$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כך ייראו לימודי הנהיגה בקרוב

מורי הנהיגה יאלצו להתקין מחיצת ניילון בינם לבין התלמיד למנוע הדבקות בקורונה. מורי נהיגה: "אבסורד. סכנת נפשות"

ניר בן טובים   24.04.20 - 11:21
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום אילוסטרציה: כפיר כשריאן). למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום אילוסטרציה: כפיר כשריאן). למצולמים אין קשר לכתבה

אחרי אינספור דיונים, מחלוקות וחילופי דברים בין משרד התחבורה ומשרד הבריאות נמצא השבוע ה"מתווה" לחזרה ללימודי נהיגה וביצוע מבחנים מעשיים. על פי הסיכומים, תוצב מחיצת ניילון לאורכו של הרכב, מהמושב הקדמי ועד למושב האחורי שתיצור הפרדה בין המורה לתלמיד. על פי התקנות החדשות, המחיצה תמתח מגובה התקרה ועד לקו הכתפיים באופן שיחצוץ בין פניהם של היושבים ברכב, אך יאפשר התערבות של המורה בהיגוי בצורה בטיחותית במידת הצורך. עוד נקבע כי ההיתר להוראת נהיגה ולביצוע בחינה מעשית הוא למורים, בוחנים ונבחנים שטרם מלאו להם 67 שנים.
 
פרסום התקנות עורר זעם בקרב מורי הנהיגה שטוענים כי ישומן יפגע באופן אקוטי בבטיחות, היות והיריעה מגבילה את שדה הראייה ומקשה על תפעול הרכב: "זה פשוט אבסורד. איך מצפים מהתלמיד לראות בבירור את הנעשה מבעד למראה? גם כך יכולת התפעול שלהם מוגבלת - זו סכנת נפשות", אומר לעולם הרכב של ערוץ הספורט מורה בכיר לנהיגה. הביקורת נובעת בין היתר גם ממגבלת הגיל שנכללת במתווה: "זו אפליה קשה. התלמידים שלי לא ישמרו לי אמונים", אומר לנו מורה לנהיגה בן 68. "הם פשוט יעברו ללמוד אצל מורה צעיר יותר. אין להם זמן, הם רוצים להריץ את הלימודים ולגשת בטווח הקצר ביותר לטסט".
 
יד ימין ויד שמאל
לפני מספר ימים הודיע משרד התחבורה על חזרה לשגרת הלימודים, אך  משרד הבריאות התנגד לכך נחרצות והודיע כי הדבר כרוך בסיכון משמעותי ויש לדחות את הפעילות. בחוות דעת שנתנה ע"י הלשכה המשפטית של המשרד, נכתב בין היתר כי ביטול האיסור והשיבה לעבודה במקומות עבודה ועסקים מסוימים, אינה חלה על לימודי נהיגה היות וקיימת חובה של שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות. בחוות דעת שנשלחה לרז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי "עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות היא כי התרת פעילות לימוד נהיגה ברכב מהווה סיכון ממשי לבריאות הציבור בעת הזאת ומקור להדבקות והתפשטות המגפה במדינה, ועל כן אין לאפשרה. פעילות כאמור לא הותרה במסגרת התיקון האחרון של הצווים והתקנות ועמדתנו היא כי לא ניתן להתיר פעילות כאמור שיש בה סיכון ממשי לבריאות, על דרך הפרשנות".
 
"התקשרתי לפני יומיים למוקד של משרד הבריאות ושם נאמר לי חד משמעית: אין היתר ללמד. אבל בה בעת, אני מחזיק ביד מסמך עליו חתום גורם בכיר במשרד התחבורה שכותב כי אין מניעה ללמד, ובתנאי כי ישמרו כללי הזהירות שנקבעו קודם לכן. אז מותר או אסור"?, מורה נוסף לנהיגה נקלע אף הוא לאי וודאות עקב המצב: "זה מה שחסר לי - שגם אקבל דו"ח של 5,000 שקלים על הדבר הזה". ואכן, על פי הפרסומים, במקרה בודד, מורה לנהיגה מראשון לציון קיבל אתמול דו"ח אזהרה לאחר שנצפה מלמד נהיגה.
 
הדבקה בלתי נמענת?
המחלוקת בין המשרדים התגלגלה לפתחו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה , רן נזרי, שקבע כי אין מניעה חוקית לקיים וסבור כי ככל שמשרד הבריאות מעוניין לאסור את הפעילות, עליו להוביל לשינוי של תקנות החירום. גורם בכיר במשרד הבריאות עימו שוחחנו אומר לנו כי "קיים סיכון גבוה להדבקה כאשר שני אנשים ישובים יחד במושב הקדמי של הרכב למשך פרק זמן ארוך כל כך".

מגפת הקורונה בלמה את מגמת הזינוק שנרשמה בשנה האחרונה במספר הנבחנים לקבלת רישיון נהיגה, בכל הדרגות. הגידול שחל, בשיעור של כמעט 100% במספר המבחנים שבוצעו החל מאוגוסט 2018 בהשוואה לשנים קודם לכן, הינו תוצאה של רפורמת מבחני הנהיגה המעשיים שהחלה ביולי 2018 וקיצרה משמעותית את זמני ההמתנה לטסט.
 

לפני הקורונה
על פי נתונים שמספק אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges) המרכז את כל המידע הקיים בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, עולה כי במרוצת שנת 2019, חל זינוק בשיעור של 26% במספר הכניסות לדף הייעודי באתר שעוסק בנושא הוראת נהיגה.

על פי נתוני משרד התחבורה, נרשמה עליה בשיעור של 27% במספר מבחני הנהיגה המעשיים שבוצעו .מדובר על לא פחות מ-495 אלף מבחנים שהתקיימו מתחילת הרפורמה ועד לתחילת שנת 2020. באתר לימודים בישראל מסבירים כי מורי הנהיגה נהנים מגידול במספר התלמידים, בזכות קיצור זמני ההמתנה והקטנת עלויות הלימוד הכוללות, שדרשו בעבר שיעורי שמירת כשירות במשך חודשים בין מבחן למבחן. בזכות שילוב יכולות טכנולוגיות מתקדמות, משרד התחבורה מאפשר פיקוח ובקרה מקצועיים על סמכות שלטונית שהופרטה, והנגיש לכל אחד מבחנים שהיו בעבר בזמינות נמוכה – דבר שתרם לייעול המערך והביא בין היתר גם לעליה בהיקף הביקוש להוראת הנהיגה.
 

בעולם
בדומה לישראל, גם בשאר העולם חלה הגבלה חריפה על יציאה מהבית שלא לנסיעה חיונית, ודגש מיוחד של רשויות האכיפה מופנה גם לתלמידי נהיגה המפרים את הוראות הממשלה. כך למשל פורסם בתחילת השבוע כי תלמידת נהיגה, הנטר ריינולדס בת 17 תושבת מדינת ויקטוריה באוסטרליה, נקנסה ב-1,800 דולר לאחר שנתפסה נוהגת ברכב לצד אמה המשמשת לה מדריכה במסגרת שיעורי לימוד נהיגה. "לא ידעתי שאסור", אמרה שרי ריינולדס לכלי התקשורת המקומיים. "אנחנו לא נפגשות עם אף אחד, לא עוצרות, לא עושות קניות, לא מתכננות ביקורים. אני פשוט מלמדת את הבת שלי לנהוג".   
 
מאוחר יותר הגישה ריינולדס ערעור על הקנס בתואנה שהייתה מבולבלת לאור האכיפה נגד לימודי נהיגה בזמן הקורונה בויקטוריה, בעוד באזורים אחרים ביבשת, כמו בניו סאות' ווילס אין איסור על לימודי נהיגה. בסופו של מקרה, ואחרי התערבות של גורמים בצמרת רשות האכיפה, המשטרה החליטה לבטל את הדו"ח ולהסתפק באזהרה. "משרד הבריאות קבע מפורשות שלימודי נהיגה בעת הקורונה אינם מוגדרים כפעילות חיונית, וזאת בניגוד אל רכישות מזון, תרופות או נסיעה לעבודה", כך העירו בכירים במשטרת ויקטוריה.
 
רוב מורי הנהיגה באירופה, דיווחו על תחושות דומות למורי הנהיגה בישראל, ומביעים חשש גדול מפני קריסה כלכלית אם לא יחולו שינויים אפקטיביים בתקנות או בהתמודדות עם המגפה, עימה ככל הנראה נצטרך ללמוד לחיות במקביל לחיי העבודה. בינתיים, נראה שמשרד התחבורה ומשרד הבריאות בארץ מתקשים להגיע להחלטה שתהיה מקובלת על כל המעורבים בנושא, ומי שממשיכים לשלם את המחיר הכבד ביותר הם העצמאיים.