השקת מכונית אסטרטגית דוגמת פורד פוקוס הייתה גורמת להרבה חוסר שקט בקרב היבואנים אם היינו דנים במעמד שלה בשנת 2010. אבל בתעשיית רכב שכולה מוקדשת לכלי רכב מקושטים ומוגבהי גחון, השקת גרסת ה'אקטיב' של הפוקוס החדשה עם סממני ה-SUV שהוקדמה על חשבון הדגמים המסורתיים עקב נגיף הקורונה שהיתל בלוח הזמנים של דלק מוטורס, עשויה לתת להם דחיפה ראשונית בכוון הרצוי.
הפוקוס החדשה הוצגה לפני שנתיים וכיום היא מורכבת בשתי נקודות מרוחקות - גרמניה ו-סין. הדגם החדש הוא הדור הרביעי בשושלת הזו, וכדי לנסות לשחזר את מוטיב ההנאה של הדור הראשון (1998) מהנדסי הרכב החזירו לפוקוס גם את המתלה האחורי העצמאי לשיפור חווית הנהיגה והנוחות. הרצפה המודולארית גם היא פיתוח חדשני שהוצג לראשונה בפוקוס 2019 והוא ימשיך בעתיד לעוד שלל דגמים, כולל פורד ברונקו הבא שנכלל בהתכנות של דלק מוטורס.
מבחינה עיצובית שומרת פוקוס על המראה הקלאסי שלה עם שינויים בולטים בפנסים ובפגושים, אבל את רוב השדרוגים ביצעו בתא הנוסעים ובמידות. המכונית תוצע במרכב הצ'בק או מרכב טורר (סטיישן) שימושי יותר, כאשר בסיס הגלגלים הוא 2.70 מ' (גדילה של 5.2 ס"מ), האורך הוא 4.39 מ' והרוחב הוא 1.84 מ'. תא המטען, אחת מנקודות התורפה של דגם ההצ'בק לא הוגדל דרמטית ומשאיר 341 ל', אולם גרסת הסטיישן מוסיפה קרוב ל-220 ל' נוספים. הפוקוס גם קלה יותר מקודמתה אם כי לא בפער משמעותי, כ-87 קילוגרמים לזכות הדור החדש.
פורד פוקוס באולם התצוגה בתל אביב (צילום: גדי סיירה)
הפוקוס תשווק עם חבילת אבזור אחת על בסיס תא נוסעים חדש לחלוטין כמובן ועם קו הגנה אקטיבי שהינו חלק בלתי נפרד כיום ממערכות המכונית; בין היתר היא כוללת בלימת חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע לחמיקה ממכשול, תאורה אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל, התרעות על קרבה מסוכנת למכוניות ועוד.
ברשימה התקנית תמצאו חישוקי 17 אינץ', תאורת LED, מערכת מדיה עם צג 8 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי, חיישני תאורה וגשם, מושבי ספורט, מצלמה היקפית 180 מעלות, בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולרי, תאורת אווירה, מערכת שמע ששה רמקולים ותמיכה באפל ו-אנדרויד.
את הכוח לכביש מעבירים מנוע 1.5 ל' טורבו 3 צילינדרים ותיבת שמונה מהירויות אוטומטית פלנטרית. המנוע מפיק 182 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-24.5 קג"מ הזמינים מטווח של 1,600 סל"ד. את ההאצה ל-100 קמ"ש מסיימת המכונית ב-8.4 שניות ומהירותה המרבית היא 220 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת היא כ-18.6 ק"מ לליטר בנזין על פי פרסומי היצרן.
בדומה להרבה גרסאות דמויות-שטח, הפוקוס אקטיב לובשת מלתחה מובחנת עם פגושים מושחרים וחצאיות ומסילות גג, אך אין לצפות ממנה לצלוח מבחני עבירות מסובכים. פורד הגביהו את הגחון בעוד 3 סנטימטרים מלפנים ועוד 3.5 סנטימטרים מאחור לעומת הפוקוס הרגילה והיא נעזרת רק בהנעה קדמית ועם תמיכה מבקרת נסיעת שטח אלקטרונית לה מספר מצבי אחיזה.
מי נגד מי
עד שנקבל מידע אודות תאריכי שיווק פומה החדש (הקרוסאובר הקומפקטי שמתברג מתחת לקוגה ומתחרה בפיג'ו 2008), ינסו בדלק מוטורס לקרוא תגר על תת נישה של מכוניות דמויות קופה מוגבהות. שם אחד שאוזכר בנשימה אחת עם פוקוס אקטיב הוא קיה אקסיד, ובדלק מוטורס לא חוששים מקניבליזציה אפילו מול מאזדה CX- 30 היקרה בהרבה, וזאת מתוך ההבנה שהלקוחות יודעים לעשות את ההבחנה בין איכויות המותגים.
המחירים בכל אופן לדגם פוקוס אקטיב יחלו ב-132 אלף שקלים למרכב ההצ'בק ו-136 אלף שקלים לתצורת הסטיישן. שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס מסר: "דגמי האקטיב מגיעים בדמות דגמי קרוסאובר משפחתיים ומרווחים. יש לנו את המנוע החזק בסגמנט, אבזור עשיר וחווית נהיגה ספורטיבית".
כל החדשות על מותג פורד בעולם הרכב של ערוץ הספורט