$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אירופה: לראשונה, נמכרו יותר מכוניות חשמליות מרכבי דיזל

נתוני המכירות באירופה מלמדים על גידול חד במכירת מכוניות חשמליות על חשבון מנועי סולר. אנליסטים בגרמניה: "נקודת המפנה"

ניר בן טובים   02.11.20 - 12:15
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

המכונית החשמלית עוקפת את מכונית הדיזל באירופה, כך עולה מנתוני המסירות האחרונים של חודש ספטמבר. על פי ניתוח מומחים של חברת JATO, העוסקת באספקת מידע מתעשיית הרכב ועיבודו, עולה כי "הביקוש לכלי רכב עם מנוע דיזל חווה צלילה בשיעור של עשרות אחוזים בחודש ספטמבר 2020 בהשוואה לאשתקד, בעוד הביקוש לכלי רכב עם הנעה חשמלית גדל ב-139% ונערם ל-328,000 יחידות בקירוב. סך כל המכירות בספטמבר היו 1.3 מיליון, כ-322,400 מהם עם מנועי בערה. המשמעות היא כי נתח המכירות של הרכב החשמלי באירופה התייצבו על כ-25%, או אחד מכל 4 כלי רכב ב-27 מדינות אירופיות היה מצויד בהנעה אלטרנטיבית.

יש לסייג את הדברים ולומר כי בתוך המונח "אלטרנטיבי" נחבא גם מושג לא לגמרי מעוכל במונחי EV - מנוע בעל מערכת היברידית-מתונה, או Mild hybrid שגוזל חלק מסוים מהמכירות אבל לא ממש נחשב ל"רכב חשמלי" מן המניין. ועדיין, מדובר בהישג חסר תקדים בהתחשב בהסטוריה האירופית, שכן זהו סימן ראשון לכך שהקונצנזוס סביב מנועי הסולר מתפורר. אם עד לפני 5-6 שנים ברירת המחדל הייתה לבחור ברכב עם מנוע דיזל, הרי שהנתונים מצביעים על שינוי כיוון בהרגלי הצריכה. "נקודת מפנה לרכב החשמלי", אומרים בכירים במערכת הכלכלית בגרמניה.  פליפה מונז, אנליסט בכיר ב-JATO אומר אף הוא: "השינוי מקורו בעיקר בתמריצים ממשלתיים ומדיניות שמעודדת את השימוש ברכב חשמלי, אבל באופן כללי עושה רושם שהנהגים בשלים לעבור להנעה חלופית ונקייה".

רבים קושרים את דעיכת מנוע הדיזל לפרשת 'דיזלגייט', (הונאת מבחני זיהום האוויר) בעקבותיו נרשמה צניחה במכירת דגמים אלו באירופה. אבל באופן מפתיע, פולקסווגן שגם נדרשו לשלם פיצויים בעשרות מיליארדי יורו, הצליחו לשרוד את המשבר ולצאת ממנו מחוזקים. בחודש הקודם, התברג דגם ה-ID.3 במקום השלישי במכירות רכב חשמלי ביבשת עם היקף של כ-8,000 יחידות, כשמעליו רנו זואי החשמלית עם 11,000 יחידות ובמקום הראשון - טסלה מודל 3 עם 15,702 רישויים. במקום הרביעי יונדאי קונה חשמלי (6,055 יחידות), וסוגר את החמישיה הראשונה קיה נירו (4,911 יחידות). עוד בהמשך ניסאן ליף, ב.מ.וו i3, פיג'ו e-208 ואופל קורסה ובמקום האחרון פולקסווגן גולף E. 

בפילוח לסוג ההנעה, המכונית ההיברידית (רגילה או היברידית מתונה) הנמכרת ביותר באירופה היא טויוטה קורולה עם קצת יותר מ-15 אלף יחידות, אחריה הג'יפון פורד פומה ובמקום השלישי טויוטה C-HR. בקטגוריית רכבי הפלאג-אין (נטענים מהחשמל בשילוב מנועי בערה) מדורגת במקום הראשון מרצדס A-קלאס, אחריה וולוו XC40, אאודי Q5, פולקסווגן פאסאט ומיצובישי אאוטלנדר (2,395 יחידות).   

עולם כמנהגו

הדגמים הנמכרים ביותר באירופה הם עדיין קונבציונליים לגמרי עם חלוקה בין סופר מיני לקרוסאוברים, שלפי עוגת המסירות מהווים משהו כמו 40% מסך המכירות של השוק. המכונית הפופולרית ביותר היא פולקסווגן גולף עם 28,000 יחידות בספטמבר, אחריה אופל קורסה עם 26,000 יחידות ובמקום השלישי רנו קליאו - 23,986 יחידות. בהמשך הרשימה רנו קפצ'ר עם 21,500 יחידות ובמקום החמישי מרצדס A קלאס עם 20 אלף יחידות.