$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

המכונית החשמלית תקבור סופית את תיבת ההילוכים הידנית

ימיה של התיבה הידנית הולכים ואוזלים. מחקר של פורד אירופה: "אין דרך חזרה - העתיד אוטומטי ואוטונומי"

ניר בן טובים   12.08.21 - 10:31

תגיות: פורד

Getting your Trinity Audio player ready...
תיבת הילוכים ידנית בפורשה (צילום: Getty)
תיבת הילוכים ידנית בפורשה (צילום: Getty)

כמעט מחצית מהדגמים שנמכרו בארה"ב בשנת 2006 היו זמינים עם תיבה ידנית קלאסית. עשור וחצי לאחר מכן הנתון הזה צלל ל- 20%, כלומר רק 2% מתוך 17 מיליון מכוניות שנמכרו באמריקה ב-12 חודשים של פעילות סדירה מצוידות באופציה ידנית, רובן ספורטיביות או מכוניות "כניסה" זולות. באירופה להבדיל, 80% מכלי הרכב חמושים בתיבה ידנית. אולם ישנן מדינות, כמו בריטניה למשל שחווה שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה: אם בשנת 2016 כ-65% מכלל המכוניות החדשות שנמסרו היו ידניות, אז בשנה הקודמת המצב התהפך: כ-56% מ-1.6 מיליון מכוניות חדשות היו אוטומטיות. 

לא מעט מומחים בענף הרכב סוברים שמוקדם להספיד את תיבת ההילוכים הידנית הקונבציונלית, אך קשה להתנער מהתחושה שבצל המהפכה החשמלית היא נלחמת על שרידותה וימיה קצובים. מחקר שבוצע לאחרונה על ידי פורד משקף כיצד המגמה שהחלה לראשונה בארצות הברית מתפשטת ליבשת המערבית. "ההעדפה הברורה היא עדיין תיבת ההילוכים הידנית באירופה, אך מסתמן שהיא תדחק לשוליים. בין היתרונות הרבים של תיבות ההילוכים האוטומטיות, הוא ליהנות מסייענים אקטיביים שהופכים הכל לקל ובטיחותי, החל מחניה ועד נהיגה מורכבת בתנועה פקוקה, זוחלת או בכביש המהיר", מסביר רואלנט דה וורד, סמנכ"ל שיווק, מכירות ושירות, פורד אירופה. "אנו מצפים שמגמה זו תימשך - יותר ויותר אנשים יבחרו בעתיד ברכבים חשמליים המצוידים בתיבות הילוכים אוטומטיות".

הסטורית, לחברת פורד ידע מעמיק בתחומים אלה וטביעת אצבע גדולה בתעשייה, שכן הענק האמריקני הוא אחד מחלוצי הטכנולוגיה האוטומטית. פורד O-Matic, שפותחה ב-1951 כוילה עם שלושה הילוכים אוטומטיים ושינתה את פני החטיבה המשפחתית. כעת ב-2021, הם כבר שוקדים על תיבת 11 הילוכים, פטנט שנרשם על ידי מחלקת ההנדסה בדטרויט שמטרתו לצמצם את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. "אין באמת דרך חזרה. העתיד אוטומטי ואוטונומי", כך הם מציינים.

רכב חשמלי טיפוסי מונע באמצעות הילוך בודד, למעט פורשה טייקן שמצוידת שני הילוכים בגלל מערכת העברת האנרגיה המתוחכמת שלה. ואולם, רכב חשמלי אינו בהכרח פוסל "נישואים" עם תיבת הילוכים ידנית המחקה העברה מדורגת בשיטה ממוחשבת. ישנן מספר לא קטן של דוגמאות כאלה בשנתיים האחרונות, אם כי מדובר ברכבי הדגמה; פורד למשל בחנו אב טיפוס של מוסטאנג חשמלית עם תיבה ידנית ב-2019 שנקראה 'מוסטאנג ל'יתיום' עם 900 כ"ס, ג'יפ הציגו את רנגלר 'מגנטו' וממש לפני כמה חודשים אפילו אופל השיקה רכב חד פעמי בגוון רטרו מצויד גיר ידני, ה-אופל מנטה אלקטרומוד - עם גיר ידני 4 "מהירויות" ואפילו הנעה אחורית.

בסופו של דבר יכול להיות שמדובר בגימיקים ותו לא. אבל חייבים להודות שרכבי הראווה הידניים נותנים לנו תקווה שאולי בכל זאת נוכל להפיק הנאה מהמכונית כמו פעם, גם אם זה מעורבב בצלילים וחדווה מלאכותיים.