$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פורשה מקאן 2022, נהיגה ראשונה

קרוסאוברים וביצועים מושחזים מעולם לא היו חברים קרובים. אבל פורשה מקאן רוצה שתחשבו על זה פעמיים, דקה לפני שהיא עוברת לסוללות

חיים זרזר   11.11.21 - 15:48

תגיות: פורשה

Getting your Trinity Audio player ready...

בעולם יש חוקים. כולם מצייתים להם, בין אם הם רוצים וגם אם לא וכך גם בעולם הרכב. בנוגע לכלי רכב חדשים החוק הולך כך: מציגים רכב חדש, אחרי 4 שנים מוציאים את מתיחת הפנים ואחרי 4 שנים נוספות עוברים לדור הבא. במקרה ושוברים את הכללים צריך לנבור ולהבין מה הסיבה האמתית, משום שבמקרים כאלה רב הנסתר על הגלוי. לא במקרה של פורשה מקאן שעברה מתיחת פנים שניה תוך שנתיים בלבד, כאן לא מסתירים שהעתיד של מקאן הנו לעבור להנעה חשמלית מלאה בעוד שנתיים. בינתיים, עד שיגיע הדגם החשמלי החדש, צריך לשמור על הפופולריות והרלוונטיות של מקאן, ובמיוחד בשביל זה פורשה החליטו על העדכון המדובר. טוב, הקביעה האחרונה היא יותר שלנו ולא אמירה ברורה של אנשי פורשה, אבל זה די מובן מאליו.

מדוע מקאן כל כך חשוב עבור פורשה? כאן הם מספקים כמה תשובות ברורות וחדות – הוא דגם הכניסה אל העולם של פורשה, משך תקופה ארוכה מלך המכירות של המותג, 80% מרוכשיו הנם לקוחות חדשים של החברה והוא דגם שמביא לא מעט נשים לרכוש אותו, בהנגדה ברורה לתדמית הגברית של היצרן הגרמני. חשוב מספיק כדי להשקיע במתיחת פנים שניה תוך שנתיים בלבד הלוא כך?

בוטוקס מוטורי
לא סתם קוראים לשלב זה בחיי מכוניות מתיחת פנים וגם כאן יש חוקיות ברורה או כללים; על פי רוב, מעדכנים את המראה של הסבכה הקדמית, יחידות התאורה, מוסיפים כמה צבעים חדשים וג'אנטים מעוצבים. מקאן המתוחה בריבוע אינה שונה בהרבה. הסבכה הקדמית קיבלה חזות מאיימת אשר מיישרת קו עם הנהוג כיום בחזיתות רכבי הפנאי של יצרני היוקרה, דיפיוזר אחורי חדש מעניק מראה שונה גם לצד האחורי וקווי המתאר הצדיים קיבלו גם הם כמה נגיעות. עם יד על הלב מרבית המביטים לא יבחינו בהבדל בין מתיחות הפנים השונות, אבל המראה הכללי עדכני על אף גילו המתקדם של מקאן שהוצגה בשנת 2013. פורשה הוסיפו שלושה צבעים חדשים למקאן וכעת תוכלו לבחור בין 14 שונים, או לבקש מפורשה שייצרו את הצבע המיוחד שלכם, אחרי בירוקרטיה גרמנית וללא ציון תג מחיר מדוייק. נדמה כי תאלצו להסתפק ב-14 הקיימים.

נחמד לראות את הצבע החיצוני נמשך פנימה עם חגורות בטיחות ותפרים בעלי הגוון החיצוני, כפי שהיה בדגם ה-S עליו נהגנו. בפנים תפגשו גם הגה קטן יותר וקונסולה אשר ממוקמת בין הנהג לנוסע ומחליפה את כפתורי השליטה של קודם, בדומה לנמצא בדגמים אחרים שלהם. אישית פחות אהבתי את הקונסולה החדשה משום שהנחת יד רנדומלית גרמה לכיבוי או הדלקה של מערכת כלשהי, פועל יוצא של נהג ישראלי מצוי ועומס תנועה מאסיבי. או מבלי לתרץ - תנוחת נהיגה של ערס לבנטיני. כמובן שחיקיתי את התנוחה הכלל לא טבעית לי (ברור...), הכול בשם הבאת המידע הרלוונטי לציבור.

פורשה, כמו פורשה, החליטו לשים דגש על הצד הדינאמי, שם מפרט השינויים ארוך יותר. שלדה משופרת, מערכת מתלים מתקדמת המתאימה הן ליומיום ולסוף שבוע, הכוונה לנוחות עירונית ולהתנהגות ספורטיבית, אשר מורידה את גובה המכונית ב-10 מ"מ ועברה כיול מחודש לצד מערכת ההינע שכוילה גם היא להעצמת ההתנהגות הספורטיבית. יש לציין כי במעמד ההשקה היו כל כלי הרכב עם מתלי אוויר – המוצעים כאופציה בדגם הרגיל. בגלגול חיים זה ויתרו אנשי פורשה על דגם הטורבו, ושלושת הדגמים האחרים קיבלו בוסט להספק הסופי. גרסת הבסיס מגיעה עם מנוע 2.0 ליטר טורבו 4 צילינדרים המספק כיום 265 כ"ס, כאשר דגמי ה-S וה-GTS משתמשים במנוע V6 מעל מגדש כפול המספק 380 ו-440 כ"ס בהתאמה. כל הגרסאות משודכות לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמד (PDK). 

אין כמו ורשה בלילות

מסיבת העיתונאים להצגת הדגם החדש הפותחת את ימי ההשקה נערכה בערב, כנגזר ממערכת החוקים של השקות דומות. אלא שבניגוד גמור לחוק, קטע הנהיגה הראשון התקיים מיד לאחר מכן, מה שאומר נסיעת ערב בתוך עיר אירופית אופיינית. השידוך שלי לחלק זה היה גרסת הבסיס ועבדתי חזק בשכנוע עצמי כי כך עדיף. בכל זאת SUV בינוני שיבלה חלק ניכר מחייו במתארים דומים, ובפקקים יש הרי פחות חשיבות לכוחות סוס. נגיד שהשתכנעתי מטיעונים אלו.

מיד עם הכניסה למכונית התחברתי למושב הכל כך נוח, מחבק ונעים, שנותר כזה לאורך כל זמן הנהיגה בשני הימים. עם זאת יש לומר כי הוא היה מחבק מאוד לאדם במידה M ממוצעת, נהגים או נהגות בעלי/ות מבנה גוף רחב, ממליץ לבדוק את העניין לפני רכישה. מבט סביב מגלה שעון אנלוגי מרשים בראש מערכת המולטימדיה ולוח מחוונים לא דיגטלי של "פעם", מה שבהחלט עוזר לאווירה לחובבי נהיגה ולאוהבי עיצוב. מטרים ראשונים על אבן משתלבת אירופית שלעולם אינה נוחה הייתה אף קופצנית מבדרך כלל, ומקאן על אף מתלי האוויר שלה מעדיפה סלילה משובחת מעט יותר ועדיף עם מהירות נסיעה משופרת. ככה זה שהדגש נמצא על התנהגות ספורטיבית, נקודה שיכולה לעלות תהיות בקרב רוכשים מרקעים שונים, בחרנו להשאיר זאת לתשומת ליבם ותו לא.

מנוע ה-2.0 ליטרים מספק מעל ומעבר לכל דרישה הגיונית או שלא הגיונית, רק שהוא אינו מספק את התחושה שכן בא לך להרגיש בפורשה, מקום ראשון ביציאה מהמקום מול לא משנה מי. על אף שקרוב לוודאי כי מקאן בסיסי כן ינצח עם יכולת האצה למאה קמ"ש ממצב עמידה תוך 6.2 קצרים למדי, נתונים יבשים מול תחושה. מערכת ה-START STOP מקפיצה מעט את הרכב באופן לא נעים כך שהקטע העירוני היה יכול לעבור באופן חלק יותר. עלייה לכביש המהיר גם אם לפרק קצר ביותר מוחקת את כל הסייגים ומזכירה שזו עדיין פורשה גם בגרסה זו, האצות ביניים ומהירות גבוהה זה משהו שמקאן יודעת לעשות טוב וגם להעלות חיוך, זאת אומרת אם מצאת חבר טוב שנוסע מספיק מהר לפניך.

פולין של היום שונה מזו של הלילה
יום הנהיגה השני זימן לי את גרסת ה-S, ה-GTS שהתחננתי לקבל תחכה להזדמנות אחרת. מסלול שיוצא מוורשה ומגיע לאזורים כפריים מבטיח כבישים מפותלים שיתנו הזדמנות קטנה לבדוק את הפן הספורטיבי של מקאן, הרי זו החוקיות של כבישים צדיים, במיוחד באירופה. בנקודה זו היוצא מהכלל צבט באופן המעצבן ביותר אשר ניתן, ידי ורגליי העלו חרס בחיפושיי אחר כביש נהיגה מפותל שיספק את יצרו של לב חובב נהיגה. במעט הפיתולים שכן היו, הבנתי את החוק שעדיין לא נכתב – אם אתה מהזן המעדיף התנהגות דינאמית, זה הדגם עבורך.

המנוע מרגיש כמו לב של מיידה פטיש מזרח גרמני מהזמן הזה שהם לקחו כל סם משפר שהיה, וזה לא רק הכוח שלו אלא גם החיות. תוסיפו לזה את הסאונד של מנוע V6 עם מגבר, תלחצו על כפתור הפלא עם האיור של שני האגזוזים ואני מבטיח לכם שיעברו כמה ימים טובים של נהיגה בטרם תפסיקו ללחוץ על מלוא דוושת התאוצה, שמגיע עם חיוך מטופש למרחק משוגע. פורשה אמרו שההתנהגות שופרה וההגה יותר מדוייק מהדגם הקודם, לא יודע לכמת את השיפור, אבל התוצאה הסופית היא פשוט וואוו אחד גדול.

הדיוק של המכונית בכניסה לפנייה (עם או בלי העברת משקל מתאימה), האחיזה הכללית, הבלימה הסופר לינארית ורגועה תחת בלימה חזקה והכי חשוב, יציאה ממכרת מפניה עם המנוע הנפלא הזה, הופכים את דגם ה-S למכונת נהיגה ממכרת, ועוד מ-SUV בינוני – פשוט מדהים. אז נכון, לא היה אפשרות לבדוק את העניין על רצף פניות וזמן נהיגה חזק רצוף, כך שאי אפשר לבדוק את דעיכת הבלמים שלבטח יגיבו למשקל המכונית או לנסות ולהבין איפה ניתן להמריא גבוה יותר על גרסת ה-GTS, אבל עדיין, גרסת ה-S מעניקה בדיוק את מה שחובב רכב מחפש אצל פורשה. עם פתק על התנהגות טובה.

סיכום
SUV ונהיגה דינאמית מעולם לא היום חברים טובים. זה כבר לא חוק. זו פיזיקה. מקאן של פורשה מנסה לשבור את העניין ולקרוץ בכל העיניים – וזאת עוד מבלי להזכיר את חבילת השטח שצויידה בכל דגמי ההשקה, ושסביר להניח שלעולם לא תכנס לפעולה אצל מרבית הרוכשים. רגע לפני החלפתה מצליחה מקאן המחודשת לעשות בדיוק את זה, למעט הכוכביות הקטנות שצויינו לעיל. היא ורסטילית בשימוש עירוני, מעוצבת דיו כדי לעמוד בגאון מול מתחרותיה, מעניקה את התחושה הספורטיבית הנדרשת לחובבי הנהיגה ואת הכמיהה לחדשנות בקרב חובבי הג'אדג'טים. נראה כי פורשה עשו דיו כדי שמקאן תמשיך להיות קלף מנצח עבורה עד החילוף המתבקש בעולם עכשווי, ממנוע בעירה מזהם לחשמלי ונקי.

ברמה האישית אני מעט חושש מהדהירה של עולם הרכב אל עבר אנרגיה חלופית, זאת אומרת הרבה פחות מעמיתי וחברי חובבי הרכב. אלא שפורשה מקאן S מעט ערערה יסוד זה בתפישתי. היא מהנה ומדויקת כמו שקרוב לוודאי יהיו כלי רכב חשמליים בעתיד (בינתיים אנחנו לא ממש שם) אבל הסאונד, איזה סאונד. כאן נפל האסימון שאנו אכן לפני סופה של תקופה שהיה לכולנו העונג להיות חלק ממנה. תהנו כל עוד זה כאן. גילוי נאות: לא נהגתי על פורשה טייקן וכפי ששמעתי וקראתי צפויה לי חוויה נוספת משנה תפיסה. אבל עד שאעשה כן אשב לי בשקט, בחושך, בפחד – הצלחתי לעצור את הפרץ לבדיחות פולניות עד כאן.