$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

תניין בבחריין

מפגש כפול עם טוויסט של שינוי תוואי כמוזרות האחרונה של עונת הקורונה

משה פינצ'בסקי   27.11.20 - 11:21

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

מירוצים כפולים כבר היו לנו העונה באוסטריה ובאנגליה, אבל כזה עוד לא! כבר בסילברסטון עלו הצעות לנסות תוואי הפוך במירוץ השני, אבל זה מצריך שינויי בטיחות יקרים ובעיקר שדורשים זמן, והנה בבחריין צץ תוואי מיוחד ומוכן לשימוש, כך שצפויים לנו שני מירוצים מעניינים, אבל גם שונים!

המסלול בבחריין, מתכנונו של הרמן טילקה, אינו מהווה אתגר נהיגה נוסח חלק מהמסלולים הקלאסיים, אבל מהמירוץ הראשון בו, התגלה כנוסחה נכונה ליצירת מירוצים תחרותיים עם עקיפות למרות הקשיים הידועים של המכוניות המודרניות לעקוב אחת אחרי השנייה בקרבה דרך הפניות, בשל אובדן ההצמדה האווירודינמית.

טילקה הצליח לאחר הרבה ניסיונות לרקוח מסלול שמשלב ישורות ארוכות שמסתיימות בפניות איטיות המאפשרות עקיפות תחרותיות (אם נתעלם מהעזרה של ה-DRS) יחד עם קטע אמצעי מפותל שמשלב פניות עם שינויי גובה ואפילו כולל את פניות תשע-עשר המיוחדות שבעזרת שילוב של שינוי גובה עם מסלול רחב, מאפשרות קווים שונים דרכן ועקיפות מפתיעות.

מבחינה זו התוואי הרגיל של המסלול בבחריין דורש פשרה קצת יותר קיצונית מהמסלולים הרגילים האחרים, בכך שהוא דורש יותר מהירות בישורות על חשבון המהירות בקטע המפותל. כך בעונה שעברה פרארי נראו טוב בבחריין לאחר הכישלון במירוץ הראשון באוסטרליה, אבל רק מאוחר יותר התברר שהייתה זו ״הקללה״ של פרארי שסבלה מחוסר בהצמדה מספקת.

אם התוואי הרגיל שם את הדגש על מהירות, האצה ובלימה (לעומת מהירות בפניות), הרי שהתוואי ההיקפי במירוץ השני, הופך את המסלול לאוסף של ישורות מהירות עם פניות איטיות ביניהן. מעין תחרות מטורפת של ״0-100-0״ שוב ושוב כמה פעמים לאורך כל הקפה במשך מירוץ שלם. מבחינה אווירודינמית נראה לי שתידרש הצמדה נוסח מונזה, כלומר נמוכה אף ביחס להצמדה הנמוכה יחסית עבור התוואי הרגיל. אנשי השיווק של ליברטי מנסים להדביק לתוואי הזה תדמית של מסלול אובלי, אבל האמת היא שבמסלולים אובליים אמיתיים המהירות בפניות הארוכות קריטית ומכריעה. מה שכן, התוואי הזה יהיה מהיר מאד ויזכיר מאד את הרדבול רינג (או מונזה, רק בלי הפניות הארוכות), רק עוד יותר קיצוני! מבחינתי האישית מדובר בממתק מיוחד, שאני מקווה שיצדיק את עצמו, אבל בכל מקרה צריך לצרוך אותו במינון נמוך, כי אנחנו מדברים על המכוניות שאמורות להיות הכי מהירות בפניות ולא להפוך אותן למין מפלצות דראג (ובלימה) בקו ישר.

גם פירלי תורמת את שלה ומביאה את שלוש תרכובות האמצע של הצמיגים, כך שלפחות תאורטית תיתכנה אסטרטגיות שונות. הצמיגים הקשים יהיו איטיים יותר כמובן, אבל לא ברמה שיהיו חסרי שימוש וייתכן שיאפשרו הימור על עצירה אחת, במיוחד במירוץ הסטופ אנד גו הקיצוני השני. יהיה מעניין גם לראות את התפתחות המסלול מסופש אחד לשני, כך שייתכן שבמירוץ השני תתאפשרנה אסטרטגיות שלא היו אפשריות בראשון. התפתחות המסלול תהיה הרבה יותר משמעותית גם בגלל שיש לנו הפעם גם את הסדרות הנוספות שמוסיפות גם הן את הגומי שלהן למסלול.

מזג האוויר צפוי להיות חם ויבש כראוי למדבר, אבל צריך להוסיף שהמירוץ הראשון יוזנק ממש לפני שקיעה ולכן האספלט מתקרר במהלך המירוץ ואילו המירוץ השני בתוואי ההיקפי, יוזנק בשעה מאוחרת יותר וזה גם יהיה גורם משפיע על אסטרטגיות הצמיגים.

הפונטציאל

אז לאיזו קבוצה יש את יכולת ההאצה, מהירות ובלימה הטובה ביותר? אין פרסים למי שמבין מדוע מרצדס לא סובלת מחולשה גם במאפיינים הללו, אבל חייבים להגיד, שככל שמקצינים (והתוואי ההיקפי הוא הקצנה), כך קבוצות אחרות עשויות דווקא להנות מסגירת פערים מול מרצדס, ובראשן רייסינג פוינט ורנו! תאורטית אם ניקח את כל הקבוצות עם יחידות הכוח הזהות וניתן להן להתחרות רק ב 0-300-0, נגלה שההפרשים ביניהן קטנים בהרבה מאשר דרך רצף פניות. הצמיגים ויחידות הכוח זהים וההפרש נוצר מהיכולת להעביר את הכוח לאספלט, מהגרר כשהמהירות עולה וכמובן יכולת הבלימה, שהיא כנראה ההבדל הגדול ביותר בין קבוצות כאלו, מאחר ולמעט רייסינג פוינט, לכל קבוצה יש מערכת בלימה פרי פיתוחה.

יחידת הכוח החזקה ביותר היא של מרצדס, ואחריה, על פי השמועות שמתרוצצות בפאדוק, מצויות רנו והונדה די צמודות ובסוף פרארי עם חיסרון של כחמישה אחוז בהספק לעומת מרצדס. מבחינת בלימה לרד בול יש היסטורית את מערכת הבלימה היעילה ביותר כשילוב של פיתוח הדוק עם הספקים ויתרון קונספט ה high rake שמעלה את זוית התקיפה של הכנפיים ככל שמהירות המכונית פוחתת ובכך מחפה במשהו על אובדן ההצמדה.

נקודה מעניינת תהיה היתרון שיהיה למרצדס עקב השימוש במערכת ה-DAS, שאמנם לא תצטרך כל כך לעזור בבחריין בחימום הצמיגים, אבל תוכל מאד לעזור לשמור על הצמיגים בישורות הארוכות באמצעות הפחתת ה toe-out. כמו כן, אם קונספט ה-high rake תורם ליכולת הבלימה של רדבול, הרי שקונספט ה low rake ההפוך של מרצדס, תורם ליכולת ההאצה של המכוניות.

אם נחזור לניסיון שלי לצפות את ביצועי הקבוצות, הרי שמרצדס, כאמור, אמורים להוביל, אבל לרייסינג פוינט יש לא רק את יחידות הכוח של מרצדס, אלא מרצדס שלמה. על זה תוסיפו שני נהגים שיודעים לשמור טוב במיוחד על הצמיגים שלהם, ותקבלו מתכון לשני מירוצים חזקים שלהם, במיוחד המירוץ השני בתוואי ההיקפי.

לרנו יש חבילה אווירודינמית טובה עבור הצמדה בינונית ובמיוחד נמוכה, ויחידת כוח חזקה, שרנו הוכיחו כתחרותית במסלולים המהירים השנה. ריקארדו ואוקון רעבים לתקן את הרושם שנותר מטורקיה ויש לי תחושה שנראה את השואי לפחות פעם אחת בבחריין.

שלא יישמע שאני מהמר נגד ורשטאפן כאיום המשמעותי ביותר על מרצדס, אלא שסגירת הפערים, במיוחד במירוץ השני, עשויה דווקא לפגוע בנוחות שלו במקום לעזור לו להתגבר על המרצדסים. במירוץ הראשון מקס עשוי אפילו להפתיע, אבל במירוץ השני, אני חושש שיותר מדי מהחוזקות של רד בול תלקחנה ממנה, בכדי שורשטאפן יפתיע את מרצדס. נהפוך הוא, רד בול יהיו פגיעים מול הקבוצות שמאחוריהם.

מידפילד

מקלארן נהנים מיחידות הכוח של רנו, אבל קשה לדעת מה תהיה הצלחת החבילה האווירודינמית שלהם. קשה לשכוח את ההצלחה שלהם במונזה, כך שייתכן שדווקא בתוואי ההיקפי המהיר ונמוך ההצמדה, הם יהנו מיותר הצלחה מאשר בתוואי הרגיל. יש לי הרגשה שדבר דומה יקרה גם עם אלפא טאורי. הניצחון במונזה הגיע בסיוע של מזל, אבל במירוץ ״מטורף״ נוסח המירוץ השני, אלפא טאורי מסוגלים לחשוב ״מחוץ לקופסה״ יותר מכל קבוצה אחרת ולהפתיע. מעבר לכך, בחבילה אווירודינמית כה מופחתת הצמדה וללא פניות ארוכות, יהיה מ-א-ד מעניין להשוות את אלפא טאורי לרד בול, בדיוק כמו מקלארן לרנו.

אדום יורד

את פרארי שמרתי לסוף, כי לצערי הרב, הקבוצה תצטרך נס, בכדי להיכנס לנקודות בכלל במירוץ השני ותסבול מאד מחוסר ההספק גם במירוץ הראשון. לא משנה כמה פרארי התקדמו עם הפיתוח האווירודינמי, אי אפשר לשקר את הפיזיקה ובכדי להאיץ חזק, צריך כוח. עד לשנה הבאה אין לפרארי יחידות כוח תחרותיות עם האחרים ואלא אם נגלה שסללו השבוע מחדש את המסלול באספלט חלקלק (בצחוק), פרארי ובעצם גם האס ואלפא רומיאו, יאלצו להיאבק ביניהם באחורי הטור. יש בכך אולי את ההשפלה והענישה האחרונה של פרארי על ״עקיפת״ התקנות הטכניות בנוגע למנועים בשנה שעברה, ויהיה זה מצחיק לראות שוב את פרארי איטיים יותר השנה בבחריין מאשר היו שם בעונה שעברה...

נשארה ויליאמס, א-ב-ל, הם ישמחו לנצל את המצוקה של קבוצות פרארי וראסל יחגוג מאבקים בראש הקבוצה הזו. יותר מזה, עם קצת מזל והרבה יכולת, ג׳ורג׳ יכול לחלום על נקודות במירוץ השני המשוגע. בסופו של דבר לויליאמס יש את יחידות הכוח החזקות ביותר ובתוואי ההיקפי, נעול הפניות הארוכות, זה יהיה מירוץ של מי מאיץ הכי טוב ובולם הכי טוב. אני לא יכול לחשוב על הזדמנות טובה יותר בשביל ראסל להוכיח סוף סוף את כישרונו, אם כי זה יותר כנהג דראג מאשר כנהג פורמולה 1.