טסלה הוכרזה לא פעם ככישלון, אך באמצעות התמדה, חדשנות ויכולת למידה, החברה האמריקאית היא כיום יצרנית המכוניות החשמליות המובילה בעולם - ופערים גדולים, בחלק מהמדינות. טסלה מככבת בעיקר בארץ מוצאה, בארה"ב, ותושבי קליפורניה יישארו במקום הראשון בעולם בקניית רכב חשמלי למשך 18 חודשים לפחות, כך על פי חוקרי שוק של סוכנות הידיעות בלומברג. ואולם, אלה כבר רואים את קץ ימי שלטונה המוחלט בפסגה.
האנליסטים של בלומברג הגיעו להסכמה, שלרוב המותגים שעוסקים בפיתוח רכב חשמלי, אין את התמריץ להדביק את טסלה בטווח הקצר לאור התייקרות מחירי הסוללות וכן בשל יכולת ייצור מוגבלת. יחד עם זאת, הם מוציאים מהמשוואה הזו את קונצרן פולקסווגן; חברת הרכב הגדולה באירופה בדרך הבטוחה לעקוף את מכירות טסלה ב-2024, כך לדבריהם, שכן הביקוש העולמי לכלי רכב חשמליים יוכפל עד 2025, ופולקסווגן היא חברה בעלת אמצעי ייצור, הפצה ושיווק גלובליים.
בלומברג סימנו עוד כמה מותגים שמשדרים חוסן כלכלי וצמיחה. על פי הערכות שונות, החברה הסינית BYD תעמוד במקום השלישי בעולם במכירות רכבי חשמל ב-2025. ואחריהם מספר יצרניות רכב נוספות המרחפות סביב רף מיליון המכירות בשנת פעילות סדירה. פרט מעניין שיוצא מפיהם, הוא שרק בחלוף עשר שנים, יצרניות הרכב האמריקאיות והיפניות תהיינה מתמודדות רציניות על אחד מ-3 המקומות הראשונים בעולם במכירת רכב חשמלי.
"במבט קדימה, יצרניות הרכב באירופה, בסין ובמקומות אחרים ימשיכו לאתגר את טסלה עם גל של דגמים חדשים, אם כי תמריצי הרווח מוגבלים לאור עליית עלויות הסוללה והחוסרים במלאי. זה עשוי להשתנות בשנים 2025-26 כאשר יותר מותגים יגיעו למסה קריטית של דגמי דור חדש עם תוכנה משלהם", אמר מייקל דין ממחלקת המחקר של בלומברג.
מחירי הסוללות הם נקודת תורפה בפיתוח כלי רכב חשמליים, ולכן פולקסווגן משקיעה עד 30 מיליארד יורו בשרשרת האספקה, כולל פתיחת שישה מפעלי סוללה חדשים באירופה עד 2030. היא לא תעשה זאת בגפה, שכן מפתחת הסוללות השוודית Northvolt תחל לייצר תאי פרימיום עבור פולקסווגן ב-2023. בנתונים של פולקסווגן אגב אפשר לזהות חלק מהשינויים בדפוסי הקניה; לרכב הכביש שטח החשמלי של אאודי ה-Q4, יש כבר נפח מסירות דומה למקבילו עם מנוע בעירה, ה-Q3.
מבט קרוב ורחוק
לשנת 2024, האנליסטים צופים כי כ-2.2 מיליון מכוניות חשמליות תמכרנה עבור טסלה וכ-2.3 מיליון עבור פולקסווגן. בשנה שלאחר מכן, חוזים כי טסלה שוב נצמדת לפולקסווגן, אך הגרמנים ימשיכו למכור יותר רכבים חשמליים. במרחק של שנתיים קדימה, עד שנת 2025 רוב המכוניות החשמליות תמכרנה על ידי השגרירים האמריקאים, פורד וג'נרל מוטורס וחברת צ'אנגן הסינית, מאחורי פולקסווגן, טסלה ו-BYD. בהמשך הרשימה קבוצת ג'ילי הסינית וקבוצת הרכב המאוחדת Stellantis (כולל פיאט, קרייזלר, סיטרואן, אופל, פיג'ו).