נסיגה מאירופה, ריכוז משאבים וכוח אדם בשוק האסייתי והזנקה מחדש של המותג, אלה היו אבני היסוד של תכנית התייעלות רב-שלבית חברת של מיצובישי לפני חודשים אחדים, ספציפית יותר במהלך חודש יולי בו הכריזו על נטישה של יבשת אירופה. ואולם, בימים האחרונים נשמעים קולות אחרים מכוון היהלום היפני שככל הנראה החליט לשקול צעדיו פעם נוספת, וזאת אחרי שרנו-ניסאן, בעלת השליטה במיצובישי מוטורס הפעילה לחצים כבדים על בכירי המותג לבלום את המבצע ולשוב לשולחן הדיונים.
האסטרטגיה החדשה של מיצובישי, המוכרת בתעשייה תחת הססמא "Small but Beautiful", מגלמת תפישה כלכלית לפיה ניתן יהיה לצמצם את העלויות הכוללות ב-20% בתוך שנתיים ולשפר את המאזן התפעולי על ידי הקטנה של עסקים המניבים הכנסות זעומות, באופן יחסי. אחד מהסעיפים בתכנית גזר אליהם לעזוב את אירופה כאמור, אבל כפי שעולה כעת הוא עשוי להתבטל. על פי דיווחים של ה'פיננשל טיימס', מיצובישי תעביר חלק מייצור כלי הרכב שבאחזקתה למפעלים באחריות רנו שנמצאים בצרפת. עוד עולה מהפרסומים כי מהלכים אלה כבר נמצאים בעיצומם וכי הסכם טננטיבי בין רנו-ניסאן למיצובישי למימוש התכנית כבר שורטט למעשה. לוקה די מאו, מנכ"ל רנו אמר בחודש הקודם בהקשר זה: "יש לנו את המרחב התפעולי. הפלטפורמה והמפעלים".
המצב של מיצובישי באירופה בכי רע. מצד אחד, מיצובישי אאוטלנדר החזיק אותה עם ראש מעל המים כמעט בגפו ולאחרונה הושק בדור חדש ומבטיח, ומנגד זה למעלה מעשור שנתח השוק שלה מרחף באירופה סביב ה-1% בלבד עם 120 אלף מסירות בשנת 2019; במהלך העשור היוצא מכרה מפעל ייצור שהוקם בהולנד ובשנה הקודמת ספגה מכה כואבת עם מותו של היו"ר אוסאמו מוסוקו. לכל זה יש כמובן להוסיף את סקנדל הנשיא לשעבר קרלוס גוהן שנעצר בשנת 2018 בשל חשד לעבירות בחוקי ניירות הערך וגרם למהומות בתוך הנהלת רנו-ניסאן.
ישנם לא מעט מתנגדים ליוזמה הזו בקרב שני הצדדים לקראת ההכרעה מאחורי דלתיים סגורות מחר או ביום שישי. מיצובישי מעלה טיעונים לפיהם היא חוששת למעורבות פוליטית של כל מיני גורמי ממשל בצרפת בתוך עסקי המותג, לאור העובדה שהמדינה מחזיקה 15% נתח ב-רנו. יחד עם זאת, ככל שחולפים הימים הסטטוס השברירי של מיצובישי לא משתפר ביבשת. המשך מכירות באירופה עשוי להיות צעד נכון, לפחות בינתיים ואף עשוי להבריא את חילוקי הדעות בין שלוש החברות אחרי שנה סוערת במיוחד.