$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נווה מדבר בסאחיר

מירוץ ה "What if" בבחריין נתן את השואו וההפתעות המובטחים

משה פינצ'בסקי   09.12.20 - 08:13

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...

אהבתם את הפורמט המטורלל של מירוץ הגראן פרי של סאחיר? מצויין, כי לא תראו אותו שוב כנראה לעולם. נכון שהפסטיבל הבריטי של הכתרת ראסל כיורש של המילטון לא היה חלק מהתוואי ההיקפי הקצר של המסלול בסאחיר, אבל כל היתר פחות או יותר כן. זה ממש לא מסלול אובלי, אבל זה כן תוואי מהיר מאד ולא פחות חשוב, קצר מאד, כך, שבדומה למסלול אובלי, הנהגים היו מוקפים במכוניות רב הזמן.

כש"הכתרתי" את המילטון כאלוף העולם בסילברסטון, כתבתי שרק תאונה או הקורונה יכולות לעצור אותו, ובכן לואיס כמובן אלוף העולם, אבל קיבלנו מעין משאלת ״מה אם״ כאשר ג׳ורג׳ ראסל החליף אותו ונתן לנו הצצה לביצועים שלו מול בוטאס במכונית הכי דומיננטית בהיסטוריה וכמובן שהדבר העלה את השאלה של עד כמה מההצלחה של המילטון היא הודות למכונית וכמה הודות לו. זה נתן טוויסט נהדר לעונה מוזרה שלמעשה האליפויות בה נסגרו, אבל עתה יש עניין חדש!

התקשורת הבריטית, שהיא מקור המידע העיקרי לפורמולה 1 עבור מי שאינו דובר צרפתית, איטלקית או ספרדית, קיבלה הזדמנות פנטסטית לכרכר סביב ג׳ורג׳ ראסל, יורש העצר של המילטון, והחגיגות בסאחיר היו בטירוף כבר מהאימון הראשון. הביצועים המעולים של ראסל התגלו כחרב פפיות עבור החגיגה הבריטית, שכן אם נהג שטרם התחרה במרצדס, מסוגל להיות מהיר מידית כמו בוטאס או אף לגבור עליו ולנצח במירוץ, אז מה זה אומר על המילטון? מה זה אומר על ולטרי? ובעצם מה זה אומר על ראסל?

שמעתי וקראתי דעות רבות, שהיו לרב מוטות לפי האהדה להמילטון או שומאכר או כל דבר אחר. המציאות לעניות דעתי, היא שראסל הוא נהג עילוי, שקבור בויליאמס ולא המילטון ולא שומאכר היו מסוגלים להביא את הויליאמס ל-Q3 העונה. אם זאת, ראסל כן מכיר את מרצדס היטב מבפנים, שלא לדבר על הגיבוי מטוטו וולף, שלמעשה בעט בוונדורן לטובת העתיד של הקבוצה, כך שהיה לו מתחם ביצועים סביר, לפני שהיה נחשב ככישלון. חשוב להדגיש, שמסופ״ש אחד, ועוד כה יוצא דופן, קשה להכריע עד כמה ראסל באמת מסוגל להימנע מטעויות ולנהוג מושלם כמו המילטון. הוא ללא ספק מהיר מאד ונהג בצורה שקולה במירוץ, אבל הוא הוביל אותו מהזינוק, כאשר בוטאס מתקשה וורשטאפן בחוץ. הוא לא טעה ועשה את הצפוי, אבל קשה לי להגיד שעמד במבחן קשה במיוחד (למשל מול ורשטאפן).

לגבי המילטון ותרומתו, אזכיר כבר, שלטעמי, המכונית כיום בתנאים יבשים, אחראית לכ 90% מהביצועים, א-ב-ל, אמרו לי איזה חלק מהמכונית תורם 10% מהביצועים? הצמיגים? הם זהים לכולם. אם מרצדס מוציאים כ-400 מיליון דולר לעונה (שימו לב! - לא כולל פיתוח יחידות הכוח), אז עשרה אחוז מזה שווים 40 מיליון דולר. נהג שמסוגל בעקביות להוציא את המיטב מהמכונית, ללא טעויות כמעט ובכל מזג אוויר, הוא עדיין החלק הקריטי ביותר של החבילה! זה המילטון ויש לו הכי הרבה קבלות בהיסטוריה! וזו הסיבה שהוא מרוויח כך.

כאוס בפינלנד
בוטאס ללא ספק יוצא לפחות תדמיתית בשן ועין מהסופ״ש הזה. הצפייה (או אפילו הדרישה) הייתה שולטרי ינצח את ראסל וזה לא קרה. המירוץ של בוטאס היה בלגן אחד גדול מהזינוק והוא לא הצליח לסגור על ראסל בתנאים שווים במירוץ ואת איש לא מעניין שהוא יצא מהפיטס עם צמיגים לבנים ישנים אחרי עצירה כה ארוכה שהבלם הקדמי ימני שלו כבר עלה בלהבות. כל מה שיזכרו הוא שראסל הוביל והיה לו פאנצר בשעה שבוטאס נעקף שוב ושוב והתדרדר לאחור. כשתחשבו על זה לעומק, תראו שולטרי שוב לא כיכב, אבל גם בודאי לא נהנה ממזל טוב...

ועכשיו הגעתי לגיבור המירוץ, סרחיו פרז! חשתי בשבוע שעבר שלא הענקתי לו את תשומת הלב הראויה לאחר מירוץ כה מרשים, שהסתיים במפח נפש עם פרישה מכנית - טכנית. הקארמה תיקנה את הדברים עם ניצחון יפיפה במירוץ, למרות שאני אישית אמביוולנטי כאן, שכן עם כמה שאני שמח בשמחתו של פרז, אני סולד מרייסינג פוינט בשל הבחירה המפורסמת להריץ את מכוניות מרצדס מהעונה שעברה וכמובן מהבחירה להחליף את סרחיו המדהים בפטל המאכזב. ראיתם את פרז ניגש לסטרול האב לקבל את ברכתו על הניצחון הראשון של רייסינג פוינט? חבל שפרז לא הוציא לו אצבע משולשת...

סרחיו נותן העונה תצוגה מדהימה (ובל נשכח שהפסיד שני מירוצים בשל הקורונה). מה יש להגיד? פרז מהיר בדירוג, מכוונן מעולה את המכונית, מפציץ במירוצים, כמעט לא עושה טעויות ותראו איפה הוא ואיפה לאנס סטרול? מה שכחתי? אהה! פרז מביא תקציב מרשים, מייצג את מקסיקו ודובר ספרדית. סחורה לוהטת בשוק? ללא מושב לעונה הבאה. תגידו לי מה קורה כאן? יש בכלכלה תאוריה של ״שוק יעיל״ והסברים של ״כשלי שוק״ למקרים בהם הדבר היעיל והנכון לא קורה. המצב של פרז נותן דוגמה פנטסטית לכשל שוק שכזה.

פרז היה נהג המירוץ מבחינתי גם אם ראסל היה מנצח. אחרי שהפאול הגס של לקלר סבסב אותו לסוף הטור בהקפה הראשונה, הקבוצה מיהרה להכניס אותו להחלפה לצמיגים הלבנים ומשם סרחיו המריא! שילוב קטלני של מהירות יחד עם שיקול דעת בעקיפת כל הנהגים מלפניו. תכף ארחיב על עניין הצמיגים, אבל פרז נתן תצוגה שלא הייתה מביישת את המילטון במרצדס של העונה הנוכחית! רבים יגידו שפרז הרוויח ניצחון מטעות של מרצדס, כמו שגאסלי הרוויח במונזה, אלא שפרז גבר על כל האחרים מסוף הטור ובלי להרוויח עצירה בדיוק כשצריך תחת מכונית בטיחות.

יש עוד איזה "כשל" בפורמולה 1 והוא חוסר האומץ ללכת אול-האוט על המירוץ, גם במחיר הדירוג. זה בולט במיוחד כיום עם התקנה שמחייבת את העשירייה הראשונה לזנק עם הצמיגים עליהם עברו את Q2. אני חושב שהנהגים מפחדים להראות איטיים בדירוג ביחס לאחרים וכל עוד אין איזה נהג או קבוצה שממש מוכיחים מירוץ אחר מירוץ שזו הטקטיקה הנכונה, אז כולם חיים עם אותה קונספציה. האיום התדמיתי של טקטיקה כזו גבוה מדי, בשביל מי שייתכן שיצליח לעבור ל-Q3. כמו כן, הפורמולה 1 כבר מגובשת סביב הקונספציה של בשל הקושי לעקוף תחרותית על המסלול, המיקום במירוץ הוא העיקר.

מספיק בקושי
כאוהד של פרארי זה משגע אותי שאפילו שהם בקושי מצליחים להיכנס ל-Q3 ולמרות שכאשר לא הצליחו להיכנס ל-Q3 וזינקו אחרי העשיריה הראשונה, אבל עם צמיגים נכונים, הם השיגו תוצאות טובות, עדיין, "אי כניסה ל-Q3 מהווה אות קלון בלתי נסבל". המירוץ הזה, בתוואי ההיקפי בסאחיר, היה מקרה קיצוני בו הדירוג היה פחות חשוב מהרגיל, בגלל שחיסכון בעצירה שווה כמעט מחצית מזמן הקפה ובגלל, שאך לפני שבוע ראינו שהצמיגים האדומים אינם תחרותיים במירוץ, בוודאי לא בהתחלה. פרז אמנם זינק על האדומים, אבל בסוף ההקפה הראשונה החליף ללבנים הקשים וכאמור עבר את כולם. אוקון שסיים שני, זינק מהמיקום האחד עשרה על הגריד והיה הראשון עם הצמיגים הצהובים, מלבד מרצדס. אסטבן לא עשה שום דבר מיוחד במירוץ! הוא לא הפגין מהירות מדהימה (למשל כמו פרז), אלא רק עקביות, בלי טעויות, וראו איזה פלא! הוא סיים לפני כל מי שזינק מלפניו על האדומים (הוצאתי את פרז כאמור). מגיע לאוקון כל הכבוד, אבל אל תצפו שמישהו ילמד מזה משהו.

אם כבר מדברים על התסכול שלי כאוהד פרארי, אז נסובב את הסכין ונדבר על הטעות הקשה של לקלר בהקפה הראשונה. שארל היה כוכב הדירוג עם כל הכבוד לראסל. ההקפה שביצע ב Q3 (ללא גרירה של נהג אחר בניגוד למה שחשבתי), הייתה הדבר הקרוב ביותר למקסימום של המכונית והציבה אותו עם מכונית מאד מוגבלת במקום הרביעי על הגריד. החשש היה שכמו לפני שבוע, במירוץ, ברגע שה-DRS יופעל, העשיריה הראשונה תעקוף אותו, אחד אחרי השני, בגלל החיסרון של הפרארי בהספק בהאצה בישורות. אפשר לראות בזינוקים במירוצים העונה, שהחשש הזה דוחף את לקלר לתקוף בחירוף נפש, כל עוד ה-DRS, אינו פעיל ואתמול הוא פישל ובגדול. הזינוק הגרוע של בוטאס תקע בפניות 1-2 את פרז, ורשטאפן ולקלר מאחור. ולטרי, מקס וסרחיו יישרו קו בישורת השנייה בצד שמאל של המסלול ולקלר באינסטינקט של נהג מירוצים, לקח את הצד הימני המאובק של המסלול בניסיון להפתיע אותם בקו הפנימי אם יסתבכו. דווקא ורשטאפן נהג בזהירות ובלם מוקדם, יצא מהסנדוויץ' של בוטאס ופרז, וזה גרם ללקלר לנסות לעקוף אותו בבלימה מאוחרת בקו הפנימי המאובק כאמור. שארל החליק כצפוי ושלא כצפוי, פרז הידק מאד את הקו שלו בכניסה לפנייה וכך לקלר פגע בו, שבר את המתלה הקדמי של הפרארי, סבסב את סרחיו ואיך שהוא, ורשטאפן, שניסה פשוט להימנע ממגע בקו רחב יותר ויותר, מצא את עצמו על החול ומשם בקיר. נסכם זאת ככה, אם מקס היה עושה את מה ששארל עשה, רבים היו דורשים את ראשו. מבחינה זו ייאמר שלקלר, כרגיל, הודה מיד בטעות ונענש בהורדה של שלושה מיקומים באבו דאבי. זה חבל, כי פרז ובמיוחד ורשטאפן היו יכולים להפוך את המירוץ הזה לעוד יותר משוגע, עם לחת חיצוני על מרצדס ואולי היה קורה נס ולקלר היה מצליח להשיג איזה פודיום.

רייסינג פוינט
אם הרעפנו שבחים על פרז (בצדק רב), אזי חייבים לתת את הקרדיט גם ללאנס סטרול. המכוניות של רייסינג פוינט הן בעצם מכוניות המרצדס של עונה שעברה, עם שיפורים ועם המנועים והגיר של העונה הזו. חשבתי שככל שהעונה תתפתח, הם יתקשו לפתח את המכוניות, אבל המאפיינים בבחריין התאימו להם כמו כפפה ליד. עדיין, צריך לתת את הכבוד ללאנס שזינק כמו האחרים על הצמיגים האדומים, אך הצליח להישאר תחרותי על הצמיגים הרכים הרבה יותר מאשר כל הנהגים האחרים עליהם ולמעשה עשה סטינט של "צהובים" על האדומים וכך הביא את עצמו לפודיום. לא מספיק בכדי לעקוף את אוקון, אבל עדיין מרשים ביותר! זה מה שחשבתי שגאסלי יעשה, אבל הוא לא הצליח.

ההצלחה הכפולה הזו של רייסינג פוינט החזירה אותם שוב למקום השלישי באליפות היצרנים, ששווה מיליוני דולרים! מצד שני, ההצלחה הזו, רק מסמנת עוד יותר את הכישלון לפני שבוע של סטרול וחוסר המזל של פרז. אני כאמור ממש לא בעד קבוצת המעתיקים, אבל הם יכלו ממזמן לסגור את המקום השלישי ההיסטורי הזה. עכשיו הם הולכים לאבו דאבי, היכן שלא יהיה להם יתרון, לקרב לא פשוט מול מקלארן. לאנס סטרול חייב לתת תצוגה טובה, בכדי לאזן את צמד הנהגים המעולים של מקלארן.

מאחורי הפודיום הגיעו החשודים המיידים, שכאמור, נקטו בטקטיקה הרגילה של דירוג מקסימלי על האדומים במחיר של עצירה נוספת. ראשון מביניהם ולא במפתיע היה סאיינז, שבאמת נותן עונה משובחת עם מעט מאד טעויות ותצוגות נהיגה מרשימות כמעט בכל מירוץ. אולי לא בחרתי בו כנהג המירוץ לפני שבוע וגם הפעם, אבל במארנלו ישנים (עד כמה שהם מסוגלים) בשקט סביב הבחירה בו מהעונה הבאה, כבן הזוג של לקלר. לדעתי יהיה מדובר בצוות הנהגים החזק ביותר בסבב (בהנחה שרדבול ימשיכו עם הכתף הקרה לפרז). נוריס לעומתו סבל מטעויות בדירוג ותקלות טכניות, כך שהסיום במקום העשירי אינו נורא, אבל בעייתי מאד לקבוצה בגלל התוצאה של רייסינג פוינט.

אפשרות לעקוץ
גם במקלארן ישנים טוב לקראת הגעתו של ריקארדו בשנה הבאה, אבל בוודאי שכוססים ציפורניים במאבק באליפות היצרנים. רנו יצטרכו נס באבו דאבי בכדי לסיים במקום השלישי, אבל בהחלט יכולים לעקוץ את מקלארן למקום הרביעי. ריקארדו מצידו, לא כיכב בשני המירוצים בבחריין והנה הפודיום הצפוי הגיע דווקא מצד אוקון. הרבה תחזיות שלי למירוץ התבדו. הקבוצות הריצו את המכוניות עם הרבה יותר הצמדה מאשר הרמה של מונזה. רנו לא היו תחרותיים במידה שציפיתי. מקלארן היו יותר תחרותיים ממה שציפיתי ורק פרארי היו חלשים כצפוי, למעט ההופעה של לקלר בדירוג. פטל היה תחרותי עם לקלר באימונים, אבל ברגע האמת בדירוג, לא עמד בלחץ. קיוויתי שהזינוק מחוץ לעשיריה, לפחות יאפשר לו טקטיקת צמיגים טובה, אבל גם במירוץ לא הייתה לסבסטיאן המהירות הדרושה ולמעשה הוא היה הראשון שהחליף את הצהובים לאחר הזינוק, עוד לפני חלק מאלה שזינקו על האדומים! לכאורה זה מוכיח שמה שכתבתי לגבי הטקטיקה הנכונה הינו טעות, אבל אני חושש שפטל אינו המדד הנכון, כאשר הרבה לנעול ולהרוס את הצמיגים בהקפות הראשונות בשני המירוצים בבחריין.

מבאס
אם עברנו לתחום המאוכזבים, אזי אלכס אלבון השכיח את הפודיום שלו מלפני שבוע, עם דירוג עגום וחוסר תחרותיות במירוץ, למשל בהשוואה ישירה מול אוקון. נראה היה שהרדבול חסרה מהירות בישורות וזה שוב עשוי להצביע על העדפת סטאפ לדירוג על פני סטאפ למירוץ. ברמה האישית מדובר באחד הנהגים הנחמדים והפתוחים באליפות ואני חושב שמדובר בנהג פורמולה 1 לגיטימי, אלא שרדבול "תפרו חליפה במידות המדוייקות של ורשטאפן" וכל נהג שייכנס לשם יידפק. ההנהלה גם רוצה להראות שהיא דבקה בתוכנית הנהגים שלה, גם במחיר של אובדן הזדמנות ברורה בסדר גודל של פרז. העתיד של אלבון ברדבול באוויר, אבל לא אבוד.

נהגי מרצדס מאוכזבים ללא ספק, אבל ראסל הוכיח את עצמו לכל הפחות כפוטנציאל ראוי לקבוצה, אם לא למעלה מכך, אז הוא אמנם סבל מחוסר מזל משווע, אבל תדמיתית יצא מנצח ואפילו השופטים בהחלטה מוזרה, נתנו לו לשמור על הנקודות שקיבל, למרות הטעות הקשה של הקבוצה ששחררה אותו עם הצמיגים של בוטאס. תקראו את החלטת השופטים ותראו איזה חופש פרשנות הם אפשרו לעצמם בנוגע לתקנות, אפילו אם הן "לא צודקות ביחס לחומרת הנסיבות". אם השופטים היו מפרשים ככה אירוע כזה אצל פרארי, האינטרט היה מתפוצץ בטענות העדפה של הסקודריה.

לעומת ראסל שיצא מנצח תדמיתית, בוטאס יצא בהפסד כאמור, למרות שנדפק קשות על ידי הטעות של הקבוצה. לא רק שבשני שליש הראשונים של המירוץ, הוא היה נחות לראסל, אלא שהקבוצה שחררה אותו למעשה לשליש האחרון, על צמיגים גמורים. היה לו הרבה מזל שהוא הצליח לסיים שמיני, אבל בזיכרון הקולקטיבי, הוא בעיקר הפסיד לראסל.

קוויאט לעומת זאת הצליח שוב להוכיח, שכאשר אלפא טאורי תחרותיים, הוא מסוגל להביא תוצאות, כמו באימולה. גאסלי סבל מנזק למכונית בדירוג, שלפי דעתי (בשעת כתיבה זו, אינני מצליח למצא התייחסות) לא ניתן היה לתקן לחלוטין למירוץ, אבל זה אינו מפחית מההצלחה של קוויאט. למרות זאת המקום שלו בעונה הבאה כנראה ילך לטסונודה, שסיים שלישי את אליפות ה-F2 ולכן זכאי ללא ספק לרישון העל הדרוש. יהיה מעניין לראות מה קוויאט יעשה. הקריירה שלו הייתה לכאורה גמורה כבר לפחות פעם אחת ובכל זאת הוא חזר לפורמולה 1, אז כדאי אולי לא להספיד אותו, אם כי הפעם יש את פרז בשטח.

כצפוי אלפא רומיאו והאס סבלו מחולשת יחידות הכוח של פרארי ובהפרש ניכר פשוט היו במירוץ נסתר מעין בינם לבין עצמם ומול נהגי ויליאמס. קשה להכריז על מנצח בקרב הזה, למרות שג'יובנאצ'י סיים ראשון שם. הסיקור במירוץ היה מועט כצפוי ובמצב הדברים קשה לדרוש מהנהגים לתת את כל מה שיש להם, כאשר איש לא שם לב. אייטקין ופיטיפאלדי היו במצב של "לשרוד ולא לעשות בושות", כך שאני מתקשה להביע דעה, אבל לאור ההחתמות (שהיו צפויות) של מזפין ושומאכר בהאס (ולא פחות חשוב – המעבר של סימונה רסטה, מהנדס השלדות הבכיר של פרארי להאס, ככה שאולי לשם שינוי תהיה להם שלדה נורמלית בשנה הבאה), אינני רואה עתיד בפורמולה 1 לשני הראשונים.

קשה לעבור ממירוץ ייחודי ומרתק שכשזה, למסלול הדפוק של אבו-דאבי, אבל לפחות נראה שחגיגות ראסל תמשכנה עוד מירוץ, ככה שמשעמם לא יהיה.