$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נתפס נוהג פעמיים תחת השפעת קוקאין ורשיונו נפסל רק לשנה וחצי

עליה חדה בשיעור המשתמשים בסמים מסוכנים בעת נהיגה. המשטרה חסרת אונים מול ידו הקלה של בית המשפט

ניר בן טובים   16.06.22 - 14:49
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: אגף התנועה)
(צילום: אגף התנועה)

על פי נתונים שפרסמה משטרת ישראל, חלה עליה חדה בהיקף צריכת קוקאין בארץ בשנים 2020-2022. די לעמוד בכניסה לשירותים של בר או מועדון לילה בתל אביב, או בכל עיר אחרת שבה מתקיימים חיי לילה סוערים בשביל להבין את גודל הבעיה. מעבר לסיכון הבריאותי שנשקף מצריכת הסם והשלכותיו קיימת בעיה נוספת, חמורה אף יותר שיש לה תוצאות קטלניות על אנשים תמימים: נהיגה תחת השפעת חומרים מסוכנים. 

לצד האכיפה המוגברת מצד משטרת התנועה נגד נהגים מסוממים, במשטרה מלינים כנגד רפיון בתי המשפט שגוזרים עונשים חלולי הרתעה מול נהגים שנתפסו עם ריכוזים גבוהים מאוד של סמים בדמם. כך לדוגמא, לאחרונה נדון בבית המשפט לתעבורה תיק של בחור בן 40 שהורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעת קוקאין וגרימת נזק לגוף ולרכוש. אין זו הפעם הראשונה בה הוא נתפס, אלא הפעם השנייה בתוך ארבע שנים בלבד. לאור חומרת העבירה והעובדה כי מדובר על עבירה שניה, ביקשה המדינה ובצדק להחמיר עימו ולהטיל עליו עונש של 11 חודשי מאסר בפועל ו-30 חודשי פסילת רישיון, לצד 10 חודשי מאסר על תנאי.

בשלב הטיעונים לעונש, הבהיר התובע המשטרתי כי מדובר על פצצה מתקתקת עם 90 הרשעות תעבורה קודמות, שבנס הסתיימו רק עם שני אנשים בלבד שנפגעו ונזקקו לטיפול רפואי בשל נהיגתו הרשלנית. מנגד, בא כוחו ביקש שלא להחמיר עם הנאשם, אלא לאפשר לו לפתוח דף חדש. לטענתו, הנהג הוא המפרנס היחיד של משפחתו ורישיון הנהיגה הכרחי על מנת שיוכל לכלכל את ילדיו. בנוסף, להגנתו, ציין הסנגור כי הנהג הביע חרטה כנה על מעשיו והבטיח שלא יחזור עליהם.

ומה פסק בית המשפט? כב' השופט אלכס אחטר, כתב בפסק דינו כי בתי המשפט מחויבים לתרום למאמץ הלאומי למלחמה בעבירות נהיגה תחת השפעת סמים, אולם אל מול זה – ניצבת גם החובה לבחון האם שליחה למאסר בפועל תועל לחברה יותר מאשר תזיק. במקרה המסוים, הנאשם, גדל בסמיכות לעבריינים ונחשף מגיל צעיר לדפוסי התנהגות פליליים, תוך שהוא עושה מאמצים כבירים להתנתק מעולם הפשע. סוף דבר, החליט השופט כי אינו סבור שיש הצדקה לשלוח את הנאשם למאסר בפועל.  השופט הוסיף כי מאסרו, גם אם לתקופה קצרה, ואפילו לביצוע בעבודות שירות, הינה ענישה דרקונית ולא מידתית. אי לכך, נגזרו על הנאשם 8 חודשי מאסר על תנאי, 18 חודשי פסילת רישיון, 12 חודשי פסילה על תנאי וקנס של 2,000 שקלים בלבד.

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני תעבורה, מציין כי נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה מורכבת ומסוכנת, שכן מעבר לאפשרות של פגיעה בחיי אדם, היה ותגרם תאונה בנסיבות כאלו – הנהג ימצא את עצמו מתמודד עם חשיפה לתביעה ותשלום פיצויים שיכולים להגיע גם למיליוני שקלים. לדבריו, "הן פוליסת המקיף לרכב והן פוליסת החובה שוללות את זכותו של הנהג להפעיל את הפוליסה במקרה ויוברר כי התאונה נגרמה תחת השפעת סמים. מנגד, כאשר מדובר על נהיגה תחת השפעת אלכוהול – המחוקק לא אפשר לחברות להתנער מאחריותן ובמקרה של אירוע תאונתי שהסב נזק, הן תאלצנה לשלם את הפיצוי. אלא שכאמור, שונה הדבר אם בדמו של הנהג נמצאו תוצרי פירוק של סמים. במקרה כזה, הוא יאלץ לממן מכיסו הפרטי את הנזקים שנגרמו, הן לרכבו ולרכבי המעורבים, אך חמור מכך, הן לנוסעים ברכב, כמו גם להולכי הרגל שנפצעו".