אף פעם לא הבנתי עד הסוף מה הקטע ברמת גימור GT, הרי אין שום קשר בין רמת הגימור הזאת לבין המשמעות האמיתית של צרוף המילים Gran Turismo (או Grand Tourer אם תרצו) הדבר האמיתי שמסמל בבסיסו מכונית קופה שנועדה לגמוע מרחקים ארוכים בנופים עוצרי נשימה של האלפים האיטלקיים או מסע חופים בריביירה הצרפתית. אבל מחלקות השיווק של יצרניות הרכב רוצות שתרגישו עם ותהיו בלי ולכן הן בוחרות לעשות שימוש בצמד האותיות המיתולוגי GT כרמת הגימור הגבוהה ביותר בהיצע הדגמים שלהם.
גם קיה נמצאת במשחק הזה ובימים אלה היא מוסיפה גרסה שמינית, לא פחות, להיצע דגמי הספורטז' שלה שמגיע בהנעת פלאג אין היבריד ונושא תג מחיר של 242,302 ₪ כולל מיסים. בעידן הנוכחי של ביקושים ערים למכוניות מכל סוג וגודל, ספק אם בקיה יוותרו לכם על שני השקלים ויעגלו את המחיר כלפי מטה אבל אם אתם בנויים למשא ומתן עיקש, יש מצב שתישארו עם שני שקלים שלמים ביד. תוספת המחיר בהשוואה לגרסה ההיברידית היא 8,000 ₪ ומבט חטוף במתחרות שלה מציג תמונה מעניינת, הספורטאז' מתמקמת בין גרסת הפלאג אין היבריד של הפיג'ו 3008 שנמכרת ב- 238,392 שקלים לבין הטויוטה ראב 4 שנמכרת ביותר מ-260,000 ₪ (המחירים כוללים אגרת רישוי). מבט במפרטים מגלה שהספורטאז' חזקה מהפיג'ו ב- 45 כ"ס אך חלשה מהטויוטה ב- 40 כ"ס. ומה קורה מבחינת טווח נסיעה על חשמל, מידות ועוד שלל נתונים, נחשו היכן היא הספורטאז' ממוקמת? באמצע.
VIDEO
האיקס פאקטור! יחידת הכוח של גרסת הפלאג אין היבריד זהה לזאת של ההיברידית הסטנדרטית, 1.6 ליטרים טורבו בנזין והספק של 180 כוחות סוס, אליה מצטרף מנוע חשמלי המייצר 91 כוחות סוס החל מ- 2,100 סל"ד שיחד מפיקים הספק משולב של 265 כוחות סוס ו-35.7 קג"מ שיורדים לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה. השילוב הזה עובד נפלא ביציאות חזקות מהמקום ויציאות לעקיפה אבל עם כל הכבוד לתאוצות הסיפור האמתי נמצא מתחת לשורת המושבים השניה שם ממוקם מארז הסוללות בקיבולת 13.8 קילו וואט שעה (18.1 בטויוטה, 13.2 בפיג'ו) המאפשר טווח נסיעה חשמלי מלא של 70 ק"מ בין טעינות, האם זה ריאלי?
התשובה נעוצה תרתי משמע ברגל ימין שלכם. בגדול התשובה היא כן ואפילו יותר אם תנהלו את הנהיגה שלכם בצורה מושלמת ותנהלו בצורה נכונה את אחזור האנרגיה בעזרת הידיות מאחורי ההגה, עניין של תרגול. למעשה צריכת הדלק המוצהרת של המכונית היא 90.2 קילומטרים לליטר וזה בתנאי שהסוללה שלכם במצב מלא מרבית הזמן, בחיים האמתיים הנתון הזה סופר דינאמי ולא חד משמעי כמו שהמפרט טוען. תוספת שקיימת בגרסת הפלאג אין היבריד היא בדמות כפתור המאפשר לכם לבחור את יחידת ההנעה שלכם בכל רגע נתון. ניתן לבחור בהנעה חשמלית מלאה, או הנעה היברידית או במצב אוטומטי ובמצב זה המכונית תנהל עצמאית את כל המערכות עפ"י פרמטרים משתנים. את הסוללה בקיבולת 13.8 קוט"ש אפשר לטעון בעזרת מטען ביתי ((11KW תוך שעה וארבעים וחמש דקות.
תא המטען נאלץ לשלם מחיר של 47 ליטרים וכעת הוא בנפח 540 ליטרים במקום 587 ליטרים בגרסה ההיברידית. גם הגלגל הרזרבי נאלץ לצאת מהמשוואה שכן במקומו ממוקמים הממיר החשמלי ומצבר המכונית. עוד הבדל בין הגרסה ההיברידית לגרסה הנטענת נמצא במשקל הכללי של הרכב שמקבל תוספת נאה של 250 ק"ג מה שמסביר בין השאר תוספת של 0.2 שניות בתאוצה מעמידה למאה קמ"ש שנמשכת 8.2 שניות (8 בהיברידית). אבל יש גם יתרון חשוב שתורם להתנהגות המכונית והכוונה היא למרכז כובד נמוך מאוד המורגש בכל פניה ומאפשר שינויי כיוון מהירים. גרסת המבחן בה נהגנו בגרמניה קיבלה גם בולמים אקטיביים המשנים את קשיחותם בהתאם למצבי הנסיעה, אקו וספורט והופכים את המכונית ליותר דינאמית ומדויקת אך לצערנו בישראל האפשרות לרכוש את התוספת הזאת לא קיימת.
GT ליין על שום מה? מעבר לחיסכון בדלק, גרסת הקצה אמורה לספק גם מגוון פינוקים שכן מדובר בגרסת GT ליין ולכן לחבילת האבזור מתווספת רשימה מרשימה של תוספות כמו תאורת מטריקס לד חכמה, חישוקי 19 אינצ', בקרת ירידה במדרון להרפתקנים שביניכם, מושבי עור המשולבים בזמש וזיכרון למושב הנהג. תוכלו לבחור במצבי נהיגה בהתאם לתוואי השטח בזכות חוגה שמאפשרת שינוי שנקראת Terrain Mode (שלג, חול ובוץ), דלת תא מטען חשמלית כולל פתיחה עם מחוות רגל, חימום למראות ועוד תוספות קוסמטיות כאלה ואחרות המפוזרות בתוך המכונית ומעל הכל מסך מרכזי דיגיטלי במידה 12.3 אינצ'.
לסיכום: בין הגרסה ההיברידית לגרסת הנטענת יש הפרש של 8,000 ₪ ומדובר בלא מעט כסף. אבל צריך לומר שמעבר לחיסכון בדלק בזכות הנסיעה החשמלית לטווח מרשים של 70 ק"מ בתקן WLTP יש רשימת אבזור מפנקת שמשדרגת את חווית השימוש הכללית. אם ניצוק פנימה את עניין החיסכון בדלק לאור מחירו המתייקר והטיפוס שלו למעלה בכל עדכון מחירים חודשי, אזי נדמה כי אין יותר מידי מה להתלבט בין הגרסה ההיברידית לגרסה הנטענת. זאת האחרונה משתלמת יותר באופן מובהק ומהווה תחנת ביניים מצוינת ונקודת תצפית טובה על התמורות בשוק הרכב ולקראת המעבר העתידי והלא ממש רחוק למכונית חשמלית מלאה.