קולות שמחה כמו במשחק מחשב שבו אה מחסל את היריבים אחד אחרי השני ומקבל קולות עידוד ברקע.
החלפות ההילוכים מתבצעות במהירות כה גבוהה עד שהדבר כמעט ולא מורגש. 9 יחסי העברה יש בה והתיבה מצוידת במערכת “ספידשיפט 9G” שזה בעצמו נשמע כמו שם קוד של מטוס קרב מחיל האוויר הגרמני. ההיגוי מצוין אבל השלדה נוטה באופן מובהק להיגוי יתר וביחד עם כוח המנוע העצום וההנעה האחורית, די בלחיצה על הדוושה על מנת שהזנב יחפש נתיב בריחה רחב ככל האפשר. אין שום מקום למניפולציות עם ההגה, דוושת התאוצה תעשה את כל העבודה ורק המחשבה על מיכל הדלק המתרוקן בכל נביחת מפלטים מונעת את התעלול הזה שוב ושוב.
מים בוגדניים
הימים הם ימי חורף 2020 והעם גשם בלתי פוסק וכבישים חלקים. הלילות קרים כאן כמו במקומות בהן המכונית נולדה. המאבק על אחיזת הכביש הפך למשחק מתמשך וכאשר רצינו לנוח ממנו, חזרנו למצב Comfort ולשיוט נעים שמזמזם באוזן כל העת. המתלים והבולמים רחוקים מלהיות רכים ונינוחים. הם הומצאו לרגעי אקשן ותו לא. כל נסיעה במהירות שאיננה טעונה באקשן היא רק “תחנה בזמן” עבורה. היא נדירה במחוזותינו וגם איננה מגיעה במחיר עממי למרות שאפשר לקבל עודף ממחיר של 800 אלף שקלים. ניתן לעדכן את העיצוב הפנימי שלה עם כמה פרטים נוספים למרות שאהבנו את העיצוב של לוח השעונים האנלוגי וחגורות הבטיחות הצבעוניות. גם העיצוב החיצוני ניתן לעדכון עם פסים שחורים סביב החלונות ובתי מראות בצבע שחור. היינו שמחים לו הקאליפרים שלה היו צבועים באדום ולא באפור וגם אם היו לה עוד כמה עיטורי קרבון בחלק החיצוני כמו הכנפון הקטן בזנב או פתחי צינורות הפליטה שעליהם יש חותמת AMG.
כשהתיישבנו לחשוב לעומק אודותיה וניסינו לאפיין את הטיפוס של הנהג שהיא מתאימה לו, שבה וחזרה המילה “ביצועים” בעת שהמילה “שימושיות” נאמרה פעם אחת בלבד בכל השיחה וזכתה לחיוך בתגובה ממשתתפי הדיון. “יש לה אופי” פסק אחד מאיתנו. “היא מחייבת קורס נהיגה ספורטיבית” אמר אחר. וכולם הסכימו כי היא לא מתאימה לכל אחת ולכל אחד, רק מי שמבין את הערך שלה ומחפש ריגושים בנהיגה בלי להתפנק או להתנחם בצריכת דלק שפיה, רק הוא יתאים לה. ואני חשבתי על אותו סנדל שסינדרלה השאירה אחרי הריקוד עם הנסיך, הסנדל שהתאים רק לה. כזאת היא ה-AMG C63S קופה, היא בעצמה הסנדל של סינדרלה (לכלוכית) ורק אם תתאימו לה, היא תבחר בכם ולא להיפך.
מרצדס AMG C63S קופה שתי דלתות
מנוע: בנזין, תצורה V8 בנפח 4.0 ליטרים בי טורבו
הספק מנוע: 510 כוחות סוס
מומנט מנוע: 70 קג”מ כבר ב-2,000 סל”ד
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 3.9 שניות
תיבת הילוכים: אוטומאטית 9 מהירויות
הנעה: אחורית
חישוקים: 19 אינץ’
מרווח סרנים: 2.840 מטרים
נפח תא מטען: 355 ליטרים
ציון בטיחות משה”ת: 7 מתוך 8
דרגת זיהום אוויר: 15
צריכת דלק משולבת: 8 ליטרים ל-100 ק”מ (יצרן)