$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

רנו קולאוס - קרוסאובר גוליבר

מה מציעה ספינת הדגל של רנו בישראל במחיר של 165 אלף שקלים

בועז קורפל
בועז קורפל   13.08.20 - 14:29
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: כפיר כשריאן)
(צילומים: כפיר כשריאן)

כאשר הוצג הקולאוס החדש בגרסה אירופאית בתערוכת פריז ב-2016, הייתה תכונה גדולה סביב המכונית שעמדה באולם המרכזי כשהיא מכוסה בלוט לבן שמסתיר אותה כשהיא מוקפת במאבטחים מקומיים מטעם התערוכה. המכונית הובאה לשם אחרי שנראתה לראשונה בתערוכה בסין והשמירה עליה הייתה קפדנית הרבה יותר משאר המכוניות כי מתחת ללוט הסתתרה התשובה לשאלה הכי מסקרנת באותם ימים: האם זאת תהיה המכונית הראשונה של רנו שאיננה MPV עם שבעה מושבים או שמדובר באותה מכונית שנחשפה בבייג’ין? התשובה הגיעה עם הסרת הלוט על ידי לא אחר מקרלוס גון, אז בתפקידו כנשיא רנו שהרגיש יותר כמו נשיא צרפת עם שורה של השקות חשובות לרנו וניסאן בתערוכה ההיא. הקולאוס החדש (דור שני) הוא קרוסאובר ענק במידותיו והוא מציע “רק” חמישה מקומות ישיבה וזה משייך אותו מיד לקטגוריה אחרת, קטגוריה שונה מכל אותם קרוסאוברים משפחתיים גדולי מידות. באותה תערוכה הושק גם הפיג’ו 5008 החדש שמציע 7 מקומות ישיבה והעניין הזה בעצם סיכם את תפיסת העולם השונה בין שני היצרנים הצרפתיים. עבור רנו, מכונית עם יותר מחמישה מקומות ישיבה היא MPV והם מיד שולפים את הגראנד סניק המהממת ביופיה וכמובן, את המכונית שהמציאה עבור האירופאים את הקטגוריה הכי מיוחדת, רנו אספאס.

עניין של אופי מיוחד
המידות הגדולות של הקולאוס והעיצוב הריבועי שלו יוצרים נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה. ההתנגשות בין המחשבה האוטומטית על כך שהקולאוס יכול להתאים במידותיו לשבעה נוסעים אבל הוא בנוי לחמישה בלבד, ההתנגשות הזאת יוצרת את הסקרנות לנסות להבין לאיזה כיוון רנו מנסים לקחת את המכונית הזאת, למי היא מיועדת ומה היא מציעה באמת מתחת למרכב האלגנטי שלה. רכב המבחן שלנו הגיע ברמת גימור אינטנס שהיא רמת הכניסה והמחיר שלה 165 אלף שקלים (ללא אגרת רישוי) כשמעליה קיימת רמת גימור גבוהה, או ליתר דיוק סופר גבוהה שנקראת  Initiale Paris עם שורה ארוכה של תוספות אבזור וטכנולוגיה ועם תג מחיר של 195 אלף שקלים. לו רצו מעצבי רנו לייצר ממנה מכונית לשבעה מקומות, הם היו יכולים לעשות זאת בין לילה, אבל ההחלטה להשאיר את הקולאוס כפי שהוא, גם אם זה יוביל לנתוני מכירה קטנים יותר, מעידה יותר מהכל שהמכונית אכן מיוחדת ומיועדת למי שמחפש קרוסאובר גדול מסיבות אחרות לגמרי.

יומולדת 20
יריית הפתיחה של הקולאוס הייתה אי שם בתערוכת ז’נבה בשנת 2000. המכונית הוצגה כדגם אב טיפוס כשהיעד של רנו היה לבחון את תגובת הקהל למכונית, והתגובות היו נלהבות מצד אחד אבל היו גם תגובות פושרות וזה גרם לקולאוס לרדת למחתרת לעוד כמה שנים עד שבשנת 2006, שוב הוצגה המכונית אלא שהפעם זה היה בתערוכת המכוניות בפריז, ממש בסאלון המשפחתי של רנו, כשהיא עברה פיתוח בשיתוף עם ניסאן השותפה היפנית הנמרצת של אותם ימים ורוב הייצור שלה הופנה למפעלים של רנו וסאמסונג בעיר בוסאן שבדרום קוריאה והמכוניות שווקו לכל פינה בעולם כאשר השווקים במזרח אסיה היו היעד העיקרי, שם אוהבים הנהגים לקבל מכוניות גדולות ונוצצות במיוחד. המכונית עברה שתי מתיחות פנים והגיעה גם לאירופה ולדרום אמריקה ולישראל, אבל המכירות לא המריאו או אולי לא היו אמורות להמריא עם המכונית שהייתה שונה בעיצוב, במידות ובפונקציונאליות שלה.

עולם הקרוסאוברים הלך וצבר נפח בשנים האחרונות, ברנו הגיבו לדרישה ההולכת וגוברת ולקולאוס נולדו שני אחים קטנים. הראשון הוא הרנו קפצ’ור והשני נקרא רנו קדג’אר. באותם זמנים קיבלו ברנו החלטה להסתער על השוק הסיני שנכנס לטירוף של מכוניות ובאותה שנה (2016) שבה המכונית הוצגה בפריז, נסע קרלוס גון לתערוכת בייג’ין בכדי לחשוף את המכונית שהייתה אמורה לקבל אפילו שם חדש “רנו מקסטון” (Maxthon) אך ברגע האחרון הוחלט לשמור על השם המקורי. ההתאמות לשוק האירופאי ובמיוחד לתקינת הבטיחות לא היוו שום משוכה עבור רנו ומכאן ההחלטה לסחוט את הפומלה הגדולה הזאת עד הסוף ולמכור כמה שיותר מכוניות מהדגם הזה שממשיך להיות מיוצר במזרח הרחוק, גם באירופה במחיר הידיעה שהוא לא יהיה רב מכר, הכסף הגדול יגיע דווקא מהאח הקטן ביותר במשפחה וזה באמת מה שקרה, הקפצ’ור הפך ללהיט מכירות מטורף ועמד בראש רשימת רבי המכר תקופה ארוכה בזמן שהקולאוס השקיף ממרום גובהו במבט אצילי על המתרחש ותו לא.

אפקט המחיר
הקלפים של הקולאוס היו גלויים בשנתיים האחרונות גם לנציגי רנו בישראל אבל המשוואה של מחיר/תמורה לא הייתה פתורה כי מידותיו הנדיבות של הקולאוס פעלו במידה מסוימת נגדו מול המכוניות המתחרות שהציעו 7 מקומות ישיבה או תצורת MPV אמתית ולא עוד קרוסאובר ענק. אולי זאת הייתה אחת הסיבות לכך שהקולאוס חיכה בסבלנות עד להגעתו ארצה, אבל עכשיו זה סיפור אחר, המחיר והתמורה שינו את היחס לטובת התמורה וכל זה בעידן שבו לעיצוב, לנוכחות ולגודל יש משמעות הרבה יותר גדולה מבעבר. במחיר של 165 אלף שקלים, הקולאוס נכנס למשוואה אחרת שלא מבוססת רק על פרקטיות אלא במיוחד על מחיר וזה נחשב אצלנו ל-Game changer. עם מידות ענקיות כמו אורך של 4.672 מטרים ורוחב של 1.843 מטרים ובמיוחד גובה חריג של 1.667 מטרים עם בסיס גלגלים נדיב של 2.705 מטרים ותא מטען עצום עם נפח של 579 ליטר לפני קיפול מושבים, הקולאוס הופך בין רגע להיות הביריון של השכונה, המתאגרף הענק במשקל כבד.

החזית שלו דומה לשאר הדגמים של רנו ואי אפשר לפספס את העניין שהוא אחד מבני המשפחה, אבל בשונה מאחיו למשפחה הכל גדול. החל במכסה המנוע הרחב והמעוצב, הגריל הרחב, הלוגו של רנו במרכז וגם פנסי החזית הענקיים עם חתימת האור שזהה בעיצובה לרנו מגאן או גראנד קופה אם תרצו. למרות שמרווח הגחון מהקרקע הוא 19 ס”מ, התחושה היא שהמכונית גבוהה יותר והטיפוס לתוכה מציב אותנו בנקודת פתיחה גבוהה עוד יותר. צללית הצד של הקולאוס אלגנטית וחלקה, בתי הגלגלים גדולים (כמה פעמים אפשר להגיד את המילה הזאת?) ומסגרת הפלסטיק השחורה של בתי הגלגלים יוצרים את האפקט הדרוש במיוחד עם חישוקי הגלגלים בגודל 18 אינץ’. פס הקישוט השחור בחלק הנמוך של הדלתות גורם למכונית להיראות “רזה” יותר וקישוטי הכרום משתבצים היטב וללא שום הגזמה החל באזור הרצפה, ידיות הדלתות ומסילות הגג. זנב המכונית נפוח סביב הגלגלים האחוריים והגג לא מתחכם ומשתפל בתצורת דמוי קופה אלא שטוח וגבוה כאשר דלת תא המטען והפנסים האחוריים מתכתבים בעיצוב עם החלקים האחרים כאשר חתימת האור של הפנסים האחוריים מגיעים מהמלאי של רנו.

הכניסה לתא הנוסעים מתקבלת בצליל מיוחד שמערכת המולטימדיה משמיעה כאשר היא מזהה את המפתח החכם. כבר ברגע שמתקרבים אליו, הקולאוס מתעורר ומדליק את פנסי החזית ואת הפנסים האחוריים ואנחנו אוהבים את הגימיק הזה. המושבים גדולים ורחבים, כורסאות נוחות באמת לנסיעה קצרה או ארוכה, יש מקום להתרווח בהן ולשכוח לרגע שאתה במכונית. זווית ההגה ניתנת לשינוי מכאנית וגם המושבים אינם חשמליים. ההפרדה בין הנהג לנוסע לצידו מציעה נקודות אחיזה למקרה שמבצעים פניות מהירות וצריך לייצב את הגוף, אבל זה יותר משמש כאביזר נאה כי הקולאוס לא נולד למסלולי המירוצים. לוח השעונים כולל מד מהירות וסל”ד במחוון גדול אחד דיגיטלי במרכז כשלצידו מחוונים אנלוגיים של צירכת דלק וחום מנוע. בתוך לוח התצוגה העגול מופיע גם מחשב הדרך האינפורמטיבי ונתוני בקרת השיוט, לחץ האוויר, הפעלת מערכות הבטיחות לסיוע לנהג, ערוץ הרדיו הנבחר וגם מצב החיסכון בדלק בדמות ענף שמצמיח עלים בכל פעם שחוסכים בדלק.

מערכת המולטימדיה בדגם הנבחן כוללת מסך תצוגה רוחבי בגודל 7 אינץ’ שנבלע בתוך הקונסולה וממנו מפעילים את מערכות הבידור, הטלפון והניווט כאשר המסך נחצה לשניים (לא כל כך יעיל) אבל עדיף לחבר את הטלפון הנייד ולשקף אותו לפונקציות שאוהבים להשתמש בהן יותר כי מערכת ההפעלה יודעת לפקד היטב עם כל סוגי הטלפונים. מתחת למולטימדיה שוכן משטח הטענה אלחוטי מצוין, רחב ויעיל מהטובים שפגשנו. בחלק האחורי מצאנו מרחב מחייה נדיב מאוד לשני מבוגרים ובתווך אפשר להוסיף גם ילד שלא ירגיש דחוק מדי. במקרה ומדובר בשני נוסעים בלבד, ניתן לפתוח את מסעד היד האחורי עם מחזיקי הכוסות ולהרגיש את אותה תחושת כורסא ביתית רחבה ונוחה כמו במושבים הקדמיים. המכונית שלנו הגיעה עם גג פנורמי ובחום של חודש אוגוסט זה שידר לנו אזהרה כי מערכת המיזוג עלולה להיתקל באתגר קשה לפיצוח, עוד ראינו את החלונות שאינם כהים ולא מסייעים בסינון הקרינה לתוך הרכב, והאתגר של מערכת המיזוג היה גדול יותר, אבל פתחי המיזוג האחוריים תרמו את שלהם והמערכת האלקטרונית התמודדה היטב עם החום והלחות ועד מהירה המכונית הייתה ממוזגת לטעמנו. למרות שלא מדובר בגרסה היקרה, היינו שמחים לקבל מאחור שקעי USB לטעינת הטלפונים ולא רק שקע 12 וולט אחד ויחיד וגם היינו שמחים לגלות כי תחת סוככי השמש מלפנים היו נזכרים ברנו להתקין תאורה ולהשלמת העניין, להוסיף גם חלונות כהים לפחות מאחור ולעדכן את גרסת נעילת הרכב גם להרמת חלונות וסגירת הגג הפנורמי בלי לשנות את המחיר של המכונית. כל התוספות הקטנות הללו היו הופכות את הקולאוס הידידותי להרבה יותר ידידותי.

חבילת הבטיחות של הקולאוס אינטנס איננה מושלמת. אמנם, הקולאוס זכה לציון מלא של 5 כוכבים במבחן יורוNcap אבל מאז שהוא קיבל את הציון הזה, עברו מים רבים בנהר הסיין בפריז ומהנדסי רנו יצטרכו לזווד את הדור הבא של המכונית במערכות יותר מעודכנות. ואחרי שזה נאמר יש לזכור כי המכונית מציעה למרות הכל כמה דברים חשובים כמו התראת סטייה מנתיב, זיהוי כלי רכב בשטחים מתים והתראה לנהג וסיוע גם בבלימה אוטומטית בחירום. ציון הבטיחות של משרד התחבורה הוא 6 מתוך 8, כאמור מדובר בציון טוב אבל זה בהחלט משאיר מקום לשיפור בסבב העדכונים הבא של המכונית. נתון אחד שלא קשור לציון הבטיחות אבל יש לו השפעה על שדה הראייה של הנהג, הוא המידה הרחבה של הקורות הקדמיות בשני צדדי השמשה הקדמית. מדובר בקורות מהרחבות ביותר שראינו ומראות הצד צמודות אליהן ובכך הנהג מאבד שטח מסוים משדה הראיה שלו. חיישני החניה עשויים לסייע במקרים מסוימים אבל אין בהם לספק חיפוי מלא על הפער הזה והנהג יצטרך להתרגל למידות ולסגל לעצמו שיקול דעת בטיחותי בכל פעם שהוא מביט הצידה, במיוחד לצד ימין.

מנוע דיזל ותיבת הילוכים רציפה
שתי רמות הגימור של הקולאוס בישראל מגיעות עם אותו מנוע ואתה תיבת הילוכים. תחת מכסה המנוע ענק שוכנת יחידת כוח טורבו דיזל בנפח 1.75 ליטרים בהספק של 150 כוחות סוס ב-3,500 סל”ד ומומנט של 34.7 קג”מ שמגיעים כבר ב-1,750 סל”ד. יחידת הכוח משודכת לתיבת הילוכים אוטומאטית רציפה CVT בת 7 מהירויות שמורידה את הכוח לגלגלים הקדמיים. על פי נתוני היצרן, המכונית הכבדה שמשקלה העצמי 1,758 ק”ג, מסוגלת להאיץ מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 11.8 שניות בדרך למהירות מרבית של 190 קמ”ש. במהלך נסיעת המבחן שלנו לא הגענו לשני הנתונים, לאחד מהם מסיבה ברורה מפאת החוק אבל נתון התאוצה שאנחנו הצלחנו למדוד (לא בתנאים מדעיים אלא בכביש ישראלי רגיל) הוא 12.5 שניות (למדקדקים זה היה 12.48 שניות). את תגובת המנוע למומנט הצוין שלו הרגשנו בכל ליטוף של הדוושה. ניסינו לחוש אם קיים פער בין הלחיצה על הדוושה לתרגום הפעולה דרך תיבת ההילוכים לגלגלים ושמחנו לגלות בכל פעם שהעברת הכוח נעשית באופן כמעט מידי. הדחיפה של המכונית בזכות המומנט בסל”ד הנמוך, מילאה את הפער בטיפוס בסל”ד לכיוון 2,500 עד 3,500 סל”ד, שם ביקשנו לחוש בהספק המרבי וזה אכן קרה, אבל הטיפוס הזריז במד המהירות נבלם והמאמץ של המנוע לדחוף את הלווייתן שמשקלו מתקרב לשתי טונות, ניכר ומורגש אבל לא במידה שתהפוך את התמרון הזה לבלתי נסבל.

אם נסכם את כל העניין למשפט אחד קצר, נאמר זאת כך: “אל תקחו את הקולאוס לנסות ולשבור את שיא ההקפה בנורבורגרינג”. הגוליבר הצרפתי-קוריאני הזה נולד לשייט ונועד לשייט ולא לבצע תמרונים זריזים וחדים ולגמוא מרחקים במהירויות מסחררות. גודלו של הרכב ומשקלו משפיעים ישירות על התנהגותו והנתונים בהחלט טובים בנסיעה רגילה ושיוט בכבישים מהירים לרבות צריכת הדלק שלא מיישרת קו עם נתוני היצרן, אבל מטפסת ל-14.3 ק”מ לליטר כאשר רוב הנסיעה לא הייתה במצב Eco שמן הסתם היה משפר זאת פלאים, אבל אז המנוע היה הופך לאנמי וחנוק.

מערך המתלים והבולמים של המכונית פועל מצוין. לא מדובר בניתוק מלא מהכביש אבל גם לא בהתרסקויות או רעידות ותנודות כאשר חולפים על פני גבשושיות ומהמורות לרבות פסי הרעדה מסוגים שונים. התנהגות הכביש בנסיעה מהירה טובה מאוד וגם כאשר מעמיסים את הבולמים והמתלים בכבישים מפותלים, הם עושים את העבודה בצורה טובה ובלי להשפיע על נוחות הנסיעה של היושבים ברכב. הקולאוס אמנם גבוה וגם תנוחת הישיבה של הנהג גבוהה, אבל מכסה המנוע הארוך והריבועי שלו מונע את האפשרות לראות את קצה המכונית ולכן חשוב מאוד להרגיש את מיקום הגלגלים בזמן התמרון שלהם ומערכת ההיגויעושה זאת בצורה טובה גם כן ואחרי דקות של נסיעה, המכונית מספקת את תחושת הביטחון העצמי הדרוש לנהיגה בגוליבר הזה. תיבת ההילוכים “מחולקת” לשבע מהירויות מדומות ואפילו יש מצב להעביר אותה למצב ידני בתפעול של מוט ההילוכים מעלה ומטה למי שנהנה מהמשחק הידני הזה. כל עוד המכונית מתנהלת בניחותא בלי לדחוק בה או ניסיון להאיץ אותה בדחיפות, תיבת ההילוכים עובדת פשוט מצוין, אבל הטיפוס במעלה הסל”ד בניסיון להעמיס כוח ולהאיץ, פוגש תיבה שמרגישה פחות נוח באזורים האלה ומכאן שוב חוזרת התובנה שהקולאוס צריך לחיות בטו

החיים הנינוחים, שם הוא פשוט במיטבו
עם מחיר של 165,000 שקלים, מנסים ברנו לקרא תיגר על אלה שמחפשים קרוסאובר עם 5 מקומות בסגנון פיג’ו 3008, סקודה קודיאק, קיה ספורטאז’, יונדאי טוסון וגם מיצובישי אאוטלנדר וסיטרואן סי 5 איירקרוס ואולי אפילו מאזדה CX5 שנהנית ממעמד פרימיומי שכזה. הקולאוס הגיע ארצה באיחור אבל זה לפחות מקבל פיצוי בתמחור. חרף המולטימדיה עם המסך הקטן, חבילת הבטיחות שאיננה מלאה עד הסוף, החלונות שאינם כהים והיעדר הרמת חלונות וסגירת גג פנורמי, אנחנו חושבים שיש לקולאוס קלפים חזקים וגדולים תרתי משמע.

רנו קולאוס אינטנס

אורך: 4.672 מטרים
רוחב: 1.843 מטרים
גובה: 1.667 מטרים
מרווח גלגלים: 2.705 מטרים
נפח תא מטען: 579 ליטרים/1,795 ליטרים (עם מושבים אחוריים מקופלים)
משקל עצמי: 1,758 ק”ג
משקל כולל: 2,240 ק”ג

מנוע: טורבו דיזל
נפח: 1.75 ליטר 4 בוכנות בתקן יורו 6
הספק: 150 כוחות סוס ב-3,500 סל”ד
מומנט: 34.7  קג”מ ב-1,750 סל”ד

תיבת הילוכים: אוטומאטית רציפה
סוג: CVT עם 7 מהירויות מדומות
הנעה: קדמית
חישוקים: 18 אינץ’
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 11.8  שניות (יצרן)
דרגת זיהום אוויר: 13
דרגת בטיחות משרד התחבורה: 6

צריכת דלק משולבת במבחן: 14.3 ק”מ לליטר