מאזדה חתומה על כמה מכוניות ספורט מרתקות, בהן ה-RX7, ה-RX8, המיאטה וכן MX3 בין היתר שהעניקו למותג ערך מוסף בעיני הנהג המשפחתי. אבל האם אי פעם שקלה לבודד אותן לגוף עצמאי? הדעות חלוקות. ובכל זאת, העתיד של רכבי מאזדה כרוך (גם) ביצירות מוטוריות שריריות, מפוארות וכנראה לא זולות כמו למשל גרסת ששה צילינדרים של מכונית סדאן גדולה ומפוארת שעשויה לרשת את ה-6 או להתברג קצת מעליה. עם כאלה יומרות בקנה היא כנראה מבצעת חושבים אם כדאי לשדרג את מעמדן במהדורות מושחזות, ובימים האחרונים נדמה שהיא עשויה לממש את החזון הזה.
ב-22 ביוני פורסם במשרד הפטנטים היפני סימן מסחר שהוגש לכאורה על ידי מאזדה, ובמרכזו האות R עם סגנון מיוחד על רקע אפור משולב כתם אדום. בעולם הרכב של ימינו, אות זו היא לרוב רמיזה למשהו שכרוך באפיקי המירוצים או בחטיבות שעוסקות בהסבה מקצועית של כלי רכב קונבציונליים, וברוב המקרים היא מתייחסת לדגמי ספורט או מכוניות ספורט תחרותיות עם תכונות מחודדות למדיי.
מאזדה עתירת נסיון בהיבטים אלה. המותג ידע לנצל למשל טכנולוגיה ייחודית (רוטורית) מתחת למכסה המנוע בדגמי ה-RX המיתולוגיים שאוזכרו לעיל, ויש לה גם קריירה ענפה על המסלולים. למרות שטכנולוגיה זו לא תשוב למרכז הבמה בשל רמות הזיהום הגבוהות (למעט כפונקציה של מגדיל טווח ב-MX-30 החשמלי), דגם קופה ספורט עשוי למצוא את מקומו בשורותיה, במיוחד שמאזדה עובדת כיום על מנועי בנזין ודיזל עם 6 צילינדרים, ראיה לכך שהמותג עדיין שם בראש סדר העדיפויות שלו הנאה מנהיגה, גם אם זה במחיר (כבד) של צריכת דלק מופרזת.
רעיון כזה מחייה גם את התקווה שיום אחד רכב האב טיפוס RX-Vision שהוצג באמצע העשור הקודם יהפוך למציאות, אך אולי מוטב לצנן מעט את ההתלהבות. האות R בפטנט מזכירה את הלוגו Spirit R, סדרה מיוחדת שיצאה ב- RX-7 FD3S ו- RX-8 לפני מספר שנים. אפשר גם להסיק מזה כי ה-MX5 תזכה למהדורה זו בשלהי חייה אחרי שהדורות הקודמים מעולם לא נארזו בחבילה כזו. לבסוף, לא מן הנמנע שהמותג פשוט רוצה לשווק כמה חלקי ביצועים (פעילות שהועברה בעבר לישות Mazdaspeed) עבור דגמים כמו מאזדה 3 טורבו 230 כ"ס שנמכרה בארצות הברית.
לוגו ה-R שהוגש במשרד הפטנטים היפני
כך או כך, כל הרעיונות הללו הם ספקולטיביים לעת עתה. כניסתם של מנועי 6 הצילינדרים אמורה להיות חופפת גם להצגה של מאזדה 6 סדאן החדשה הצפויה לצאת לאור בשנת 2022. ייתכן שהיא תסמן את תחילת דרכה של חבילת ה-R עליה דנים כעת ביפן. ימים יגידו אם מאזדה צועדת באותה דרך שבה פוסעת כיום חטיבת N של יונדאי.