תעשיית הרכב אינה זרה לניצול חומרי מחזור לטובת הפחתת עלויות או אג'נדות סביבתיות, בעיקר בתא הנוסעים ובתרכובות שנמצאות בקונסולה או בדיפונים ולפעמים גם במושבים. אבל מה לגבי מכונית שלמה שעשויה מפסולת שנזרקת מבתים ומסחר? ובכן, מסתבר שזה אפשרי ואפילו שימושי, כפי שחושפים כעת סטודנטים מאוניברסיטת הטכנולוגיה באיינדהובן שהציגו מיזם מהפכני בשם 'לוקה', רכב דו-מושבי שעשוי בשלמותו מאשפה. וכן, הוא נוסע בכלל לא רע וכמובן שהוא חשמלי.
פרופורציות. מדי שנה נפלטים מהבתים בסביבות 2.1 מיליארד טון פסולת, ואם אתם רוצים לדמיין איך זה נראה, אז בהולנד בדקו את זה ולפיהם כמות האשפה הזו תמלא את אצטדיון הכדורגל של פ.ס.וו איינדהובן, משכנו של ערן זהבי בסיבות 7,380 פעם - מרצפה ועד תקרה. אז במקום לתת לחומרים הרעילים לשקוע באדמה, הצעירים ההולנדים אספו כמות נכבדה של פסולת - פלסטיקים, בקבוקים, אפילו קליפות קוקוס, ועיבדו הכול לכדי רכב ממונע.
השלדה של לוקה היא מעין "סנדוויץ' דחוס מחומרי פשתן ופלסטיק, ואילו המרכב של המכונית ברובו עשוי פלסטיק ABS שנזרק, רכיב שממנו מייצרים קוביות לגו למשל, מקרנים, אבזרי מטבח, קסדות ויש בו גם שימוש נרחב לחומרים שמוצאים בכלי רכב מודרניים, אם כי לדבריהם שום דבר כמעט לא נלקח משם; את הפסולת הם אספו ממתקני אשפה מסודרים ברחבי הולנד וכדי להפגין את חמלתם כלפי הסביבה, משו פסולת רבה מן הים.
הצבע הצהוב של המכונית אינו רגיל, אלא מולבש על ידי יריעה שניתן לקלף, כך שניתן למחזר את המכונית ביתר קלות, ולמעשה לבחור מתוך מגוון של צבעים שונים לגוף המרכב בעלות מאוד נמוכה. החלונות גם הם עשויים מחומרי מחזור שונים ומשונים, מה שמעניק להם את הגוון הכהה, המדמה מעין זגוגיות מושחרות יוקרתיות.
החדשנות אינה מוגבלת רק למה שקורה בחוץ, גם בחלל הפנים הפגינו יצירתיות לא מבוטלת. למרות שתמונת תא הנוסעים לא פורסמה, הם מספרים על מושבים שעשויים משאריות קליפות קוקוס ופרוות סוסים. עוד חומרים שמקיפים את היושבים הם פוליאתלין (שנפוץ בבקבוקי פלסטיק לשתייה) וכן השתמשו בחומר דמוי קטיפה כדי לתת קבינה מראה נעים וביתי ככל הנראה.
ואיך היא נוסעת? על משקל זעום של כ-420 ק"ג שכולל שני מנועים חשמליים ומספר סוללות, היא מאיצה את הגלגלים האחוריים עד למהירות מרבית של 90 קמ"ש ומסוגלת לכסות מרחק נסיעה של 220 קילומטרים עד התרוקנות הסוללות. "אם אתה רוצה להתקין פה מנוע בערה זה בהחלט אפשרי. בקונסטלציה כזו צריכת הדלק המשוערת היא בסביבות ה-1 ליטר לכל 180 ק"מ", כך הם אומרים.
לעולם טוב יותר
"מה שרצינו להראות זה את כל היתרונות שטמונים בחומרים ממוחזרים - עד כמה גדלו האפשרויות כיום. אלה הם רכיבי פסולת יקרי ערך שניתן לעשות בהם שימוש למגוון תעשיות, אפילו למשהו מסובך ונורא מורכב כמו מכונית", מציין מתיאס וואן וילק, מיוזמי הפרויקט. הצעד הבא הוא אומר, יהיה לנסות ולהשיג תקינה למכונית הנסיונית ואולי להפוך אותה לחוקית לכביש. "לא לשימוש בהיקף מסחרי, אלא כמקור השראה לענף הרכב". כדי לחתום את האירוע ולתת לו חשיבות מדעית, את המכונית חשף באיינדהובן האסטרונאוט והרופא ההולנדי, ד"ר אנדרה קויפרס מסוכנות החלל האירופית.