סיטרואן חשפה היום (שני) באירוע מקוון את מכונית התיור המפוארת C5X, ספינת הדגל של המותג שתתברג מעל ה-C5 איירקרוס. סיטרואן לא מגדירה את ה-C5X כיורשת רוחנית של קודמותיה (מוצלחות יותר או פחות), אלא מנסה להמציא מחדש את המשפחתית הגדולה בהתאם למסורת הנוחות, המחיה, והיצרתיות של היצרן שבעבר שלו נעוצים דגמים פורצי דרך כמו DS המיתולוגית וכן רכבי משפחה מהודרים כגון סיטרואן XM (ומשם אגב נובע השימוש באות X עבור ה-C5 החדשה). "אנחנו לא רואים אותה כמתחרה ישירה של דגם ספציפי - לא של מכונית סדאן ולא של SUV. היא עומדת בפני עצמה כחלופה מקורית" כך הם מציינים.
ה-C5X, שתצא רק משערי המפעל המרכזי של החברה בסין, מבוססת על תרשימי מכונית הקונספט אקספריינס X, אודותיה סיפרנו לאחרונה. מבחינה ויזואלית היא חולקת דמיון רב ל-C4 החדשה ובמיוחד בחלק הקדמי ומקורות ההשראה, אולם כל קו המותן, מכסה המנוע, הפרופיל ועד הסיומת של קורות C האחריות והגלישה לדלת תא המטען מעניקים לה יציבה מובחנת וייחודית, במיוחד בפנסים של הזנב וזווית השמשה, הגלגלים (19 אינץ') והפגושים.
VIDEO
מבחינה טכנולוגית היא מבוססת על רצפה מודולארית EMP2, ומבחינת פרופורציות היא מתיישבת איפשהו בין ה-SUV הגדול של החברה למכוניות סאלון-סדאן. אורכה מקצה אחד לשני הוא 4.8 מ', רוחבה 1.87 מ', גובה 1.49 מ', בסיס הגלגלים הוא 2.79 מ' ונפח תא המטען (כאמור בסגנון ליפטבק קלאסי) מגיע בנפח של 545 ל', כלומר קצת חסר בהשוואה ל-C5 איירקרוס לו 580 ל' אך יותר מזה שיש לפיג'ו 508 שמתספקת (בעיקר בשל התכנון שלה כמכונית דמוית קופה) בתא מטען לו 475 ל' בלבד.
בסיטרואן מבטיחים שהמרווח במושב האחורי של ה-C5 שופע למדי: הרבה מקום לרגליים ולמרפקים, פתחי מיזוג, טקסטורות נעימות ועוד, בעוד מושבי הנוחות המתקדמים תורמים פה לא מעט לבידוד מהכביש. סיטרואן ממשיכה על סיפונה עם פילוסופיית ה-Advanced Comfort המבוססת על כריות הידראוליות מתקדמות כסטנדרט המנטרלות מפגעים קשים באספלט בפעולה דו-שלבית מדורגת. אולם במקרה של C5 X Plug-in Hybrid, אפילו בולמים אדפטיביים מעורבים בשיכוך הדינמי וזו גם הופעת בכורה של המערכת הזו בדגמי סיטרואן.
לוח המחוונים של ה-C5X דומה ל-C4 החדשה עם גרפיקה משופרת והרבה אלמנטים בתמה ריבועית-דיגיטלית ברורה יותר מבעבר. מאחורי ההגה לוח מחוונים דיגיטלי ובמרכז הקונסולה המרכזית מסך מגע 12 אינץ' עם ממשקי אפל ואנדרויד. מערכת המידע החדשה נקראת My Citroën Drive Plus והיא אכן חדשה לגמרי, עם יישומונים ותפריטים הניתנים להתאמה אישית. מי שרוצה יכול גם לנצל אותה עם פקודות קוליות ולקצר שיטוט מסורבל בתפריטים. בנוסף לכך, בכפוף אל הגרסה שנבחרה, ל-C5X, ממש כמו ל- DS4 החדשה תצוגת עלית מורחבת; מערכת זו מקרינה מידע ממש מול הנהג, כאילו הוא מוקרן על פני הכביש ארבעה מטרים לפני המכונית. רוחב ה'תצוגה 'הוא יותר מחצי מטר ומדמה מציאותר רבודה.
רובד טכני נוסף מגיע בדמותה של של חבילה נרחבת עם מערכות בטיחות פסיביות ואקטיביות. כך לדוגמא, ה-C5 X זמין עם High Driver Assist, תוכנה חכמה המקשרת בין היתר את בקרת השיוט האדפטיבית עם פונקציית stop & go ל- Lane Keeping Assist. רשימת מערכות הבטיחות הזמינות כוללת עוד דברים כמו התראת תנועה צולבת אחורית וראיית 360 מעלות.
מנועים
דגם חשמלי 100% עדיין לא נמצא בקנה, אבל אל תסיקו מכך שהדגם הבכיר של סיטרואן נאלץ להסתדר בלי שום חשמול בצנרת. ה-C5X מגיע לשוק כהיברידי פלאג-אין בפעימה הראשונה. ל- C5 X Plug-in Hybrid הספק מערכת של 225 כ"ס והוא מסוגל לנסוע יותר מ -50 ק"מ על הסוללה, כאשר המהירות המרבית היא 135 קמ"ש במצב חשמלי. זוהי למעשה אותה קונסטלציה שאפשר למצוא ב-DS7 או ב-C5 איירקרוס פלאג-אין. אליו יצטרפו שני מנועי בנזין מסורתיים - 1.2 ל' טורבו 130 כ"ס וכן מנוע 1.6 ל' טורבו 180 כ"ס. כל המנועים מחוברים אל תיבת 8-מהירויות אוטומטית פלנטרית והנעה קדמית.
מתי בישראל?
לסיטרואן היו 4 שנים לשקול כיצד לפנות שוב לסגמנט ה"מנהלים", ונראה שהתוצאה היא "סיטרואנית" בכל ממד אפשרי. בעבר הרחוק היו ניסיונות נועזים לשווק משפחתית גדולה ומפוארת במרכב הצ'בק כמו למשל בחברת רנו שניסתה להיות שונה עם ואל סאטיס שלא התקבלה בזרועות מושטות, וגם הגרמנים לא ממש הצליחו עם סדרות ה-GT של ה-3 ו-ה-5. לסיטרואן יש קהל קצת יותר אינדבדואלי שמוכן לקבל על עצמו מכוניות בניחוח אקצנטרי, אבל מה שבסופו של דבר יקבע לאן פניה של ה-C5X מועדות הוא התמחור והמיצוב, ועל השאלות האלה עדיין אין תשובה חד משמעית. היבואנית דוד לובינסקי מסרה ל'עולם הרכב' כי הרכב יגיע לארץ במהלך שנת 2022.