$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כדאי לרכוש כרית התרעה מפני שכחת ילדים ברכב?

הקיץ הישראלי של 2021 שובר שיאי טמפרטורות ועומסי חום בכל הארץ. חנויות הרכב מציעות אביזרים בטיחותיים המתריעים מפני שכחת ילדים בתא הנוסעים. עושים קצת סדר במדיניות, וגם בודקים פתרון של 'א.ד.י מערכות'

ניר בן טובים   02.08.21 - 15:46
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: ניר בן-טובים)
(צילומים: ניר בן-טובים)

רוב יצרני הרכב הביעו מחויבות לפתח מערכת מובנית למניעת שכחת ילדים עד שנת 2025, והסטטיסטיקה פוסלת את גלגול האחריות לצד שלישי. מדי שנה נקטלים בשל תופעה זו מאות ילדים ברחבי העולם, כ-40 בשנה ממוצעת בארה"ב ובעשור האחרון (2010-2020) מצאו את מותם בישראל 34 ילדים שננעלו או נשכחו בתא הנוסעים כתוצאה מהתייבשות או חנק שבמונחים כללים מוגדרים "מכת חום", כך לפי נתונים של ארגון 'בטרם'. כיום, ישנן שתי שיטות מקוריות-יצרן שמנסות למנוע מוות מיותר של פעוטות, אך אלה מתי מעט ומוגבלות בטווח ההגנה שלהן. אחת מהן כרוכה בהסבת תשומת לבו של הנהג לפתיחת דלת אחורית בשילוב אזהרה אודיו-ויזואלית במהלך וסיום הנסיעה. השיטה השניה, מבוססת התרעה באמצעות חיישני נפח רגישים לתנועות גוף בשורה שתיים ושלוש אחרי נעילת הדלתות - גישה זו מיושמת בחלק מרכבי יונדאי/קיה וכן מותג ג'נסיס (בעיקר בשנתיים האחרונות).  

עד שנוכל לחוות דעה לגבי פתרון מובנה, עינינו נשואות הפעם אל שוק האביזרים. אבל לפני שנגיע למוצר עצמו, מוטב שנעשה סדר בדברים לאור חוסר הוודאות שאולי שורר בקרב הורים לילדים קטנים מתחת לגיל 4. כזכור, לפני שבועות אחדים ביקשה שרת התחבורה מרב מיכאלי לדחות את החובה בהתקנת מערכת התרעה מפני שכחת ילדים ברכב מ-1 באוגוסט עד יוני 22' כדי לבחון חלופות אחרות, שאולי, אם יקרה נס תהיינה מסובסדות. זאת כאמור, אחרי שוועדת הכלכלה של הכנסת היוצאת דרשה ענישה בהוראת השרה לשעבר מירי רגב עם קנסות בגובה 250 שקלים בנוסף אל 4 נקודות ברשיון הנהיגה למי שייתפס ללא התקן (עם דוחות בפועל החל ב-1 בינואר).

בשבוע שעבר איפוא, הושגה פשרה כי החובה תכנס לתוקפה במרץ 2022 ונמסר כי הצוותים האמונים עליה ינסו לגבש מתווה מוסכם על כל הצדדים. נחיה ונראה.       

פיתוח ישראלי עם אישור מכון התקנים - Bcare
90% מכלל אמצעי הבטיחות בתחום זה חולקים תשתית דומה: כרית מצוידת גלאי משקל אותה מניחים מתחת לישבני הילדים במושב הבטיחות כשהיא מחוברת לאפליקציה בטלפון הסלולרי. הכרית מנהלת תקשורת עם היישומון דרך בלוטות' שמדווח בחזרה לנהג את הערכים שנקלטים בגלאי. במידה ונרשמת התרחקות מהרכב והממשק כבה - ניתנת אזהרה בטלפון הסלולרי, אם חלילה נותר ילד חגור למושב.

 'א.ד.י' מערכות' משווקים בישראל פיתוח שנקראת Bcare, תוצר כחול-לבן בו הושקעו למעלה מ-300 אלף שקל והינו היחיד בארץ עם אישור מכון התקנים, כולל בדיקה מלאה (מעבר לבדיקות התאמה בסיסיות) בכלל זה גם צוין כי אינו פולט קרינה מזיקה. הפריט שקיבלנו הינו בערך בגודלו של לפטופ קומפקטי וכולל בתוכו שני רכיבים לתפעול - כרית וזוג סוללות AAA, ועוד מפרט עם הסברים ומדבקה לרכב. המחיר לצרכן הינו 490 שקלים, או 290 שקלים למזמינים דרך האתר בתקופה הקרבה.

איך זה עובד. פותחים את הרוכסן של הכרית ומשחילים פנימה 2 סוללות, ועם נעילתן הרמקול הפנימי מתריע שהיא דרוכה לשימוש. במקביל לכך, הורדנו את אפלייקצית Bcare לאנדרויד וגילינו תפריטים שגם מאותגרי סמארטפון וגוגל מסוגלים לנווט דרכם בלי להתברבר. אחרי שנכנסים לאפליקציה מקלידים את מספר הנייד וחצי דקה לאחר מכן מתקבל קוד לטלפון הסלולרי. משם הכול נעשה בצורה אוטומטית ונוחה; האפליקציה מבצעת בדיקת תקשורת רציפה עם הכרית, והנה אנחנו מוכנים לצאת לדרך. נציין כי ניתן לחבר את הכרית גם לאביזר חיצוני בשם Bcare tag אותו אפשר לשדך אל צרור המפתחות, למי שלא מעוניין בהתרעות סלולרי או שפשוט לא סומך רק על הפונקציה הטלפונית. אולם בשיטה זו, תאלצו להיפרד מ-150 שקלים נוספים.  

לקחתי את בתי וקפצנו לבצע מספר ניסיונות בהפרשים של כמה שעות וגם בהפרשים שנמדדו בימים, רק כדי להסיר את החשש שמא הסוללה מתרוקנת מאיזשהיא סיבה לא נראית לעין, ובכל מקרה הכרית מנתקת את עצמה באי שימוש וקיים חיווי למד הסוללה באפליקציה. שמש קופחת וטמפרטורה שנוסקת אל 70 מעלות בקבינה הם מלכודת מוות אם הילדים ננעלים/נשכחים ברכב, ולא יכולתי שלא לדמיין את הסיטואציה המזעזעת הזו שניה אחרי שטרקתי את הדלת מאחורי. פסעתי מספר צעדים קדימה ובמרחק 3-4 מטרים, ניתק חיבור הבלוטות' עם הכרית ואל מסך הסלולרי התפרצה הודעה גדולה ובולטת בשילוב צלילים. בתחתית המסך (כפי שרואים בתמונה) הופיעה התרעת משנה שאם לא יבוצע אישור, תשלח הודעת חירום לאחד מאנשי הקשר אותם סימנתי באפליקציה, וכך היה הלכה למעשה - ואיש הקשר אכן קיבל הודעה לסלולרי יחד עם קישור לוויני למיקום של הרכב ומס' הסלולרי שלי. עשינו עוד מספר ניסיונות דומים, והכרית תפקדה ללא דופי. 

מה טוב ומה פחות, האם כדאי
את הממצאים ניתן לחלק לתתי סעיפים. ראשית, פתרון ה-Bcare נותן מענה אפקטיבי כמערכת למניעת שכחת ילדים ברכב ועמד בכל המשימות השגרתיות. ההתקן נוח לשימוש, מתחבר ללא קושי, האפליקציה קלה להבנה ותפעול ולא שמעתי טרוניות מהקטנה על חוסר נוחות. להפך - היא אפילו ביקשה "את הכרית המצפצפת" בכל פעם שיצאנו לנסיעה במהלך המבדקים.

הערות. הייתי מבקש התרעה קולית חזקה יותר וממושכת, שכן היא ארכה רק שניות בודדות. בנוסף, קשה לאבחן מהי עמידות הכרית בפני התעללות חוזרת, ובואו נהיה ישרים עם עצמנו - אף זאטוט לא עושה הנחות לבוסטר/מושב בטיחות, כולל זליגה מפוארת של משקאות (הכרית איננה חסינה למים) ורמיסות תכופות עם הרגליים. הדבר האחרון נוגע לזמן ההתרעה המשנית עד לשליחת הודעת חירום; האפליקציה מוגדרת עם 4 דקות, וזה לא מעט זמן לתפוס מרחק מהרכב אם העיניים אינן צמודות אל מסך הסלולרי. אני מניח שמפתחי הכרית - ובצדק, סוברים שרוב האנשים מביטים בצג מיד לאחר שהם עוזבים את המכונית, אבל אולי שווה לקצר ב-2 דקות - חלילה למקרה שגם מישהו מאנשי הקשר לא שם לב להודעה.

הצד השני נוגע לבטיחות וכדאיות. חלק גדול מהביקורת בישראל כלפי המערכות נבע מהחשש שבטיחות המושבים תפגע, כלומר האם הוספת פריט אפטר-מרקט עשוי להפחית מיעילותם בזמן תאונה, חלילה. יצרני המושבים, כידוע, לא רוצים שום דבר "מולבש" על התקני הבטיחות שלהם מטעמים מובנים. אולם לצד הביקורת, צריך גם לדעת לנהל סיכונים, לחשוב בצורה לוגית ולא לאבד עשתונות - ולו רק בגלל שהמדינה שוב ניסתה לכפות על האזרח לשלם על מוצר מבלי שאף אחד בדק במה זה כרוך.

למיטב הבנתי, הנחת כרית על בסיס המושב איננה מהווה סיכון חיים. בטח לא כמו שיפורי מנוע/מכללים לא מקצועיים לדוגמא, שעלולים לגרום לתאונת דרכים קשה ומאלה יש בשפע על הכבישים. אז מצד אחד, יש לנו מוצר טוב ומותאם אל זמנים כאוטים שבהם היסח הדעת הפך לתופעה אולטרא מסוכנת אפילו במקומות חניה. מצד שני, עולה כאן שאלה קצת מורכבת: האם אנחנו "פוטרים" את ההורים מאחריות עם אביזרים שנועדו לפצות על חוסר ריכוז?

בסופו של דבר, נדמה שפתרון בטיחותי מסוג כזה הוא בהחלט מומלץ כאמצעי גיבוי בלבד, עד שיגיע מערך מובנה מאת מהיצרן ואז כל חילוקי הדעות יגיעו לקיצם. אבל הייתי מחדד את השורה התחתונה בכך שהוא נכון יותר, על אף הוצאה כספית מוגדלת למשפחות עמוקות מהממוצע עם שלושה ילדים ומעלה, שם הסיכוי למקרה של שכחה במכונית עשוי להיות גבוה יותר. שמרו על עצמכם ועל הילדים שלכם.

אחריות וסייגים
מחיר לצרכן: 490 שקל, 290 שקלים בהזמנה מקוונת.
מסגרת אחריות: 12 חודשים.
*המוצר הינו מוצר סיוע ו/או תמיכה בלבד לטובת מניעת שכחת ילדים ברכב ואין ולא תהיה ל.א.ד.י מערכות ו/או מי מטעמה כל אחריות ו/או חבות בקשר לכל נזק לכל אדם ברכב ו/או לכל אסון שיתרחש חלילה כתוצאה מאי עבודת ו/או פעילות המוצר כהלכה.