תלבושות צעקניות, גוונים מנוגדים, חיפויי כרום וחישוקי סגסוגת מוגזמים בגודלם שמכרסמים באיכות הנסיעה. רוב דגמי הסופר מיני המודרניים לא מחביאים את חיבתם לתשומת לב. אולם בכל גלגוליה הרבים, לא תעתה פולקסווגן פולו למלכודת הגימיקים. את המוניטין שלה רכשה בצורה מנומסת תוך מיעוט ביקורים במכוני קוסמטיקה. לפעמים גם נדמה שהיא אתנו מאז פורד מודל T משום שהייתה נדבך אינגטרלי בעיצוב פני הסגמנט; שנה בלבד אחרי הצגת הגולף המקורית הצטרפה אליה הפולו ב-1975, ומאז ועד היום לא הייתה מכונית אחת, מהוקצעת ככל שתהיה (או נערצת) שהצליחה לחלוק על מעמדה.
מדויק לומר, שזו הסיבה שבגללה הופתעתי לראות סרגל LED באור קרחוני שמחבר בין שני קצותיהם של הפנסים על פרצופה השמרני של הפולו - אפקט בהשראת אאודי וסרטי מדע בדיוני המשווה לה חתימה סימטרית ומושכת. נפלה אצלי ההבנה שבקדנציה הנוכחית, כאשר גובר הלחץ מצד יורשיה החשמליים וגורלה קצוב בזמן היא יכולה להרשות לעצמה, סוף סוף, לשחרר את המתחים בלסתות. והאמת היא, שהוא מאוד מחמיא לה.
עיצוב ותכנון
מתיחת פנים היא אסטרטגיה שמובילה אל צומת דרכים. יצרני הרכב יכולים לבחור בטיפול שטחי או בטיפול שורש יסודי - והדור השישי של הפולו שהוצג בשנת 2017 מקבל מקצה עדכונים ממוקד, מתון ומדויק שקולע להגדרה מעורבת של שניהם. זהו רענון קטן אבל החשיבות שלו מועצמת בזכות ההשפעה שיש לפולו על הקטגוריה. במילים אחרות: לא נכון יהיה להקל בו ראש, גם אם נראה מהצד שמידת ההשקעה של היצרן מינימלית.
מעבר לתאורת ה-LED בחזית שחוצה בין החלק העליון לתחתון ומוסיפה לה רובד יוקרתי, אוספת הפולו כמה שינויים ויזואלים מאחור: דלת תא המטען עוצבה מחדש, הפגושים קצת שונים, יחידות הפנסים התארכו למטה ולצדדים והסמל מורכז - מאחוריו מוסתרת עינית מצלמת הנסיעה שנחשפת בכל פעם שמשולב הילוך אחורי. התוצאה הסופית נאה יותר מלפני כן. אבל, אם הדור שלפני מתיחת הפנים, ואולי כמה דורות לפניו זכו לכינוי "בייבי גולף", אז הפעם התאור הזה נדחק מעט לשוליים. גולף דור שמונה לקחה שני צעדים קדימה.
דגם המבחן מגולגל בחבילת סטייל פלוס והיא מובחנת בכמה היבטים: גודל החישוקים הוא 16 אינץ' במקום 15 אינץ' בחבילת הבסיס, הותקנה תקרה פנורמית והחלונות מאחור הושחרו למנוע טיגון. דגם זה כולל בנוסף לכך כניסה והנעה ללא מפתח עם זיהוי אוטומטי עם נגיעת יד בדלת הכניסה למושב הנהג וכפתור הנעה חשמלי, כמקובל.
תא הנוסעים
פונקציונליות היא לא מילה גסה. והלקוחות הנאמנים של הפולו לא צמאים להרפתקנות בחלל הפנים. ובכל זאת, האווירה הקודרת של דגם 2017 מאווררת עם טסקטורות מעוצבות על המושבים הנוחים, תרכובות משופרות ועם מערך צגים מושקע. לוח מחוונים דיגיטלי למחצה מוקרן כעת מול הנהג ולמרות שחווינו מרשימים ממנו, התפעול מגלגל ההגה וריבוי האפשרויות לבצע פקודות ידידותי למשתמש ומסייע בצמצום היסח הדעת. פחות טובה היא הטמעת מערכת האקלים, שעל אף שהיא מופרדת ממערכת המולטימדיה מופעלת כעת באמצעות מתגי מגע אלקטרוניים - ולא תמיד מובן אם הפעולה נקלטה. במקרים כאלה, נדירים בפולו, הוקרבה הנדסת האנוש לטובת האסתטיקה.
מערכת המדיה בגודל 8 אינץ' תקנית אף היא לשתי החבילות. היא מצטיינת בממשוק סמארטפונים בזריזות ובמיוחד מתגלה בעליונותה בעת הפעלת מערכת החיישנים ההיקפיים והמצלמות שזוכים לציון 10. הגרפיקה חדה, הגלילה נענית מהר מאוד למגע יד ובכלל כל העסק פה נורא משוייף. מערכת השמע, למרות המצאותם של ששה רמקולים בלבד (ולא מאיזה מותג מפוצץ) הצליחה להותיר חותם על כמה אודיופילים חובבים.
רשימת האבזור בפולו מתומצתת לדברים חיוניים, והיא כוללת תאורת IQ אדפטיבית (משתנה בהתאם לתנאי הדרך), משענת יד מרכזית מתכווננת, שקעי USB מלפנים ומאחור, טעינה אינדוקטיבית לסלולרי, חיישני תאורה וגשם ועוד. העדכון המשמעותי יותר מצוי במפרט הבטיחות: לראשונה מקבלת הפולו בקרת שיוט אדפטיבית חכמה מסדרת Travel assist עם שמירת מרחק משתנה בשילוב מניעת סטיה מנתיב, פיקוח על שטח נסתר במראות הצד עם התרעת רטט בגלגל ההגה במקרה של "גלישה" לנתיבים ומערכות סיוע בסיסיות כגון בלימה אוטומטית במצב חירום.
המרחבים בפולו יאכלסו בקלות ארבעה אנשים שגובהם מעל הממוצע. עם בסיס גלגלים של 2.55 מ' ורוחב של 1.75 מ' מצאנו תנוחת נהיגה מסודרת מול סביבת העבודה, עם כיוון מלא של גלגל ההגה לעומק ולגובה. המושב האחורי גם הוא מרווח עם שפע מקום לברכיים ולראשים אך מקומות האחסון מוגבלים. תא המטען עם 351 ליטרים הוא די בסיסי בקטגוריה הזו ויספק משפחה צעירה או זוג מבוגרים פלוס 2 מזוודות. אם בכל זאת תרצו חלופה שימושית יותר בקונצרן בטווח המחירים שלה מומלץ לבחון את סקודה סקאלה המתהדרת בספסל אחורי נדיב יותר.
מנוע, ביצועים
את הפולו ניתן לאפיין רק בשני הספקים, שניהם תוצר של אינסטלציה בשימוש נרחב בקונצרן המשדכת שלוש בוכנות בנפח 1 ל' בצימוד אל תיבת 7-מהירויות DSG (רובוטית, דו מצמדית). דגם המבחן הוא החזק מבין השניים עם 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ המושגים ב-2,000 סל"ד. אלו מנועים משותפים אל כלל חטיבות הליבה כך שלא חווינו כאן ביצועים מעצבי תודעה שלא ידענו על קיומם.
הקומבינציה הזו מתורגמת אל ביצועים נאותים, גם אם מעט מחוספסים בגלל החסרון בצילינדר. ההאצה ל-100 קמ"ש הסתכמה ב-10.8 ש' (מבחן) וצבירת הקצב בכבישי 4 ו-6 אינה נחותה (אקוטית) מכל מנוע 4 צילינדרים טיפוסי. בתחתית רצועת הכוח יש מעט "שטח הפקר" עד שהעסק מתעורר - אבל ברגע שהמחט מצפינה לכוון 3,000 טורים הפולו שומרת על מומנטום ולכן עקיפות מבוצעות בבטחה, תודות לרהיטות של התיבה בהילוכים הגבוהים יותר.
לפולו כיול ממוחשב עם מספר מצבים סלקטיביים המשפיעים על תגובת המצערת וקצב העברת ההילוכים אך תרומתם שולית, במיוחד כאשר מטפסים במעלה כבישי ירושלים ומורגשת ירידה באספקת החמצן של יחידת הכוח והמנוע נאלץ להשמיע את גרונו במאמצים גדולים. המנוע גם מפגין עצלות מסוימת כאשר מעמיסים את הרכב במלואו בשתי השורות, ובפקקים ועמידות ממושכות עובר יותר מדי רטט לחלל הפנים. צריכת הדלק הממוצעת, נעה בין 13-14 ק"מ לליטר.
איכות נסיעה, יכולת
הפולו מגיבה לשיבושי כביש באופן פולקסווגני קלאסי, היינו ספיגה מרוסנת של המהמורות עם החזרה מקוצרת בסוף מהלך הבולם ושיכוך אפקטיבי, ב-80% מהמקרים לפחות. רגישות היתר של הבולמים ניכרת במעבר על חריצים עמוקים וקרעי אספלט קשים בין אם זה בכביש המהיר או בשטח עירוני, שם היא מתקשה לסנן את המפגעים בתשתיות וחלק מהם עלולים להעניש את היושבים. מנגד, כמעט ואינה רגישה לכבישים גליים ופסי האטה מוגבהים. מה עוד? בידוד המרכב בסדר גמור על מגוון סוגי האספלט, אולם חודר פנימה רעש מופרז מכוון הגלגלים בקרבת 100 קמ"ש. גרסת סטייל עם חישוקי 15 אינץ' תהיה סלחנית יותר.
המושבים בפולו מצוינים. והם באים לידי ביטוי בכבישים טכניים כשנדרשת תמיכה צידית בשינויי כיוון. היכולת הדינמית של הפולו פושרת פלוס, בין השאר בגלל ביצועי המנוע שנעדר מחץ קרוב לטווח העליון. בדרכים מתפתלות היא מבצעת הכול בצייתנות יאפית כהרגלה, ונוטעת מספיק ביטחון גם כאשר מעלינו חגה סערת 'כרמל' והמטירה מסך כבד של גשמים. הפולו בהחלט מיושבת על הכביש ומוצקה, אך מי שמחפש 'טמפרמנט', חדות וחריפות אולי ימצא תשובות בסיאט איביזה, או במתחרים מבית אופל או פיג'ו. הנאה מנהיגה? זה לא ממש ברפטואר שלה.
השורה התחתונה
פולקסווגן פולו התבגרה, השתכללה והיא שומרת על התכונות הסולידיות שהפכו אותה לסיפור הצלחה - וגם אחרי מתיחת הפנים לא נסדק מעמדה בפסגת הקבוצה. מהצד השני, ניצבת בפניה משימה צרכנית כלל לא פשוטה: לצוד לקוחות עם תג מחיר של כמעט 130 אלף שקל בחבילה המורחבת שהוצגה במבחן. אולי הגרסה הבסיסית ב-118 אלף שקל תהיה משתלמת יותר, שכן ההבדלים בנראות והביצוע אינם כה דרמטיים בשימוש יומיומי. סביר שאף שתהיה נינוחה ממנה עם שכבת "בשר" נוספת על צמיגיה.
פולקסווגן פולו 2022 - מפרט מלא