שני תחומים טכנולוגיים מרכזיים עומדים בליבו של הקרב העולמי של יצרניות הרכב שזורמות בקצב מסחרר לעולמות החשמליים. התחום הראשון הוא שימוש בסוללות קטנות, קלות ואנרגטיות לטווחי נסיעה רחוקים כפי שראינו לאחרונה במכונית האבטיפוס של מרצדס שסוחטת אלף ק"מ ממארז סוללות בשיעור 100 קוו"טש והתחום השני שייך לטעינה בשאיפה לקצר אותה עד כמה שרק ניתן. כיום הטעינות המהירות אינן מגיעות לפרקי הזמן שאנחנו רגילים מתדלוק של מכונית בבנזין, קרי עצירה בת דקות בודדות ובנוסף, העניין תלוי באספקת חשמל לעמדות הטעינה ופיתוח מטעני על סופר חזקים שיעשו את העבודה בלי לגרום חימום יתר ונזק לסוללות.
יצרנית המכוניות הויאטנמית Vinfast שעלתה על הרדאר העולמי ב-2019 כאשר התחילה לייצר מכוניות המבוססות על דגמי BMW לשוק המקומי בויאטנם, עשתה כמה צעדים משמעותיים להפוך ליצרנית עצמאית לאחר שהמכירות שלה הגיעו לעשרות אלפי מכוניות בשנה, היא פיתחה 3 דגמים חשמליים שיעלו על כבישי המדינה במזרח אסיה ובהמשך גם ישווקו בעולם. המכוניות נקראות VF e34, VF e35 וכמובן VF e36. האתגר העיקרי של וינפאסט הוא התמודדות מול ענקי רכב מאירופה, ארה"ב ואסיה ואין ליצרן הויאטנמי את המקורות הפיננסיים של האחרים ולכן הם החליטו למצוא דרך שתקפיץ אותם לחזית והפתרון בעיניהם הוא עניין הטעינה המהירה, או ליתר דיוק אולטרה מהירה.
כאן נכנס לתמונה סטאראפ ישראלי מעניין שנקרא StoreDot שפיתח מערכת טעינה סופר מהירה לסוללות לרכב כפי שהודגם בניסוי שנערך ב-2019 לטעינה של אופנוע חשמלי עם סוללות ריקות עד למצב של סוללות מלאות תוך 5 דקות בלבד. הפיתוח מתרכז בטכנולוגיה שנקראת XFC (eXtreme Fast Charge) ומסתבר כי וינפסט השקיעה 80 מיליון ןדולר בפיתוח הזה בסיבוב ההשקעות האחרון של הסטרטאפ אולם היצרן הויאטנמי איננו היחיד כי גם חברת האנרגיה הבריטית BP Ventures וגם חברת Golden Energy השקיעו סכומי כסף בגיוס הזה אך הם לא יצרני רכב כי אם חברות העוסקות באנרגיה.
שת"פ עולמי
הסטרטאפ הישראלי עלה על הרדאר של יצרניות מובילות בעולם ונחתמו הסכמים עם דיימלר, סאמסונג, TDK וגם עם יצרנית הסוללות הסינית הענקית EVE Energy. מהות הפיתוח הכימי היא שימוש בתאים מליתיון-איון שיודעים לקבל טעינה מהירה בפרק זמן כפול לפחות מהמוכר היום כאשר היעד המסומן למשך הטעינה לא עולה על 5 דקות. אנשי StoreDot שומרים את סודות הפיתוח קרוב לליבם ולא חושפים אותם מסיבות מובנות, אולם על אחד מהרעיונות החדשניים הם כן סיפרו ואמרו כי האנודה של התא החשמלי שעד היום מיוצרת מגרפיט, תיוצר מסיליקון וזה שינוי גדול בתפיסת ניצול ושימוש בחומרים סינטטיים. פיתוח אחר של הסטרטאפ הישראלי עוסק בחומר פולימרי שיודע לתקן את עצמו בתוך הסוללה במקרה של נזק.
בחזון של הסטרטאפ הישראלי, הטכנולוגיה שלו תהיה בשימוש של יצרני רכב ויצרני מוצרים אחרים מבוססי סוללות כבר ב-2024 באמצעות שיתוף פעולה עם אחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם שיעשו את העבודה המסחרית עם אותם יצרני קצה. הסטרטאפ הישראלי ממשיך את הפיתוחים הכימיים שלו בתחום הסוללות לתחומים אחרים שיעלו את היעילות והבטיחות של הסוללות.