מזל טוב לכל המכורים, הגיע היום הזה בשנה: פיפ"א 21 נפתח לקהל הרחב. אחרי דחייה רצינית, ללא דמו והבטחות על תיאום המשחק לקונסולות החדשות, הגיע הזמן לנסות את המהדורה החדשה של הכותר המצליח שדומה באופן מחשיד מדי לזו הקודמת (או לא מחשיד בכלל אם אתם שחקנים ותיקים).
את עותק הסקירה קיבלתי בהתלהבות רבה (או יותר נכון לקחתי בכוח מעורך המדור - מתן בנישי), ניסיתי להתעלם מהצבעים החדשים המכאיבים לעין ונכנסתי בראש ובראשונה לאולטימייט טים (כמו רובנו, לא?). אז ככה, נראה שבאגף הזה לא הייתה בשורה מיוחדת מצידה של EA, המודים נותרו דומים לאלו שהציגה המהפכה שהונהגה בכותר הקודם בו צוברים נקודות נסיון על מנת לקבל פרסים חדשים ומגניבים, משחקי ידידות עם שלל חוקים, דיוויז'ן ראייבל וכו'.
אז ככה, מי שציפה לשינוי מיוחד במשחקיות (יש מישהו כזה?) יתאכזב מאוד. זה מרגיש ש-EA ניסתה לשפר קצת את המשחק ההגנתי ונכון, לפעמים זה נראה בסדר, אבל עדיין קשה מאוד לעשות הגנה, בטח כשאתם שולטים על שחקן הגנה באחד על אחד מול חלוץ מהיר. מול יריבים שישחקו מולכם בלחץ מתמיד תתקשו מאוד להניע כדור ותאבדו המון כדורים וגם אם איכשהו הצלחתם לבצע גלישה טובה ולחטוף כדור פעמים רבות הוא יגיע לשחקן אחר שארב ליד וניצל את זה שהמגן שלכם שוכב על הדשא כדי לפרוץ באגף. ככה יוצא שמשחקים נגמרים בתוצאות גבוהות ומוגזמות עם גולים בקצב מתסכל. בשביל זה EA ויתרה על הדמו בטענה שהיא "עובדת על המשחק"?
מה בכל זאת השתנה? קיבלנו השנה באולטימייט טים תוספת נחמדה מאוד של אתגרים שבועיים במשחקי הידידות שבעצם שווים עוד חבילות ונקודות נסיון. האתגר הראשון, למשל, הוא ה-Three Nations בו נדרש לבצע משימות במשחקי ידידות שכוללים סגל המורכב ממקסימום של שלושה לאומים. מלבד זאת, יש את פרסי הקהילה בה מרוויחים נקודות במשימות ספציפיות אליהן נרתמים כל השחקנים על מנת להשיג בעיקר שדרוגים ויזואליים למועדון כמו תפאורות ושלטים. נחמד, אבל לא לשם כך התכנסנו.
השיפור בהגנה לא מספיק, ועדיין משחקים מסתיימים בתוצאות כאלו
יש עוד כמה תוספות כמו האפשרות לעצב אצטדיון בעצמכם כולל שירי קהל, באנרים וכו' (איכשהו קיבלתי בחבילות את כל האייטמים שקשורים בבורוסיה מנשנגלדבאך), או אפשרות הקו-אופ בו לא ממש הספקתי לשחק ומאפשרת לשני חברים לשלוט בקבוצת אולטימייט אחת נגד יריבים מרחבי העולם.
בכל מקרה, הדבר הכי חשוב לטעמי היה הורדת העייפות הנגררת של שחקנים. זהו, יותר לא תצטרכו להחזיר אנרגיה לשחקנים ותוכלו "לטחון" אותם כמה שתרצו בכל אחד מהמודים השונים. מבחינתי, השיפור הזה מונע בניית שני סגלים חזקים כדי לחסוך שימוש בעזרי אנרגיה ומאפשר התרכזות באחד עוצמתי אפילו יותר (כבר יש לי את ריקרדו פריירה ופאביניו, רק עוד תשעה שחקנים ואני מסודר).
אחרי שסיימנו עם האולטימייט טים, הגיע הזמן לעבור לעוד מוד שקיבל שדרוג מגניב ומתבקש: קריירת המנג'ר. בהצגה של המשחק הבטיחו שמדובר בדבר הכי קרוב לפוטבול מנג'ר שייצא מהכותרים החדשים ואפשר להגיד שזו לא הבטחה סתמית. אם בעבר הייתם עושים סימולציה קצרה של המשחק או פשוט משחקים בעצמכם עם הסגל המוגזם שיצרתם שכולל את קיליאן אמבפה, ליאו מסי כריסטיאנו רונאלדו ואיכשהו גם את איגביני יעקובו, הפעם יש אפשרות לנהל את המשחק תוך כדי הסימולציה עצמה, עם שינוי הגישה מהתקפית להגנתית, ביצוע חילופים ואפילו הוראות מה לעשות במצב התקפה או הגנה (כמו במשחק רגיל). הייתי שמח אם היו עוד תוספות לניהול המשחק, אבל החוויה הכוללת מספקת מאוד.
דרושה עוד עבודה
דבר נוסף ששודרג במצב הקריירה הוא אימון השחקנים. מעכשיו, כל השחקנים עוברים אימונים (לא רק חמישה) שמתואמים לעמדות שלהם. הבעיה היחידה שהייתה לי בהתחלה היא שתוצאות כל הסימולציות הייתה D, אבל הרעיון הכללי נחמד מאוד. חוץ מזה, עכשיו אפשר לתת לכל שחקן ללמוד עמדה חדשה לגמרי. בא לכם שסרחיו ראמוס יהפוך לחלוץ? לכו על זה. מסי בלם? עדיף שלא כי הוא נמוך וחבל לבזבז אותו על החלק האחורי... בקיצור, הבנתם את הרעיון.
לסיכום
המודים החדשים נחמדים מאוד ובהחלט משכו אותי לבלות זמן רב מול המשחק כשהפעם, בניגוד לשנים הקודמות, אני מתכוון לתת צ'אנס גם לקריירת המנג'ר. שיפור אמיתי במשחקיות היה יכול להיות נחמד, אבל לא נותר אלא לקוות שזה יקרה בשנה הבאה יחד עם הדור החדש, עד אז יהיו ל-EA מספיק הזדמנויות לשפץ את המשחק כמו שצריך מאפס. אבל בהתחשב בנסיון העבר - אני לא בהכרח בונה על זה.
עותק הסקירה התקבל תודות ל"עדלי יונייטד" - המשווקת הרשמית של פיפ"א 21 בישראל.