$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הלילה בחצות: ירידה של 2% במחיר הדלק, מחיר ליטר 4.79 שקלים

בשונה מצניחת המחירים המטורפת בארה"ב, באגן הים התיכון הירידה מתונה מאוד

בועז קורפל
בועז קורפל   30.04.20 - 13:05
Getting your Trinity Audio player ready...

כמה חבל שצניחת מחירי הדלק מגיעה בתקופה שבה אנחנו פחות נוסעים במכוניות הפרטיות שלנו. אחרי ההתמוטטות של מחירי הנפט בבורסה בניו יורק למחירי הפסד, הייתה תקווה שהעניין יגיע גם לכאן ושנוכל להנות לפחות מעוד משהו בזכות וירוס קורונה, אבל במציאות זה לא יקרה בשיעור כה משמעותי. על פי נתוני משרד האנרגיה, המחיר שמשלמות חברות הדלק עבור הנפט שהן רוכשות באזור אגן הים התיכון מושפע מהמחירים באזור הזה בלבד ומשער המטבע המקובל, דולר אמריקאי. מאחר והמחירים של חבית נפט מסוג Brent ירדו "רק" ב-12% בחודש החולף ובנוסף חלה ירידה של 2.5% בשער הדולר, אלה הם הפרמטרים שקבעו כי מחיר ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי יוזל ב-2% בלבד והמחיר החדש ללא דמי שירות יהיה 4.79 שקלים או 4.10 שקלים באילת.
 
האם החגיגה תימשך גם בחודשים הבאים?
רוב הסיכויים שהחגיגה וההוזלה תיעצר בקרוב ויש לכך כמה סיבות. הצניחה בביקוש העולמי כנראה תתמתן והביקוש יתעורר במיוחד כאשר התעופה העולמית תתחדש וככל שחולף הזמן, הולכות ומגיעות הקלות נוספות והביקוש לדלק מתעורר יחד איתן. ההקלות בתחבורה הפרטית והחזרת התחבורה הציבורית מעודדות אף הן את עניין הביקוש אבל לא במידה כה גדולה בשלב זה והעודפים שיש בעולם עדיין גדולים. אבל כאמור, לא לאורך זמן כי חברות הדלק שמפיקות נפט לא יוכלו להמשיך ולהפיק נפט בכמות גדולה מפאת חוסר אפשרות לאחסנו ובמיוחד לאור העובדה כי כל מכליות הדלק בעולם כבר מלאות והן מפליגות ליעדים שלהן שבהם לא ממהרים לפרוק אותן.
 
רף המיסוי בישראל נותר ללא שינוי, ואין בכוונת משרד האוצר לשנות את זה ואולי אף להיפך - המיסוי על דלק מכניס למדינה מדי שנה 20 מיליארד שקלים לפחות. אם המיסוי על הדלק הוא בשיעור של 4 שקלים לכל ליטר, הרי שמי שייפגע הם חברות הדלק, מובילי הדלק ובעלי התחנות שפער הרווח שלהם רק הולך וקטן. המדינה לא תאפשר לעצמה לאבד את מקור ההכנסה שמתדלק תרתי משמע את הכנסות המדינה השנתיות בשיעור של 5% מהכנסות המדינה כולן. גם שער הדולר עשוי לתפוס כיוון שונה כאשר המסחר בעולם ישנה כיוון וההיסטוריה הלא רחוקה מוכיחה זאת.


מה שהיה הוא שיהיה?
תעשיית הרכב העולמית מסתכלת על מה שקורה בעיניים מבולבלות. האם מגמת החשמל תמשיך בשיא הכוח כמו לפני התפרצות וירוס קורונה לאור ירידת מחירי הדלק בעולם? האם הנהגים יחלטו לרכוש מכוניות קטנות וזולות וכפועל יוצא מכך גם חסכוניות וישמרו על הכסף שלהם בתקופת אי הוודאות הנוכחית? את התשובות נקבל בחודשים הבאים במקרה טוב או בטווח הרחוק יותר, בנתיים תנסו להתאפק ולא לתדלק את המכונית עד מחר ותחסכו עוד כמה שקלים, זה בטוח.