מאז תחילת החודש הגיעו למשחטות רכבים ביהודה ושומרון 10 כלי רכב עם מכנה משותף – כולם נגנבו מגולשי גלים תוך שהגנבים מנצלים את שעת הכושר בה נותק קשר העין עם מפתחות הרכב. על פי דיווח של אחת מחברות האיתור הגדולות בישראל, מדובר על ריטואל די קבוע: הגנבים מגיעים לחופים מסוימים בהם יש תנועה ערה של גולשים ומתצפתים. תחילה הם בוחנים היכן כל אחד מהם החנה את רכבו, כאשר בשלב השני מבצעים מעקב ומזהים את המקום בו מיקמו את חפציהם על החוף. ברוב המקרים המפתחות הושארו בתיק שהונח סמוך ל"בסיס" של הגולש. ישנם אף מקרים בהם בשל חוסר הרצון להיכנס עם המפתחות למים, הם “מוסתרים” על גלגל הרכב. וכך, בזמן שהגולש נהנה מהבריזה והגלים, מנטרל הגנב את מערכות המיגון ועושה את דרכו לעבר משחטת הרכב עם המפתח המקורי בידו.
דו גלגלי מסומנים
גניבות רכב וכלים שונים מחופי הים איננה תופעה נדירה, אך לאחרונה היא במגמת עליה מדאיגה, שכן לא רק מכוניות נגנבו כי אם גם כלים דו גלגליים. הדיווח של חברת האיתור מתייחס אך ורק לכלי רכב, אך בשיחה שניהלנו עם בעלי אופנועים גוללו בפנינו שניים מהם סיפור כמעט זהה. אורן אומר ל'עולם הרכב' כי השאיר את הקטנוע שלו בסמוך לחוף הדולפינריום: "היינו קבוצה של כמה וכמה גולשים, שמתי את המפתח של הקטנוע בתיק ונכנסתי. מידי פעם עברו אנשים ליד המקום בו התיק היה מונח, אבל לא ייחסתי לזה חשיבות, כי זה פחות או יותר הפעם ה-200 שאני גולש באזור. רק הפעם, כשחזרתי לחוף, לא מצאתי את התיק. עשיתי חיפוש בסביבה וראיתי אותו זרוק, אבל הקטנוע לא היה שם. אפילו לא טרחתי להגיש תלונה במשטרה כי מה הטעם?".
גם יונתן, גולש גלים בן 36 מהרצליה מצא את עצמו בלי קטנוע ומספר לנו בצער מה אירע לאחרונה: "נכנסתי לחוף בקיסריה, ויצאתי אחרי משהו כמו שעה, והקטנוע נעלם. השארתי בו גם תיק עם ציוד אישי שלי וגם קסדה נוספת, הכל הלך. עכשיו לך תרדוף אחרי קטנוע שמגיע לשטחים".
חברות הביטוח מתריעות
היקף התופעה הדליק נורה אדמה בקרב חברות הביטוח, והיא הביאה לכך כי גם 'שלמה רכב' הפיצה לפני מספר ימים הודעה ללקוחותיה במסגרתה היא מתריעה על הסיכון ומבקשת לנקוט במשנה זהירות: "על מנת שזה לא יקרה גם לכם, חובה להשאיר את מפתח הרכב תחת השגחה מלאה ובשום פנים ואופן לא על הגלגל /אגזוז. הגנבים מתוחכמים ומתצפתים עליכם".
אפשר לקבל פיצוי?
אחת מהסוגיות המהותיות ביותר היא האם המבטחות עתידות לפצות את המבוטחים על נזקיהם. לכאורה, מדובר על מצב בו המפתח הושאר על החוף תוך שנותק קשר העין בינו ובין בעליו. הבעייתיות אף מתגברת כאשר הנושא שבו דנים בחברות הביטוח הוא בנסיבות בהן המפתח הושאר על הגלגל.
על מנת לבאר את הנושא, פנינו לעו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, ומבכירי המומחים בישראל בתחום הביטוח על מנת שיבהיר את מצבם של הגולשים: "בכל הנוגע להותרת המפתח על החוף, אין כלל רלוונטיות לקיומו או היעדר קיומו של קשר עין - הסוגיה צפה ברוב המקרים כאשר מדובר על רכב שנותר מונע או עם מפתח בסוויץ'. אינספור תביעות הוגשו בשנים האחרונות לחברות הביטוח בנסיבות כאלו וחלקן התגלגלו לבית המשפט שמצא התנהגות זו כמתירה כיסוי ופיצוי על אף רשלנותו של המבוטח, וציין כי אין בה סימנים של אדישות , אי-אכפתיות או זלזול בגורל חפציו".
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
גם בנוגע להותרת המפתח על הגלגל, נקבע כי דין התביעה להתקבל. וזאת משום שלא נכלל במסגרת הפוליסה איסור על כך. בנוסף, מבהיר עו"ד ורשה כי עצם גניבת המפתח, אינה מעידה בהכרח כי הרכב נגנב תוך כדי שימוש בו. "ישנם גנבים מתוחכמים מאוד שיודעים להתגבר במהירות על מערכות המיגון. כך שהאפשרות שנעשה שימוש במפתח לצורך גניבתו סבירה ממש כמו זו שגורסת כי הרכב נפרץ ומערכותיו נוטרלו. אולם יש לסייג את הדברים".