בדיוק כאשר האליפות נמצאת ברגע מותח של ציפייה לראות האם מרצדס והמילטון מסוגלים לעצור את מומנטום הניצחונות של רדבול וורשטאפן, אנו מקבלים 2 שינויים משמעותיים בבת אחת! לו"ז סוף השבוע משתנה בכדי לכלול בשבת מרוץ ספרינט עם ניקוד (קטן) שיקבע את הגריד למרוץ המלא והרגיל ביום ראשון. על כך תוסיפו צמיגים אחוריים חדשים ומחוזקים של פירלי וקיבלתם תוספת נאה של חוסר וודאות לכל הסוף שבוע! לפני שנה כל שינוי שכזה היה נחשד כניסיון להפיל את מרצדס מהשלטון, אבל מצב הדברים כרגע הוא שדווקא רדבול שולטים וכנראה היו מעדיפים לא לבצע שינוי כלשהו. בכל מקרה, המסלול הקלאסי בסילברסטון הוא אחד המסלולים התובעניים ביותר, שבוחן את מכוניות הפורמולה 1 עד למגבלות בכל תחום ולכן צפוי לספק לנו תשובה טובה לשאלה האם מרצדס מסוגלים להפוך את המומנטום.
פורמט סוף השבוע שכולל מרוץ ספרינט קיים כבר זמן מה בפורמולות הנמוכות יותר ותכליתו הוספת אקשן ביום שישי ושבת. בשבת עד כה נהננו רק מדירוג ובשישי רק האוהדים השרופים נטו להגיע למסלול או אף לצפות בשידור של האימונים החופשיים. הביקורת הגדולה ביותר על הפורמט החדש הינה שמרוץ הספרינט לא מציע מספיק תמריץ לנהגים בכדי שיסתכנו בעקיפות ולמעשה יהפוך ברובו לתהלוכת הצגת המתחרים לפני המרוץ. הבעיה בהחלט קיימת, אבל עדיין מדובר בשינוי שמכניס מעט חוסר וודאות וסיכוי להפתעות. הדירוג לספרינט מתרחש בשישי כבר אחרי אימון אחד בלבד ובכך לא נותן לקבוצות הכנה רבה. כמו כן, יש כאן חשיפה למזג אוויר בעוד יום מהסופש. כל טעות בשישי תצטרך להיות מתוקנת במרוץ הספרינט (שעדיין כולל זינוק ואפשרויות להפתעות וכל המכוניות בו מזנקות על צמיגי הסופט האדומים) או במרוץ העיקרי, אז בסהכ נוסף סיכוי להפתעות תוך כדי הרחבת העניין לימים נוספים. אם זה לא יספיק, תמיד ניתן להגדיל את מספר הנקודות שמחולקות עבור הספרינט ולראות אם זה יוסיף עניין. נקודה חשובה נוספת הינה ״אובדן״ החובה של הנהגים לזנק למרוץ העיקרי עם הצמיגים עליהם עברו את Q2 (שנערך בשישי עבור מרוץ הספרינט), אלא יש להם חופש לבחור על אילו צמיגים לזנק. לכאורה זה הפסד של אפשרות להפתעה, אבל למדנו שבפועל רק נהגי הקבוצות החזקות באמת מסוגלים להרוויח מזה, כך שזה לא אובדן גדול.
פירלי מביאים לסילברסטון צמיגים אחוריים מחוזקים. בשנה שעברה חזינו במרוץ הראשון באחד מסיומי המרוץ המוזרים והמדהימים בהיסטוריה, כאשר למעשה 3 המכוניות המובילות סבלו מפאנצ׳ר ברמה כזו או אחרת. בכדי להבין איך קורה מצב כזה, צריך להתחיל במאפייני המסלול בסילברסטון. על ההיסטוריה ושינויי התוואי של המסלול הרחבתי בעבר, אך ניתן ללמוד בהרחבה כאן. המסלול בסילברסטון שופע פניות מהירות וארוכות (כולל רצף הפניות המפורסם של מאגוטס – בקטס – צ׳אפל) וישורות ארוכות ומהירות יחסית. מאחר והמסלול נבנה על גבי הכביש ההיקפי של שדה תעופה ממלחה״ע השניה, אין כמעט שינויי גובה במסלול, אבל זה רק מגביר את חשיבות האווירודינמיקה כאן. למרות הצורך הגדול בהצמדה גבוהה לפניות המהירות והארוכות, חייבים להתפשר מול מחיר הגרר לאורך הישורות. ככל שההצמדה יעילה יותר, כך המהירות בפניות לא פוגעת במהירות בישורות וכמובן בתצרוכת הדלק.
העומס שפועל על צמיגי מכונית פורמולה 1 בפניות כה מהירות וכה ממושכות – עצום וארוך. אמנם המכוניות השנה לא תהיינה כנראה מהירות כמו בשנה שעברה (עקב השינויים האווירודינמיים שבוצעו העונה), אבל קרובות מאד ופירלי זיהו דווקא בעיה עם הצמיגים האחוריים. מאחר והצמיגים האחוריים החדשים מוצגים מטעמי בטיחות, אין צורך בהסכמה של מישהו. יהיה מעניין מאד לראות מה תהיה ההשפעה על הביצועים בין מרצדס לרדבול ובכלל.
אב טיפוס של מכונית הפורמולה 1 לשנת 2022. נרחיב אודותיה בשבוע הבא וכן על הרגולציות
מזג האוויר צפוי להיות קיצי וחם, אבל אם הרחבנו על הצמיגים, הנתון המשפיע ביותר תהיה טמפרטורת המסלול עצמו. לא תמיד ניתן להשיג את הנתון הזה, אבל במסלולים הרציניים הוא קיים. שימו לב שביום ראשון האספלט בסילברסטון צפוי להגיע לארבעים מעלות צלזיוס, שזה כבר חם מאד. כמו כן שימו לב לכיוון הרוח, המסלול, כאמור, ממוקם באיזור מישורי פתוח והרוח שם נוטה להיות חזקה למדי וכמובן עם השפעה מ-א-ד חזקה על התנהגות המכוניות.
לצערי אני נאלץ לקצר, אז רק נשים לב לביצועי הנהגים הבריטיים בביתם. לנדו מאד ירצה להיות לפחות בסט אוף דה רסט והמקלארן ללא ספק מאפשרת את זה. ראסל עשוי דווקא להיפגע מהפחתת חשיבות הדירוג לטובת הספרינט, אבל עשוי להיות מי שיציל אותו משעמום. וכמובן על כתפיו של המילטון מונחת המשימה של תיקון אכזבת היורו. אם לואיס ינצח, הבריטים יחושו איזה תיקון, אבל הדבר החשוב באמת הוא שזה יוכיח שהאליפות פתוחה לחלוטין מול ורשטאפן. הבעיה כמובן היא שרדבול צפויים להיות חזקים מאד בסילברסטון ואולי רק המאפיינים המיוחדים של המסלול יצליחו להפוך את זה. כלומר, גם אם יקרה מהפך מפתיע שכזה, ייתכן שהוא יהיה מוגבל למסלולים דומים כגון ספא / טורקיה / סוזוקה.