$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הריח ה"חדש" של המכוניות מסוכן לבריאות

מחקר אחרונים שוב מעלים טענות כנגד התרכובות בתא הנוסעים בתואנה שהם מזיקים לגוף האדם

ניר בן טובים   14.09.20 - 15:10

תגיות: מכוניות

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום אילוסטרציה: מרצדס S קלאס)
(צילום אילוסטרציה: מרצדס S קלאס)

לפני 12 שנים פורסם מחקר של ארגון ה-Ecology center בארה"ב על פיו נקבע כי הניחוח שמופץ ברכב חדש שיוצא את שערי המפעל מסתיר רכיבים רעילים לגוף האדם שעלולים להוות סכנה בריאותית. בין השאר מצאו החוקרים תרכובות כימיות רעילות עם בסיסים כמו כלור, עופרת, ברום וסוגי מתכות שמזיקים לילדים ומבוגרים ועלולים לגרום לאלרגיות, בחילה, גירויים בעיניים ואף לחלות בסרטן ומחלות בדרכי הנשימה. מחקר זה, אליו נוספו עוד ממצאים שונים בשנים האחרונות, נמצא מאז נובמבר 2014 תחת בדיקה של ארגון הסחר הבינלאומי באירופה שפרסם כעת שורה של תקני איכות מחמירים שעלולים בסופו של דבר להעלים את הריח.   

כבר בשנת 2005 הכריזו ארגוני איכות סביבה ומשרדים ממשלתיים שעוסקים בפיקוח על זיהום האוויר ותחלואות נשימתיות מלחמה נגד כימיקלים המתפזרים באוויר שמקורם בחומרי פלסטיק, בדים ודבקים שנמצאים בתוך המכוניות. אחוז גדול מהחומרים הגולמיים מוזמנים מספקים חיצוניים, כך שהביקורת מופנית לכמה כיוונים ולא רק בחץ אחד נגד יצרני הרכב. מקבץ מהחומרים הנוספים שאותרו לאחרונה ויפסלו ככל הידוע כוללים גם אצטלדהיד, אקרוליין, בנזן, אתלבנזן, פורלמדהיד וקסילן, שבחלקם קיים רכיב מסרטן בשם אלדהיד.   

מחקרים אחרונים מצאו כי אחד הפגמים שדווחו על ידי לקוחות שקנו רכב חדש טמון בריח סינתטי לא נעים של המכונית - במיוחד בימים הראשונים לאחר רכישתו. נתונים אלה התניעו שורה של צעדים למגר את התופעה וזאת על ידי "ביטול" ריחות דומיננטים והתמקדות בנוסחה חסרת ריח עם "ארומה" נטרלית וטבעית. סין תהיה אחת המדינות הראשונות בעולם ליישם את הרגולציות החדשות החל ביולי 2021 ומשם יבקשו בארגון האירופי להחיל את התקנות בכל היבשות. השלב הראשון בכל אופן, כך אומרים בארגון הסחר הוא לתבוע מהספקים לבצע דגימות של שטיחים, דיפונים, ריפודי עור, חיפויים שונים וקישוטים במטרה למדוד את כמות הגזים המסוכנים שנפלטים לעומקי הקבינה בחודשים הראשונים.  

צריך להדגיש: אין מידע וודאי שמקשר בין תחלואה לבין חומרים מסרטנים שנפלטים בתא הנוסעים. מעולם לא בוצע מחקר שבודק חשיפה ממושכת של נהגים לקוקטייל תרכובות כזה, ובשנת 2006  אף דווח כי הריח ה"רעיל" מתפוגג אחרי חצי שנה - ואיתו גם נעלם הסיכון הבריאותי. אם פליטת ה-NOx שיוצאת ממערכת הפליטה של המכונית כבר הוכחה כמסרטנת וגורמת לתמותה, הרי שכאן נעדרת זיקה מובהקת ומדובר בצעדים מניעתיים.