בעוד זמן קצר יחשפו במרצדס את מכונית הסופר פרימיום החשמלית המסקרנת ביותר שלהם, זאת שתציב את הרף הטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר בהיסטוריה ואליה תעשיית הרכב תשאף ליישר קו כי לפי כל הידיעות והשמועות, הדגם החדשני שנקרא EQS איננו רק יפה או משוכלל אלא פורץ דרך תרתי משמע בתחומי חיים רבים ובעיקר בתחום חוויית הנסיעה ואפשרויות השימוש בסוללות לטווח רחוק לצד רעיונות שימושיים אחרים.
חשבנו לעצמנו כי לו רק יכולנו לקבל הצצה לעתיד ולהבין מה מחכה שם, היינו שמחים לגלות את זה ולהתרגש כבר היום, ובעצם זה מה שקרה כשקיבלנו למבחן של 72 שעות את המרצדס S CLASS החדשה שנחתה כאן לפני כמה חודשים. כבר במעמד החשיפה שלה, יכולנו להתרשם שיש כאן קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית בהיבטי מערכות הבטיחות, איכות הנסיעה ובעיקר חוויית הנסיעה והנהיגה ולצד אלה יש גם צמצום מרחק מול הדגם שנמא בראש דמי הכוכב משטוטגארט והכוונה היא למייבאך הסופר יוקרתית שמתמודדת בעולם משלה עם בנטלי, רולס רויס ואחרות.
VIDEO
הכוח השקט מבט חיצוני במכונית שעברה כבר שבעה גלגולים טכנולוגיים מאז שנולדה, מגלה עיצוב שקט וחזק בעת ובעונה אחת. אין בה שום דבר צועק, מושך או מוחצן במיוחד אבל למרות זאת ניכר שמדובר בעיצוב אלגנטי שמקפיד לשדר איפוק עם קווים חלקים מהחרטום ועד לזנב. הכל בה פרופורציונאלי ומדויק ולמרות שבסדנת העיצוב של מרצדס הכינו גם גרסת AMG Line ואולי בעתיד הקרוב אפילו גרסת AMG אמתית, הרי שהמכונית שלנו היא שנמצאת במרכז השדרה והמשימה שלה היא לקלוע בול לטעמם של הרוכשים שלה ולדעתנו היא עושה זאת וגם יוצרת סקרנות גדולה להציץ פנימה ולראות מה מסתתר מתחת לגלימה החלקה והשחורה שלה.
עולם של חוויה ומופע אורקולי אם החלק החיצוני של ה-Class S שידר איפוק ואלגנטיות הרי שהחלק הפנימי של המכונית הולך בכל הכוח על יוקרה, איכות ושימושיות טכנולוגית מהמדרגה הראשונה בשתי מחלקות הנוסעים, הן בחלק הקדמי וגם בחלק האחורי. נזכיר כי למרות מידותיה הנדיבות, מדובר במכונית המיועדת לארבעה נוסעים ולכן כל אחד מהם זוכה לאזור פרטי עם מקסימום נוחות לרבות עיטורים בעץ ואלומיניום. האיכות הזאת נחשבת שנייה רק למייבאך ויריבותיה וקצרה היריעה מלפרט אודות המושבים הנוחים על מידותיהם ושלל תכונות התפעול שלהם לרבות חימום וגם עיסוי (בתוספת מחיר לשורה השנייה) לצד אפשרות תפעול של כל האזור האחורי באמצעות טאבלט אלחוטי שממוקם במשטח מיוחד בין המושבים והוא כולל שורה ארוכה של אפשרויות להפעלת תאורה, תפעול וילונות, חלון שמש, הפעלת המושבים וגם מסך מחשב מלא עם כל פונקציות הגלישה כמו בלאפ טופ לרבות מצלמה לאלה שרוצים לצלם משהו בדרך ולהנציח את הרגע.
מערכת המיזוג הנפרדת לחלק האחורי כוללת שני אזורי אקלים נפרדים ופתחי המיזוג שנמצאים מול הנוסעים זכים לתגבור מפתחים אלגנטיים נוספים שנמצאים בקורות הדלתות והם מכוונים ישירות לפניהם של הנוסעים. בילינו דקות ארוכות במושבים האחוריים ובדקנו את כל הפונקציות החל מאבזמי חגורות הבטיחות שמוקפים בפס אור שיקל על איתורם ועד לפונקציה האחרונה בטאבלט וכמובן, תנוחות הישיבה במושבים עצמם והמסקנה היא אחת: אפשר להעביר פרק חיים מכובד באזור הזה וכשמוסיפים את מערכת השמע המשובחת ומרובת הרמקולים יחד עם החלונות הכפולים ופעולת המנוע החרישית שעוד מתוגברת בחשמל מעת לעת, מקבלים חוויית נסיעה סופר שקטה ונעימה ששקולה לטיסה במחלקה ראשונה ושיוט בגובה 30 אלף רגל בטיסה בין יבשתית.
ההצגה הגדולה ”כוח המיחשוב שמהנדסי מרצדס הפעילו בדגם החדש גדול בעשרות אחוזים מכל דגם אחר שהיה עד היום”. כך נאמר בהודעה לעיתונות עם השקת המכונית. “הדבר איפשר למפתחי טכנולוגיית MBUX שפועלת במכונית ונמצאת בכל מקום לרבות במערכות הבידור, הניווט והבטיחות, להגיע לרף חדש של תצוגה עם תגובה מהירה והכל במגע אצבע בדיוק כמו שהעולם מתקיים כיום באמצעות מכשירים סלולאריים או כל מכשיר ביתי מתוחכם אחר”. הציטוט המחייב הזה דרש מאיתנו לחקור את כל האופציות שהמערכת מציעה על מסך התצוגה הענק בגודל 13 אינץ’ ועל לוח השעונים שבעצמו מציע שורה של תצוגות חדשות לרבות תצוגת תלת מימד של הניווט ועל כל אלה, הוסיפו במרצדס את התצוגה העילית המוצגת על השמשה הקדמית והיא בעצמה עשירה במידע כולל הניווט הדינמי במציאות רבודה כפי שלא ראינו בשום מכונית אחרת והתחושה הייתה של נסיעה במכונית מרחפת בתוך סימולטור. כל תצוגת התאורה מקבלת העצמה בשעות החשיכה והחלוקה לאזורים שונים במכונית וחלוקת הצבעים גונבת את ההצגה מהמכונית עצמה, אבל זה לא הפריע לנו להתלהב מכל האפשרויות. חלק מהתיאורים שתורגמו לעברית אינם מדויקים ונראה כי המכוניות הבאות שתגענה מגרמניה תקבלנה עדכון הדוק ומדויק יותר. אפשרות ההתנעה באמצעות טביעת אצבע (עוד רעיון מוכר מעולמות הסלולאר) עדיין איננה פעילה בישראל אבל אין בכך להעיב על כל ההצגה הגדולה שהנוסעים זוכים לה. במרצדס החליפו את כל הכפתורים, חוגות, לחצנים ומתגים בחיישנים וסליידרים שרגישים למגע האצבע וטוב שכך כי אם היינו מקבלים כפתור לכל פקודה, מספר הכפתורים היה מגיע לכמה מאות.
כן, יש גם מנוע בתוך כל השפע הטכנולוגי המתוחכם, נמצאות גם יחידות הכוח של המכונית ואיתן תיבות הילוכים משוכללות ומהירות תגובה וכמובן מערכת 4 מאטיק ובולמי אוויר ומתלים סופר מדויקים בטכנוולוגיית Airmatic שגורמים למכונית לרחף כפי שלא הרגשנו בשום מכונית אחרת עד היום. רשימת מערכות ההנעה שהגיעו לישראל כוללת יחידת כוח דיזל עם רמת גימור בסיסית (ועדיין עשירה בקנה מידה גבוה) בנפח 3.0 ליטרים בהספק 286 כוחות סוס ומומנט מרשים של 60 קג”מ כבר ב-1,200 סל”ד ומעליה נמצאת הגרסה שקיבלנו למבחן עם מנוע בנזין חדש בתצורת L6 בנפח 3.0 ליטרים עם 435 כוחות סוס ומומנט של 52 קג”מ כבר ב-1,800 סל”ד.
יחידת הכוח פועלת על מתח בשיעור 48 וולט לתמיכה בכל צרכני האנרגיה והמנוע עצמו מתוגבר במנוע חשמלי ובמגדש טורבו מחושמל (להפחתת שיעור פליטת מזהמים) משודכת לתיבת הילוכים אוטומאטית בטכנולוגיית 9G Tronic עם מצבי נסיעה שונים החל במצב חסכוני ועד למצב ספורטיבי. הפעולה של מערכת ההנעה כולה פשוט מצוינת ולמרות שהמכונית רושמת משקל בסיסי של 2,065 ק”ג, היא מזנקת מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 4.9 שניות ורק מראה העיניים על הדרך מאפשר לחוש במהירות כי בידוד רעשי המנוע והרעשים החיצוניים באמצעות זכוכית כפולה, יחד עם הקטנה עד למינימום של כל פריט שיוצר התנגדות לרוח, גורם לזינוקים להרגיש יותר כמו שיגורים או המראות בקצה מסלול של מטוס נוסעים רציני.
חווייה 4 גלגלית טכנולוגיית ההיגוי האחורי שנמצאת במכונית ופועלת לטווח של עד 10 מעלות היא אחד הקסמים הטובים ביותר שפועלים על ה-S Class ארוכת המרכב (5.29 מטרים) שלא נרתעת להיכנס לפניות בזוויות גדולות עם מידה רבה של ביטחון וגם לחוג סביב כיכרות כאילו שמדובר בנסיעה בכביש מפותל ולא יותר. הקלות שבה המערכת מטפלת באתגר ההיגוי פשוט מפתיעה בכל פעם מחדש. חישוקי הגלגלים בקוטר 20 אינץ’ יכולים היו להרתיע או ליצור מחשבה על ביצועים כאלה הדוקים אך מערכת ההיגוי האחורי פוטרת את המחשבות ונוסכת ביטחון רב. חוויית הנסיעה במכונית יחד עם המעטפת האורקולית יוצרת תחושה שלא הכרנו בשום מכונית פרימיום עד כה. התאוצות מהירות ותגובות המנוע ותיבת ההילוכים זריזות אף הן. זמינות הכוח החל מסל”ד כה נמוך ופגישה עם שיא ההספק בסל”ד גבוה יותר הופכות את המנוע לגמיש ומצוין אם כי הוא אוהב ללגום דלק והמעמד המבחן המאומץ, הגענו לנתון של 10.3 ליטרים לכל 100 ק”מ ורק מכל דלק בנפח רציני של 76 ליטר אפשר לנו טווח נסיעה ראוי ביותר של 640 ק”מ.
ציון הבטיחות של המכונית איננו מלא והיא מקבלת 7 מתוך 8 המעודכן של משה”ת. עם 12 כריות אוויר ושורה אינסופית של מערכות הגנה, התראה והכנה לתאונה כולל זיהוי של כל דבר שנמצא בדרך, חשנו מידה רבה של ביטחון והמכונית מרובת החיישנים והמצלמות עמדה על המשמר כל העת ובמקרים מסויימים אפילו ברמה מוקפדת מדי כשנכנסנו לחניה והחיישנים ההיקפיים לא הפסיקו להתריע על עצמים בסביבה. אם קיבלתם ולו לרגע את התחוש שמדובר במכונית הכי משוכללת ומהנה לנהיגה ועוד יותר לנסיעה בארץ, אתם לא טועים. אבל האם היא מושלמת? היא לא ואנחנו לא מנסים לחפש פה סתם הערות מתחת לאדמה. ראשית, לטכנולוגיה יש מחיר ובמקרה שלנו זה 1.25 מיליון שקלים, כלומר יקר מאוד.
ביצועי המנוע גובים את צריכת הדלק וכל תדלוק של מכל מלא יגיע פה ל-460 שקלים (בתדלוק עצמי) כך שבשורה התחתונה יש לזה מחיר יקר וגם הטיפולים והחלפים לא יהיו זולים כאן. אם ניכנס לתוך המכונית נגלה כי למרות שמערכת הניווט מדברת בעברית ומפליאה בביצועיה, היא לא מעדכנת פקקי תנועה ועומסים ואז מגיע Waze ומנצח אותה בתכונה הזאת. למרות שהמעצבים “קילפו” ממנה כל מתג וכפתור אפשרי, התפעול של המערכות ממקומות שונים כמו מסך, הגה וקונסולה עדיין עלול ליצור עומס מרובה אינפורמציה ולמרות שבמרצדס רוצים להעמיס ולפנק, המחיר הוא מולטי פונקציונאליות כמו למשל 8 מצבי עיסוי, אין ספור אופציות לתאורות שונות בכל חלק של המכונית, ריבוי תצוגות ניווט במולטימדיה, לוח שעונים ובתצוגה העילית בה בעת. אמנם ניתן לבטל את חלקן אבל אם תרצו בכל פעם לעצב לעצמכם סביבת נהיגה שונה, תצטרכו מורה דרך צמוד לכל האפשרויות ולרשום בזיכרון מה עשיתם בכדי לחזור לשם כל פעם. חלק מהתפריטים שתורגמו לעברית אינם מדויקים אבל ניתן להניח כי המכוניות הבאות תהיינה מעודכנות ואפילו אנשי האקדמיה ללשון יהיו מרוצים.
בשורה התחתונה המרצדס S Class 4Matic היא המכונית הטובה ביותר שנהגנו בה אחרי שעשינו זאת בפעם הקודמת בהשקה של הדור הקודם. יש אמנם גרסת AMG Line עם כמה תוספות עיצוב קרביות וגם גרסת AMG מלאה שתגיע (אולי) בעתיד, אבל עם יד על הלב, אחרי שטעמנו את הנסיעה במלכה האם, כל דבר מעבר יכול רק לשבש לנו את התחושות כי אם מדובר במכונית ספורטיבית או רכב פנאי גדול ומפנק, אז אולי אפשר למצוא את זה במכוניות ודגמים אחרים אך כשמדובר במשהו אחר שתפקידו להסיע אותנו בחוויה על חושית או לנהוג בו בביטחון ובהנאה מיכולות מנוע והיגוי תוך ריחוף מעל כל דבר בכביש, הרי שזאת הנוסחא המדויקת שיכולנו לחשוב עליה.
העלאת כוח המיחשוב של המכונית וכפועל יוצא הטיפוס מעלה של מערכת ההפעלה MBUX הוא האפקט הכי מהמם שנמצא בה. החל ממערכות התאורה החיצוניות שמתפקדות ונראות כמו שנלקחו מרכב של סוכנות החלל האמריקאית ועד לכל ההצגה האורקולית יחד עם מערכת השמע של בורמאסטר עם טכנולוגיית 3D ששופכת את המוזיקה מ-15 רמקולים ועד למערכת הבטיחות ועוד כמה פונקציות שאינן מורשות לפעולה בישראל, מעניין לחשוב עד לאן תגיע המכונית הבאה שלהם למרות שספינת הדגל המחושמלת EQS נמצאת כבר מעבר לפינה והיא תכלול חלק מהתצוגות שטעמנו כאן, אך בזמן שאנחנו ממשיכים להתפעל כאן מהמכונית היוקרתית, בסדנאות העיצוב של מרצדס מכינים את הדבר הבא שעדין רחוק מהעין אך הדמיון עף רחוק.
מרצדס S Class 4Matic
אורך: 5.289 מטרים רוחב: 1.954 מטרים גובה: 1.503 מטרים בסיס גלגלים: 3.216 מטרים נפח תא מטען: 550 ליטרים משקל עצמי: 2,056 ק”ג משקל כולל מורשה: 2,820 ק”ג מנוע: בנזין תצורת L6 נפח מנוע: 3.0 ליטר הספק: 435 כוחות סוס ב-6,100 סל”ד מומנט: 52 קג”מ ב-1,800 סל”ד תיבת הילוכים: אוטומאטית 9 מהירויות הנעה: 4Matic זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 4.9 שניות מהירות מרבית: 250 קמ”ש צריכת דלק משולבת (יצרן): 8.8 ליטרים ל-100 ק”מ צריכת דלק משולבת (מבחן): 10.1 ליטרים ל-100 ק”מ מחיר: 1,250,000 שקלים