$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פיג'ו 2008 החדש במבחן דרכים

פיג'ו 2008 החדש מכוון לצמרת קטגוריית הג'יפונים בישראל עם תא נוסעים בניחוח יוקרתי, מנוע ותיבה רהוטים וטכנולוגיה ויזואלית מושקעת. אבל האם הוא עומד בציפיות, תמורת מחיר של 135 אלף שקלים?

ניר בן טובים   04.04.20 - 08:18
Getting your Trinity Audio player ready...
פיג'ו 2008 החדש. בייבי 3008? (צילומים: ניר בן-טובים)
פיג'ו 2008 החדש. בייבי 3008? (צילומים: ניר בן-טובים)

אחת השיטות הנפוצות בתעשיית הרכב היא לנקוט בטקטיקת "הבובה הרוסית" - כיווץ של ה-SUV הבכיר להעתקים מוקטנים. זו אסטרטגיה נכונה לחסוך זמן וכסף וגם אמצעי שמסייע למותג לגבש זהות משפחתית. ואולם בפיג'ו, ישמחו לספר לכם בכל הזדמנות כי אצלם המצב שונה: "כל מכונית חדשה, ולא משנה מאיזה סגמנט מובחנת מאחיותיה. כן. יש סימני היכר, שפה משותפת וחתימות עיצוביות שאנחנו מחויבים לשרטט, אבל העיצוב של ה-208 אינו כשל ה-508, וה-3008 אינו ה-2008. כל דגם פונה לקהל אחר. קווים של סופר מיני לא יעבדו על גוף של SUV". לשונו של מעצב העל ב-PSA, ז'יל וידאל.

בלי קשר למוצאם המזרח-אירופי, או לשמרנות האופיינית להם, יש לנו הימור שאנשי סקודה לא נעלבים מאמירות כאלה. ואולם פיג'ו, בהחלט צודקים שהעיצוב החיצוני סומן כאחד הכלים הדומיננטים שלהם בתוך זירת ה-SUV; על אף גילו המתקדם, טרם נחלשה השפעתו של ה-3008 דור 2 שמיוצר מ-2016, והוא חתום בגפו על אחת הרפורמות הגדולות ביצרן עם צפונה מ-700 אלף מסירות, ולא נראה שהוא מסגיר סימני האטה.

ההצלחה של ה-3008 ריסקה חומות פסיכולוגיים ושינתה לגמרי את כללי המשחק. בזכות כך,  נפרצה דרך עבור ה-2008 שזכה לעיבוד מחודש - מגזע של מיני MPV התעצב לקרוסאובר כהלכתו. ואולם כעת, אחרי שרקחו את הנוסחה הם מוצאים עצמם בקרב אויבים חדשים ומחודשים: ניסאן ג'וק, סקודה קאמיק, פולקסווגן טי, יונדאי קונה, מאזדה CX-3, רנו קאפצ'ר ועוד כאלה ואחרים שאורבים לצרפתי האריסטוקרט בכל פינה.  השאלה היא, האם ה-2008 אכן מסוגל לשחזר את ההישגים של ה-3008 בנעליים קטנות יותר? 

היכרות ראשונה
ה-2008 החדש ירש גנטיקה מעורבת מ-208 אבל הסיכוי שתצליחו לבלבל ביניהם נמוך, וזה בדיוק מה שפיג'ו רוצים לשדר כלפי חוץ; בעוד הסופר מיני מאופיינת בתמה עגלגלה וקווים ידידותיים, ה-2008 מותקף מכל הכיוונים על ידי קרוסאוברים מקושטים ואלף קומבינציות של צבעים מנוגדים. התשובה של הצרפתים, כנהוג, אלגנטית ופחות צעקנית; ה-2008 אימץ פרופיל זוויתי עם משולשים בולטים בשני הקצוות, לשון מוגבהת במכסה המנוע, קורת תאורה אחורית זולגת לירכתיים וחרטום עם ניבי LED מחודדים שכאילו ננעצים בקרקע.

התוצאה, היא ג'יפון אתלטי עם אפקט תלת ממדי מרשים, שבגוון עמוק יככב בקלות בין תריסר נציגי ה-B-SUV. בדומה ל-3008, יש לנו הערכה זהירה שהוא ישמר את מעמדו גם בשלהי חייו ויפתה רבים בזכות ההופעה המכשפת שלו. ואולם דווקא דגם המבחן, שהגיע בצבע כחול פנינה (Vertigo blue), לא מצליח להיטיב עם הגזרה של ה-2008 החדש וזה קצת מקלקל לו. צבע כתום מחמיא לו הרבה יותר. גם אדום.    

מרחב פנימי והנדסת אנוש
מתחת ל-2008 מוברגת רצפה מודולארית והמסר על סיפונו של השגריר החדש הוא די פשוט: Small car, big space, או בתרגום לעברית - מכונית קטנה, חלל פנים גדול. חלק מהיריבים הקלאסיים כבר הבינו שאי אפשר לשווק ג'יפון ולהתייחס לכל הנוסעים כאילו הם הוביטים ולקמט להם את האיברים. גם פיג'ו, לא הקריבו את איכות חיי הנוסעים לטובת מקדם המשיכה; ה-2008 צמח ביותר מ-14 ס"מ באורך, הורחב ב-6 סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלו גדל אף הוא בכמה סנטימטרים ואל תא המטען התווספו 55 ליטר אל 405 ל'.  

בזכות המבנה הרבוע מקורה B המרכזית ואל קורה C ועם סיומת קונבציונלית של התקרה, הספסל האחורי הוא מהמרווחים שנתקלנו בו עד היום בקבוצה, להוציא אולי סקודה קאמיק. המרחב נדיב ביותר, שני מושבי בטיחות ננעלים בקלות ולגבוהים אין בעיה להכנס ולצאת מבלי לחבוט ראשם במסגרת. החסרון היחיד והבולט שנרשם כאן הוא העדרם של פתחי מיזוג (שלא קיימים באף גרסה). מה שכן יש הם שקעי USB מהירים לטעינה ותאי אחסון שימושיים, תאורת LED אישית לכל אחד מהנוסעים ותמורת תשלום של כמה אלפי שקלים תוכלו לציידו גם בגג-פנורמי ענק.

איי קוקפיט ואיכות פנים
חוץ מגלגל ההגה הננסי, שריד לרעיון המקורי של ה-i cockpit שהוצג ב-208 המקורית, כל סביבת הנהג של ה-2008 היא קפיצת מדרגה ומתכתבת עם רכבי פיג'ו החדשים. בוגרי ה-3008 יצליחו ללמוד במהירות מה עושה כל מתג ולהרגיש כמעט בבית לאור הדמיון בהנדסת האנוש, אבל לכל השאר להם זו התנסות ראשונה ההמלצה הגורפת היא להקדיש חצי שעה לעלעל בספר לפני שקופצים לכביש ולבחון בקפדנות את סביבת העבודה, ובמיוחד לוודא שלוח המחוונים אינו מוסתר בזווית הישיבה שלכם.  

בשתי הגרסאות הותקן צג ראשי 7 אינץ' שפעולתו שופרה והוא מהיר הרבה יותר (כולל עם מערכת 'מיי טאץ' של היבואן), אבל בדגם 'פרמיום מחליף לוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 10 אינץ' לוח מחוונים מסורתי בגודל 3.5 אינץ'. לזה שתי שכבות שמוסיף לו נופך יוקרתי על בסיס אפקט 3D; השליטה בו פשוטה, הכול בעברית, והתצוגות המתחלפות מפוצצות במידע (חיוני יותר או פחות). עוד מסביב תמצאו תעלה מרכזית רחבה עם משענת יד ושני מחזיקי כוסות עמוקים, משטח טעינה סלולרי עם תא נסתר ומחזיק אסתטי לסלולרי, בלם יד חשמלי (ידני בדגם אקטיב) ומערכות בטיחות אקטיביות רבות, כולל בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עצירה מלאה ותיקון אקטיבי לסטיה מנתיב ( אבל אין פיקוח על שטחים נסתרים במראות הצד).

לא רק המראה הפנימי והעיצוב הדו קומתי מרשימים מאוד, גם הטקסטורות והפרטים הקטנים מוקפדים. צליל אטימת הדלת הוא סימן מובהק להשקעה היסודית בשלד וכפועל יוצא, בידוד הרעשים מצוין. איכות החומרים של ה-2008 גבוהה מאוד כמעט בכל המפלסים עם משטחים לחיצים לאורך קו הקונסולה העליון והכול מרגיש מחוזק היטב לתשתית. הריפודים בגרסה זו מגיעים בגוון כפול על בסיס בד ועור אבל היינו רוצים, אולי כמו בגרסה החשמלית, אופציה למשהו קצת פחות קודר שמאוורר את הקבינה. 

נהיגה וביצועים
למרות שלמערכת ההיגוי שטח מת קטן במרכזה, ותחושה קצת מלאכותית תחת פניות "עמוסות", ה-2008 הוא בליגה משל עצמו ומצדיק את הדימוי של פיג'ו כמומחית בכבישים מפותלים. בשונה אולי מהערכים המקובלים בסגמנט שמכתיבים גובה ניכר עם מרכז כובד שמפר את הדיאלוג של הנהג עם הכביש, ה-2008 מפגין זווית גלגול נשלטת, גוף מבוקר, אחיזה טובה מאוד בפניות עמוקות וגישה "ספורטיבית" לז'אנר. היחיד שאולי מזנב בו בתחום זה הוא סיאט ארונה, אולם הצרפתי מאפשר לנהג להבין טוב יותר לאן מחליק הישבן בפרובוקציה אגרסיבית ואיפה הגלגלים ממוקמים.

תכונה זו, באה לידי ביטוי גם בתחום טיפולם של הבולמים בנהיגה יומיומית על כבישים משובשים בעיר או בכבישים המהירים; היה לנו חשש קל שחישוקי ה-17 אינץ' (16 בגרסת 'אקטיב') יגרמו לו לחבוט על שקעים ולהיזרק על הסלילה הישראלית, אבל גם במבחן הנוחות ה-2008 אוסף ציונים גבוהים ולא מפגין נחיתות בשום מקטע אלא אם כן נתקלים במשהו חריג. זהו המשך ישיר, בפרופורציות קטנות יותר ליכולת השיכוך המדודה של ה-3008 וכמוהו הוא מתגלה כפרטנר נינוח על רצועות כביש ארוכות ומשרה רוגע על הנוסעים. 

כוח
בהיצע המנועים של ה-2008 בישראל תמצאו מנוע 1.5 ל' טורבו דיזל HDI עם 130 כ"ס או מנוע 1.2 ל' טורבו עם 130 כ"ס. בעתיד תהיה גרסה חשמלית עם קרוב ל-137 כ"ס וטווח נסיעה של 310 קילומטרים, ובהמשך תצטרף לישראל גם גרסת ה-GT הבכירה עם הילה ספורטיבית ממוקדת ומנוע המפיק 155 כ"ס. שני האחרונים מתעכבים עקב משבר הקורונה ונדחו לרבעון האחרון או לתחילת שנת 2021.

לקראת סוף חייו, זכה ה-2008 הקודם ליחידת כוח מוגדשת ותיבה מעודכנת, אבל זה באמת היה מקרה של הזרמת חמצן דרך בלון חירום למכונית מבוגרת. ב-4 השנים שחלפו פיג'ו הרחיבו את השימוש ביחידה זו וכיום היא משרתת את כלל הקונצרן, כולל דגמי אופל ועם שינוי אחד נוסף - תיבת 8 מהירויות במקום 6 מהירויות.

בתחילת הנסיעה עם ה-2008 החדש ישנה תחושה מטעה כאילו היחידה מחוספסת ולא מעודנת שנובעת מאופי פעולתן של 3 הבוכנות, אבל ככל שמצפינים על מד המהירות הם משתתקים בזכות אקוסטיקה מובחרת וניכרים רק תחת מאמץ כבד בקצה העליון. זה אולי לא מנוע שתתאהבו בו מעל הראש, אבל הוא נעים, אנרגטי ורגיש לפקודות מצערת בלי היסוסים אלקטרוניים מכבידים; כמעט בכל נקודה מ-2,500 סל"ד ומעלה המנוע מגיב בצורה החלטית והביצועים לא מאכזבים, עם האצה מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מ-9.8 שניות וצריכת דלק ממוצעת של כ-11 ק"מ לליטר.

לתיבת ה-8 מהירויות אין חסרונות מהותיים בפעולתה, והיא חלקה וקולחת על כל רצועת המנוע. בורר מצבי הנהיגה האלקטרוני יוצר הפרדה בין 3 כיולים מובדלים למצערת ולתיבה: נייטרלי, חסכוני ו-ספורטיבי. במצב חסכון התגובה נרפית מדי לטעמנו, במצב נייטרלי היא מעט פושרת אבל מתאימה להתנהלות רגילה. מטבע הדברים ולאור היכולת של הפלטפורמה העדפנו לכוון את המחשב למצב 'ספורט' ולחוות את מלוא הפוטנציאל של ה-2008 בכבישים טכניים. בשילוב עם תפעול מנופים ידני מגלגל ההגה אנחנו בהחלט מרשים לעצמנו לשוחח על מושגים הנקשרים לחדוות נהיגה וקצת ריגושים, אפילו שמדובר בהיבט שולי לרוב מוחלט של משתמשי הג'יפונים. קרוסאוברים והנאה לא הולכים יד ביד, אבל הצרפתים לפחות משתדלים ובמקרה הנדון גם מצליחים.

האריה הקטן
ההחלטה של דוד לובינסקי להשאיר את דלתות האולם (הוירטואליות) פתוחות ולהשיק את ה-2008 בתוך משבר הקורונה מצביעה על הבטחון שהם מביעים בהצלחתו. להערכתם, הוא עתיד להשפיע על סגמנט הג'יפונים הקטנים מקבוצה B לפחות כפי שעשה אחיו הגדול 3008 בקטגוריה שלו. ואולם, איש אינו יודע מה יקרה ביום שאחרי הנגיף המשתולל וכיצד המשק יתאושש מהבור הכלכלי אליו נקלע. בענף הרכב חוזים השנה ירידה של עשרות אחוזים במכירות, והמשמעות היא שהמלחמה על כל קליינט תביא למאמצים מוגברים מצד היבואנים להשיג פתרונות מימון אטרקטיביים וגמישות בתנאי הרכישה והטרייד-אין. 

ה-2008 החדש מגיע בתקופת האצה של הג'יפונים והתחרות ביניהם בשיאה, אבל הוא מפגין יכולות יוצאות מהכלל ותא נוסעים שיריביו יכולים רק לדמיין תמורת מחיר של 135 אלף שקלים. יש לו מרחב מחיה שגדל ללא היכר, מעלות טכנולוגיות מושקעות, מעטפת הגנה מהודקת וגם גישה ידידותית יותר למשתמשים עם תחכום צרפתי מפואר ורמת ביצוע מהוקצעת על הכביש. אם החלטתם כבר לרכוש ג'יפון, תצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי למצוא תשובה הולמת ל-2008 החדש. נכון להיום, לא בטוח שתמצאו אותה.

מפרט טכני, פיג'ו 2008, 1.2 ל' טורבו 8-מהירויות 'פרמיום'

מידות:
אורך - 433 ס"מ
רוחב - 177 ס"מ
גובה - 155 ס"מ
בסיס גלגלים - 2.6 מ'
תא מטען - 405 ל'
משקל - 1280 ק"ג
צמיגים: 215/65/16

מנוע:
3 צילינדרים טורבו, 1200 סמ"ק
הספק מרבי: 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 23.4 מ-1,750 סל"ד
תיבת הילוכים אוטומטית: 8 מהירויות, הנעה קדמית
ביצועים: 0-100 קמ"ש ב-9.6 שניות (מבחן)
צריכת דלק ממוצעת: 11 ק"מ לליטר (תנאי מבחן).

בקרות בטיחות: (אקטיב)
בלימת חירום אקטיבית
סיוע בשמירה על הנתיב עם תיקון היגוי
זיהוי תמרורים

בקרות בטיחות (פרמיום)
בלימת חירום אקטיבית עם טווח מוגדל בין 5 ל-140 קמ"ש
בקרת שיוט אדפטיבית
שמירת מיקום הנתיב בזמן שימוש בבקרת שיוט אדפטיבית

מחיר מכונית מבחן: 135 אלף שקלים
מסגרת אחריות: 3 שנים.