אירופה המערבית נשטפת בשנה האחרונה על ידי מותגי רכב סינים מכל הגדלים והסוגים, וזאת מתוך הבנה שהשוק נפתח לרווחה וכבר אינו נשלט על ידי הגופים המנוסים ביותר. גם ישראל מוצפת בשחקנים צעירים שמנסים לשנות את הרגלי הצריכה של הנהג הישראלי בשנתיים האחרונות, והגידול במכירות רכב חשמלי מלמד שהביקוש עולה על גדותיו.
קבוצת כדורי, העוסקת בתחומי הרכב והנדל"ן בארץ משנת 1948 עושים צעד ראשון ומשמעותי בתחום זה, עת הם נערכים להשיק בתחילת נובמבר הקרוב מותג רכב חשמלי חדש מסין שנקרא Skywell. זוהי תת חטיבת רכב השייכת לתאגיד האלקטרוניקה הענק Skyworth, העוסק במתן פתרונות טכנולוגיים ליצרני טלוויזיות חכמות, ונחשב לאחד המובילים בתחום חווית המשתמש הדיגיטלית מאז 1988. קבוצת נ'אנגינג, יצרנית אוטובוסים סינית מחזיקה גם היא בנתח בעלות על החברה.
הרכב הראשון שיושק בישראל יהיה SUV מקבוצת D בשם ET5, מצויד בתקינה אמריקנית וחמוש במערכות בטיחות מתקדמות כולל נהיגה אוטונומית בדרגה 2.5. זהו רכב 5-מושבים חשמלי מלא המתהדר בעיצוב מודרני ונקי, נעים לעין (לפי התמונות) וגם מרווח ושימושי ובעל חבילת אבזור עמוקה. במפרט הרשמי שלו נרשם כי הוא מתהדר בבסיס גלגלים של 2.8 מ', אורכו 4.7 מ', גובהו 1.7 מ', המשקל כ-1.9 טון ורוחב המכונית כ-1.9 מ'. תא המטען יהיה בסביבות ה-480 ל' ללא קיפול המושבים.
מעוז אלמגור (צילום: אסף ספקטור)
בחלק מהמדינות הוא משווק בשתי חבילות סוללה עם 410 ו-520 קילומטרים טווח נסיעה מרבי, אולם לישראל תגיע רק הגרסה הבכירה עם סוללת 72 קווטש. בשני המקרים, הכוח מגיע ממנוע חשמלי בודד המספק לו 204 כ"ס ו-34 קג"מ על בסיס הנעה קדמית בלבד (אין גרסאות הנעה כפולה) והאצה ל-100 קמ"ש ב-7.6 ש'. משך הטעינה במסוף מהיר אורך חצי שעה ל-80%. המהירות המרבית של המערכת החשמלית נאמדת ב-150 קמ"ש.
מלבד שלל מערכות בטיחות אקטיביות, בהן בקרת שיוט אדפטיבית עם מרכוז, תאורה אדפטיבית, בלימה אוטומטית במצב חירום ועוד, רמת הגימור שלו, בדומה לשיטה הנהוגה על ידי יצרנים סינים מנסה לפרוש שמיכה רחבה ככל האפשר; הרכב מגיע עם צג דיגיטלי חדיש בגודל 12.8 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי, חימום-מיזוג בשורה הראשונה, פתיחה וסגירה אלקטרונית לדלת תא המטען, גלגל הגה מצופה עור, תקרה פנורמית, חוגה לשליטה במערכת העברת הכוח, בקרת אקלים עם ניטור חלקיקים מזיקים, מושבים מהודרים, 24 תאי אחסון ועוד רכיבים רבים. המחיר של הרכב נע סביב ה-23-25 אלף דולר.
Skywell מעסיקה כיום 1,000 עובדים בחטיבת האוטומוטיב, ובמשך השנים האחרונות הקדישה הרבה מאמצים בפיתוח סוללות, מנועים חשמליים ובקרי שליטה על מערכות חשמליות. היא תשיק לפחות 4 כלי רכב חשמליים עד שנת 2025, אחד מהם, שיהיה מסוגל להעפיל לטווח נסיעה של 1000 קילומטרים יוצג כבר ב-2022, יחד עם מכונית סדאן קלאסית. היקף המסירות שלה צנוע יחסית עם כ-12 אלף מסירות בשנה, אך הפעילות הגלובלית תגדיל את מכירותיה ל-250 אלף בעוד 4 שנים.
את המותג בישראל יוביל מעוז אלמגור, בכיר לשעבר בקבוצת UMI, מנהל פעילות מותג קאדילק בין היתר שמביא עימו הרבה נסיון בהטמעת מוצר רכב חדש: "אני מודה לקבוצת כדורי על האמון ונרגש לקראת האתגר של השקת רכב חשמלי מתקדם בישראל. לאחר בחינת מס' מותגים מובילים בחרנו במותג הרכב החשמלי SKYWELL המציע ערכים ייחודיים ובידול איכותי. דגם 5 ET שהוא רכב פנאי יוקרתי המציע מפרט בטיחות וטכנולוגי מתקדם ללא פשרות. בשנתיים הקרובות, נשיק שלושה דגמים נוספים אשר יאפשרו לנו להתמודד בקטגוריות נוספות בשוק הרכב".
עוד נמסר מקבוצת כדורי כי משלוח ראשון כבר נחת בישראל ובו עשרות כלי רכב, ומשלוח נוסף של מאות יחידות צפוי להגיע בהמשך החודש ולא תהיה מגבלת כמות בעתיד. לדבריהם, ה-ET5 יתחרה ברכבי טסלה מודל Y ורכבי MG החדשים, וכן סקודה אנייק. המחיר הרשמי יוכרז בקרוב.