"קניתי להורים שלי קאדילק"!. כך הכריז בחגיגיות ג'רי סיינפלד בפני חבריו באחד הפרקים המופתיים של סיטקום הקאלט משנות ה-90. במרכז עלילת הפרק מכרו הוריו את אותה קאדילק מדגם פליטווד 96' לשכן הנרגן ג'ק קלמפס במחיר הפסד, וזאת אחרי שהגיעה לאזנם הבשורה שלג'רי חזרה המחאה במכולת ו"אולי הוא בצרות". סיינפלד תלש שערות, ביקש לרכוש אותה בחזרה ונכנע למחיר מופקע. לאחר מכן קיבל טלפון בהול שעליו לעלות על טיסה לממלכת הקשישים בפלורידה כדי לחלץ את המכונית מהביצה אחרי שקלמפס הגוזמאי איבד שליטה וכמעט טבע: "לחצתי על הגז והיא פשוט המריאה! היא חתיכת בהמה אני אומר לך".
פנסיונרים וקאדילק כיכבו פעם על שלטי החוצות. זה היה המסר. בהוראה מלמעלה. בחלוף השנים ניסה מותג היוקרה האמריקני להיפרד מהדימוי המבוגר, אבל רק בשנת 1999 נשברו הכללים עם תופעת התרבות הגדולה של סיום המאה - 'דה -מטריקס'. לאולפני 'וורנר'; המפיצים, כבר היו הסכמים סגורים עם ג'נרל מוטורס, אבל מי שבפעם הראשונה העזה למתוח ביקורת נגד בנק הצרכנים ההיסטורי של קאדילק הייתה מנהלת חטיבת הצילום של המותג, מארי מור: "אנחנו לא יכולים להיות מאוזכרים באופן קבוע רק עם קהל שיש לו שיער לבן ונכדים".
שנתיים לאחר מכן קאדילק נקטו בטקטיקה הפוכה ובחרו לגייס לסרט השני מתוך השלושה, 'מטריקס רילודד' מכונית לבני גיל ה-40, ה-CTS סדאן; פלטפורמה מהוקצעת, הופעה תוקפנית, הנעה אחורית, מנוע V6 נוהם. 15 דקות של תהילה על המסך הפכו את קאדילק מסמל הגמלאים לסמל של חדשנות. קארי אן מוס שגילמה את טריניטי הוסיפה ממד נשי קטלני לתמונה והפעלולים העצימו את חווית הצופה. מעניין אם בחלק הרביעי של המטריקס נתוודע אל ביצועיו הקרוסאובר החשמלי של המותג, ה-ליריק (שיוצג ב-8 באוגוסט).
וככה זה נראה היום
את ההשפעה של ה-CTS, כמעט 20 שנה אחרי, אפשר עדיין לזהות על ה-XT5 וזו תעודת הוקרה לאותה ספורט-סדאן מכוננת. קאדילק התחילו ברגל ימין עם ה-XT5 ב-2017 עם עיצוב דומיננטי ומקורי בעל אפקט הגעה מוצלח: לוע קדמי רחב, שחור ומחורץ שמצד אחד חולק כבוד לאסדות המיתולוגיות, אבל גם מאוד מחובר למה שקורה עכשיו בכבישים. לא במקרה מזנב XT5 במכירותיו של להיט המכירות של הסגמנט, לקסוס RX.
הדגם שקיבלנו למבחן הוא אחרי מתיחת הפנים שהוצגה בתחילת השנה, והליטוש עליו ניכר בתנאי שאתם מכירים את המותג בצורה אינטימית. לנו היה קצת מסובך לבודד את הגימורים החדשים סתם ככה בהתבוננות מהירה, אבל לטעמנו הם משורטטים במקומות המתאימים. מתיחת פנים "רזה" היא אופציה אטרקטיבית עבור האמריקנים כי אינה כרוכה בהוצאה מוגזמת; הצוות מעדכן פגושים, פנסים וגלגלים וזמין להתעסק עם הדברים החשובים באמת ב-XT5 - תא הנוסעים, הביצועים, השקט והמנוע.
כל שתבקשו
עם כל הכבוד לקישוטים, מי שנכונים להשכיב 330 אלף שקל על מכונית רוצים למשש אותם; להרגיש את התמורה בכריות האצבעות, ואת הארומה של מסנן הריחות מדיפה מחריצי מושבי העור המחושמלים. הם דורשים נימוק משכנע להיפרד מ-100-250 אלף שקל נוספים על קרוסאובר ולא לחוש מרומים - שזה יהיה "שווה את זה", כמו שאומרים בישיבות ועד הבית השכונתיות.
אז ה-XT5 המחודש מגיש לכם את החבילה האמריקנית במלואה וכמעט לא מעגל פינות. קודם כל הוא רכב בעל נוכחות, מסיבי וגבוה, מרשים יותר במשתנים אחדים אפילו מלקסוס RX. זה לא נראה כך תמיד מבחוץ: צבע הלבן "קריסטל" האנמי של רכב ההדגמה למשל מוחק את הפרופורציות הנאות שלו ומעוות לגמרי את הקפלים, אבל תכלס בכל צבע שתבחרו הוא חתיכת בייבי דינוזאור; 1.91 מ' לרוחב, בסיס גלגלים של 2.86 מ', 1.68 מ' לגובה ותא מטען עצום בנפח 850 ל' (כמובן שעם פתיחה ונעילה חשמלית ותאורת לוגו מוקרנת על הרצפה בלילה).
המופע המרכזי. סביבת הנהג אינה שופעת תחכום כמו בפורום הגרמני, אבל הביצוע באיכות גבוהה והנגישות מצוינת. מערכת המדיה טובה מאוד גם על גבי צג קטן. גלגל ההגה כולל מתגים ברורים נוחים להפעלה. תצוגה עלית מפחיתה את הסיכון להיסח הדעת
לתא המטען פתיחה אלקטרונית. כל מה שתרצו נכנס לכאן, כמעט
אל סביבת העבודה של ה-XT5 מטפסים על מדרגת מיגון ושוקעים בתוך מושבי כורסא בגוון קרם נהדרים עם חימום וקירור. מהר מאוד הרגשנו בבית מגולגלים בשמיכה וטוב שכך, שכן היינו צריכים הרבה סבלנות וריכוז לעבור על רשימת הנכסים שלו: בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת עם שליטה ליושבים מאחור, שמשות אחוריות כהות, מושבים אחוריים מחוממים, גלגל הגה מחומם, שלט חכם עם הנעה מרחוק, חלון גג פנורמי מפוצל אולטרה VIEW, חיישנים היקפיים עם מצלמת 360 מעלות ומבט-על, בערך מיליון מערכות בטיחות עם אזהרת רטט במושב ומערכת שמע של BOSE מצוידת 14 רמקולים עם שכבות צליל מענגות.
זה בערך מסכם מחצית מהציוד שלו. את רוב העניינים המנהליים תבצעו דרך מערכת המדיה (CUE) של שברולט שפעולתה מאורגנת היטב (גם אם המסך צנוע בגודלו ביחס למתחרים). שיפור גדול במסגרת מתיחת הפנים היא החוגה שמזינה את הפקודות וגלגל רוטורי מוקטן לשינוי עוצמת השמע - שניהם "נופלים" לכף היד בצמוד למשענת המרכזית ומונעים הסחות דעת מסוכנות. לוח המחוונים קריא וגדול עם 2 חוגות, פקדים מגלגל ההגה ומחשב דיגיטלי במרכז שעובדים כהלכה. לרכב גם תצוגה עלית עם 3-4 תתי תפריטים גרפיים כך שהעיניים תמיד מופנות קדימה. איכות התרכובות ברמה גבוהה מאוד והסיומת בנקודות החיבור ראויה לציון. אין תלונות.
נוסעים
אחד המדדים הראשונים שאנחנו בודקים ברכבי פרמיום היא אלרגיה לדיצבלים מופרזים מהסביבה. בטווח המחירים של ה-300 אלף שקל וצפונה קיימת חשיבות מכרעת לאיטום המסגרות - זה חלק מחדוות ה"ריחוק החברתי" שהמכוניות האלה משתדלות לשדר כלפי חוץ ולהקרין כלפי פנים. בסעיף הראשון שתלוי בעיני המתבונן אין לנו ממש שליטה. אבל בכל הקשור לאיכות השתקה ואווירה חרישית ה-XT5 מצטיין בדיוק כמו לקסוס או יריביו האירופים; כשמסתכלים מסביב ובוחנים את הפרטים ואיכות הדיפונים הגענו להסכמה שלא חיפפו כאן בשום מקום, אפילו אם התפאורה חסרה תחכום ואינה שופעת יצירתיות מרחיבת אישונים.
המושבים האחוריים ב-XT5 נוחים להפליא כמו בשורה הראשונה, עם בסיס רחב ותמיכה נאותה לעמוד השדרה והכתפיים. השורה מרופדת עור נעים, אינה שקועה ובטח לא צפופה, כך שגם ילדים יוכלו להביט דרך החלונות המוצללים מבלי לקבל טיגון ישיר למצח מקרני השמש, בעוד מבוגרים ייהנו משהות ממוזגת ונעימה ומרחב נדיב לרגליים והראשים. תא המטען מצוין ונוח להטענה וניתן לפתיחה וסגירה חשמלית מדלת הנהג.
תיבת 9 מהירויות. נועלים במצב D ושוכחים שהיא בכלל קיימת. החוגה להפעלת מערכת המולטימדיה הופכת את החיים לקלים
המרחב האחורי נדיב. כסא בטיחות ננעל בקלות. בקרת מיזוג נפרדת ליושבים
ללא הנעה כפולה ועם מרווח גחון סמלי. אל תחפשו הרפתקאות בשטח וגם לא בשבילים מורכבים
קאדילאק 2.0
בליבה של מתיחת הפנים שתי בשורות מעניינות ולא אופיינות לקרוסאוברים אמריקנים המתחככים ב-2 טון: מנוע 4 צילינדרים טורבו קומפקטי עם הנעה קדמית ותיבת תשע מהירויות אוטומטית פלנטרית. פיתוחים אלו הוצגו במהלך 3 השנים האחרונות - מנוע הטורבו הוצג ב-XT4 הקומפקטי אשתקד ותיבת ההילוכים נחשפה על רצפת שברולט מאליבו ב-2017 (פורד הייתה שותפה בהנדסה שלה).
את המנוע הספציפי הזה, בקונסטלציה פחות מתורבתת, חוויתי בשברולט בלייזר טורבו עליו נהגנו לא מזמן, אולם על סיפונו של ה-XT5 הוא מקבל פרשנות אחרת לחלוטין ומלוטשת יותר: הביצוע מצליח להתמזג בצורה כמעט מושלמת עם המוטיב הנינוח של האמריקני ולהצדיק את המצאו במקומם של ששה צילינדרים מסורתיים.
הכוח (237 כ"ס) הוא לא הקטר העיקרי פה אלא עדרי המומנט (37.3 קג"מ) שנכנסים לפעולה מיידית בתחתית הסל"ד החל ב-1,500 טורים וממשיכים עם זמינות כוח מצוינת גם קרוב יותר לגבול העליון. זה לא מנוע שיפורר את האספלט או יגרום לכם לפעימות לב מואצות בכל פעם שתרמסו את הדוושה, אבל הביצועים שלו "מדויקים", הוא מחוספס במידה הרצויה כשצריך, זריז, חלק ונעים, נחוש גם תחת רגל ימין תובענית והוא גרם לנו לשכוח שכלל מדובר ב-4 בוכנות צנועות שמזיזות באפס מאמץ משקל כל כך כבד.
תיבת ה-9 מהירויות מכוילת בדגם זה לחסכון בדלק. יש גם בקרת ניתוק 2 צילינדרים בשיוט ומנגנון 'עצור וסע' ערני למקרה שנתבלבל בינו לבין גרסאות ה-V המושחזות. זו תיבה שמצטיינת בפעולה רהוטה ללא רעידות או היסוסים ורוב הנסיעה כלל אינה מורגשת ברקע. במצב 'ספורט' התגובות שלה קצת יותר מודגשות לתגבור היכולות, אך זו בסך הכול אלקטרוניקת ביניים בעלת השפעה גבולית. כך או כך, מעמידה מאיץ XT5 ל-100 קמ"ש בפחות מ-8 שניות, ואם ממש תסחטו ממנו את המיץ תצליחו לראות 7.5 שניות מלמטה.
שולח שקט
בהעדרה של בקרת שיכוך מתלים, כמו בדגם ה-V6, ה-XT5 מפגין רישול מסוים באופי טיפול הבולמים בכבישים משובשים. על גדודיות, רסיסי אספלט לא מושלמים, שברים, פסי האטה וקרעים בגבהים משתנים הוא מגיב בסגירה אגרסיבית של הבולם, נוגח בישבן ולא מצליח לסנן את המפגעים ברמה שהולמת את מיצובו. מנגד, כשעוברים לכביש המהיר, הוא הופך את עורו ומנתק את הנוסעים מהכביש כאילו היו נעולים בתוך בועה שבתוכה מבחנה. המנוע האלגנטי והתיבה תורמים לא מעט לדממה, אבל אין מחלוקת שהמרכב והחומרים עושים את שלהם ומחזירים אותו למקומו הראוי בהררכיה אחרי שאיבד כמה נקודות על צלקות הכבישים.
חישוקי ה-18 אינץ' עם צמיגי ה-235/65 מעניקים ל-XT5 אחיזה בטוחה בכבישים מתפתלים ובכלל, לא נראה שהוא נחפז ללחוץ על כפתורי הפאניקה גם כשמפלס הלחץ בקבינה עולה. הוא לא ספורטיבי או מידתי בהיזון כמו אאודי, ב.מ.וו או מרצדס ולפעמים רוכן ומביע תת היגוי, אבל התנועות שלו על הצירים מבוקרות, הגוף מרוסן וההיגוי מדויק דיו כדי שתוכלו להבין לאן החרטום מופנה. ההסתייגות היחידה שנרשמה נוגעת לכושר ההאטה שלו וחוסר הרגישות של דוושת הבלם שפוגמים בתחושת הבטחון.
עושים את זה נכון
העובדה שקשה לפענח את לקוחות קאדילק של 2020 היא חותמת לשינוי התפישתי שחל בחטיבת היוקרה של ג'נרל מוטורס מאז פריצת הדרך על מרקעי הקולנוע. זה כבר מזמן לא מותג שמככב במרחצאות דל בוקה ויסטה ובחוגי סנוקר של קהילת גיל הזהב או בארוחת ערב מוקדמת של 16:00 אחה"צ. קאדילק מתמודדים עם שינויים גלובליים מורכבים וכלכלה פנימית מפותלת, אבל פרופיל הדגמים שלהם פורש שמיכה רחבה כדי שיהיה בו משהו כמעט לכולם.
ה-XT5 טורבו מגיש לכם את הקרוסאובר הנמכר ביותר של קאדילק במחיר נמוך ב-20 אלף שקלים מדגם ה-V6 המוכר והאהוב. ואם קראתם בין השורות, בטח שמתם לב שלא הקדשנו חצי מילה לצריכת הדלק (9 ק"מ לליטר בממוצע) כי בסכומים שהוא נמכר הערך הזה כמעט חסר חשיבות. גם בתקופת קורונה. מה שחשוב כאן זה שה-XT5 טורבו אינו משקף אמירה שמגלמת בתוכה מאבק סינתטי בזיהום האוויר. מנוע ה-2.0 ל' טורבו שלו מציב רף ביצועים גבוה מאוד גם אם אינו מייצג את ה"חווית ה-V6 האמריקנית". השורה התחתונה היא שעם יכולת מרשימה וחבילה טכנולוגית מושקעת, הוא מסיים את המבחן הזה עם הרבה מחמאות.
מפרט טכני, קאדילאק 2.0 ל' טורבו 'פרמיום לקשרי'
אורך - 486 ס"מ
רוחב - 192 ס"מ
גובה - 168 ס"מ
בסיס גלגלים - 286 ס"מ
משקל - 1.9 טון
תא מטען - 850 ל'
צמיגים - 235/65/18
מנוע - 4 ציל' 2000 סמ"ק
הספק - 237 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט - 37.3 קג"מ מ-1,500 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית פלנטרית 9מהירויות
הנעה: קדמית
0-100 קמ"ש: 7.8 ש' (מבחן)
צריכת דלק ממוצעת - 9 ק"מ לליטר (מבחן)
מערכות בטיחות: הכול.
מסגרת אחריות: 3 שנים.
מחיר מכונית מבחן: 330 אלף שקל.