$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מבחן ראשון: מתיחת פנים לב.מ.וו סדרה 5

ארבע שנים אחרי ההשקה ב.מ.וו מעדכנת את יחידת הההנעה, את העיצוב ואת מערכות הבטיחות של סדרה 5. לקחנו אותה למבחן ראשון על כבישי ישראל

אייל אברהמי   28.02.21 - 13:51

תגיות: ב מ וו

Getting your Trinity Audio player ready...

בפינת הסלון של סבא שלי עמדה במשך אינספור שנים טלוויזיה צנועה של 20 אינץ' שהייתה כמובן המסך היחיד בבית. סבא שלי לא ראה כל כך טוב אבל אף פעם הוא לא העלה על דעתו להחליף את הטלוויזה בגלל הגודל שלה. מקסימום הוא היה מחליף משקפיים. איפה מתחבר רצף התודעה בין ירושלים של שנות השמונים  ליצירה האחרונה של  תעשיית הרכב הבווארית? אז בהפוך על הפוך זה היה שטח המסכים העצום, כמעט 25 אינץ', שנדלק בצבעים עזים וחדים בתא הנוסעים של סדרה חמש. משל קטן, אם תרצו, על צרכיו ורצונותיו של האדם אז והיום.

ככל שאני יכול לקבוע אף אחד בתעשיית הרכב העולמית לא מבין את תאוות הקהל למסכים גדולים במכוניות. הרי זה לא שמישהו יורד לאוטו כדי לצפות באליפות העולם בסנוקר, ובשביל הגרפיקה של המפות 7 אינץ' זה יותר ממספיק. אבל הקהל דורש והגדלת המסך הפכה להיות סעיף חובה בכל החלפת דגם/מתיחת פנים. ה-5 לא יוצאת דופן בהקשר הזה וגם עם שני האינץ' שנוספו היא רחוקה מלהיות שיאנית העולם בגודל מסכיה; לכן אולי קצת אירוני שזהו השינוי הכי בולט לעין במתיחת פנים הנוכחית שדווקא כוללת די הרבה עדכונים ושינויים ובכלל זאת ביחידת ההנעה, בבטיחות, בטכנולוגיה ההיברידית ועוד. תכף נצלול לפרטים הקטנים אבל לפני נעשה ספויילר קטן לשורה התחתונה של המבחן הזה: עם המסכים או בלעדיהם, אי אפשר שלא להתרשם מרמת השיוף והדיוק שאליה מגיעה ה-5 אחרי מתיחת הפנים הזאת. יאללה, מתניעים. 

דור שביעי בבוואריה

הדור הנוכחי של סדרה חמש, השביעי במספר, הושק במהלך 2016 ולמרות מתקפת ה-SUVים הצליח לשמור על מכירות נאות עם יותר מ-600 אלף עותקים בארבע שנותיו הראשונות. לקראת אמצע 2020 הודיעה ב.מ.וו על מתיחת הפנים אולם בשל בלגן הקורונה תחילת הייצור קצת התעכבה והדגם המעודכן מגיע רק עתה לישראל.

כבר במבט ראשון בחניה רואים את השינויים שכוללת מתיחת הפנים ובכלל זאת הגריל ויחידות התאורה הקדמיות שקיבלו שינויים עיצוביים קלים, יחידות התאורה האחוריות, כונסי אוויר, תוספות של כרום ועוד. מטבע הדברים השינויים לא גדולים אולם הם מחדשים מספיק כדי לעצור את העין על המכונית למרות קווי המתאר המוכרים שלה, והתוצאה הרמונית ונאה ומייצרת את נוכחות הכביש הנדרשת בז'אנר.  הקו הזה נשמר גם בתוך תא הנוסעים עם העיצוב המוכר והמוצלח של החברה. מרכז המכונית היה ונשאר סביב שני המסכים - לוח המחוונים והמסך המרכזי שכאמור גדל ל-12.3 אינץ', בדיוק כמו לוח המחוונים. אני לא בדיוק מבקר מסכים אבל אני כן יכול להגיד שהחדות והצבעוניות של המסך המרכזי מאוד מרשימות.

מערכת ההפעלה התעדכנה לגירסה האחרונה של החברה ולמרות אינספור התפריטים והאפשרויות שמהן צריך לבחור, היא נוחה ואינטואיטיבית לשימוש. תורמת לכך לא מעט האפשרות - שרחוקה מלהיות חדשה בב.מ.וו -  לתפעל הרבה מאוד מהפונקציות דרך קיצורי דרך חכמים שנמצאים "מחוץ" למסך. ההגדרות של מערכות הבטיחות השונות למשל, שהרבה יצרנים בוחרים להעלים עמוק בתפריטים, נגישות בלחיצת כפתור אחת.

מעבר לזה תא הנוסעים כולל מרחבי עור רך, עץ בוהק ופלסטיק איכותי הכל באיכות הרכבה ללא רבב. המושבים הקדמיים, מכווני חשמל, נוחים מאוד, גם גם אחרי שש שעות של נהיגה כמעט רציפה. המרווח מקדימה ומאחור נדיב ורשימת התוספות עצומה. אפשר לסכם את הסעיף הזה בכך שתא הנוסעים המצוין של הדגם הקודם רק השתפר.

בפינת הבטיחות שלנו יש פחות או יותר את הכל. במסגרת מתיחת הפנים שופרו המערכות האוטונומיות בין היתר על ידי תוספות של מצלמות - אחת שמפקחת על הנהג ושתיים נוספות שמשפרות את יכולתה של המכונית לנתח את מה שקורה בחוץ במיוחד בתנאי תאורה מאתגרים. ובמילים אחרות: יכולות הנהיגה האוטונומיות של ה-5 אמנם השתפרו אבל היא גם קולטת טוב יותר מתי אתם מורידים את הידיים מההגה ובכלל לא אוהבת את זה. נקודה קצת מעצבנת הם ה"קרבות" שההגה במצבו האוטונומי מנהל עם הנהג במעברים חדים מדי בין נתיבים, עניין שמחייב הפעלת לא מעט כוח. בסופו של דבר זה גורם לכיבוי מערכת תיקון הסטייה מנתיב וחבל.

שני מנועים

אחד השינויים המשמעותיים במתיחת הפנים הזאת היה עדכון יחידת ההנעה של הגירסה ההיברידית פלאג-אין, היחידה שנמכרת כרגע בישראל, ה-530e. מדובר ביחידת ההנעה שמוכרת לקהל הישראלי מה-  330e, ומורכבת ממנוע מוגדש של שני ליטרים (184 כ"ס) ומנוע חשמלי (109 כ"ס) ובסך הכל 292 כ"ס. במסגרת מתיחת הפנים קיבלה הבימר סוללות גדולות יותר שמאפשרות לה טווח נסיעה חשמלי מוצהר (ואופטימי מאוד) של 56 ק"מ וחשוב אולי יותר - תוספת הספק רגעית של עוד 40 כ"ס, בהשוואה לדגם הקודם, ומייד נגע במינוח המבלבל הזה.

יחידת ההנעה הזאת היא ממש תמצית היכולות ההנדסיות של ב.מ.וו בתחום המנועים; ההספק המשולב מצליח להטיס את שני הטונות של המכונית, בכל מצב ותנאי של הכביש למהירויות המאסר בפועל, השילוב בין המנועים חלק ובלתי מורגש, ובחירה במצב 'ספורט' אכן נותנת למנוע את האופי והסאונד הנדרשים. תיבת ההילוכים בת 8 המהירויות משתלבת היטב במסיבה הזאת עם העברות מהירות וחלקות. יופי ב.מ.וו.

מה זאת בדיוק התוספת הרגעית הזאת של הסוסים? אז בחירה במצב נהיגה שקיבל בתפריטים את השם  XtraBoost, תקפיץ את ההספק של הבימר מ-252 כ"ס ל-292 כ"ס שעומדים לרשותו של הנהג במשך 10 שניות. את תוספת הסוסים הזאת החמש מכניסה לפעולה כשהיא מזהה את הצורך - עקיפה מהירה, זינוק וכו'. מאחורי ההגה, בזכות כיול מעולה של המעברים בין המנועים, לא באמת מרגישים מתי ההספק קופץ ומתי נגמרות אותן 10 שניות בגן עדן ותגובת הדוושה לינארית ורצופה. תשאלו למה רק עשר שניות ותשובה טובה אין לי אבל אני יכול לנחש שזה נובע בעיקר מרצון לשמור על כמות מספקת של טעינה בסוללה.

מה עוד? אז נוחות הנסיעה טובה מאוד גם על הכביש העירוני וגם על הכביש הבינעירוני. גם יכולות הכביש של הבימר מרשימות מאוד. מטבע הדברים מכונית מנהלים גדולה וכבדה לא נולדה לשעשועי אספלט אבל מי שיתעקש ימצא בה שותפה די כיפית לעניין גם אם פה ושם היא נוטה להתנדנד על ציר האורך שלה.

חצי מיליון שקל
הדור הראשון של סדרה 5 עלה על הכביש ב-1972, לפני 49 שנים. כן, 49 שנים. חלק מהדגמים שייצרו הבווארים בחמשת העשורים הללו היו מוצלחים יותר, אחרים היו מוצלחים פחות, אבל הניסיון שנצבר נתן לב.מ.וו את היכולת לדייק ולשייף את הנוסחה כדי שה-5 תהיה מכונית המנהלים בעלת הארומה הספורטיבית שלקוחותיה רוצים. מתיחת הפנים הנוכחית נותנת לה בדיוק את העדכונים הנדרשים ומבטיחה כי היא תמשיך להיות אטרקטיבית גם ב-3-4 השנים הבאות. בסוגריים אני רוצה להוסיף שהלקוחות כנראה ימשיכו לזלוג ל-SUV מסיבות של תדמית ואופנה וההפסד כולו שלהם.

ואחרי כל זה נשארה לנו השורה התחתונה באמת ועליה כתוב הסכום המפולפל 480-540 אלף שקל, תלוי ברמת הגימור. זה הרבה כסף שתמורתו תקבלו הרבה אוטו. סעו בזהירות.
 

ב.מ.וו 530e

מחיר: 480-540 אלף שקל
מנוע בנזין: 2.0 ליטרים מוגדש (184 כ"ס 5000-6000 סל"ד, 30.6 קג"מ ב-1350-4259 סל"ד)
מנוע חשמלי: 109 כ"ס, 27 קג"מ
הספק משולב: 292 כ"ס
0-100 קמ"ש: 6.4 שניות
מהירות מירבית: 235 קמ"ש
מימדים (ס"מ): 148*186*496
תא מטען: 410 ליטרים
משקל: 2034 ק"ג