VIDEO
אנחנו בעולם הרכב מביטים בעניין ועוקבים באדיקות אחרי התנפחותה המחודשת של קטגוריית ה-SUV הגדולים לשבעה (או שמונה) נוסעים. בתוך תוכה מגלים פריחה בעולם מקסים ומתחדש שמראה נוכחות הולכת ומתגברת על כבישי ישראל עם מכוניות מאירופה, אסיה וארה”ב כשקטגוריית הפרימיום היא זאת שנותנת את הטון בכל הפרמטרים החל במידות, דרך העיצוב והאבזור, ועד לבטיחות והשימושיות כאשר ברור לכל מי שחושק במכונית מאזור החיוג הזה ובעיקר מעולמות הפרימיום, שהמחיר יסתובב באזור של חצי מיליון שקלים.
בין כל הדגמים לשבעה/שמונה מקומות בקטגוריית פרימיום שהגיעו לכאן בשנה האחרונה, קדילאק בלטה באי נוכחותה כתוצאה מצוואר בקבוק בהגעת המכוניות ארצה מדגם XT6 בגלל התפשטות וירוס קורונה שעצרה את ההתנהלות הרגילה בעולם בכלל ותעשיית הרכב הייתה בין התחומים הראשונים שנפגעו ובין התעשיות האחרונות שעדיין לא חזרו לתפוקה מלאה. הדברים בולטים במיוחד לגבי התעשייה האמריקאית שהושפעה לא רק מענייני הקורונה כי אם גם משנת הבחירות שהייתה בארה”ב, אפקטים של שביתות ושלל בעיות אחרות שנמשכות עד היום בתעשיית הרכב העולמית שאיש לא צפה כמו משבר אספקת רכיבי האלקטרוניקה.
התוצאה של כל הדברים הנ”ל הייתה אחת ויחידה: עצירת ייצור ואספקת מכוניות לשוק המקומי בצפון אמריקה וכפועל ישיר גם לשווקים אחרים וגם כאשר המפעלים שבו לפעול, התפוקות היו מיועדות קודם כל לשווקים גדולים ורק אחר כך לשווקים מרוחקים ורק יחסים אישיים טובים במיוחד בין יבואנים ליצרנים איפשרו ייבוא ארצה של משלוחי מכוניות שהלקוחות כבר ראו ובמקרים רבים גם הזמינו. במקרה של ה-XT6 מדובר על פניו בסיפור הצלחה גדול אם מביטים ברשימת ההזמנות ומספר המכוניות שנמסרו ועלו לכביש מתחילת השנה.
סיפורה הגעתה ארצה של ה-XT6 של קדילאק מלווה בדרך חתחתים. המכונית שנחשפה לעולם בתחילת 2019 כשהיא משלימה את ליין דגמי הקרוסאובר של קדילאק החל ב-XT4 דרך ה-XT5 ועד לאסקלייד הענק (ויש עוד כמה דגמים שטרם יובאו ארצה) כבר נחתה בישראל בתחילת השנה שעברה כשהיא מביאה תקווה כי האספקה של כל המכוניות שהוזמנו תצליח להגיע במועד שתוכנן, אבל הוריאנטים של הקורונה השיגו את היעד הזה וכאמור, המשלוחים עוכבו וחידוש האספקה האמיתי עם כמות המכוניות הראויה התרחשו רק בחודשים האחרונים. לחברת UMI יבואנית קדילאק לא הייתה אפילו מכונית מבחן לתקשורת הרכב אבל גם העניין הזה הסתדר והקדילאק XT6 בגרסת הפרימיום לאקשרי התייצבה אצלנו לנסיעת מבחן בלבוש כלה.
חותמת ברורה של קדילאק שפת העיצוב של דגמי קדילאק בעשור האחרון ואולי אף לפניו, מובחנת וברורה בין אם מדובר בדגמי סדאן ובין אם בקרוסאוברים ואפילו הדגם החשמלי הראשון שנחשף לאחרונה, קדילאק ליריק, יהיה מעוטר בקווים הישרים ובזוויות המוכרות והבלתי מתפשרות של היצרן האמריקאי שנוכחות המכוניות שלו בכביש ברורה ביותר. אם תרצו, ה-XT6 היא אותה גברת כמו אחיותיה הקטנות יותר (XT4 וגםXT-5) רק שהיא מגיעה במידות גדולות ואמריקאיות תרתי משמע עם שבעה מושבים בשלוש שורות ישיבה. תוסיפו את יחידות התאורה המיוחדות לדגמי קדילאק מלפנים ומאחור, את הגריל הענק והמפוצל, את פתחי כניסת האוויר בצדדים ואת פנסי ה-LED האורכיים ותקבלו עיצוב מכובד ומיוחד שעובר גם במקרה הזה כחוט השני בין הדגמים כולם. מדרגות הצד של המכונית הן עניין שנוי במחלוקת אצלנו. בין המצדדים נאמר כי הן חשובות ומסייעות לעליה של ילדים למושבים בשורה השנייה והשלישית ובין אלה שפחות אוהבים את מדרגות הצד נטען כי אפשר להסתדר בלעדיהן וכי הן לעיתים מהוות משוכה שיש לעבור מעליה בכל פעם שנכנסים לשורה הראשונה.
הדבר הראשון שבדקנו בהיבט הנתונים היה מרווח הסרנים שלה ומצאנו כי הוא נמתח ל-2.86 מטרים וקיים הבדל מזערי של חצי ס”מ בסה”כ בינה להין האחות הקטנה יותר. ובכל זאת, מהנדסי קדילאק לא התקמצנו כאן על מידות המרכב שלה והיא נמתחת לאורך של 5.04 מטרים מכובדים והיא גם רחבה ב-4 ס”מ מהגרסה ל-5 מקומות עם 1.96 מטרים והיא גם גבוהה ב-5 ס”מ מה-XT5 וכעת היא מתנשאת לגובה 1.77 מטרים. כל התוספות הנ”ל נועדו למטרה אחת ויחדית: לאכלס את השורה השלישית ללא פשרות. לפיכך, במבחן איכות ומרחב המחייה בתוכה, ה-XT6 פשוט הצטיינה. תוסיפו לכך את המודולריות של המושבים המתקפלים חשמלית ואת מערכת המיזוג המפוצלת היעילה והתוצאה שקיבלנו טובה מאוד. מקובל לחשוב (במידה רבה בצדק) כי השורה האחרונה מיועדת לילדים או לצעירים, אבל מצאנו כי גם גם שני נוסעים מבוגרים יוכלו להעביר שם נסיעה ארוכה למדי בלי לחוש דוחק ואי נוחות בכלל.
סביבת העבודה החלק הקדמי ואזור הנהג במיוחד הוא “קדילאקי” לחלוטין עם מושבים רחבים ונוחים שמתופעלים בשלל מנועים חשמליים ויש בהם גם חימום ואוורור.הקונסולה הרחבה מציעה מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ’ (היינו מצפים למסך גדול יותר) עם גרפיקה שאיננה מתחכמת או מצביעה על עולמות של הייטק אבל כוללת את כל מה שצריך לרבות צילום ממצלמות 360 מעלות יחד עם מראה אחורית שהופכת למצלמת וידאו בלחיצת כפתור והשימוש בה מצוין בכל תנאי התאורה. לוח השעונים אמנם מציע מחוונים אנלוגיים ולא מסך דיגיטלי אבל במכוניות כאלה זה דווקא נראה לנו מתאים ויעיל וגם אם יש בזה קורטוב של שמרנות, זה בהחלט הולם את האווירה שמשדרת פרימיום מכל פינה. ידית ההילוכים וחוגת מעבר המצבים שלצידה מעשירות את חוויית הנהיגה וההגה עצמו טוב וכבד במידה הנכונה שמתאימה לתפעול המכונית ותנוחת הנהיגה משלימה את ההרגשה של הביטחון העצמי למרות שמדובר במכונית במידה XL תרתי משמע.
מנוע שכולו לב בימים בהם קיבלנו לנסיעת המבחן את הקדילאק XT6, חשפו בקדילאק ארה”ב את הליריק, הקרוסאובר החשמלי המלא הראשון של היצרן האמריקאי שהביא איתו בשורה כי ג’נראל מוטורס תעביר את כל המגוון של קדילאק לחשמל עד 2030 ולא עד שנת 2035 ובמושגים של עולם הרכב מדובר במועד קרוב מאוד. עד אז אולי נמשיך להנות ממנוע הבנזין המיתולוגי של קדילאק בנפח 3.6 ליטר בתצורת V6 שמשרת מכוניות רבות בג’נראל מוטורס והוא עושה זאת בהצלחה רבה. עם הספק נאה של 310 כוחות סוס שמגיעים ב-6,000 סל”ד ומומנט שיא של 37 קג”מ שמגיעים ב-5,000 סל”ד מייצרים למנוע נקודת פסגה חזקה בסל”ד נמרץ ותיבת ההילוכים האוטומאטית עם 9 מהירויות שולחת את הכוח לכל ארבעת הגלגלים בה בעת בפעולה חלקה וטובה ומזניקה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 7.0 שניות (נתון לא רשמי) עם צריכת דלק הגיונית למנוע כה גדול בשיעור של 9 ק”מ לליטר בנסיעה רגילה בעיר ועד לנתון מרשים במיוחד של 14 ק”מ לליטר בנסיעה בין עירונית ארוכה ושיוט רגוע שבמהלכו המנוע “מרדים” שתיים מהבוכנות שלו והופך לתצורת V4 מה שחותך ב-30% את פעולת המנוע בלי לפגוע בביצועים כי כל לחיצה על הדוושה, תעורר את יחידת הכוח ותחזיר אותה לנתוני הכוח המרביים כשלנהג נותר לבחור בין מצבי הנסיעה הדינמיים השונים.
נוסעים באיכות ובבטיחות איכות הנסיעה עבור היושבים ברכב טובה מאוד. מהנדסי קדילאק הצליחו במשימת ריכוך ושיכוך הדרך עד להעלמה של חלק מתחלואי הכביש והיושבים במכונית נהנים מנסיעה שקטה כאשר המושבים ומערכות המיזוג ומערכת הסאונד היוקרתית של BOSE והגג הפנורמי האהוב על ידי הישראלים משלימים את החוויה לגמרי. תנאי השרות של הנוסעים זוכים לשפע מקומות אחסון (אמריקה למרות הכל) ונקודות חיבור למכשירים סלולאריים או כאלה שזקוקים לטעינה חשמלית בנסיעות ארוכות טווח. רמת הבטיחות טובה מאוד, אבל יש פער קטן בינה לבין המערכות המוצעות כיום על ידי מכוניות אחרות כמו למשל תוספת כריות אוויר על ה-7 הקיימות ברכב, שמירה על מרכז נתיב ולא רק שמירה על אי סטייה מהנתיב. במכונית בגודל כזה, המערכת ממש חשובה ובקדילאק יודעים לומר כי ג’נראל מוטורס תשדרג את מערכות הבטיחות בעתיד. לצד מערכת בקרת השיוט החכמה, ההתראות שמתורגמות לרטט במושב הנהג ועל השמשה במקרה של סכנה הולכת ומתקרבת, אהבנו את ההתראה על אי שכחת ילדים ברכב שמופיעה על לוח השעונים כשעוזבים את המכונית ומכבים את המנוע וגם את מערכות הבלימה האוטומטיות בנסיעה לפנים ולאחור כי במכונית כה גדולה, עים נוספת ששומרת על הרכב ועל מי שנמצא מחוצה לו בהחלט מקבלת משמעות יתרה.
הקדילאק XT6 ממחישה את ההבדלים בין חוויית הנהיגה לחוויית הנסיעה אם כי שתי החוויות נמצאות בתחום החיובי של הספקטרום ומעל לכל אלה, תג המחיר של המכונית הוא אחד הגורמים המשמעותיים בהחלטה לבחור במכונית האמריקאית ולא בדגמים מקבילים מאירופה שמחירם הרבה יותר גבוה. מחירה של הקדילאק XT6 שנהגנו בה ברמת גימור פרימיום לאקשרי הוא 415,000 שקלים ובתוספת של 25,000 שקלים נוספים מגיעה רמת גימור ספורט שמציעה עיצוב מעט קרבי יותר וגימור בשחור של הגריל, קורות הגג וגם חישוקים בעיצוב אחר ובמיוחד מתלים אדפטיביים שמקנים למכונית ביצועים והתנהגות כביש יותר דינמית אם כי יחידת הכוח ותיבת ההילוכים זהות לשני הדגמים.
המחיר של מרחב המחייה הנדיב בתוך המכונית מביא לצמצום נפח תא המטען ל-357 ליטרים כשכל המושבים פתוחים לנסיעה של 7 אנשים, אבל אם תצטרכו לבצע משימה של העברת ציוד, תוכלו לקבל שם נפח עצום של 2,228 ליטרים כשכל המושבים שוכבים בלחיצת כפתור. צריכת הדלק היא משהו שבקדילאק גאים לנופף בו כי מערכת ניתוק הבוכנות אכן משפיעה על צריכת הבנזין בשיוטים וגם מסייעת למצפון עם הקטנה של פליטת מזהמים אבל המכונית לא נכנסת להיכל התהילה של חיסכון בדלק עם יחידת הכוח הנפלאה שלה שריגשה אותנו גם מתוקף העובדה שהעתיד של קדילאק הולך למחוזות החשמל והמנוע הזה שכיכב בקורבט, באימפלה, בבלייזר ובקמארו ובמכוניות רבות אחרות של GM מתקרב ליום שבו העולם עוד יתגעגע אליו אבל כיום עדיין ניתן להנות ממנו.
ה-XT6 מצויד במערכת הנעה כפולה אבל מרווח הגחון שלו מרחיק את הרכב מנסיעות וטיולי שטח. אין בעיה לנוע בשבילים נוחים לפיקניק בסוף השבוע, אבל זוויות החרטום והזנב שלו אומרות לנו להישאר על הכביש ולהתרחק מיצר ההרפתקנות שלנו.
השורה התחתונה לסיכום החוויה שלנו עם המכונית שנמשכה 72 שעות ונמשכה למרחק גדול עם טיול ארוך מהמרכז לרמת הגולן ובהמשך נסיעה לערבה וחזרה למרכז כשעל סיפונו של הרכב כמה אנשים, ניתן לומר בוודאות כי מדובר במכונית טובה מאוד שלפני כל דבר אחר מצליחה בסעיף החשוב מכולם שנקרא “תמורה למחיר”. חובבי הטכנולוגיה ובעיקר הסטייל האמריקאי ירגישו בבית ובגדול תרתי משמע. מי שהתרגל להנדסה ותפיסת עולם אירופאית (גרמנית בעיקר) יצטרך לעבור התאמה ולוותר על פרק הביצועים שהגרמנים מקפידים להצמיד לכל מכונית שלה בדגש על חוויית נהיגה מסעירה. זה לא קיים ב-XT6 כי אין צורך בכך.
ביצועי המנוע טובים אבל ה רתומים להתנהגות כביש הולמת למכונית במידות גדולות ובמשקל כבד. למכונית שלנו היה גם תפוח גרירה וזה כמובן פותח את האפשרות לרתום אליה עגלה או קרוואן וזה הופך אותה לעוד יותר משימתית בהיבטים משפחתיים. היא מתאימה לכל מי שזקוק לרכב עם 7 מקומות או לפחות עם האופציה למשימתיות שלה גם אם אין במשפחה 4 ילדים.
העיצוב החיצוני האלגנטי שלה אולי מציע קו דינמי שמרני, אבל היא בהחלט מכונית עם נוכחות על הכביש ורשימת האבזור שלה עשירה וטובה מאוד וכך גם חבילת הבטיחות. ההשוואה למערכות בטיחות ואבזור בחטיבת הפרימיום של שוק הרכב הישראלי מראה כי ה-XT6 לא מביאה איתה שום דבר פורץ דרך או משהו שלא ראינו עד עתה במקומות אחרים אבל כל מה שנמצא בה מתוכנן ומורכב באיכות גבוהה כיאה למקומה. היינו שמחים לקבל תפריטים בעברית על מסך המולטימדיה וגם הוא היה משמח אותנו אם היה מגיע במידה 10 אינץ’ ולא מסתפק ב-8 אינץ’ הנוכחי. היינו ממליצים לשקול את האפשרות של מדרגות הצד שאולי נראות כאביזר קישוט נאה אבל לא תמיד זה מתאים לכל אחד.
קדילאק XT6 - פרימיום לאקשרי
אורך: 5.042 מטרים רוחב: 1.963 מטרים גובה: 1.775 מטרים מרחק סרנים: 2.863 מטרים נפח תא מטען: 357 ליטרים בתצורת 7 מושבים פתוחים
מנוע: 3.6 ליטר בתצורת V6 הספק מנוע: 310 כוחות סוס ב-6,600 סל”ד מומנט: 37.3 קג”מ ב-5,000 סל”ד תיבת הילוכים: אוטומאטית 9 מהירויות הנעה: כפולה קבוצה תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.0 שניות (לא רשמי) מהירות מרבית: לא מדווח ציון בטיחות: 7
מחיר גרסת מבחן: 415,000 שקלים
מפרט טכני מלא בלינק המצורף: https://www.cadillac.co.il/media/2948/%D7%9E%D7%A4%D7%A8%D7%98-xt6.pdf