בשנה-שנתיים האחרונות התוודענו אל מספר מותגים סינים המשווקים כלי רכב חשמליים בישראל. ואולם השם המנוסה ביותר והגדול מבין יצרני הרכב הסינים נעדר מהכבישים, עד היום. הערב (שני) השיקו גיאו מוביליטי מקבוצת יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה) את מותג הרכב Geely. חברה זו, שהוקמה כחברה בת של Geely holding group ב-1997 התעצבה ליצרן רכב גלובלי עם נכסים בינלאומיים, שבין פעולותיו הבולטות שיקום חברת וולוו בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלעה בשנת 2009 אחרי הנתק מקבוצת פורד.
כיום Geely עוסקת במגוון תחומים בענף הרכב ובין אחזקותיה גם חברת הרכב פרוטון המלזית, לוטוס, חברת לינק אנד קו (שאף מתחרה במירוצי תיור באירופה), סמארט, פולסטאר (חטיבת הספורט לשעבר של וולוו), חברת LEVC יצרנית המונית הלונדונית החשמלית שהגיעה לאחרונה לישראל וכן חברת גאומטרי, שהרכב השני שלה, ה-גאומטרי C הושק הערב בארץ.
ה-גאומטרי C, כנגזר מהסיומת שלו, הוא קרוסאובר נמוך קומה (מרווח גחון 14 ס"מ), בינוני בגודלו, מתחרה לג'יפונים בקטגוריה הצומחת ביותר בתעשייה ובעל תקינה אירופית. זהו רכב 5 דלתות בעל הנעה קדמית, מנוע חשמלי המותקן מלפנים וסוללה במרכז הרצפה. מבחינת מידותיו הוא מתברג בלב הקטגוריה עם אורך של 4.43 מ', רוחב של 1.83 מ', גובה של 1.57 מ' ובסיס גלגלים של 2.70 מ' (דומה לטויוטה קורולה, למשל). תא המטען מגיע בנפח ממוצע לקטגוריה עם 417 ל' ללא קיפול השורה השנייה ומשקלו של הרכב 1.6 טון.
מערכת החשמל נחלקת בין שתי חבילות סוללה (ליתיום איון): הבסיסית, בקיבולת של 53 קווטש עם טווח נסיעה של 350 קילומטרים, ואילו הדגם עם טווח הנסיעה המורחב נעזר בסוללת 70 קווטש עם טווח נסיעה של 460 קילומטרים. המנוע החשמלי, בשני המקרים מחלץ תפוקה מרבית של 204 כ"ס ו-32 קג"מ המאיצים בו מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות ועד מהירות מרבית של 150 קמ"ש. את הסוללה אפשר להטעין ל-100 קילומטרים בפרק זמן של 13 דקות במתח DC (תשתית מהירה). הזנה ל-80% אורכת בסביבות 40 דקות בממוצע, עם חיווי לגבי מצב הסוללה בלוח המחוונים.
מבחינת פנים, הנדסת האנוש, האבזור והחומרים, Geometry C ממשיך את תפיסת העיצוב המינימליסטית שמותג Geometry שם לנגד עיניו, תוך אימוץ לוח מחוונים ללא שוליים ומסך בקרה מרכזי מרחף. בנוסף, התעלה המרכזית מעוצבת עם מנגנון העברת כוח מסוג חוגה, כפתורי מגע בנוסח משושה ומחזיקי כוסות עם אלמנטים גיאומטריים והרבה מקומות אחסון. בצד האבזור הוא כולל צג ראשי 12.3 אינץ', במת צלילים של חברת BOSE עם שמונה רמקולים, חימום מושבים קדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו-אזורית, צמיגי מישלן על חישוקי 18 אינץ', גג פנורמי מלא, ידיות דלת מוסתרות, תאורת אווירה בששה צבעים ומצלמה היקפית 360 מעלות.
לרכב כל מערכות הבטיחות המודרניות ומדורג 7 לפי סולם משרד התחבורה. בין העזרים תמצאו בקרת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב זחילה בנהיגה מפוקקת, תאורה אדפטיבית, מערכת לזיהוי עצמים בשטח נסתר במראות הצד, מערכות זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בלימה אוטומטית ועוד. הדגם מצויד גם בשש כריות אוויר ומערכת בקרת ירידה במדרון.
מחירים, יעדים ואסטרטגיה
המחירים לגאומטרי C יחלו ב-134 אלף שקלים תמורת דגם ה-350, ו-143 אלף שקלים תמורת דגם ה-460, אותם ניתן לרכוש גם באפיקי ליסינג תפעולי. הפערים בין הדגמים טמונים בסוללה כאמור וכן ברכיבים נוספים כמו בקרת כיוון חשמלית למושב הנוסע וכן תצוגה עלית שיהיו זמינים רק בדגם בעל טווח הנסיעה המוגדל. מסגרת האחריות לסוללה היא שמונה שנים או 150 אלף קילומטרים, עם אופציה להארכת התקופה ל-10 שנים/200 אלף קילומטרים. לקוחות ג'ילי שרוכשים את הרכב בחלון ההשקה שנמשך עד סוף 2021 מקבלים קופסת טעינה לבית, חבילת גלישה לשלוש שנים והטבות נוספות. את שירותי הטעינה והתשתית תספק ללקוחות ג'ילי חברת EV-EDGE. גיאו מובליטי מציעים חבילת אחריות גם לנהגי מוניות. במסגרת זו, יוצע להם 10 שנים/500 אלף קילומטרים לסוללה, חמש שנים או 150 אלף קילומטרים עבור המנוע ושנתיים/200 אלף קילומטרים על כלל הרכב.
מגיאו מובליטי נמסר כי לא צפויות בעיות אספקה. רן דנאי, מנכ"ל יוניון ציין: "השוק הסיני היה הנפגע הקטן ביותר על רקע משבר השבבים והמוליכים. אנחנו מאמינים שעם כניסת מותג ג'ילי לישראל יש לנו ג'יים-צ'יינג'ר בהיבט הטווח וניצול המערכת החשמלית. למרות הקשיים, שוק הרכב הישראלי צפוי לסיים השנה עם כ-290 אלף מסירות".
VIDEO
רונן יבלון, מנכ"ל GEELY ישראל, הוסיף: "השקה של מותג רכב חדש היא בשורה של ממש בשוק הרכב הישראלי, אולם כשמדובר גם בחדירה של יצרן חזק ומשמעותי כמו GEELY - המאורע מרגש פי כמה. שוק הרכבים החשמליים בישראל נמצא כיום על סף רתיחה, עם הגעתם של דגמים חשמליים רבים. יחד עם זאת, אנו משוכנעים שאנו מביאים היום לקהל הישראלי מוצר מעולה והצעת ערך הטובה ביותר בשוק".
בג'ילי ישראל נערכו עם פריסה רחבה של מרכזי שירות ואולמות תצוגה; ארבעה יפעלו בתל אביב, חיפה, באר שבע ומודיעין וכן יהיו חמישה מתחמים טכניים בפתח תקווה, ירושלים, מודיעין, באר שבע וחיפה. ב-2022 צפוים להפתח מתחמים נוספים בגוש דן ואזורים נוספים.
מייקל סונג, מנכ"ל International Auto GEELY: "שוק הרכב בישראל הינו בעל פוטנציאל גדול, ועבורנו הוא אחד השווקים החשובים ליישום האסטרטגיה העולמית של קבוצת Geely בתחום האנרגיה החדשה, המתמקדת בחיסכון חכם באנרגיה ירוקה וייצור רכבים חשמליים חכמים...בכוונתו להשיק בישראל בשנים הקרובות רכבים חשמליים נוספים, שייוצרו בהתאם לטכנולוגיות המתקדמות ביותר של חיסכון חכם באנרגיה. השנה אנו מציינים 30 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין סין לישראל – וכולי תקוה ששיתוף הפעולה הפורה עם קבוצת יוניון ימשיך לשגשג לטובת הצדדים לעוד שנים רבות".